Jump to content

En Amerikansk film...

Tobias R

Recommended Posts

Jag såg en amerikansk film för ett bra tag sedan på TV som jag ej vet vad heter.

Den handlade om en grupp Am. soldater som satt fångna i sitt eget land för att de utfört olagligheter av olika slag. De tränas vid någon bas av stränga befäl.

En scen som jag särskilt minns är när en soldat på "luckan" snor en guldtändare av en av de andra soldaterna och blir då konfronterad av den ursprunglige ägaren till den.

Jag TROR att det var i samma film som en tjock mörkhyad soldat blir drillad hårt av ett plutonsbefäl som var rent vanvettigt.

En scen i denna film (om det inte är samma som ovanståde) är när plutB. kastar iväg ett mag med ammo som sold. ska leta upp. Senare i filem så klättrar den tjocke negern upp i en vindmölla och blir nedskjuten av plutb.

Jag skulle gärna villja veta vad dessa (eller DENNA) film/er heter.

MVH

Tobias

se om någon kan hjälpa med den frågan jag fick av en kompis..

"vet du vilken film det är, andra världskriget, USA krigar mot tyskarna?"

måste säga att jag har lite svårt att komma på rätt ;)

eller nu i veckan, en kille snackade om en:

"men den heter... något"

filmkunskap när den är som bäst ;)

För böfvelen, har du bott i en grotta karl? Eller heter din mor möjligtvis Wechselman?

12 fördömda män från '67 är ju en av krixsafilmsklassikerna, trots sin uselhet. Den lirar i samma division som Kellys Hjältar.

Lee Marvin spelar en överste som rekryterar ihop ett förband av usla dödsdömda brottslingar, varav Telly "Kojak" Savalas är en,  för ett extremt farligt uppdrag. Jag har för mig att det finns ett par uppföljare.

dozen.gif

Jag rekommenderar i stället "The Hill" med Sean Connory. DET är en riktigt bra film.

6304005946.01.MZZZZZZZ.jpg

Guest Lt. payne
Det är inte gamla "12 fördömda män" du tänker  på?

En riktigt dålig film. Efterföljarna likaså.

Hmmm...  vad handlar den om?

Jag tror att den handlar om elva fördömda kvinnor...............

Guest Lord Good

The Hill

En svartvit film vars rekvisita består av en sandhög och några ruckel. Inte ett skott avlossas, action och specialeffekter saknas totalt. Ändå är den mer spännande än något Hollywood producerat.

Jag sa inte att den var dålig... Bara att det är riktig krigsromantik i stil med att krig är "tufft" och "roligt" och alla har kul, så är ju som sagt inte läget, trots att USA har prånglat ut dom sedan vietnamnkriget (Green berett med John Wayne någon?)

Guest Lt. payne
Racka inte ner på Kellys Hjältar.

Den filmen är helt underbar, i samma klass som Blues Brothers och Deltagänget.

The Swede

*Sur*

Härligt!!!

En till med samma smak som jag!!

Jake och Elwood Blues högst på min idol lista!!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...