Jump to content

Tänk på vem ni pratar med..

Recommended Posts

Har läst och orienterat mig på de olika forumen. Det har varit en del intressanta diskussioner. Några går dock över gränsen. Det är mycket snack om baskrar, vilka som var tuffast under GU, vilka vapen som är effektivast osv osv.

Jag förstår att man efter GU är stolt över det man har genomfört. Tänk bara att det man har genomfört hemma är verksamhet under fredstid!

(Med detta vill jag INTE säga att de som har gjort utlandstjänst på något sätt är "tuffare")

Försök istället att inta en ödmjukhet för vad andra har gjort i skarpa situationer. Det finns exempel på killar/tjejer som i sina berättelser redogör för händelser som tex en HV-ung. eller en nybakad jägare aldrig kommer att uppleva.

Så tänk på det när DU sitter på krogen och skryter om hur mycket du hade i din ryggsäck på baskerprovet. Personen brevid dig kan vara vem som helst.

Mvh Clara

Så tänk på det när DU sitter på krogen och skryter om hur mycket du hade i din ryggsäck på baskerprovet. Personen brevid dig kan vara vem som helst.

Mvh Clara

Förhoppningsvis är det väl någon av motsatt kön som köper det man skrävlar om :lol:

GMY

Edited by Rokare

Clara> Är helt inne på din linje... De tuffaste, vapensugnaste och mest fältmässiga personerna här är ofta de som inte gjort lumpen alls/de som började grina på persedelmönstringen och åkte hem till mor. :mellow:

Har dock svårt att tro att de riktiga hjältarna tar illa upp... Det är ett naturligt mönster, även i djurvärlden, att ungtupparna håller på och "mäter organ" sinsemellan.

Har en gammal (40år) legionär på kompaniet. En hård kille som tillhörde REP. Killen skryter alldrig utan bara svarar; "ja jag har varit med där" sedan säger han inget mer. Han berättar inget. Han gnäller inte aldrig på andra heller utan bara visar hur man skall göra.

• Forumsledning
Har läst och orienterat mig på de olika forumen. Det har varit en del intressanta diskussioner. Några går dock över gränsen. Det är mycket snack om baskrar, vilka som var tuffast under GU, vilka vapen som är effektivast osv osv....

Det är bara att vänja sig, alla ser inte när det är dags att lägga ner.

..Dessutom trodde jag vi kom överens tidigare att det finns en riktigt tuff snubbe här och det är jag. ... punkt. :D

legionärer ?.. ptfssst.. ähh..

Har läst och orienterat mig på de olika forumen. Det har varit en del intressanta diskussioner. Några går dock över gränsen. Det är mycket snack om baskrar, vilka som var tuffast under GU, vilka vapen som är effektivast osv osv....

..Dessutom trodde jag vi kom överens tidigare att det finns en riktigt tuff snubbe här och det är jag. ... punkt. :D

Vov vov.

:D

/Krook

Sedan när man läser profilerna på individer som är så balla, duktiga och fullständigthänsynslösa mördarmaskiner som lever på larver och sover i knäppetält med baskern ner över ögonen så ser man att det är FBU-u eller HV-U individer som inte ens har mönstrat men som kan allt eftersom deras kusins flickväns mamma morbrors faster dotters farfars barnbarn har varit på utlandstjänst.

Men detta är som allting annat dividera med 3 och minska lite till så kommer de flesta historier ner på en lätt överdriven nivå. Dock skall inte kunskapsmassan som många besitter här inne inte svärtasner! utan den skall hyllas! för var på nätet kan man hitta bra svar på MÖP-frågor? Sedan de som gått 345Mil på 24h med 4tons packning när det var -45grader kallt ute i bara kallsongerna och blev totalt uppbitna av mygg. Det är dessa individer som borde lugna ner sig lite...

forum.SoldF är en bra informationskanal! Det är inte en kanal där man mäter vem som har ätit minst, gått längst har tuffaste baskern osv!

Enkelt.

Säger man att man är hemlig så är man det inte, Har man skäggväxt och långt hår och jobbar på IKEAs lager så är chansen större att man är hemlig. Eller något sånt. :)

• Forumsledning

..asså okej vänta nu, då vänder jag till en mer alvarlig ton om det ska vara så här.

Innan ni fortsätter kritisera "tjatet på vem som är bäst" så kan ni börja och jämföra datum på de inläggen och räkna dem som är 2003 och tidigare, och jämföra med tidigare.

"Det är mycket snack om baskrar, vilka som var tuffast under GU.." .. "evigt tjat om befattning som är bäst" de där resonemangen

köper jag inte, den diskussionen finns inte längre, för 2 år sen hade jag gjort det, men inte idag. Den som vill påvisa att jag har fel, kom med exempel.

MEN det här - "...vilka vapen som är effektivast osv osv...." ?

Är det här störande ? Då kanske någon se sig om för ett annat forum, för det är i vissas intresse att bedömma vilket vapen som är mest effektiv.

Skilj på vapen och befattningar, 2 helt olika saker.

Tänk sen på att det inte själva grejen man diskuterar om som är "löjlig" utan sättet det diskuteras, och det är där bl.a BlåGul kommer in i bilden.

Vill ni 'tycka' kommer vi att lyssna, men vi ber då om lite eftertänksamhet innan tack.

..Dessutom trodde jag vi kom överens tidigare att det finns en riktigt tuff snubbe här och det är jag. ... punkt. :Malaj:

Nej, det tog ju inte särkilt lång tid att lista ut vem som var den riktiga tuffingen på detta forum. :D

..asså okej vänta nu, då vänder jag till en mer alvarlig ton om det ska vara så här.

Innan ni fortsätter kritisera "tjatet på vem som är bäst" så kan ni börja och jämföra datum på de inläggen och räkna dem som är 2003 och tidigare, och jämföra med tidigare.

"Det är mycket snack om baskrar, vilka som var tuffast under GU.." ..  "evigt tjat om befattning som är bäst" de där resonemangen

köper jag inte, den diskussionen finns inte längre, för 2 år sen hade jag gjort det, men inte idag. Den som vill påvisa att jag har fel, kom med exempel.

MEN det här - "...vilka vapen som är effektivast osv osv...." ?

Är det här störande ? Då kanske någon se sig om för ett annat forum, för det är i vissas intresse att bedömma vilket vapen som är mest effektiv.

Skilj på vapen och befattningar, 2 helt olika saker.

Tänk sen på att det inte själva grejen man diskuterar om som är "löjlig" utan sättet det diskuteras, och det är där bl.a BlåGul kommer in i bilden.

Vill ni 'tycka' kommer vi att lyssna, men vi ber då om lite eftertänksamhet innan tack.

Ja, ja du är tuffast. Jag skall nog byta forum....

JAg och min bror gjorde den missen att inte veta vem som satt bredvid oss.

Vi var på ett större kalas hos en avlägsen släkting, detta var precis efter min GU. Som ni alla vet är det då kul att berätta vad man har gjort. Jag och min bror satt och diskuterade lumpen och hur jobbigt det hade vart.

En äldre herre som jag blivit vän med satt bredvid och lyssnade. När jag och min bror hade kommit in på överlevnad och hur jobbigt det hade vart så säger denna herre: "Jo, det var jobbigt i Stalingrad". Det visade sig att han hade flytt från Sovjet till Sverige strax efter WW2.

Diskussionen om hur jobbigt jag och min bror hade haft det slutade ganska abrupt.

JAg och min bror gjorde den missen att inte veta vem som satt bredvid oss.

Vi var på ett större kalas hos en avlägsen släkting, detta var precis efter min GU. Som ni alla vet är det då kul att berätta vad man har gjort. Jag och min bror satt och diskuterade lumpen och hur jobbigt det hade vart.

Ja, där ser du. Så kan det gå.

mvh Clara

Sedan när man läser profilerna på individer som är så balla, duktiga och fullständigthänsynslösa mördarmaskiner som lever på larver och sover i knäppetält med baskern ner över ögonen så ser man att det är FBU-u eller HV-U individer som inte ens har mönstrat men som kan allt eftersom deras kusins flickväns mamma morbrors faster dotters farfars barnbarn har varit på utlandstjänst.

Men detta är som allting annat dividera med 3 och minska lite till så kommer de flesta historier ner på en lätt överdriven nivå. Dock skall inte kunskapsmassan som många besitter här inne inte svärtasner! utan den skall hyllas! för var på nätet kan man hitta bra svar på MÖP-frågor? Sedan de som gått 345Mil på 24h med 4tons packning när det var -45grader kallt ute i bara kallsongerna och blev totalt uppbitna av mygg. Det är dessa individer som borde lugna ner sig lite...

forum.SoldF är en bra informationskanal! Det är inte en kanal där man mäter vem som har ätit minst, gått längst har tuffaste baskern osv!

Förmodligen ett inlägg som kommer att aspirera på "årets Soldf:are" eller något sådant. Heja och hurra vad bra! :bash:

Håller delvis med dig men det stämmer inte på alla fbu-u hv-u individer. Är själv ungdom och dom som skryter mest brukar vara dom värnpliktiga som "mobbar" dom i ungdomsrörelserna, tycker dock att man skall ta det som både ungdom och värnpliktiga/befäl säger med en nypa salt.

Jag skryter inte om vad vi gjort på fbu-u eftersom jag vet att jag ännu inte upplevt någonting jämfört med vissa på utlandstjänst osv.