Dass Posted May 29, 2002 Report Share Posted May 29, 2002 Anser ni att landsförräderi är den absoluta handlingen mot staten? Alltså den grövsta av alla ”icke-dödande” brott (mord, dråp). Hur skulle nu reagera mot en Landsförrädare? Hur skulle staten reagera mot en sådan person ifall vi säger att han dömes till 5 år fängelse och sen kommer ut. Hur svårt skulle en landsförrädare få? Skulle staten se till att han levde i missär resten av livet? gnaska konstig fråga men jag undrar hur folk generellt skulle se på en landsförrädare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Predator Posted May 29, 2002 Report Share Posted May 29, 2002 Anser själv att ingen handling kan ses som värre än berövandet av en annan människas liv. Nationalstater är någonting vi människor har hittat på, vilket inte människolivet är. Därför är mord mycket värre än brott mot exempelvis nationalstaten Sverige. Men visst är landsförräderi väldigt illa, inget snack om den saken. Sedan kan det ju vara så att förräderiet indirekt gör så att människor dör, och då är det såklart likvärdigt med mord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 29, 2002 Report Share Posted May 29, 2002 Tyckte ämnet passade bättre i markan. The Swede BLÅGUL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 29, 2002 Report Share Posted May 29, 2002 Har individen ifråga förått folket och folket kommer att ta skada av hans handlande. Då anser jag att det bara finns en lösning, och den kostar bara några kronor, nackskott... >:[ Är brottet av ringare karaktär så finns ju alternativet straffarbete i ett antal år... Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted May 29, 2002 Report Share Posted May 29, 2002 "Landsförräderi", dvs grovt brott mot rikets säkerhet är f.ö. det enda "icke-dödande" straffet som kan ge livstids frihetsberövande och som de facto blir livstid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted May 29, 2002 Report Share Posted May 29, 2002 Hur vet du att det blir "de facto" livstid? De allra flesta kommer ut efter 2/3, (av först och främst ekonomiska skäl), av avtjänat straff. Kruxet är att om man döms till livstid så måste först regeringen tidsbestämma straffet för att detta skall kunna tillämpas. Det kan ju hända att regeringen inte beviljar detta för en landsförrädare, men de gör ju det för mördare?? Personligen anser jag att alla typer av grovt sexuellt tvång, (våldtäkt, incest osv), är värre än mord eftersom offret får leva med detta resten av livet, vilket ju inte blir fallet vid mord... ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted May 29, 2002 Report Share Posted May 29, 2002 Inte att det blir, utan MÖJLIGT. Vid denna typ av brott kan förövaren hållas frihetsberövad mycket lång tid i preventivt syfte. Det vill säga om brottslingen ifråga besitter kunskaper och information som det är troligt att han skulle använda brottsligt genom brott mot rikets säkerhet etc., så kan vederbörande dömmas till att hållas frihetsberövad så lång tid som det behövs - vilket torde vara tills kunskaperna han besitter inte längre kan användas till att skada riket. En gripen person som besitter info om exempelvis topphemliga försvarsanläggningar eller vapensystem kan dömas till att hållas frihetsberövad tills dess att hans kunskaper kommer ut ändå eller att vapensystemet slutar användas och kunskapen blir värdelös så att säga. I praktiken har det väl varit i fallet Bergling som denna strafftyp har tillämpats i modern tid. Permission fick han dock tyvärr... Anledningen att jag tog upp detta var att visa på att Sverige faktiskt ser så strängt på denna typ av brott att straffet KAN bli "lagens strängaste". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted May 30, 2002 Report Share Posted May 30, 2002 Det går inte att sätta landsförräderi och berövandet av liv som ett motsattspar. Den yttersta konsekvensen av landsförräderi är att landsmän mister livet pga. förräderiet. Wennerströms förräderi skulla ha kostat tusentals svenska liv om det skulle blivit en väpnad konflikt med Sovjetunionen. Förrädaren skadar den kollektiva säkerheten som vi har inom ramen för nationalstaten. Det är inte nationalstaten som objekt som är viktig här utan den överenskommelse medborgarna har om ett säkerhetsarrangemang inom ramen för detta objekt. Förrädaren bryter sitt kontrakt med oss andra och ignorerar de faror han utsätter sina medmänniskor för, direkt och indirekt. Då han gör det dolt så har vi andra ingen möjlighet att åtgärda de skador som förrädaren orsakar så länge som förräderiet är oupptäckt. I mina ögon är förrärderi ett mycket svårt brott då förrädaren medvetet risker sina landsmäns liv, ofta i stor skala, och sviker ett givet förtroende. Att sedan förrädaren i många fall sitter inne med information som han inte hunnit överlämna är ytterligare en motivering för långa fängelsestraff. Han måste hållas i karantän tills dess att hans information inte är relevant längre. Nog flummat Link to comment Share on other sites More sharing options...
niben Posted December 15, 2004 Report Share Posted December 15, 2004 Kan ju också vara en tolkning när det gäller landsförräderi, är man skurk eller hjälte? Mordechai Vanunu? David Greenglass? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flo Posted December 15, 2004 Report Share Posted December 15, 2004 Finns ju tillfällen när man önskar Sverige hadde döds straff. Finns väl ingen mening att jag ens försöker försvara min ståndpunk i detta . Det blir bara massa gråt och skrik.Så jag säger vad jag tycker. Punkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted December 15, 2004 Report Share Posted December 15, 2004 Kan ju också vara en tolkning när det gäller landsförräderi, är man skurk eller hjälte? Mordechai Vanunu? David Greenglass? Precis samma saker tänkte jag när jag började ögna igenom tråden. När är "landsförräderi" bra resp dåligt? I min lilla värld finns det tillfällen då individen kan ha (moralisk) rätt att handla mot staten. Det är ju i allra högsta grad en fråga om definitioner och etik. Hälsningar, Foxtrot Lima Link to comment Share on other sites More sharing options...
[Neo] Posted December 15, 2004 Report Share Posted December 15, 2004 Kan ju också vara en tolkning när det gäller landsförräderi, är man skurk eller hjälte? Mordechai Vanunu? David Greenglass? Precis samma saker tänkte jag när jag började ögna igenom tråden. När är "landsförräderi" bra resp dåligt? I min lilla värld finns det tillfällen då individen kan ha (moralisk) rätt att handla mot staten. Det är ju i allra högsta grad en fråga om definitioner och etik. Hälsningar, Foxtrot Lima Men är landsförräderi nödvändigtvis förräderi mot staten..? "Landsförräderi" mot staten kan vara bra om staten är dålig för landet. Staten kan begå landsförräderi om den agerar emot folket/kulturen/etc. Kanske inte juridiskt, men tekniskt, eller nåt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted December 16, 2004 Report Share Posted December 16, 2004 För följande högmålsbrott kan livstid utdömmas: uppror Och dom brott mot rikets säkerhet som kan leda till livstidsstraff är: trolöshet vid förhandling med främmande makt och grovt spioneri edit: kap 18 och kap 19 i författningssamling i straffrätt är rekommenderad läsning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sidron Posted December 16, 2004 Report Share Posted December 16, 2004 Då ett landsförräderi inte enbart är en attck mot gubbarna i Rosenbad utan en attack mot hela Sverige så hade jag tagit det personligt och blivit förbannas med vissa undantag. Ett Undantag kan vara till exempel om en person tvingats till landsföräderri pga att dennes familj är hotad etc. Då är det förmildrande omständigheter. detta är min åsikt i alla fall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 16, 2004 Report Share Posted December 16, 2004 Hur ställer ni er till skattebrott eller bidragsfusk då, som ju är stöld av hela svenska folket? En form av landsförräderi....eller? /E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted December 16, 2004 Report Share Posted December 16, 2004 Kan ju också vara en tolkning när det gäller landsförräderi, är man skurk eller hjälte? Mordechai Vanunu? David Greenglass? Egentligen var det väl makarna Rosenberg som åkte dit för det, David Greenglass fick väl någon form av åtalseftergift efter att ha tjallat?. Var de landsförrädare mot hela västvärlden som gav atombomben till Sovjet, eller bidrog de till en stabilare terrorbalans? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sidron Posted December 16, 2004 Report Share Posted December 16, 2004 Hur ställer ni er till skattebrott eller bidragsfusk då, som ju är stöld av hela svenska folket? En form av landsförräderi....eller? /E Jag hatar sådana männsikor! Jag fattar inte hur det kan a-lagare varje dag med en massa sprit för några hundringar ute i Göteborg varje dag, var får dem pengar ifrån? Jo från min skatt! Hatar sådana! Min ensamstående mamma kan behöva pengarna bättre, och då går dem till något bättre! Min brors kompis familj går på socialbidrag och det gör dem för att dem inte orkar jobba. dem har nya bilar, stor plasma tv mm. Varför kan inte min familj få det, min mamma är ju ändå ensamstående och jobbar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted December 16, 2004 Report Share Posted December 16, 2004 Jag hatar sådana männsikor! Jag fattar inte hur det kan a-lagare varje dag med en massa sprit för några hundringar ute i Göteborg varje dag, var får dem pengar ifrån? Jo från min skatt! Hatar sådana! Min ensamstående mamma kan behöva pengarna bättre, och då går dem till något bättre! Min brors kompis familj går på socialbidrag och det gör dem för att dem inte orkar jobba. dem har nya bilar, stor plasma tv mm. Varför kan inte min familj få det, min mamma är ju ändå ensamstående och jobbar? Sidron alkolism är en sjukdom. Jag har mycket svårt att tro att de a-lagare som sitter på parkbänkar runtom i göteborg inte hellre skulle vara friska och ha ett jobb. Btw, hur mycket betalar du i skatt per år? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sidron Posted December 16, 2004 Report Share Posted December 16, 2004 Jag hatar sådana männsikor! Jag fattar inte hur det kan a-lagare varje dag med en massa sprit för några hundringar ute i Göteborg varje dag, var får dem pengar ifrån? Jo från min skatt! Hatar sådana! Min ensamstående mamma kan behöva pengarna bättre, och då går dem till något bättre! Min brors kompis familj går på socialbidrag och det gör dem för att dem inte orkar jobba. dem har nya bilar, stor plasma tv mm. Varför kan inte min familj få det, min mamma är ju ändå ensamstående och jobbar? Sidron alkolism är en sjukdom. Jag har mycket svårt att tro att de a-lagare som sitter på parkbänkar runtom i göteborg inte hellre skulle vara friska och ha ett jobb. Btw, hur mycket betalar du i skatt per år? Jag personligen betalar ju inte skatt men min mamma gör det. Hon betalar även skatt i itt namn då jag har en del pengar på banken etc. Men tycker du att man ska fortsätta betala en massa pengar till A-lagare och folk som inte orkar jobba? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted December 16, 2004 Report Share Posted December 16, 2004 Sidron alkolism är en sjukdom. Så länge alkoholisten bara skadar sig själv får alkoholisten visst mitt förstående. När alkoholisten börjar skada ANDRA, kör ihjäl folk, förstör sina familjer etc då försvinner mitt förstående lika fort som en löning! Visst, alkoholism ÄR en sjukdom; dock en sjukdom som den drabbade själv borde kunna styra i vettig riktning. Ge FAN i att dricka, helt enkelt. Och jag vet att det inte är så "enkelt" egentligen men väljer man minsta motståndets lag mot att kämpa mot sjukdomen, då är det inte "synd om" längre. Livet är inte enkelt, ska vara hårt, SEDAN dör man. Back to topic: I dagens Sverige är det mycket svårare för någon att inse att deras handlingar verkligen ÄR landsförräderi. Dels för att "foket" i mångt och mycket tappat förståelsen för sin delaktighet i "samhället", dels för att numera gäller individen framför kollektivets bästa alleredan på dagis........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted December 16, 2004 Report Share Posted December 16, 2004 Men tycker du att man ska fortsätta betala en massa pengar till A-lagare och folk som inte orkar jobba? Ja det tycker jag. Samhället har ett ansvar att ta hand om sjuka männskor. Jag arbetar dagligen med människor som är drabbade av fibromyalgi, utmattningsdepressioner, det som kallas utbrändhet, andra odiagnostiserade sjukdomstillstånd osv osv. Att man inte orkar arbeta kan vara svårt för en utomstående att förstå när man har symptom som inte syns på utsidan. Innan du slänger ur dig något ogenomtänkt nästa gång fundera på om du skulle orka leva över huvudtaget med ständig värk, oro för ekonomin (man blir inte rik av att vara sjukskriven) och samhällets misstro av din diagnos (om du är så lycklig att du har nån.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sidron Posted December 16, 2004 Report Share Posted December 16, 2004 Men tycker du att man ska fortsätta betala en massa pengar till A-lagare och folk som inte orkar jobba? Ja det tycker jag. Samhället har ett ansvar att ta hand om sjuka männskor. Jag arbetar dagligen med människor som är drabbade av fibromyalgi, utmattningsdepressioner, det som kallas utbrändhet, andra odiagnostiserade sjukdomstillstånd osv osv. Att man inte orkar arbeta kan vara svårt för en utomstående att förstå när man har symptom som inte syns på utsidan. Innan du slänger ur dig något ogenomtänkt nästa gång fundera på om du skulle orka leva över huvudtaget med ständig värk, oro för ekonomin (man blir inte rik av att vara sjukskriven) och samhällets misstro av din diagnos (om du är så lycklig att du har nån.) Jag respekterar din åsokt. När jag skrev om folk som inte orkade jobba menade inte jag dem son på ett eller ett annat sätt var sjuka etc. Dessa ska vi ta hand om! Men dem som bara sitter på soffan och tycker att andra kna dra in pengar. Nej, sådant hatar jag. Hoppas du förstår. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted December 16, 2004 Report Share Posted December 16, 2004 Jag respekterar din åsokt. När jag skrev om folk som inte orkade jobba menade inte jag dem son på ett eller ett annat sätt var sjuka etc. Dessa ska vi ta hand om! Men dem som bara sitter på soffan och tycker att andra kna dra in pengar. Nej, sådant hatar jag. Hoppas du förstår. Är du helt säker på att de som, enligt dig, "bara sitter på soffan" är helt friska? Självklart fuskas det med bidrag, tex att man tar vab istället för att sjukskriva sig för att slippa karensdagen. Dock ser jag det inte som landsföräderi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted December 16, 2004 Report Share Posted December 16, 2004 Hur ställer ni er till skattebrott eller bidragsfusk då, som ju är stöld av hela svenska folket? En form av landsförräderi....eller? /E det är inte landsförräderi det är en folksport ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted December 16, 2004 Report Share Posted December 16, 2004 Sidron, alkolism är en sjukdom. Jag har mycket svårt att tro att de a-lagare som sitter på parkbänkar runtom i göteborg inte hellre skulle vara friska och ha ett jobb. Btw, hur mycket betalar du i skatt per år? Jasså är det? Jag trodde det var en orsak av att man alltför länge har druckit alltför mycket alkohol. Men, visst, bara för att man orsakat den själv behöver den ju inte vara en sjukdom. Jämför med HIV/AIDS som ju är sjukdom som man förvållat själv. Är den dock "klassad" som sjukdom av diverse myndigheter? Har en arbetskollega som har denna sjukdom som ger mig mycket extra-arbete. Betalar i runda slängar 85.000 kronor i skatt, årligen, exklusive skatt på inkomst av kapital och fonder. (varför du nu vill veta det?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
C-O.M Posted December 16, 2004 Report Share Posted December 16, 2004 Min brors kompis familj går på socialbidrag och det gör dem för att dem inte orkar jobba. dem har nya bilar, stor plasma tv mm. Varför kan inte min familj få det, min mamma är ju ändå ensamstående och jobbar? Men tipsa socialen då, Plasma-tv och bilar har sånt värde att dom antagligen går att realisera och betala delar av deras skuld..... Olof Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted December 16, 2004 Report Share Posted December 16, 2004 Min brors kompis familj går på socialbidrag och det gör dem för att dem inte orkar jobba. dem har nya bilar, stor plasma tv mm. Då är dom med all säkerhet kriminella, man lever inte fett på socialbidrag. Trots det finns en hel del människor som utnyttjar det för att dom inte vill eller orkar jobba. Känner även en del personer som fuskar rätt friskt med a-kassa. Och jag blir så jävla förbannad över sånt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
C-O.M Posted December 16, 2004 Report Share Posted December 16, 2004 Jag blir nästan ännu mer förbannad på folk som är förbannade och inte lyfter luren och ringer in ett anonymt tips till polis/social/skattemyndighet whatever.... När jag får växel ur bakfickan istället för kassan när man betalar en pizza med en 500-lapp så får skatteverket ett tips........ Det är ju ni som blir bestulna/bedragna! Link to comment Share on other sites More sharing options...
niben Posted December 16, 2004 Report Share Posted December 16, 2004 Egentligen var det väl makarna Rosenberg som åkte dit för det, David Greenglass fick väl någon form av åtalseftergift efter att ha tjallat?. Var de landsförrädare mot hela västvärlden som gav atombomben till Sovjet, eller bidrog de till en stabilare terrorbalans? Det senaste jag läste så var Greenglass huvudmannen när Manhattan Project kom i ryssarnas händer. Rosenbergs var igentligen bara mellanhanden. Dock kunde inte FBI snärja Greenglass pga att den bevisning som fanns mot honom skulle avslöja egen underrättelsetjänst inom CCCP. Därför kunde man "bara" fälla Greenglass för små teknikaliteter och Rosenbergs fick bli den stora syndabocken, ganska oförtjänt. Speciellt Ethel Rosenberg hade en mycket begränsad inblandning och hennes dödsstraff var mycket tveksamt. I en intervju med BBC förklarade Greenglass hela historien och hans största motivation att ge ut hemligheterna till sojvet var att han trodde världen skulle bli en mycket farligare plats om det endast fanns en part med atomvapen, trots att det var USA. Genom att erbjuda den andra stormakten samma resurser skapade man en maktbalans. Såhär med facit i hand kanske det inte var så dåligt tänkt ändå?? När det gäller landförräderi kan ibland en stats intressen komma i konflik med mänsklighetens intresse. Då är det givetvis intressant att diskuttera hur hårt brott landsförräderi är. Låt mig ge er ett scenarie. Inom Sverige kommer man på ett motmedel mot ett visst antal biologiska vapen. Detta ger oss ett klart övertag i händelse av krig. Dock visar det sig att detta motmedel skulle kunna användas civilt för att bota malaria. Skall forskare Sven Svensson avslöja denna upptäckt och bränna Sveriges övertag till fördel för mänskligheten men till nackdel för Svenska försvarets verkan vid krig i biologisk krigsföring?? (kanske lite krystat men ni fattar poängen) Juridiskt sätt skulle Sven Svensson riskera livstidsstraff om uppgifterna var hemligstämplade! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 16, 2004 Report Share Posted December 16, 2004 För följande högmålsbrott kan livstid utdömmas:uppror Och dom brott mot rikets säkerhet som kan leda till livstidsstraff är: trolöshet vid förhandling med främmande makt och grovt spioneri edit: kap 18 och kap 19 i författningssamling i straffrätt är rekommenderad läsning. Jag vill lägga till 19 kap 1§: Högförräderi Och 21 och 22 kap som gäller i krig: Grovt lydnadsbrott Rymning Undergrävande av stridsviljan Försummande av krigsförberedelse Obehörig kapitulation Stridsförsumlighet Landförräderi Grovt folkrättsbrott Grov olovlig befattning med kemiska vapen Grov olovlig befattning med minor Grov olovlig kärnsprängning De tre sista kan dessutom klassas som folkrättsbrott som om det bedöms som grovt även det kan ge livstid. Min egen inställning är att högmålsbrott och landsförräderi måste sättas i en kontext. Det är oerhört svårt att generalisera när det gäller den typen av brott. Graden av allvarlighet grundas helt och hållet på syftet med gärningen och med vilken medvetenhet gärningen har utförts, enligt mig. /Krook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.