comet Posted July 25, 2005 Report Share Posted July 25, 2005 Hej! Jag ska snart mönstra. Vad är fyskraven för skyttesoldat? Jag gör följande: Måndag: 100 armhävningar, 100 dips, 100 situps. Tisdag: joggar i 60min Onsdag: 100 armhävningar, 100 dips, 100 situps. Torsdag: joggar i 60min Fredag: 100 armhävningar, 100 dips, 100 situps. Lördag: joggar i 60min Söndag: vilar Några mera tips på fys som jag kan göra? Jag har förövrigt gymmat seriöst i 2år men nu innan mönstring så inriktar jag mig på bara träna med min egen vikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patron Posted July 25, 2005 Report Share Posted July 25, 2005 Jag ska då in som skyttesoldat, och det räckte gott o väl med 8:a i styrka och en 7:a i kondis. och då var jag långt ifrån lika vältränad som jag är nu. Dom resultaten var rent från Gymkondis och gymstyrka, hade inte kutat något alls, bara cyckel och steppmaskin, samt massa vikter. Så om du tränar dina axlar, rygg och ben samt biceps så ska du se att du kan lyfta stången bra vid styrkan. Vad gällande kondisen så komer du cyckla, så om du sitter på cyckeln på gymmet och kör intervaller så kommer du nog kunna toppa en 9:a //Patron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
comet Posted July 25, 2005 Author Report Share Posted July 25, 2005 Jag ska då in som skyttesoldat, och det räckte gott o väl med 8:a i styrka och en 7:a i kondis. och då var jag långt ifrån lika vältränad som jag är nu. Dom resultaten var rent från Gymkondis och gymstyrka, hade inte kutat något alls, bara cyckel och steppmaskin, samt massa vikter. Så om du tränar dina axlar, rygg och ben samt biceps så ska du se att du kan lyfta stången bra vid styrkan. Vad gällande kondisen så komer du cyckla, så om du sitter på cyckeln på gymmet och kör intervaller så kommer du nog kunna toppa en 9:a //Patron <{POST_SNAPBACK}> Hur lyfter man stången då? Som marklyft eller? Hur tung är en 9:a? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patron Posted July 25, 2005 Report Share Posted July 25, 2005 allt mäts från din vickt och längd. kolla på lumpen.nu så får du se en film på styrkeprovet någonstans. den mäst kritiska fasen är när du är uppe vid midjan och skall dra upp den till hakan. där du behöver starka axlar. men stången handlar framförallt om teknik, och att kuynna utnyttja din kraft ganska sammtidigt och snabbt. kan ju va svårt att öva någonstans när det inte är så många som har en sån maskin i källaren :P //Patron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
comet Posted July 25, 2005 Author Report Share Posted July 25, 2005 allt mäts från din vickt och längd. kolla på lumpen.nu så får du se en film på styrkeprovet någonstans. den mäst kritiska fasen är när du är uppe vid midjan och skall dra upp den till hakan. där du behöver starka axlar. men stången handlar framförallt om teknik, och att kuynna utnyttja din kraft ganska sammtidigt och snabbt. kan ju va svårt att öva någonstans när det inte är så många som har en sån maskin i källaren :P //Patron <{POST_SNAPBACK}> okej, enligt bmi på deras sida så är jag tjock. Men jag är inte tjock kan det var något negativt? 185cm 90kg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patron Posted July 25, 2005 Report Share Posted July 25, 2005 hehe tränar du (skärskilt på gym) så ska du rent ut sagt skita i bmi värdet... muskler väger otroligt mycket mer än fett, och jag räknas oxå som övervicktig fasten jag har synliga muskelfibrer på axlar och ovansida av bröst så att när du är hos läkaren där och har fått bra värden på hjärta och blodtryck så kan du va lugn, men träna kanske inte för mycket med egen vickt ännu för att det är ingenting som mäts just på mönstring, så du kommer ha nytta av det sen vad jag gissar. Du ska nog träna sånt som har med att lyfta och göra, alltså musklerna som drar saker till kroppen, som rodd för ryggen, skivstången där du drar upp vickterna från midja till haka osv. Det är dom tips jag kan ge. //Patron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
comet Posted July 25, 2005 Author Report Share Posted July 25, 2005 hehe tränar du (skärskilt på gym) så ska du rent ut sagt skita i bmi värdet... muskler väger otroligt mycket mer än fett, och jag räknas oxå som övervicktig fasten jag har synliga muskelfibrer på axlar och ovansida av bröst så att när du är hos läkaren där och har fått bra värden på hjärta och blodtryck så kan du va lugn, men träna kanske inte för mycket med egen vickt ännu för att det är ingenting som mäts just på mönstring, så du kommer ha nytta av det sen vad jag gissar. Du ska nog träna sånt som har med att lyfta och göra, alltså musklerna som drar saker till kroppen, som rodd för ryggen, skivstången där du drar upp vickterna från midja till haka osv. Det är dom tips jag kan ge. //Patron <{POST_SNAPBACK}> okej, tackar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bushi LG Posted July 25, 2005 Report Share Posted July 25, 2005 hehe tränar du (skärskilt på gym) så ska du rent ut sagt skita i bmi värdet... muskler väger otroligt mycket mer än fett, och jag räknas oxå som övervicktig fasten jag har synliga muskelfibrer på axlar och ovansida av bröst så att när du är hos läkaren där och har fått bra värden på hjärta och blodtryck så kan du va lugn, men träna kanske inte för mycket med egen vickt ännu för att det är ingenting som mäts just på mönstring, så du kommer ha nytta av det sen vad jag gissar. Du ska nog träna sånt som har med att lyfta och göra, alltså musklerna som drar saker till kroppen, som rodd för ryggen, skivstången där du drar upp vickterna från midja till haka osv. Det är dom tips jag kan ge. //Patron <{POST_SNAPBACK}> okej, tackar <{POST_SNAPBACK}> Tjena! Ser ut som du kommer att klara kraven för en skyttesoldat. FM har följande baskrav på skyttesoldater; Löpning 10km på 55 min Fälttest 1000m (m stridsutr) 5½ min Kunna göra 25 situps på 60 sek Kunna göra 25 ryggresningar på 60 sek Detta klarar de flesta normalskapta människor med lite härlig träning på armevis... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
comet Posted July 25, 2005 Author Report Share Posted July 25, 2005 hehe tränar du (skärskilt på gym) så ska du rent ut sagt skita i bmi värdet... muskler väger otroligt mycket mer än fett, och jag räknas oxå som övervicktig fasten jag har synliga muskelfibrer på axlar och ovansida av bröst så att när du är hos läkaren där och har fått bra värden på hjärta och blodtryck så kan du va lugn, men träna kanske inte för mycket med egen vickt ännu för att det är ingenting som mäts just på mönstring, så du kommer ha nytta av det sen vad jag gissar. Du ska nog träna sånt som har med att lyfta och göra, alltså musklerna som drar saker till kroppen, som rodd för ryggen, skivstången där du drar upp vickterna från midja till haka osv. Det är dom tips jag kan ge. //Patron <{POST_SNAPBACK}> okej, tackar <{POST_SNAPBACK}> Tjena! Ser ut som du kommer att klara kraven för en skyttesoldat. FM har följande baskrav på skyttesoldater; Löpning 10km på 55 min Fälttest 1000m (m stridsutr) 5½ min Kunna göra 25 situps på 60 sek Kunna göra 25 ryggresningar på 60 sek Detta klarar de flesta normalskapta människor med lite härlig träning på armevis... <{POST_SNAPBACK}> ryggresningar är ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patron Posted July 25, 2005 Report Share Posted July 25, 2005 hehe tränar du (skärskilt på gym) så ska du rent ut sagt skita i bmi värdet... muskler väger otroligt mycket mer än fett, och jag räknas oxå som övervicktig fasten jag har synliga muskelfibrer på axlar och ovansida av bröst så att när du är hos läkaren där och har fått bra värden på hjärta och blodtryck så kan du va lugn, men träna kanske inte för mycket med egen vickt ännu för att det är ingenting som mäts just på mönstring, så du kommer ha nytta av det sen vad jag gissar. Du ska nog träna sånt som har med att lyfta och göra, alltså musklerna som drar saker till kroppen, som rodd för ryggen, skivstången där du drar upp vickterna från midja till haka osv. Det är dom tips jag kan ge. //Patron <{POST_SNAPBACK}> okej, tackar <{POST_SNAPBACK}> Tjena! Ser ut som du kommer att klara kraven för en skyttesoldat. FM har följande baskrav på skyttesoldater; Löpning 10km på 55 min Fälttest 1000m (m stridsutr) 5½ min Kunna göra 25 situps på 60 sek Kunna göra 25 ryggresningar på 60 sek Detta klarar de flesta normalskapta människor med lite härlig träning på armevis... <{POST_SNAPBACK}> ryggresningar är ? <{POST_SNAPBACK}> http://www.nordicgym.se/traningsguiden/rygg.asp scrolla ner tills det kommer rubriken "Ryggresning" //Patron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ezaey Posted July 25, 2005 Report Share Posted July 25, 2005 Några mera tips på fys som jag kan göra? <{POST_SNAPBACK}> Ptja, detta är inte inför mönstringen, men ska du bli skyttesoldat kan det vara bra att träna utfallssteg, speciellt med vänster ben. Det får du tillbaka under din GU när ni ska ta terräng växelvis eller ansatsvis längre sträckor. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
breach Posted July 25, 2005 Report Share Posted July 25, 2005 Lägg inte aldeles för mycket tid på själva styrketräningen, utan lägg huvuddelen på konditionsträning istället. Styrkan tror jag nog inte du kommer ha några problem med, konditionen där imot kan man aldrig ha för bra. Lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DennisMan Posted July 25, 2005 Report Share Posted July 25, 2005 Lägg inte aldeles för mycket tid på själva styrketräningen, utan lägg huvuddelen på konditionsträning istället. Styrkan tror jag nog inte du kommer ha några problem med, konditionen där imot kan man aldrig ha för bra. Lycka till <{POST_SNAPBACK}> Håller med där, det är alltid bra att vara stark, men när det blir till att marschera långt så hade dom stora biffarna lite tyngra än dom andra. Styrka är bra men kondition är bättre ;) Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilleobelix Posted July 27, 2005 Report Share Posted July 27, 2005 och fordon till transport är bäst!!! :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lurifix Posted July 28, 2005 Report Share Posted July 28, 2005 Ptja, detta är inte inför mönstringen, men ska du bli skyttesoldat kan det vara bra att träna utfallssteg, speciellt med vänster ben. Det får du tillbaka under din GU när ni ska ta terräng växelvis eller ansatsvis längre sträckor. ;) <{POST_SNAPBACK}> Vad är det för någon övning? jag ska bli skyttesoldat och skulle vilja veta så man kan träna lite på det? mvh lurifix Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smirnoff Posted July 28, 2005 Report Share Posted July 28, 2005 ska inte skryta, men skyttesoldat är hur enkelt som helst att bli. 5a i stryka, 7a i kondis. Jag kunde ha blivit det om jag ville, men tackade nej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted July 28, 2005 Report Share Posted July 28, 2005 Kondition är viktigt, men det VIKTIGASTE är att du är stark. Benstyrka, Ryggstyrka samt Armstyrka. Benen är viktigast, dom använder du hela tiden och du bär MYCKET. Hela tiden. Utan tillräcklig styrka i ben och rygg kvittar det hur bra kondition du än har, du kommer ändå aldrig att springa några längre sträckor i strid, utan snarare göra korta ruscher med hög belastning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patron Posted July 29, 2005 Report Share Posted July 29, 2005 Hoppas dom gillar mig då... snart 90kg i hård muskulatur o nån % underhudsfett :P bära e något för mig. Kanske får lägga på mig lite hull eftersom inryck är nu i januari, brr. Men utfall är kul, gör det utan problem med över 60kg's vikter. får väl ta o kuta lite också med en stor rygga. Annars antar jag väl att det är som lilleobelix nämnde med fordon, så är väl de längre transporterna inte till fots. Undrar bara vad en skyttesoldat ska göra nu under 11 månader, när det förr var 7,5 månader? //Patron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted July 30, 2005 Report Share Posted July 30, 2005 Hej!Jag ska snart mönstra. Vad är fyskraven för skyttesoldat? Jag gör följande: Måndag: 100 armhävningar, 100 dips, 100 situps. Tisdag: joggar i 60min Onsdag: 100 armhävningar, 100 dips, 100 situps. Torsdag: joggar i 60min Fredag: 100 armhävningar, 100 dips, 100 situps. Lördag: joggar i 60min Söndag: vilar Några mera tips på fys som jag kan göra? Jag har förövrigt gymmat seriöst i 2år men nu innan mönstring så inriktar jag mig på bara träna med min egen vikt. <{POST_SNAPBACK}> Det klarar du lätt! Inte svårt bli skytteslusk. Egentligen kan du rycka in hel-kass för du får den fys du behöver för att palla med ditt vapen (GRG el KSP) Vidare har skyttegrupper stridsfordon. Under GU får du ju lätt springa, marschträna etc men sen blir det ljuva livet beroende på när ni börjar med vagnarna! Ni åker dit, kliver av, krigar till det, kliver upp tar en kopp choklad och åker vidare :-D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted July 30, 2005 Report Share Posted July 30, 2005 Undrar bara vad en skyttesoldat ska göra nu under 11 månader, när det förr var 7,5 månader? //Patron <{POST_SNAPBACK}> Samma sak, ett nytt utbildningssystem bara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted July 31, 2005 Report Share Posted July 31, 2005 Mycket imponerad av den fysiska statusen hos vissa här - starkt jobbat! Lite Jante nu bara ;) Ta inte för givet att det blir skitlätt om man är vältränad, det blir lättare, men mer än man tror sitter i huvvet. Visste ni antagligen redan, men jag var bara tvungen Träna på - och väl mött i det gröna (kan man hoppas på) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liemann Posted November 13, 2005 Report Share Posted November 13, 2005 jag hade (allvarligt nu) typ 10nm från en 7a på styrkan, en 6:a altså 6 på kondis 5 på psykologen A hörsel Godkänd syn, å ej färgblind en 3:a(!) på teorin. å jag kom in som GA904 januari 2007 =D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H0lK Posted November 13, 2005 Report Share Posted November 13, 2005 (edited) Dags för besserwisser naturvetaren att kliva in . Jag antar att du skrev fel på 10nm eftersom kraft inte mäts i newtonmeter(=energi) utan i bara newton. EDIT: Fick själv isokai 751 N någon som vet hur nära/långt det är från en 8'a? Edited November 13, 2005 by H0lK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fabbe Posted November 14, 2005 Report Share Posted November 14, 2005 Har för mig att 10 N är ett kilo, kan man då säga att dra 750 N=lyfta 75 kg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheKL Posted November 14, 2005 Report Share Posted November 14, 2005 Tror man räknar på 9.82? :P fast jag vet inte men man kan nog säga att det är ca 75 kg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liemann Posted November 15, 2005 Report Share Posted November 15, 2005 Vill man in kommer man in, jag hade pissresultat å kom in iaf.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fabbe Posted November 16, 2005 Report Share Posted November 16, 2005 Tror man räknar på 9.82? :P fast jag vet inte men man kan nog säga att det är ca 75 kg! ok, så är det nog, tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liemann Posted November 16, 2005 Report Share Posted November 16, 2005 1N=0.1019716Kg i kraft, altså 751*0.1019716=76.58069Kg ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts