Jump to content

Flottan och internationell tjänst


Recommended Posts

Lite officiellt från FM.

 

HMS Gävle kastar loss mot Medelhavet

 

I väntan på det formella riksdagsbeslutet avseende det svenska deltagandet med en korvett i UNIFIL-styrkans marina del har Försvarsmakten börjat planera för en insats i Libanon. I morgon lämnar korvetten HMS Gävle basen på Muskö för att gå till Medelhavet.

 

Fredagen den 15 september började Försvarsmakten att kalla in berörd personal i beredskap. Den inkallade personalen kommer att inställa sig på Muskö enligt utskickad order senast klockan 12.00 i morgon, tisdag. Därefter påbörjas ett sedan tidigare förberett utbildningspaket som syftar till att förbereda personalen för den eventuella insatsen i Libanon.

 

HMS Gävle lämnar i morgon Sverige för att gå mot det förmodade operationsområdet. Losskastning med fartyget från Musköbasen kommer att ske senast klockan 22.00 i morgon, tisdag. Exakt tid kommer att meddelas när den är beslutad.

 

Utbildningen av den personal som ingår i den internationella korvettstyrkan, IKS, kommer att fortgå parallellt med HMS Gävles förflyttning mot Medelhavet. Besättningen som kommer att förflytta fartyget består av befälen från HMS Sundsvall tillsammans med HMS Gävles värnpliktiga sjömän som nu genomför grundutbildning ombord.

 

Den beordrade förflyttningen möjliggör att fartyget kan förflytta sig tillsammans med bland annat tyska enheter samtidigt som personalen friställs för att kunna genomgå planerade utbildningspaket.

 

:worthy:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 149
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I pappersversionen av dagens HD står följande (finns i pdf på nätet): HD pdf, kolla sidan 9. I ett av styckena står följande:

"På grund av valrörelsen gick det inte att få till de formella besluten före valet. Nu kommer de inte förrän efter det att den nya riksdagen samlats i början av oktober. För att vinna tid fattade regeringen därför det kreativa beslutet i förra veckan att ge försvaret tillstånd att delta i "ett örlogsbesök" i Medelhavet. Det råder politisk enighet om insatsen och beslutet att släppa iväg korvetten har föregåtts av informella partidiskussioner, enligt regeringskällor.
Link to comment
Share on other sites

Kingecho Det var som fan, att man vågar tuffa iväg utan att ha ett beslut bakom sig

Fast vad är det värsta som kan hända då? Skutan får vända i gibraltrar o tuffa hemåt igen? De värnpliktiga ombord har väl ändå gjort vad de brukar fast på andra vatten bara. O de tycker säkert att det hela är intressant, spännande o kul så kommer nog inga klagomål därifrån.

 

Att ta in personalen för utbildning innan färdigt beslut finns är ju dock inget nytt. Senast så var det väl LA01. Men de skickade väl inte iväg sin båt med mtrl innan beslut, eller? De kunde ju dock verka i område utan CV90´s mm i några veckor då camp o annat byggdes. Lite svårare för IKS´en att verka utan Gävle skulle jag gissa :D

 

Kanske är flottan så förb**** sugna på en mission så av ren överenergi och glädjeyra så skickar de iväg båten o hoppas på att politikerna ska säga, Okey då ni får åka då Gävle redan såpåpassligt är på plats?

 

:surprise:

Link to comment
Share on other sites

egentligen så skulle det vara kul att se vad som skulle hända om det inte kom ett regeringsbeslut...

 

oj vad detta kommer bli dyrt för FM... sjödygn och allt som dom ska ha även om dom inte är på båt utan bara sitter i lektionssal efter kl 19.. hårt i flottan... :tveka:

 

Vi har övat sjöfartskontroll, att hålla sjövägarna öppna och har tränat på att hantera konflikter som rör handelsvägar till sjöss säger Anders Hörnfeldt.
från mil.se

 

hmmm sjöfartskontroll.... hade det inte varit bra att ha med sig lite folk ur bordningsstyrkan då? eller ska man bara sänka dom?.. nåja.. det blir nog tillräckligt bra ändå.

 

/b

 

[edit] tog bort bildquten..

Edited by Blackadder
Link to comment
Share on other sites

hmmm sjöfartskontroll.... hade det inte varit bra att ha med sig lite folk ur bordningsstyrkan då? eller ska man bara sänka dom?.. nåja.. det blir nog tillräckligt bra ändå.

 

/b

 

[edit] tog bort bildquten..

Du borde kanche plugga på din kunskap om flottan innan du öppnar munen och fäller såna där *** komentarer... Om du kollar lite noga på sidor om IKS så sår det att dom ÄR sin egna bordnings styrka..vi i flottan behöver inga special utbildade amöbor(amf) för att komma ombord och titta runt vi bor själva på en så vi vet vart vi ska titta...

Link to comment
Share on other sites

egentligen så skulle det vara kul att se vad som skulle hända om det inte kom ett regeringsbeslut...

 

oj vad detta kommer bli dyrt för FM... sjödygn och allt som dom ska ha även om dom inte är på båt utan bara sitter i lektionssal efter kl 19.. hårt i flottan... :)

 

Vi har övat sjöfartskontroll, att hålla sjövägarna öppna och har tränat på att hantera konflikter som rör handelsvägar till sjöss säger Anders Hörnfeldt.
från mil.se

 

hmmm sjöfartskontroll.... hade det inte varit bra att ha med sig lite folk ur bordningsstyrkan då? eller ska man bara sänka dom?.. nåja.. det blir nog tillräckligt bra ändå.

 

/b

 

[edit] tog bort bildquten..

 

Skärp dej

Link to comment
Share on other sites

@blackladder MFL

nu skärper vi till oss lite tycker jag, visst, jag e lika besviken som ni att dom inte skickade hären men nu e de som de e och flottan vet jag kommer att göra ett inåtihelvete bra jobb UTAN OSS så nu sluter vi upp bakom dom här killarna som gillar att åka båt och tar till oss det som dom kommer att delge oss av SIN mission, vi kan väl för bövelen glädja oss åt att andra än vi får åka ut och göra en insats

Link to comment
Share on other sites

@blackladder MFL

nu skärper vi till oss lite tycker jag, visst, jag e lika besviken som ni att dom inte skickade hären men nu e de som de e och flottan vet jag kommer att göra ett inåtihelvete bra jobb UTAN OSS så nu sluter vi upp bakom dom här killarna som gillar att åka båt och tar till oss det som dom kommer att delge oss av SIN mission, vi kan väl för bövelen glädja oss åt att andra än vi får åka ut och göra en insats

 

Tack

 

Det värmde tom en som får vänta på kaj.

 

Det är en historisk mission, flottan har inte varit ute sedan 1918 (kustflottan till Åland för att skydda civilbefolkningen och svenska intressen). Jag är förvånad över en del uttalanden i debatten dvs att Gle inte jämförs med en battaljon, vilket är hennes taktiska kapacitet. Man pratar om att det bara handlar om "80man", vilket är otroligt missvisande.

 

Kan nån dra Eskil Erlandsson i örat åt mig, Bror Stefensson for Försvarsminister.

 

Torka tårarna det blir säkert Sudan för er :)

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Men utan att vara syrlig på något sätt om mot eller med flottan, vilket absolut inte är min mening, så kvarstår ju funderingarna på hur mycket chansning det är att skicka iväg Gävle. Man kan ju tycka att det knappast kan vara 100% fastställt att det blir grönt ljus då det precis varit val med ny regering osv. Vad som kan ha lovas innan behöver nu inte vara sant osv...

 

Därför undrar man ju om FM sitter med 7-2 i oilka färger och hoppas på att de som bestämmer lägger sig? Eller om FM övervärderar sina par i åttor eller om FM faktiskt har läst de andra vid bordet så bra och att pottoddsen är så bra så det är befogat med en all-in. Det värsta som iofs kanske kan hända är att de får folda någonstans o bara förlora halva markerstapeln.

 

Om nu folk inte förstår pokermetaforer så ber jag om ursäkt och hoppas att det kanske framgår huruvida jag undrar om de bara chansar o hoppas på det bästa eller om det finns något mer bakom beslutet att skicka iväg skutan!!

 

:)

Ps. För övrigt så är det väl inte fel att fixa punkt 75 på listan även om man inte kan ordna punkt 4 först!! Ds.

Link to comment
Share on other sites

Men utan att vara syrlig på något sätt om mot eller med flottan, vilket absolut inte är min mening, så kvarstår ju funderingarna på hur mycket chansning det är att skicka iväg Gävle. Man kan ju tycka att det knappast kan vara 100% fastställt att det blir grönt ljus då det precis varit val med ny regering osv. Vad som kan ha lovas innan behöver nu inte vara sant osv...

sant.. Den infon vi har fått angående IKS är att IKS styrkan åker ner till spanien för att ta emot HMS Gävle på Torsdag nästa vecka

Link to comment
Share on other sites

Det var ÖBs beslut att skicka IKSn. Jag tror han bedömnde att skulle bli en del tjafs, främnst om MP och V (genom plats i regeringen)hade stärkts i valet och genom att låta Gle löpa ut så satte han hårt mot hårt eftersom det är ett viktigt uppdrag med tanke på stabiliteten i mellanöstern och för det andra viktigt att alla försvarsgrenar är med i och uppfattas som en del av internationella insatser där armén synts mest, flyget i Kongo 1962 och flottan inget alls. Sedan så blir det väldigt svårt att motivera ett nej för politiker när personal och materiel är på plats redan (fördel flottans verksamhetsområde och ÖB har gått på sjökrigsskolan hehe :rodna:).

 

Dessutom måste vi agera nu, och alla markresuser var på andra uppdrag och detta passade flottan perfekt och ÖB tog därför chansen.

 

Gle har lämnat Cherbourg och fortsätter mot Cartagena, IKSn har rykt in och genomför förberedelser, senast var vapenutbildning på schemat.

 

TV4 repotage om IKSn

Senaste nytt

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

@pilsander

Hatar att säja detta, men din dialys e helt korrekt :rodna::Malaj::banghead: heja flottan(behövs det nåpn röris i maskin????)

 

Kyltekninker brukar vara eftertracktade, senast jag träffade en röris i blått var en grovhuggen norrlänning som gjorde rekryten för att sedan bli rörmokare på isbrytare (2000).

 

Det lär vara fullt, jag pratade med pers i veckan och ALLA vill följa med. "Jag är inte alls bitter!!" :navy:

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

@Beazt

 

Bordningsstyrkan kanske gör lite mer än att "kolla" runt på fartyget. Sorry, men ni e inte ens i samma liga vad gäller bordning...

 

Håller med någon som sa att flottan behövs.

 

Men inte här nere. På plats kan man konstatera att UNIFIL behöver marksoldater o inte fler fartyg (än de som finns här) i nuläget. Men är det det enda sverige kan bidra med så är ju det bättre än inget. För 150 miljoner...... :banghead:

Edited by Ghostface
Link to comment
Share on other sites

Huvudelen av de fartyg som är sända till Libanon är av mindre typ, där faktiskt Gle hör till de större. Därför är antalet viktigt pga små ftgs ringa uthållighet.

 

Dessutom så har Gle med sin kompisar en nog så viktig uppgift i att röja väg för att markstrykan skall kunna göra sitt jobb, främnst öppna hamnar för inskeppning av folk och förnödenheter, kontrollera fartygslederna osv. Kan inte UNIFIL hålla vapensmugglingen till HAMAS stången, vilken i huvudsak sker över havet, får FN ett helvete för då kommer Israel ta saken igen händer och då är det inte roligt.roligt.

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

@Beazt

 

Bordningsstyrkan kanske gör lite mer än att "kolla" runt på fartyget. Sorry, men ni e inte ens i samma liga vad gäller bordning...

 

Håller med någon som sa att flottan behövs.

 

Men inte här nere. På plats kan man konstatera att UNIFIL behöver marksoldater o inte fler fartyg (än de som finns här) i nuläget. Men är det det enda sverige kan bidra med så är ju det bättre än inget. För 150 miljoner...... :banghead:

 

Beazt svarade på mitt inläg tidigare och vi har kommit att se saker på samma sätt nu via PM..

Min poäng var... låt dom som är bäst på en sak göra det dom är bäst på.

 

HMS Gävle kommer säkert få en bra mission och en behaglig tid i medelhavet.. sjömännen kommer säkert göra som sig brukligt är och göra Sverige stolt... inte tu tal om det

Instämmer i lyckönskningarna ;)

 

Hmm

På plats
? fått EOD jobb?

 

/b

Link to comment
Share on other sites

...Kan inte UNIFIL hålla vapensmugglingen till HAMAS stången, vilken i huvudsak sker över havet, får FN ett helvete för då kommer Israel ta saken igen händer och då är det inte roligt.roligt.

Fort och fel, eller allvarligt menat?

Har UNIFIL som uppgift att stoppa vapensmuggling till HAMAS? I min värld (som ju är ganska begränsad) så är UNFIILs uppgift att stötta den libanesiska regeringen och att verka för ett stabilt Libanon, vilket innefattar att medverka till att HIZBOLLAH marginaliseras, både vad gäller vapenstyrka och politiskt.

 

Säg att du menade Hizbollah och inte Hamas. Annars blir missionen jobbig.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Rörde nog i hop grabbarna men det är nog Hizbollah jag menar. Eftersom Libanon inte kan upprätthålla sina gränser dvs det finns ett vakum som terrorister utnyttjar för sina intressen till lands och till sjöss och det fyllde Israel med sitt ingripande för att skydda sina gränser.

 

UNIFIL måste nu gå in och upprätthålla den kontroll Libanon inte har över sina gränser och sitt territorium, för gör inte FN det kommer nån annan (Israel) göra det åt dem. En del i att stabilisera regionen är att se till att vapen inte når terroristerna så de kan användas mot tex Israel för då kommer Israel själva se till att avvärja hotet.

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Man behöver inte öppna några hamnar just nu. Man kan inte öppna dem mer än vad de är... Och det finns inget hot mot de fartyg som kommer i FN:s regi, eller någon annans heller för den.

Man behöver trupp nu, inte fler fartyg. Ingenjörer framför allt...

Och hur mkt trupp hade man inte fått för samma pris som en kustkorvett?

Om sverige inte har egna trupper att skicka så skänk mer till uppbyggnaden istället. De flesta broarna längst med kusten är helt försörda o de står libaneser med spadar o skyfflar.

Inne i Beirut ser det ut som man har "neukat" hela kvarter. Där finns det kanske en grävskopa per kvarter...

 

Jag vet vad en korvett kan göra och vad de har för uppgifter men va fan, det är inte vad som behövs. Andra sköter det nu.

 

Mina högst personliga åsikter, men med väldigt bra fakta i målet (enl mig själv givetvis).

 

Klart slut.

Edited by Ghostface
Link to comment
Share on other sites

@spökansiktet

om nu fn har önskat sej en korvett e de väl bara bra att vi kan skicka en eller hur????andra länder skickar marktrupp så att det förhoppningsvis kommer att räcka till, nu hoppas jag att vi kan lägga ner detta om att vi borde ha skickat hären istället för en båt(vilket jag iofs oxå tycker)vi kommer säkert att få fullt upp i sudan :P nu e de bara att vänta på att våra grabbar börjar skicka in bilder från den där båten, så vi får nått trevligt att titta på

Link to comment
Share on other sites

@spökansiktet

om nu fn har önskat sej en korvett e de väl bara bra att vi kan skicka en eller hur????andra länder skickar marktrupp så att det förhoppningsvis kommer att räcka till, nu hoppas jag att vi kan lägga ner detta om att vi borde ha skickat hären istället för en båt(vilket jag iofs oxå tycker)vi kommer säkert att få fullt upp i sudan :P nu e de bara att vänta på att våra grabbar börjar skicka in bilder från den där båten, så vi får nått trevligt att titta på

 

 

@gf5

 

Läs mitt tidigare inlägg. Visst är det bättre än inget men för samma pris kunde man.............................................

Jag vet att jag inte kan ändra beslutet (som för övrigt inte är taget, vilket även gäller sudan) och ser också fram emot bilder, men ganska trista diskussioner om man bara ska köpa läget, va?

 

O marktrupperna räcker inte till...

Link to comment
Share on other sites

regeringsbeslutet kommer att komma där är partierna överens, och visst kan man för samma pris få bra mycket av hären men nu e de som de e och vi andra får hoppas att vi ses i sudan :Malaj: Nu väntar jag bara på alla bilder som jag hoppas ska komma upp på forumet från libanon :P

Link to comment
Share on other sites

Och hur mkt trupp hade man inte fått för samma pris som en kustkorvett?

Ja, hur mycket trupp hade man egentligen fått? Skulle vara intressant att veta... Det är ju inte så att våra soldater i utlandsstyrkan tillhör de lågavlönades skara direkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...