Jump to content
Sign in to follow this  
Guest _G_

EMP?

Recommended Posts

Guest _G_

en elektro magnetisk puls borde ju slå ut en missil eller ett flygplan? nu vet jag ju inte så mycket om just EMP, men borde det inte finnas ett sätt att frambringa en EMP? (ej kärnvapen explotion) om det nu går att frambringa en EMP, kunde man inte då fästa en sådan anordning på ett flygplan som skydd för missiler och andra flygplan?

(ni får ursäkta om det blev en lite konstig förklaring)

Sorgligt nog så kommer nog dessa vapen inom sinom tid. Troligtvis experimenterar nog jänkarna en del med sånna saker nu.

Dom brukar ju ligga ett antal år före oss vanliga dödliga=)

Guest _G_

Så som jag ser det så verkar det som dessa vapen är "counter-measures" (stavning?) dvs att de ska slå ut missiler, jaktflyg och bombflyg. Men de skulle ju vara ett betydligt bättre alternativ att använda EMP istället för

A-vapen för att slå ut en stad eller dylikt.

Jag ska försöka att förklara så att det går att förstå. (Även om jag knappt förstår själv.)

Elektromagnetisk puls är helt enkelt elektromagnetisk strålning med hög energi. Då denna elektromagnetiska strålning (fotoner) träffar elektroner (t. ex. i en elekrisk krets) så kommer de att studsa från varandra. Elektronerna får på så sätt energi av fotonerna vilket betyder högre spänning i kretsen. Är kretsen känslig (vilket modern elektronik är) och energin i pulsen tillräckligt stark, så kommer det att säga FRÄS. Även om det inte säger FRÄS så kommer det att hända en massa skumma saker. Eftersom spänningen i kretsen är förändrad och skillnaden i spänning i en krets är det som är "ettorna och nollorna", så kommer all information som färdades i kretsen förstöras. De datorer som inte förstörts helt av spänningen kommer därför att "kracha".

Även andra områden i det elektromagnetiska spektrumet än de med störst störningar (3 Hz till 30 kHz för atombomber) kommer att störas. Då dessa områden inkluderar de guidningssystem som används av missiler (IR, RADAR) så kommer en tänkt missil även att förlora "låsningen" på sitt mål.

På fråga 1 blir svaret alltså ja; en elektromagnetisk puls som är tillräckligt stark borde kunna få en missil att falla som en sten.

Jovisst finns det andra sätt än kärnvapen. Faktum är, att all elektrisk ström ger upphov till ett magnetfält. Men eftersom det inte dimper ned flygplan på min gräsmatta varje gång jag slår på en lampa kan vi nog utgå från att det krävs lite mer energi. (Pratar man i NMT-telefon eller något liknande nära högspänningsledningar så kan man uppleva vissa störningar, men det är inte som om telefonen säger FRÄS eller så....) Lyckligtvis så behövs det bara en kort puls, så i teorin är det bara att ladda upp en tillräckligt stor kondensator och sedan släppa lös alltihopa i en spole...och vips, så har vi en elektromagnetisk puls. Problemet är bara att vi behöver en ganska stor kondensator. Det går dock att lösa med sprängämnen. Eftersom flödet i spolen alltid är detsamma så kan man detonera sprängämnerna så att spolen komprimeras. Samma energimängd i en mycket mindre spole betyder en jäddrans hög spänning. Det betyder i sin tur en jäddrans massa elektromagnetisk strålning.

Vill man montera allt detta på ett flygplan så måste man alltså antingen fylla hela planet (ett ganska stort sådant) med kondensatorer eller användra sprängämnen. EMP-försvar-för-flygplan-idén kan alltså skrotas.

Jänkarna har dock experimenterat med EMP-bomber av den typ jag förklarade ovan. En bomb på 1 ton ska kunna generera en elektromagnetisk puls stark nog att förstöra elektronik på ett område som är några hundra meter i diameter.

Vill slå ut en hel stad med EMP så är nog atombomber det enda alternativet. En atombomb som detoneras i den övre atmosfären ger upphov till mellan 20.000 och 50.000 volt per meter (jag vet ej om det är tillräckligt, men det är den enda siffra jag har)  i ett område större än 200 mil i diameter.

En fråga för flygfeteschisten LRRP:

Använder inte ryssarna "Rör" istället för transistorer i sin elektronik fortfarande?  Rör är vad jag kommer ihåg okänsliga för emp.

Casca

Jag är inte LRRP, men jag försöker svara ändå....

Elektronrör är mindre känsliga för EMP än vad integrerade kretsar är. Detta beroende på att elektronrören använder sig av en mycket högre spänning än vad integrerade kretsar gör.

Att ryssarna skulle använda sig av elektronrör är inte särskilt troligt, då de är stora, klumpiga, strömkrävande, bräckliga och går sönder titt som tätt.

Jag har dock hört att ryssarnas utrustning är mycket mindre beroende av elektronik än vad jänkarnas är. En av de sovjetiska anfallsplanerna skulle därför vara att strategiskt EMPa delar av Europa och därefter rycka fram "i skydd" av det.

Guest Pal

ok alla.

Ni vet hur man skyddar sig mot EMP va? Ett enkelt ledande skikt gör susen. Om du misstänker att ryssarna smäller en atombomb för att slå ut vår elektronik, och du inte vill att din mp3-spelare skall förstöras, så lägg den bara i din mikrovågsugn så är den säker.

På liknande sätt är allt militärt skyddat och har varit det i många många år. Alla bascentraler jag besökt i flygvapnet till exempel. Titta på dörrarna, det sitter tusentals små metallflänsar på dom, det är EMP skydd. Att lyssna på radio med dörren stängd går inte. Om du gjuter in hönsnät i betongen och ser till att det inte finns några glipor så är man skyddad för allt utom en vätebomb på låg höjd möjligen, men då är ju EMP det minsta problemet.

Samma sak gäller stridsflyplan och missiler. Dom är skärmade och säkra, såg t.ex hur dom testade Gripens skärming vid något tillfälle. Flygplanen stäldes upp på en speciell plats och ovanför gick stålwirar, sen slog dom på strömmen och det blixtra och gnistra utav H-E.

Metallfolie som i en antennkabel, eller nät som i rutan på din mikrovågsugn, räcker för att EMP skall vara ofarligt. En puls måste vara något grönjävligt stark nämligen för att nätet i glaset på en mikrovågsugn skall brinna av.

Ryssarna har olika vapen som framställer högpulsad mikrovåg, HPM. De lär vara av ett slag som passar för att stuva in i en van snarare än att hänga på ett flygplan. FMV har köpt in två modeller för test och utvärdering. Vet inte resultatet av dessa. Tjetjenska rebeller använde dock ryska HPM-vapen mot ett ryskt elektroniskt övervakningssystem 1995.

Det finns ett antal olika vapen i omlopp för att slå ut elektronik med EMP/HPM.

Så vitt jag vet är de flesta i prototypstadiet men det finns färdiga bomber ute på förband som  kan användas vid flygangrepp för att döda elektronik.

Problemet med att säkra saker mot EMP/HPM är att då får du inte ha antenner på skiten. Har du en radar igång och får en HPM-puls in i antennen så kan du säga hej då till antennelementen. Likadant för radio som lyssnar, eller för delar av de optiska målsökarna.

Det är ett intressant forskningsområde som det sker mycket inom. Både som luftvärnsstoppare och bombstoppare är det intressant. Dessutom naturligtvis för att slå sönder delar av infrastrukturen som inte är säkrad för sådana angrepp.

Guest Pal

Inga antenner Lindahl? Kan du förklara det lite. Antenner är ju liksom gjorda för att elektromagnetisk strålning skall omvandlas till elektrisk spänning och ström. Utan att vara en super auktoritet på området så verkar det inte särskilt skadligt att få en puls i en antenn. Denna starkare än normalt signal borde vara mycket lätt att filtrera bort.

Problemet tycker jag rimligtvis endast kan uppstå när ledande ytor plötsligt fungerar som mottagarantenner och de inte var tänkta att fungera som sådana. Dvs. när en smal ledarbana i en integrerad krets plötsligt är av rätt längd för att fungera som antenn och brinner av.

Att få in en strömstöt som är större än normalt från sin antenn verkar inte så farligt. Borde lätt kunna dämpas bort och bara innebära en liten störning för mottagaren, inte skada den.

Jag vill hemskt gärna veta mer om du har nån info om att EMP i en antenn på något sätt kan skada mottagaren bakom.

Antenner är ju liksom gjorda för att elektromagnetisk strålning skall omvandlas till elektrisk spänning och ström. Utan att vara en super auktoritet på området så verkar det inte särskilt skadligt att få en puls i en antenn. Denna starkare än normalt signal borde vara mycket lätt att filtrera bort.

Grejen är ju det att den elektromagnetiska strålningen i en EMP omvandlas till en ganska hög spänning. Själva antennen (som bara är en bit koppar eller dyl.) går ju inte åt, men elektroniken den är kopplad till gör det. Är spänningen tillräckligt hög så tar den även med sig det som skulle skydda mot hög spänning.

Självklart kan man bygga kraftigare prylar, men de skulle (troligtvis) minska känsligheten och känsligheten är ju ganska viktig i sådana här system.....