Jump to content

Vem får bära överlevnadsmärket?


Clara

Recommended Posts

Tycker mig se att väldigt många bär märket för överlevnadsutbildning i olika situationer och på olika persedlar. Någon som vet vad som gäller här?

 

ps. har ej något uniformsreglemente att tillgå, så hänvisa inte till dessa.

 

mvh Clara

Link to comment
Share on other sites

Alla som genomfört utbildningspaketet granen samt med betyget godkänd får bära detta på uniformen om de känner för det.

 

De flesta gör sin överlevnad i FBU:s regi, där det delas ut efter ibland väldigt korta kurser... Men det viktiga är vad man själv gjorde och vad man själv lärde sig under sin överlevnadsutb. Hur de fått märket är inte fullt så viktigt. För vissa är märket det viktiga, för de kunniga är märket inte så viktigt utan kunskapen.

 

Fk_Satan med ett flertal överlevnadsutb bakom sig. Både under Vpl och sedan i FBU:s regi.

 

Här finner du själva styrdokumentet för Granen utb.

http://www.k3.mil.se/article.php?id=3270

 

och vad som bör ingå i granen utb.

Edited by Fk Satan
Link to comment
Share on other sites

FRån diverse befäl jag känner civilt har jag hört att det blir färre som får denna möjlighet beronde på att det är en såpass dyr utbildning. Någon mer som kan styrka detta?

 

Utbildningen är personlighetsutvecklande och mycket nyttig. Dock känns det inte så precis under utförandet.

Link to comment
Share on other sites

FRån diverse befäl jag känner civilt har jag hört att det blir färre som får denna möjlighet beronde på att det är en såpass dyr utbildning. Någon mer som kan styrka detta?

 

Snicksnack! Vi hade ett kompani + ett reducerat kompani få granen förra utb-året. Det kan inte vara dyrare än vanlig utbildningstid samt vanlig övningstid (Dvs arbetstid samt ÖD för officerare, m m, fast minus all VA).

Link to comment
Share on other sites

Dyrt?

Det borde väl vara ganska "kostnadseffektivt"

att skicka ut folk i skogen och låta dom käka kottar.. :P

 

Borde inte vara dyrare än en halvmiss med

en Gripen-robot.. :bash:

 

Visst kan man tro att det är så, men övningsledarna kostar en hel del eftersom de har "jour" över nätterna. På väddö under min överlevnadsutbildning bodde de i tält aldeles intill, vilket övningsledare knappast brukar göra annars. Sen är det ett stort pappersarbete runtomkring, mat och logi innan själva övningen börjar. Men jag kan ju hålla med dig förvisso 8-/

Link to comment
Share on other sites

NJa...snarare är det så att alltfler som gör sin värnplikt i dag genomför "granen utbildningen". För några år sedan var det betydligt färre som fick möjligheten.

Link to comment
Share on other sites

Men vad skiljer det sig kostnadsmässigt jämfört med att vara ute och tälta "som vanligt" under värnplikten?

Då har du ju också övningsledare som är med hela tiden.

 

Logiskt sett, om man äter kottar och sniglar, så borde det var lite billigare än vanlig värnpliktscamping. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Men vad skiljer det sig kostnadsmässigt jämfört med att vara ute och tälta "som vanligt" under värnplikten?

Då har du ju också övningsledare som är med hela tiden.

 

Logiskt sett, om man äter kottar och sniglar, så borde det var lite billigare än vanlig värnpliktscamping. Eller?

 

Det är inte dyrare (se mitt tidigare inlägg). Det enda som skulle kunna göra det dyrare är om en extern överlevnadsinstruktör behöver tas in (resor, boende, trak, m m), men detta är ett undantag i o m de flesta förband har överlevnadsinstruktörer.

Link to comment
Share on other sites

Det kan också vara så att utbildningen inte får plats i ett späckat schema.

De åren jag arbetade på Ing2 var det endast KB (och eventuellt insats) som fick utbildningen.

Ute på kompanierna fanns det helt enkelt inte tid att trycka in överlevnadsutbildningen bland all fordonsutbildning och brobyggande.

 

The Swede :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

När jag gjode min vpl på I5 så var det bara 16-20 av drygt 800 soldater som gjorde Granen. Två tredjedelar av grp bestod av spanare och resen bestod av vår ledningspluton.

Så som jag kom ihåg så fick vi bära Granen märket i stället för kompanimärket. Jag lämmnar reservation för detta uttalande.

Link to comment
Share on other sites

FBU kommer att minska på överlevnadsutbildningen framöver då Försvarsmakten har bedömt sådan utbildning som ej prioriterad (av någon konstig anledning).

 

Nej varför i hela världen ska en soldat kunna överleva?

:)

 

Jag efterlyser också ett reglemente för bärande av utb-märken...

eller kan man på vilket nivå som helst (läs friv/hv) hitta på ett utb-märke att sy på efter en helgövn? :P

Link to comment
Share on other sites

Märken ska godkännas av HKV Protokollavdelning innan de får användas på uniformen.

 

Avseende Granen så är det en bra utbildning om den genomförs så som det är tänkt. Den ger en massa värdefull kunskap om överlevnad samt insikt om hur man själv fungerar och hur mycket man klarar av.

Och den är inte särskilt kostsam. Befälet får Övningsdygn som vid vilken övning som helst, om det inte är särskilt hårt klimat då Jägardygn utbetalas vid vissa förband.

 

För övrigt så tycker jag att det är en rolig utbildning att hålla i.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Att utbildningen i överlevnad inom FM skulle vara satt på undantaget och att man skall minska denna, är något som C FÖS i nuläget "bekrigar" och försöker få ut utbildningen på bred front.

 

Många kommer säkert att få anus-snörp, eftersom man samtidigt sänkt ambitionsnivån för godkännt på "Granen" då detta är grundnivån, medan steg två och tre (i tillämpliga fall) syftar till PR (Personal Recovery) och missionsanpassning.

 

 

Men för oss som arbetar med att utbilda i ämnet känns det som väldigt positivt, för det är precis som Krook skriver, en rolig utbildning att hålla i.

Link to comment
Share on other sites

När jag gjode min vpl på I5 så var det bara 16-20 av drygt 800 soldater som gjorde Granen. Två tredjedelar av grp bestod av spanare och resen bestod av vår ledningspluton.

Så som jag kom ihåg så fick vi bära Granen märket i stället för kompanimärket. Jag lämmnar reservation för detta uttalande.

 

På min tid var det enbart span som genomförde den (92-93). Ingen bar den (vet inte ens om märket fanns). KB bar oftast 'Oraklet' märket istället för kompani märket. Förövrigt så är I5 lite annorlunda eftersom man där bar kompani märke på höger ärm.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kommer ihåg att Trängbat på I5 fick granen, och bar den på uniformen. I övrigt tror jag inte att några bar den, även om flertalet fick utbildningen.

Och vi KB fick ju orakelmärket, som det dock var tabu att bära på uniformen under tiden jag låg inne. Synd med tanke på att det bedömt är FM:s snyggaste märke.

Link to comment
Share on other sites

FBU kommer att minska på överlevnadsutbildningen framöver då Försvarsmakten har bedömt sådan utbildning som ej prioriterad (av någon konstig anledning).

 

 

"Asså överlevnad är så 80-tal" KN på livgardet.

 

Har sett X antal ungdomar som springer runt med granen på vilket är märkligt. mig veteligen så får dom inte bära sånna märken.

 

En av dom påstog att han hadde ett godtjenande från HKV att ungsomar fick bära de. men jag fick alldrig se de.

Link to comment
Share on other sites

Jo det finns en utbildning anpassad för ungdomar, där fångskapdelen är bortaplockad ur 80h-planen

 

jo jag vet har själv gordt den när jag var ungdom. men på den tiden fick vi inte bära märket. nu är de ganska oklart om ungdomar får de eller inte vissa seger att ungdomar får de och vissa seger att dom inte får de.

Link to comment
Share on other sites

Har sett X antal ungdomar som springer runt med granen på vilket är märkligt. mig veteligen så får dom inte bära sånna märken.

 

jo jag vet har själv gordt den när jag var ungdom. men på den tiden fick vi inte bära märket. nu är de ganska oklart om ungdomar får de eller inte vissa seger att ungdomar får de och vissa seger att dom inte får de.

 

Enligt vad vi fick lära oss på Ungdomsledarkursen Grundkurs W631 i Väddö, så får ungdomar endast bära 4 st märken, Flaggan, Ungdomsmärket, Föreningsmärket och Soldatprovsmärket.

 

Alltså, vi ungdomar får inte bära Granen, enligt vad jag blivit lärd...

Link to comment
Share on other sites

Enligt vad vi fick lära oss på Ungdomsledarkursen Grundkurs W631 i Väddö, så får ungdomar endast bära 4 st märken, Flaggan, Ungdomsmärket, Föreningsmärket och Soldatprovsmärket.

 

Alltså, vi ungdomar får inte bära Granen, enligt vad jag blivit lärd...

 

...och precis så är det, det står klart och tydligt på flera ställen i UniR FM 2003. En av "mina" ungdomar fick bakåt på att bära Granen i somras med visst gnyende, men rätt ska vara rätt.

Link to comment
Share on other sites

Får överlevnadsmärket ungdomar fått vid fbu-kurser bäras under vpl, eller räknas inte det som ett "riktigt" märke?

 

Det är ett tilldelat utb-tecken. Så det får du bär. Men om det sedan är så taktiskt smart att bära det är en helt annan sak....

Link to comment
Share on other sites

Helt sant, speciellt om det är så som vissa sagt att ungdommar får en ligth-variant av utbildningen.

Är inte i den situationen själv, bara nästan. :rockon::eeh:

 

 

För övrigt är det inte heller alla vpl som har praktisk fångförhörsövning eller motsvarande under utbildnignen, så jag vet inte om det bara är detta som är skillnaden mellan ungdoms- och vpl-granenutbildningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag har läst att HKV PROT vill få bort Granen-märket eftersom det är ett utbildningstecken som är "gängse" och inte att anse som vare sig utbildningslinjetecken eller specialutbildningstecken.

Så vissa får snart börja sprätta.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...