Jump to content

Magpul, paracord samt karbinhake?

2Sharp

Recommended Posts

Vem har testat att ha paracord i magpulsen och en (flera) karbinhakar att hänga tomma magasin i efter magbyte?

Som ett alt./komplement till magdumpficka.

Vad är bra/dåligt?

Tänk till nu, TROR du något så knip käft, VET du något så gör ett inlägg.... please..

:)

Edited by 2Sharp

jag har testat det o kom fram till att det var kasst att ha maggen hängandes o slängades jag vill ha mina saker fast på mig

Tackar!

:surprise:

Jag har inte testat med just paracord men med stålwire. Borde väl vara likvärdigt ungefär. Jag upplevde det som helt OK. Visst hänger det och slänger lite men är en helt OK lösning som efter lite träning var ( i mina ögon sett) lika bra som en magdump. Jag återgick visserligen till good old "stoppa in i bröstfickan" varianten eftersom den (tyvärr) sitter så ingrodd i ryggmärgen att det automatiskt blev så ändå...

Edited by Bushi LG

Jag har inte testat med just paracord men med stålwire. Borde väl vara likvärdigt ungefär. Jag upplevde det som helt OK. Visst hänger det och slänger lite men är en helt OK lösning som efter lite träning var ( i mina ögon sett) lika bra som en magdump. Jag återgick visserligen till good old "stoppa in i bröstfickan" varianten eftersom den (tyvärr) sitter så ingrodd i ryggmärgen att det automatiskt blev så ändå...

Ok, innanför jackan är ju funkis, dock tycker jag det fungerar sämre med SV2K och öven kroppsskydd.

Testade (bara hemma, inte i fält), la ner det rätt snabbt eftersom det skramlade något jäv**skt när jag rörde mig...

Jag satte fast dom rätt högt upp på västen och maggen hade en förmåga att alltid hamna på fel kant när jag slängde mig ner i skydd. Klart oskönt (även med kroppskydd).

Kanske kan funka om du sätter dom långt ner, men det har jag inte provat.

Men som nödlösning för att byta ett-två mag så kanske du kan få det att fungera.

Jag drar ur magget, stoppar ett finger i öppningen på magpul:en och stoppar i nästa. Funkar på första magbytet, behöver jag byta igen innan jag har hunnit stoppa undan dom är det nog så brunt att det kvittar om jag dumpar ett mag på marken...

Det brötar ju en hel del, det spelar ju dock föga roll när det skjuts å andra sidan..

Jag får väl testa jag också :baskerPa:

Testade (bara hemma, inte i fält), la ner det rätt snabbt eftersom det skramlade något jäv**skt när jag rörde mig...

Jag satte fast dom rätt högt upp på västen och maggen hade en förmåga att alltid hamna på fel kant när jag slängde mig ner i skydd. Klart oskönt (även med kroppskydd).

Kanske kan funka om du sätter dom långt ner, men det har jag inte provat.

Men som nödlösning för att byta ett-två mag så kanske du kan få det att fungera.

Jag drar ur magget, stoppar ett finger i öppningen på magpul:en och stoppar i nästa. Funkar på första magbytet, behöver jag byta igen innan jag har hunnit stoppa undan dom är det nog så brunt att det kvittar om jag dumpar ett mag på marken...

När vi låg inne körde vi en rätt så bra grej, vi tog ett bit hampasnöre och gjorde ca 4 ringar av den så den blev tjock, och lindad den med eltejp för att hålla bättre å sen så vi satt fast den längst ner på maget, men jag som gamal cyklist tog en bit från en cykelslang (slang modell till racer däck) och satt fast, funka kanoon, hade dom tomma runt handleden, inga problem, sen vid tillfälle ner med dom i magdumpen. kunde även hänga ett fullt jägarmag runt handleden att ha i beredskap när man visste att de skulle smälla.

Vem har testat att ha paracord i magpulsen och en (flera) karbinhakar att hänga tomma magasin i efter magbyte?

Som ett alt./komplement till magdumpficka.

Vad är bra/dåligt?

Tänk till nu, TROR du något så knip käft, VET du något så gör ett inlägg.... please..

:huh:

0:)

Lite OT möjligen, men det bjuder jag på:

Vintertid (när jag skidar och använder vapenrem), har jag provat att ha jägarmaget som sitter i vapnet "säkrad" i vapenremmen m.h.a. en snörbit. Det är då funkis att "fri-droppa" det första magasinet när det är tomt (gormigt att pula in det i snöblusficka/i väst el. dumpficka) när man har stavar hängandes runt handlederna och man dessutom har bråttom.

Få upp nya magasin ur fickorna samt att byta är inget större bekymmer, det är dumpningen som kan vara lite besvärligt.

Edited by Fu Fredriksson