Jump to content

Vad är viktigast för att HV skall bli attraktivare

Casca

120 members have voted

1. 1. Vad är viktigast för att HV skall bli attraktivare

• Byte av namn på förbandet:
      10
    • Allmänt hårdare antagningskrav:
      9
    • Modernare och tuffare beväpning:
      10
    • Modern personlig utrustning:
      12
    • Uppdelning av HV i olika kompetensområden:
      19
    • Högre ersättning och mer övningstid:
      20
    • En årlig utbildningsbudget per pluton:
      3
    • Yrkesanställda chefer:
      4
    • Hård skolning av chefer i stridande befattning:
      6
    • Jag bryr mig inte och tycker att ett folkförsvar är förkastligt:
      2

Recommended Posts

Omöjligt att välja ett av dessa alternativ, en blandning av det hela skulle nog göra susen. Ett allmänt höjande av kompetensen, både bland befäl och soldater.

Pengar är nog inte ett av de tyngsta skälen till att man går med i Hv.

Mitt förslag är att FM sätter upp 4-5 bataljoner med yrkessoldater.

För att höja kompetensen inom HV behövs tid och pengar. Många kan eller har inte råd att lägga en massa tid på HV. Det jag saknar är längre(flerdygnsövningar) och bättre övningar. Men detta är svårt att kombinera med jobbet. Många arbetsgivare är avogt inställda till HV, tyvärr.

Ibland tvivlar jag på att fortsätta med HV överhuvudtaget. FM och regering sätter en massa mål och krav, men vi får inga pengar eller materiel. FM prioriterar avveckling före utveckling, känns det som när man kollar vad dem gör med all materiel iaf. :(

Ska vi ha kvar ett försvar och ha ett ökat samarbete med NATO och EU-styrkan tror jag att det krävs yrkessoldater istället för dagens vpl. Man behöver inte ta bort vpl helt och hållet dock.

Det jag saknar är längre(flerdygnsövningar) och bättre övningar.

Precis! Dagens övningar omöjliggör realistiska förhållanden, särskilt för ytobservation och bevakning där uthållighet och höga krav på fältmässighet under lång tid är avgörande för uppgiftens lösande. Med bara dagsövningar och i bästa fall dygnsövningar når man inte långt.

Det jag saknar är längre(flerdygnsövningar) och bättre övningar.

Precis! Dagens övningar omöjliggör realistiska förhållanden, särskilt för ytobservation och bevakning där uthållighet och höga krav på fältmässighet under lång tid är avgörande för uppgiftens lösande. Med bara dagsövningar och i bästa fall dygnsövningar når man inte långt.

Vi behöver ha 2 typer av budgets, övningsbudget och en materiel budget.

Övningsbudgeten är jag någorlunda nöjd med, med dagens förutsättningar.

Materielbudgeten verkar vara svårare, då den behovsätts generellt via RiksHvCentrum, som flyger skrivbord normalt. Enda vägen till framgång här idag, är ett brett kontaktnät och ett stort erkännande för sin kompetens. Speciellt hos generalspersoner. Detta tar lång tid och byter dessa tjänst får man ofta gå 2 steg bakåt.

Vår vision är att Repa vårt förband 1+1 vecka(14 dagar) per år. Total ersättningskostnad ca 320 000. En piss-summa egentligen.

Casca

Guest Hanfot

Jag tror fortfarande på frivilligheten.

Vad gäller utr så står det utr till nationella skyddsstyrkorna som inte anv.

Undrar om det är billigare att inte anv den eller att göra det?

Jag tycker det är synd att Den kompetens som finns på en del Hvgrp/plut inte tillvara tas.

Vet tex att det finns en grp pansarskytte i en Hvplut som vaktar ett pansarskytte mobfrd. Jag tycker att den grp skulle ha tillgång till en del av utr i det frd. Det höjer plut vad avser status, utr, utb och förmåga att verka.

De är ju redan utb på mtrl.

Jag tror att vi kan höja statusen genom mer kvalitativa utb och mer avancerade uppg.

Varför får inte de som är lämpliga gå kurser på de skolor som finns inom FM?

Spec ledarskap och teknik skulle gynnas. Bättre betygssystem, bättre utb, hårdare krav för G på tex Gruppchef utb etc. Som det är nu så får man ett diplom som säger du har varit här.....

Inget om hur man har tillgodo gjort sig kursen. Diplomet är värt mindre än pappret jag har på mitt dass. Det finns en del bra utb jag vet. Men en del av de bra har ju heller ingen status eller erkännande  bland officerare etc. Då spelar det nästan ingen roll längre. Som frivillig så måste man bevisa sig varje gång man möter en ny officer etc.

En del dåliga gör så att de som är bra inte blir accepterade. Och de i mitten vat man inte var man skall placera.

För att Hv och övr Frivorg skall bli attraktivare så måste de bli bättre själv. Ensade och bli accepterade.

En variant skulle kunna vara att anordna centrala "HV-repövningar" om en vecka, vilket kanske skulle motsvara 100 timmar, som man skulle kunna anmäla sig till och på koncentrerad tid få göra sina timmar för ett par år framåt och öva koncentrerat och fältmässigt. Förvisso skulle man inte få öva med sitt förband och på sitt objekt, men en sådan övning skulle ge mycket och förmodligen minska "nollorna" i organisationen. Jag, och många, med mig har på grund av jobb med hög arbetsbelastning, flickvän och övriga fritidsintressen sällan tid att sätta av till HV i nuvarande övningsform. Det skulle vara bättre att kunna ta en vecka vartannat år för att säkra kompetens och kontraktsuppfyllnad.

Detta skulle vara ett alternativ till vanliga övningar och anordnas centralt av HV.

Jag har just gått med i HV (i april) och vi har inte haft nån övning ännu, förutom intro och en gruppfältävlan mot norge och danmark, men det jag tycker är viktigast är väl påkostade och realistiska övningar.

Det skulle vara kul att springa runt med AK5 och ksp 90 lr dyl men jag ser hellre att dom lägger pengarna på att få till bra övningar än cool utrustning.

Guest Sandin

En sak som verkar saknas här är Image.

Många ser fortfarande hemvärnet som ett gäng äldre herrar som sitter med en plunta och ljuger i skogen. Tyvärr.

Bättre utrustning och utbildningar hjälper bara de som är insatta. Framtiden enligt lilla mig är att man måste få in nytt blod. Med intresse höjs statusen och med stausen förhoppningsvis kvaliteten på alla inblandade.

Om jag skulle ha fel så är det bara att säga det. Är trots allt inte med i hemvärnet. :rolleyes:

• 2 weeks later...

Jag är själv med i HV, en pluton som vi lyckats sänka medelåldern från ca 48 år till 32 år på 3 år, satte upp ribban lite, sade att om man inte uppflyller timmarna så kan man kliva åt sidan, lämna plats åt de unga å intresserade.

Det var så skrämmande att när jag gick med så var det supa osv på övningarna, det accepterade jag inte.

nu är det i stort sett bara högt motiverade killar som är med, samt att antalet då också stigit från ca 20 till 33, så 3 till och plutonen är full, och NU börjar det kännas som att vi är påväg någonstans när det kommer folk på övningarna och vi kan göra saker ordentligt och ligga ute längre, det var drygt innan när man skulle göra ca 3 dagars arbete på 8 timmar.

Man kan inte heller köra på i de gamla spåren som tyvärr den gamla plutch gjorde, läget i världen ändrar sig, vi måste anpassa oss, läget med nedskärningar ändrar sig, å det får vi åsså anpassa oss efter, mer rörelsefrihet, mer ytövervakning, det går inte att gräva ner sig alldeles intill objektet och bara vänta på buset, framförhållning!!!

och rätta till kuddarna, det ser FÖRJÄVVLIGT ut!!

Med risk för att bli ned sablad, men min åsikt är också en åsikt.

Yrkesanställda chefer: 3  [5.08%]  Skrämmande!!!!!!

Några av dom SÄMSTA chefer jag har någonsin stött på är Hv-befäl... Och nu talar jag inte om Plutonchef och nedåt utan Kompanichef Bataljonchef osv. Varje sommar stöter man på en massa Lt - Mj inom Hv på kursgårdarna och till en skrämmande stor del är dom helt inkompetenta och hänger inte med i utbildningen.

Får dom sina tjänster p.g.a. hur länge dom varit med i Hv för dessa män kan ju inte vara bäst lämpade för då är jag kandidat för ÖB?????

Nä dom högre cheferna inom Hv skall hålla reda på lika många liv som dom inom fältförbanden med samma grader och hade dessa herrar varit som en del Hv befäl man mött så godnatt...

Sen skall tilläggas att många av dom yngre befälen inom HV är helt OK och att det finns undantag som bekräftar

Med risk för att bli ned sablad, men min åsikt är också en åsikt.

Yrkesanställda chefer: 3  [5.08%]  Skrämmande!!!!!!

Några av dom SÄMSTA chefer jag har någonsin stött på är Hv-befäl... Och nu talar jag inte om Plutonchef och nedåt utan Kompanichef Bataljonchef osv. Varje sommar stöter man på en massa Lt - Mj inom Hv på kursgårdarna och till en skrämmande stor del är dom helt inkompetenta och hänger inte med i utbildningen.

Får dom sina tjänster p.g.a. hur länge dom varit med i Hv för dessa män kan ju inte vara bäst lämpade för då är jag kandidat för ÖB?????

Nä dom högre cheferna inom Hv skall hålla reda på lika många liv som dom inom fältförbanden med samma grader och hade dessa herrar varit som en del Hv befäl man mött så godnatt...

Sen skall tilläggas att många av dom yngre befälen inom HV är helt OK och att det finns undantag som bekräftar

japp, håller verkligen med dig, det är skrämmande att många högre inom hv sitter där de sitter utan nån kunskap.

jag är själv PB och fick en stf tilldelad för att han "ville bli".

att han tidigare totalt misslyckats på PB truppföring utb 2 veckor fick jag inte veta utan det kröp fram senare. (som om 2 veckor TF skulle räcka för det första)

att han sedan gick PB trupputbildning 2 veckor på HVSS trodde de skulle hjälpa, vad fasen hjälper det att han kan göra en bra lektion när han har böcker? han leder fasen inte truppen bättre i strid för det.

nåja, efter 2 år fick jag nog och gick till myndigheten och klagade vilt, han är nu utbytt och jag har fått en driftig och kunnig stf som kan avlasta mig istället för BElasta mig =)

Jag har varit i denna diskussionen tidigare och då fått argumentet att dom veckor som man gör på HVSS är lika med det man gör på Officershögsskolan??

Det tar 7,5 mån a' 40 tim / veckan att bli Ro/Lt men då skall man först gjort 15 mån VPL som KB eller FOK och dessutom ha lägst X77 med rekommendation att läsa vidare. Sen skall man efter ROK gå i befattning under minst en månad som den tjänst man skall ha och SEN blir man LT.

Men ca 4 veckor HVSS och något år inom Hv kompenserar detta.. Och som i ett fall jag stötte på i Tylösand en kille som varit Kock i flottan och med i HV i 6 år som nu var Kompanichef efter gått 1 vecka Gruppchef kurs, 3 veckor Plutonchef kurs och sen ca 3 veckor HvC kurs detta är sju veckors utbildning från kock till C för ett stridande kompani.

Och under dom sex åren tvivlar jag på att han har tjänstgjort mer än låt oss säga 40 tim/året (högt räknat) i befattning, vilket ger oss ett mirakel, killen har gått från icke stridande menig inom flottan till stridande Kompanichef på 7 veckors kurs och sex veckors befattningträning på 4 olika befattningar (för jag hoppas han gick in som menig)

Nu är inte detta killens fel utan Hv's idiotiska system att det skall vara män ur leden.

HERREGUD!!!!

1. Släng ut alla som inte uppfyller sin kontrakterade tid.

2. Mer övningstid så att alla kan behålla grundläggande kunskaper.

3. Se till att utnyttja den enskilde HV-soldatens kunskaper på ett bättre sätt.

In med mer värnpliktiga befäl och Officerare

Bataljonchef och i viss mån Kompanichef bör vara aktiva officerare

Det finns hur många reservare som helst in med dom, tar dom inte tjänsten sparka dom..

Jag har varit i denna diskussionen tidigare och då fått argumentet att dom veckor som man gör på HVSS är lika med det man gör på Officershögsskolan??

Det tar 7,5 mån a' 40 tim / veckan att bli Ro/Lt men då skall man först gjort 15 mån VPL som KB eller FOK och dessutom ha lägst X77 med rekommendation att läsa vidare. Sen skall man efter ROK gå i befattning under minst en månad som den tjänst man skall ha och SEN blir man LT.

Men ca 4 veckor HVSS och något år inom Hv kompenserar detta.. Och som i ett fall jag stötte på i Tylösand en kille som varit Kock i flottan och med i HV i 6 år som nu var Kompanichef efter gått 1 vecka Gruppchef kurs, 3 veckor Plutonchef kurs och sen ca 3 veckor HvC kurs detta är sju veckors utbildning från kock till C för ett stridande kompani.

Och under dom sex åren tvivlar jag på att han har tjänstgjort mer än låt oss säga 40 tim/året (högt räknat) i befattning, vilket ger oss ett mirakel, killen har gått från icke stridande menig inom flottan till stridande Kompanichef på 7 veckors kurs och sex veckors befattningträning på 4 olika befattningar (för jag hoppas han gick in som menig)

Nu är inte detta killens fel utan Hv's idiotiska system att det skall vara män ur leden.

HERREGUD!!!!

har ett till läskigt exempel:

nu vet jag inte inom vilket HV komp det var, men det avr en gubbe som köpte ett hus om om jag minns rätt, å han fick bara genom husköpet lt grad för att det var viktigt ur HV synpunkt, minns inte riktigt hur det var, hörde det runt -95, kan kolla upp det...

Så här anser jag att måttstocken för HV ska vara (minimum):

Batch/stf Batch = Yoff Major/Kapten

Kompch/stf Kompch = Resoff Löjtnant/Fänrik

Plutch/stf Plutch = KB-FBU-HV Fänrik

Troppch/stf Troppch = PB-FBU-HV Sergeant (i den mån tropper finns)

Gruppch/stf Gruppch = GB-FBU-HV Furir

I insatsplutonerna tror jag att man borde försöka satsa på ännu högre krav på befäl, alltså eventuellt Resoff som plutch, KB som troppch, PB/GB som gruppch.

I princip alltså, får man bara in Yoff och Resoff högst upp tror jag befälssituationen på lägre nivå löses genom deras förtjänst.

Har varit med i Hv i tio år (började som Ungdom).

Enligt min åsikt så var uppstartandet av Beredskap/Insatsplut det bästa som har hänt Hv på bra länge.

Nu kan de unga motiverade öva på en högre nivå både fysiskt och utbildningsmässingt och de övriga kan ha övn på en "Hv-nivå".

Min förslag om hur man skulle kunna förbättra Hv är således att skapa (behålla) olika kompetensnivåer.

Hv : Som idag på många ställen... dricka kaffe, skjutövn=liggande m stöd utan tidskrav 200m på tioringat.

20-30 tim/år.

BeredskapsPlut: ´De som är lite mer motiverade och vill lära sig. Utb tid ca 50-70 tim/år.

Insatskomp: ett per MD-grp. Yoff som Kompanichef. Mycket kompetent och motiverat folk (ungefär som idagens insatsplut)

Utrustning motsv gu-förb. T o m kanske GRK och Pvrb?

Utb tid minst 150 tim/år. 2-3 veckoövn per år.

Regler och ersättning så att det är genomförbart att tillhör Hv och förvärvs arbeta.

De Krav som vissa MD-grp i MD S har satt upp på Hv-personal är ett bra sätt att få ett "nytt" Hv.

Grader är enligt mig oviktigt, jag vet att jag är bättre än vissa Hv-kaptener och jag vet oxå att det finns Hv-meniga som är betydligt duktigare än mig så ... gradspegeln har ingen bgetydelse..... (Ok.. kanske lite)

Gnäll inte utan gör något istället. Själv skrev jag till Rikshvc

och fick svar av Generalen själv. 1 månad senare kom han ner

personligen och redogjorde mycket ingående om Hv. Alla repeterar Alla frågor  besvarades (en del tog lite tid eftersom han kontrollerade med sin stab) Vi var ett tjugotal personer

som var där och samtliga var mycket imponerade av Generalen

även om en del svar var negativa, så sade han det direkt och "svängde" sig aldrig. Mats Welff = fin kille, rakryggad, rättvis, rådig

Fö håller jag med att många HVc/Bataljonchef saknar helt kompetens

-Per aspera, Ad Astra-

Över branter till stjärnorna alternativt

Genom svårigheter till odödlig ära

Jag vill inte skrämma er men jag har stött på  en och annan vissen Y-off och R-off också...

För övrigt hade det för hemvärnets del suttit fint med en rejäl hotbild, det finns inget som kan höja försvarsviljan som ett yttre hot mot nationen....:)

Danne

Ove !

Dra inte alla över samma kam. Erkänner dock att jag har full förståelse för dina intryck. Är själv inte med i samma Hv som jag bor i, utan har valt ett annat område i annan stad. Skillnaden är avgrundsdjup. Jag gör bedömmningen att i vårt nuvarande område ligger vi ca 2 år före. Har helt annnan förståelse och allvar. Så döm inte ut hela Hv pga en

dåig upplevelse. Take another shot !

Caveat emptor

(köpare ta dig i akt ! )

Guest Hanfot

Jag håller till vis del med Bamse när det gäller kragspeglarna. Men jag anser att det bör vara kvalitet under resp grad. En del länder accepterar ju inte vårt gradsystem pga att en vpl kan få en officersgrad utan att ha gått OHS/MHS.

För att ställa lite krav så tycker jag att man borde inför en ordentlig prövning på graderna och inte som idag att de delas ut efter genomförd kurs.

Dessutom så tror jag att det vore hälsosamt att inkall beredskap/insats plut för längre övn under ca 4-10 dagar. Tror ju inte att det är möjligt pga ekonomi. Men hellre det än en massa ny utr som jag kanske också vill ha.

Vad är det för vits med ett förband med utmärkta enskilda soldater, ny modern utr och de kan inte agera i grp/plut?

Jag håller till vis del med Bamse när det gäller kragspeglarna. Men jag anser att det bör vara kvalitet under resp grad. En del länder accepterar ju inte vårt gradsystem pga att en vpl kan få en officersgrad utan att ha gått OHS/MHS.

För att ställa lite krav så tycker jag att man borde inför en ordentlig prövning på graderna och inte som idag att de delas ut efter genomförd kurs.

Dessutom så tror jag att det vore hälsosamt att inkall beredskap/insats plut för längre övn under ca 4-10 dagar. Tror ju inte att det är möjligt pga ekonomi. Men hellre det än en massa ny utr som jag kanske också vill ha.

Vad är det för vits med ett förband med utmärkta enskilda soldater, ny modern utr och de kan inte agera i grp/plut?

Är beredskapsplutoner nått jävla begrepp på elitplutoner inom FM eller??

På mitt regemente var dessa malajer, och inom Hv kan ju dessa vara hur bra som helst eller hur kassa som helst detta har ju med vilka man har rekryterat, vem som är C mm

Nä jag fortsätter att vara fundersam.

Riktigt BRA övningar med riktigt BRA övningsledare tror jag är en väg framåt. På många håll fungerar det så att när en officer blivit överårig, nerlagd, fet, senil, inkompetent eller något annat trist så kommer han till HV/Friv-verksamheten. Väl där försöker han dra sig till minnes hur det var att utbilda soldater och drar fram något som skulle varit gammalt redan i brigadorganisation 66M. Sega övningar utan mål och mening med andra ord. Denne officer får sedan ett fett traktamente för han "ställer upp" helgtid. Ut med dessa gamla stofiler och in med ungt friskt blod från GU-organisationen. Självklart finns det mycket kompetent folk på HV/Friv avdelningar men tyvärr behövs det bara ett ruttet äpple för att hela bingen skall vara förstörd...

Att sedan få en egen materielbudget så att HV kan köpa det man behöver och slippa "ärva" av resten av armén när denna kastat bort materielen efter 30 år skulle nogvara bra det med.

Allt det andra som har nämnts i tråden är också sant, men har man riktigt bra övningar med bra övningsledare tror jag att det blir lätt att rekrytera rätt folk.

Jag tror att INF är inne på rätt spår. Den enda anledningen jag har varit instruktör för HV var rent ekonomiska.

När man utbildar befäl ur HV börjar man undra om inte det behövs strängare krav. Jag kan förstå att det är känsligt med betyg och att slänga ut folk som inte håller kraven, men gör man inte det så leder det bara till att fel folk söker.

Marjoriteten av de HV befäl jag har träffat har gjort GU som soldater. Man kan inte bli krigad som Kompanichef på två veckor. Visst meningen är att man skall gå alla steg men hur många gör det i verkligheten.

Sedan blir jag personligen lite fundersam på hur vissa HV befäl använder uniformen. Jag anser inte att man skall kalla sig för officer eller någon annan grad utan tilläget HV. När man åker på centrala kurser är det alltid låsas befäl ur HV som kommer i model M87. Sen när de säger att de är lika bra som RO och skall ha lika mycket i ersättning, brukar jag fråga dem om de kan söka FN tjänst som Komp/Plut/Grp C på sin HV utbildning. Har inte hört mycket sagt på ämnet efter det.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...