Jump to content

Någon här från Linköping...

Divide

Recommended Posts

Den 1:a september flyttar jag från København till Linköping...

Jag har däför ett par frågor:

Vilket är det bästa gymet som är nära centrum???

Om man vill spela fotboll på ett lugnt och avslappnad lag, var går man då nånstans???

Kanske nån av är kann hjälpa med ett jobb i tre månader (SEP,OKT,NOV) innnan jag måste tillbaks till armen i december. Det spelar ingen roll vad det är for jobb, det vigtigsta är att jag kan bli tvungen att försöka prata svenska... Måste ju lära det nån gång ju...

Alla informationer som ni tänkar att en dansk i Linköping kann få användning av är självklart välkomna...

Ingen aning om Linköping, men jag tycker du verkar behärska svenska riktigt bra redan nu! (Tänk om alla danskar kunde tala svenska... :D )

Är det förresten sant att i princip alla danskar förstår svenska? Jag får köra med engelska varje gång jag är i Danmark, det går helt enkelt inte alls annars.

Jag bor i Linköping, tyvärr för dig så är jag en soffpotatis och utan jobb så jag kan inte hjälpa dig.

Enda gymet jag testat är Friskis&Svettis Gym och det är ganska billigt (600kr / halvår om jag minns rätt), men det är också enda fördelen jag sett.

Jag bor i Linköping, tränar dock mest hemma och i skogen, men om jag skulle rekomendera gym nära centrum blir det nog Worldclass eller FeelGood. Ett billigare alternativ är Friskis & Svettis, men det ligger inte lika centralt.

Jobb? Jadu här finns inte många säkra kort. McDonald's?

Om du är utbildad officer kanske det finns något intresse av att låna in dig vid Malmen. Ungdomsverksamheten där är såvitt jag förstått alltid intresserade av att få in lite nytt blod i skaran av instruktörer. Skadar ju inte att höra sig för.

Om du är utbildad officer kanske det finns något intresse av att låna in dig vid Malmen. Ungdomsverksamheten där är såvitt jag förstått alltid intresserade av att få in lite nytt blod i skaran av instruktörer. Skadar ju inte att höra sig för.

Tack för hjälpen allihop...

Jag är utbildad yrkesofficer så det är kanske en bra ide... Men vad är MALMEN??? Och hur kommer man i kontakt med dem???

Är det förresten sant att i princip alla danskar förstår svenska? Jag får köra med engelska varje gång jag är i Danmark, det går helt enkelt inte alls annars.

Det är väldigt stor skillnad på hur bra vi danskar är på att förstå svenska. I KBH är vi kanske lite bättre än de är på Jylland... Tror tyvär att vi blir sämre och sämre på det...

Det är er den del vanliga ord som är väldigt anorlunda på danska, men när du har lärt dig dem är det faktisk inte så svårt för en svensk att prata så vi förstår er. I KBH i alla fall...

Tack för hjälpen allihop...

Jag är utbildad yrkesofficer så det är kanske en bra ide... Men vad är MALMEN??? Och hur kommer man i kontakt med dem???

http://www.hkpflj.mil.se/ alt. 013-28 30 00

Frågan är dock hur lätt det är att få jobb där, det lär ju finnas ett antal officerare som "blev över" i försvarsbeslutet och som i första hand erbjuds eventuella tjänster. Dessutom är det väl anställningsstopp inom Försvarsmakten.

Nä i så fall tror jag det är lättare att få tag på ett städjobb eller dylikt. Kolla på www.amv.se vad som finns att söka.

Välkommen till Linköping!

För lite schysst fotbollsspel på motionsnivå finns ett väl utbyggt system av korpenserier. Korpen är en organisation för motionering. Se mer på korpens hemsida.

Instämmer i tidigare tips om Friskis & Svettis som har nya fräscha lokaler på gamla garnisonsområdet. De har ngt för alla till ett bra pris.

Gymmen i absoluta city är dyra.

Möjligheter till gymliknande egenträning utomhus samt löpning finns vid motionsanläggningar i bl.a Vidingsjö, Ryd och Åby.

I Cloetta Center har du dessutom möjlighet att se Sveriges just nu bästa hockeylag, LHC. (Andra forumsmedlemmar: Manöver!) ;)

/RP

Tack för alla svaren...

Tror inte heller att svenska FM vill anställa en dansk officer. Tror det är jätte stor skillnad på det danska och det svenska sättet at föra krig på. Det verker så när man läser här på forumet i alla fall...

Desutom har jag ju ledigt från armen och önsker ju att göra nånting annat...

Ska bli skoj med hockey... Det är ju inte den största sport i DK... Ser frem emot att uppleva det på riktigt...

Hur är utelivet egentligen i Linköping??? Var går man nånstans om man vill ha kul???

Tack för alla svaren...

Tror inte heller att svenska FM vill anställa en dansk officer. Tror det är jätte stor skillnad på det danska och det svenska sättet at föra krig på. Det verker så när man läser här på forumet i alla fall...

Desutom har jag ju ledigt från armen och önsker ju att göra nånting annat...

Ska bli skoj med hockey... Det är ju inte den största sport i DK... Ser frem emot att uppleva det på riktigt...

Hur är utelivet egentligen i Linköping??? Var går man nånstans om man vill ha kul???

Tja, beror på åldersgrupp men Harrys, Platå och BK är väl de stora som rekommenderas.

Välkommen till Linköping!

Glöm jobb på Malmen, av de anledningar som redan nämnts.

Beträffande uteställen så är det som sagt Harrys, Platå och BK som gäller. Harrys om du är runt 30 eller äldre, de andra två om du är <25. Nu på sommaren finns också ett ställe som heter Metropol och är riktigt bra om man gillar stora ställen med flera dansgolv,barer och myyyyycket folk. Nackdelen är att man kan få stå i baren hur länge som helst innan man får beställa. Metropol har öppet på lördagar, vet ej hur länge till dock. På övriga ställen är det torsdagar och lördagar som gäller, fredagar är helt kass i den här staden av nån anledning. Annars är det rätt lätt att hitta "sitt" ställe då alltihop ligger på eller i anslutning till Ågatan, vid SF biografen och stora torget. Metropol ligger 2 minuters promenad därifrån. Fråga vem som helst på gatan så visar de vägen. Annars kan man säkert lyssna sig fram sista biten :)

Vill du löpträna så finns (som redan nämnts) elljusspår på flera platser. Annars är det rätt nice att springa längs stångån, det brukar jag själv göra.

Om du ska bo centralt och är hyffsat bra på fotboll så kanske BK Derby/Wolfram kan vara något. De håller till här.

Ett annat schysst hak är parkbänkarna utanför Systembolaget, mitt absoluta favoritställe. Gratis inträde, stort utbuld av vin och sprit (till hyffsade priser dessutom), kul folk i alla åldrar mellan 12 och 50. Spritförsäljningen stänger dock tidigt så det gäller att köpa på sig redigt med dricka så att det räcker hela kvällen.

Ett annat schysst hak är parkbänkarna utanför Systembolaget, mitt absoluta favoritställe. Gratis inträde, stort utbuld av vin och sprit (till hyffsade priser dessutom), kul folk i alla åldrar mellan 12 och 50. Spritförsäljningen stänger dock tidigt så det gäller att köpa på sig redigt med dricka så att det räcker hela kvällen.

Du menar bänkarna utanför Åhlens, vid St Larskyrkan? Där finns de stora tänkarna i Linköping samlade.. eller gjorde iallafall för 9 år sedan när jag bodde i Lkpg.

Tyvärr kan jag inte rekommendera några uteställen eftersom jag var för ung för alla utom DeVoe (säkert borta sedan länge) när jag fortfarande bodde hemma.

:baskerPa:

/E

Du menar bänkarna utanför Åhlens, vid St Larskyrkan? Där finns de stora tänkarna i Linköping samlade.. eller gjorde iallafall för 9 år sedan när jag bodde i Lkpg.

Jajamensan! Visst finns de kvar alltid!

Tyvärr kan jag inte rekommendera några uteställen eftersom jag var för ung för alla utom DeVoe (säkert borta sedan länge) när jag fortfarande bodde hemma.

Stämmer säkert. Aldrig hört namnet under den tid jag bott i Linköping.

Ok sorry, Back2Topic...

• 3 weeks later...

Hello!

Också helt nyinflyttad till lkpg, efter en jätteflytt från den avlägsna staden Norrköping (ca 5 mil NV, för övriga forumsmedlemmars vetskap)

Nymuckad från "firman", ska börja läsa ekonomi vid universitetet.

Funderar på att köpa årskort vid Cloetta Center (efter rekommendation från sambon), tydligen bara 800 kr/år efter särskild rabatt. Någon som vet om det är fräscht (inte särskilt kräsen).

Bor i närheten av Vallaplan, och har för mig att det ligger något löparspår i närheten?

Någon som har infon? Väldigt trevlig stad förresten! :tveka:

Peter.

Välkommen till byn.

Är du student och vill träna så tror jag du kan få bättre priser på Campushallen, alternativt om du är mycket fattig så kan jag smuggla in dig på gymmet på jobbet (Malmen). Finns dessutom helt ok löparspår i vallaområdet.

Lycka till med pluggandet.

Det finns löparspår både i vallaområdet och i rydsskogen, så du kan få lite omväxling av miljöerna :D

Vet faktiskt inte om det är så mycket billigare på campushallen numera. Tyvärr har dom inriktat sig mer och mer mot den "civila" marknaden, och eftersom det var mycket billigare än vanliga gym så fick dom de andra gymmen på sig som gnällde om priserna, så då fick dom höja prissättningen. Och efter det har priserna gått upp ännu mer.

Vi har även Mcdonalds, Max och Sibylla om det skulle tröttnas på löparspår och friskvård.

Godaste pizzan tycker jag Europizza i Tallboda har, och kebaben på Kebabbaren går inte av för hackor.

Bosses Glassbar har godaste glassen och Ming Palace sjysstaste lunchbuffén.

Tinnerbäcksbadet är perfekt om man vill spana på brallisar sommartid.

Vi har även Mcdonalds, Max och Sibylla om det skulle tröttnas på löparspår och friskvård.

Godaste pizzan tycker jag Europizza i Tallboda har, och kebaben på Kebabbaren går inte av för hackor.

Bosses Glassbar har godaste glassen och Ming Palace sjysstaste lunchbuffén.

Tinnerbäcksbadet är perfekt om man vill spana på brallisar sommartid.

Glöm inte Frasses vid mantorp, sörlänningar som lumpat norrut borde få en längtansfull blick och lite dregel i mungipan av det namnet. :baskerPa:

Bästa pizzan finns självklart på pizzeria Hawaii i malmslätt.

Bjud damen på ett spapaket på P.A.U.S (hotel Ekoxen) någon fredag så har du helgen räddad. Billigaste maten finns på Willys eller om du har bil City gross i mantorp.

Hoppsugen? Finfin hoppklubb (fsk) i jägarvallen.

SkytteC om du är intresserad av skytte i alla dess former.

Dessutom får du inte missa Blue Rose... :D

Dessutom får du inte missa Blue Rose...

Finns Blue Rose kvar?

Trodde det försvann ut samtidigt med hockeyfrilla, vita tubsockor och loafers.

Bor i närheten av Vallaplan, och har för mig att det ligger något löparspår i närheten?

Då är vi nästan grannar...

Har du inte märkt att du bor 500 meter från ett motionsområde med elljusspår?

Frasses?! Finns det i Linköping?! YBBFKMM! Trodde jag skulle behöva åka tillbaka till Boden för att käka där. Hur kan jag ha missat det?!

Blue Rose finns såvitt jag vet inte kvar. Är du ute efter sådana artiklar ska du besöka Lustgården.

Då är vi nästan grannar...

Har du inte märkt att du bor 500 meter från ett motionsområde med elljusspår?

Hehe, jo såg det först idag (på linköpingskartan). Får dra iväg på rek i veckan. Sprang förresten helt..hrrm..vilse i Rydspåret nyligen. Berättade om min springrutt för flickvännen som antog att jag hade blandat ihop cykelbanorna i skogen med de spår som finns där.

Jaja, det var mitt i natten! Slutade med att jag hamnade i Skäggebo/N Ryd till slut..och runt vallarondellen hit och dit.. :)

Det jag fått höra från uppretade skyttar och hemvärnsgubbar från linköpingstrakten är att det är nedlagt (sedan nyår?) och dessutom har visst tillståndet för banorna på Malmen gått ut (= skjutförbud). Alltså måste de åka till Kvarn bara för att skjuta in bössan.

Det jag fått höra från uppretade skyttar och hemvärnsgubbar från linköpingstrakten är att det är nedlagt (sedan nyår?) och dessutom har visst tillståndet för banorna på Malmen gått ut (= skjutförbud). Alltså måste de åka till Kvarn bara för att skjuta in bössan.

Kan så vara. Först försvinner blue rose och sen skytteC, dags att ge sig av från byn snart ser det ut som.

Själv sköt jag för Saab Pistolskytteklubb när jag var lite mer aktiv, vet inte hur det ser ut för icke saabanställda, men det är värt ett försök om inte annat, en trevlig klubb enligt mig. Här står lite mer om den klubben.

Kan ju dessutom "rekomendera" Tornby en lönelördag om man vill strosa i lugn och ro och fönstershoppa. OBS IRONI OBS!!!

Ska man dit tar man en ledig tisdagförmiddag, annars håller man sig därifrån.... :=o

Kan ju dessutom "rekomendera" Tornby en lönelördag om man vill strosa i lugn och ro och fönstershoppa. OBS IRONI OBS!!!

Om man gillar Dawn of the Dead-filmerna så rekommenderas ett besök på Matex (eller heter det Willys i dag?) i Skäggetorp. Där kan man få den rätta blandningen av betong, fult och billigt köpcentrum, hissmusik och luriga människor som långsamt hasar sig framåt med tom blick. :=o

De som saknar Blue Rose kanske vill ta en titt i källaren på videobutiken som ligger på på östra sidan av Djurgårdsgatan något tiotal meter söder om korsningen med Lasarettsgatan. :=o

Om man gillar Dawn of the Dead-filmerna så rekommenderas ett besök på Matex (eller heter det Willys i dag?) i Skäggetorp.

Det heter DRÄGGETORP.. eller nej, det gör det ju visst inte egentligen..

/E (bodde sina fyra första år i "Grekholmen")

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...