Jump to content

Elitsoldater mördar sina fruar

Nifelhel

Recommended Posts

Läste detta tråkiga på aftonbladet och cnn.

4 killar ur specialstyrkorna har dödat sina fruar, varav 3 killar nyligen hemkomna ifrån afganistan.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,188261,00.html

Jag tror inte det har något samband med operationen i Afganistan,  utan det är nog bara en grym slump att det hände inom samma korta tidsrymd.

Eller vad tror ni??

Det lät lite för... jag vet inte. Att det skulle vara en slump... Den som inte hade varit i Afghanistan är har nog inget med de andra att göra. Och vem vet vad de upplevde och hur situationen såg ut i deras familjer. Det är bara att beklaga...

Men det faktum att tre av dem nyligen tjänstgjorde i Afghanistan har fått militären att undersöka hur soldaterna påverkas av kriget.

Godmorgon, Armén.

Det är en sak med media. De vill gärna se linjer mellan allt. Enligt dem sker inget utan en "konspiration".

Vad är det för specialstyrka det handlar om?

Det är tex bara att gå in på expressen. Oj genast så ser jag den feta rubriken "78 döda när Ukrainskt plan störtade under flyguppvisning" och under denna tragiska nyhet så ser vi en annan rubrik "Plan på väg till Bromma tvingades nödlanda" i feta versaler. Vad har de gemensamt? jo ingenting, men det framställs konspiratoriskt och det säljer då mera.

Det må vara så att det rent slumpässigt är några psyksjuka som lyckats med att mörda sina fruar och tjänstgjort under samma mission. Rent statistiskt måste det väl hända någon gång, iaf i det där sjuka landet.

Men vad är det om gör nyheten så stor? är det en konspiration? Planerade de det tillsammans? vad är det media vill uppnå? kanske sälja en extra tidning?

Jag är lite full, eller ja lite, jag däckar snart alltså, när jag skriver detta. Hoppas det inte är något jag ångrar senare.

Jag brukar få såna här ryck, hetsar upp mig för nästan ingenting.

• 4 months later...

Det amerikanska försvaret tror nu att det kan röra sig om en kombination av bieffekt från medicin och post-traumatisk reaktion.

Det är malariamedicinen Lariam de misstänker som de utlösande orsaken. Det är allmänt känt att den i vissa fall gör folk tokiga. Om nu en tränad elitsoldat med post-traumatisk reaktion skulle drabbas av detta är det inte så långsökt att tänka att galenskapen skulle ta sig våldsamt uttryck.

I länder utan direkt erfarenhet av malaria, såsom Sverige, rekommenderas man att ta Lariam profylaktiskt. I malariadrabbade delar av världen avråder läkare från att använda Lariam på detta sätt. Använd annan malariamedicin i förebyggande syfte och ta med Lariam för att ta om du skulle drabbas av sjukdomen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...