Jump to content

FM-gymnasium

Guest

Recommended Posts

I dagens samhälle har vi ett antal olika inriktningar inom gymnasiet, t ex circus. Skulle ett FM-gymnasium vara tänkbart med inriktningarna Armé, Marin o. Flyg?

Ett exempel, man kunna använda kurser som samhällskunskap, religon och historia för att lära sig varför det är som det är i dagens sanmhälle. Inom armén kunde ett annat block kunna innehålla natur- och överlevnadskunskap med mycket tid förlagt i fält. Självklart ska grundläggande hantering av arméns mtrl ingå som en röd tråd genom utbildningen.

En annan aspekt på en sådan gymnasieskola är att vi i dag har många unga som saknar en bra kontakt med vuxna (föräldrar) vilket man ser väl i skolan i dag. Här skulle befälen (självkart tillsammans med "vanliga" lärare) kunna göra en jätte insatts.

Så vad tror ni?

Det är ingen ny ide. Förut så hade försvaret egna gymnasieskolor så att de som inte hade den formella kompetensen kunde läsa upp betygen och ta en studentexamen innan off.utbildning. I uppsala finns fortfarande en skola som heter just Försvarets gymnasieskola, även om den inte drivs av FM längre. Antar att gymnasieskolorna försvann med det gamla underbefälssystemet.

Försvarets Gymnasieskola i Uppsala (FGS) finns inte alls längre. Den lades ner 1982 om jag inte minns fel.

Lokalerna däremot finns kvar, ägs av Uppsala Universitet och kallas än i dag FGS. Där bedrivs ingen som helst försvarsanknuten verksamhet.

Ett riktigt försvarsgymnasium är för övrigt en god idé.

Det finns två skolor ( en i Stockholm o en i Göteborg )som heter Bernadotte gymnasiet eller nåt liknande de har bara ett program som kallas Uniformerade yrken och alla kan väl lista ut vad det handlar om då! man läser vanligt Sam program men med inslag av uniforms yrken. och det har ett väldigt bra samarbete med Försvar och Polis iaf här i Stockholm för jag har en kompis som går där.

Ofta så har de gästföreläsare från ovan nämda myndigheter.

Det här är ändå ingen garanti för att de elever som går där kommer in på MHS och PHS utan det är mer som en vägledning så att säga. :)

// Tompa :shaun

Försvarets Gymnasieskola i Uppsala (FGS) finns inte alls längre. Den lades ner 1982 om jag inte minns fel.

Lokalerna däremot finns kvar, ägs av Uppsala Universitet och kallas än i dag FGS. Där bedrivs ingen som helst försvarsanknuten verksamhet.

Ett riktigt försvarsgymnasium är för övrigt en god idé.

Att det är den sämsta skrivsalen universitetet har är det ingen tvekan om.

Fyllde inte FGS funktionen att ge underoff. möjligheten att läsa in en studentexamen för att kunna bli off.?

Jag tänkte mig ett program med mer inriktning som dagens yrkesprogram, dvs att man läser de obligatoriska kärnämnena och därefter fördjupar sig iniom vald FM-inriktning. Detta skulle kunna hjälpa många "skoltrötta" ungdomar som känner sig lite utanför samhället (tänk IV-programmet).

Det skulle även vara kul med ett mer teoretiskt (högskoleförberedande) program.

Guest Greven

En av styrkorna med vårt värnplikssystem är just den brett sammansätta personalstyrkan samt att alla soldater har olika civil bakgrund. Officerskåren är konformistisk nog som det är idag. Att redan vid 15 -16 års ålder banka samman blivande officerare vore mindre lämpligt som jag ser det. Dessutom är det ju först EFTER genomförd GU man kan komma ifråga för off-utbildning.

En av styrkorna med vårt värnplikssystem är just den brett sammansätta personalstyrkan samt att alla soldater har olika civil bakgrund. Officerskåren är konformistisk nog som det är idag. Att redan vid 15 -16 års ålder banka samman blivande officerare vore mindre lämpligt som jag ser det. Dessutom är det ju först EFTER genomförd GU man kan komma ifråga för off-utbildning.

Jag vill inte se en skola som ska "tillverka" officerämnen, utan det jag är ute efter är att använda den ofantliga kunskapen som finns inom FM för att på så sätt kunna rädda ungdomar från ett liv på IV-progammet och samtidigt ge dem en bra grund att stå på om hur vårat samhälle är uppbyggt och fungerar, men även lära dem mer om natur- och överlevnad samt "team-building". Det jag ser i skolan i dag är att det ofta saknas vuxna i dessa ungdomars liv och mina erfarenheter från armén är att dagens officerare kunskaper skulle komma väl tillpass tillsammans med bra lärare och elevvårdspersonal.

Tror inte att det hade varit någon större hit. FM behöver kompetenta medarbetare och knappast folk från IV programmen.

Är själv ganska skeptisk mot Bernadotte redan som det är, till att börja med så tillämpas där sk "positiv särbehandling".

Självfallet har jag inget emot att få in invandrare inom Fm MEN ska man komma in på diverse program ska man inte göra detta pga sin hudfärg utan sin kompetens.

Guest Greven

Den svenska krigsmakten är till för att freda rikets oberoende och självständighet och inte för att fostra det uppväxande släktet - punkt!

Det vore direkt kontraproduktivt att använda FM:s redan knappa resurser till att driva dagis/skol/ungdomsgårdsverksamhet. Det låter lika korkat som miljöpartiets miljöförsvar. För vård/skola/omsorg finns andra institutioner i samhället.

Må sedan vara att utbildningen av värnpliktiga för att försörja krigsförbanden per se innebär att vissa delar av det uppväxande syltryggssläktet fostras.

Om sedan FM behöver bedriva utåtriktad verksamhet för att rekrytera och nå de grupper man är intresserade av så är det en annan sak.

ifall man har ett sådant program så som ni säger så skulle det bli likandant som FBU/HV-U.

Precis...borde man inte kunna använda denna kunskap.

Personligen tror jag inte att det skulle vara kontraproduktivt som någon skrev, utan om vi nu fortsätter med politiken att banta försvaret så tycker jag att detta är ett bra sätt att använda den enorma kunskapen vi har inom FM till något som det civila samhället kan ha nytta av. Sluta tänk bara FM, utan även ur ett totalt samhällsperspektiv. Om vi kan rädda upp x antal ungdomar från krim och socialen är det en positiv trend...hoppas att alla är medvetna om att IV är det näst största programmet efter NV på gymnasiet! (Sjävklart ska vi sattsa på alla nivåer inom sammhället)

Om man ser på vpl´n så är det väldigt många som mognar från små pojkar (flickor) till små män...

Jag arbetar som lärare på gymnasiet idag och så gott som alla mina studenter gör allt för att slippa göra vpl ´n...är detta oroande? Ja, det tycker jag. Oavsett hur många vi tar ut varje år ska det vara det bästa och kan man vända trenden genom att visa upp FM från den goda sidan så vinner vi i längden och ett sådant sätt är att integrera vissa små delar på ett fåtal ställen inom t ex FM-gymnasium. Ja, det ska ju inte finnas femtioelva FM-gym, precis lika lite som det finns femtioelva SKF-gym, ABB-gym eller SCANIA-gym i varje stad.

hmm tycker hela ideén med inriktade gymnasie skolor är fel, har man en böjelse för kullager så kommer man ju söka sig till SKF med tiden endå. Gillar man lastbilar söker man sig till Scania. Ni förstår vad jag menar.

Har man ett intresse för det militära så kommer man söka sig dit. Inskolning känns inte bra.

Och detta med att "rädda" ungar på glid, dessa ungar kommer med otroligt stor sannolikhet INTE söka sig till FM gymnasium. Deras försmak för auktoriteter brukar inte vara allt för stor.

Nu kan ju iofs deras vårdnadshavare skriva in dom mot deras vilja men hur hög skulle närvaron bli?

Så som jag ser det skulle det bli en skola med ungar (MÖP:ar) som antagligen sökt sig till FM endå och på detta vis endast förlorar erfarenhet.

Men tänk så mycket pengar HKV skulle spara på att återanvända de gamla skoltecknen så här i omgaloneringstider!

Men man kanske redan skickat dessa till våra nya bufferstater i öst.

det är enormt dålig still av er att kalla folket på IV till idioter osv.

många där har haft problem i barndomen och många gånger har det inte varit deras fel.

att kalla dessa ungdomar för idioter är lågt och omoraliskt.

dom gör i alla fall ett försök att gå på gymnasium.

jag tycker att ni som har yttrat er kränkande på folket på IV ska ta och be om ursäkt för det är enligt mig helt oacceptabelt!

DEt finns ett så kallat bernadette gymnasium i Malmö också. En kompis går där han kom inte in första året pga av positiv särbehandling "han är svensk" och svenskar har inte samma "rättigheter" till en rättvis uttagning men han stod på sig och sökte nästa år efter att gått på ett annat gymnasium under ett år. De får bla utbildning av poliser osv på uniformsutbildningen. Han tycker att det är en bra utbildning han vill bli polis. Jag känner även en kille som har gått där men tyckte att det var för jobbigt att pendla och började istället på en gymnasieskola närmare sig

Over and out

Att: Braveheart, säker på att det inte var din kompis i fråga som helt enkelt inte uppfyllde kraven? lätt att skylla på särbehandling i sådana lägen.

Att: Alexandersson, främlingar? antar att du menar nya svenskar, invandrare?

Menar du det så finns det väl enbart positiva saker med det, eller? hoppas jag inte behöver räkna upp dom........

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...