Jump to content

Blindammuniton

Guest Möpen

Recommended Posts

Guest Möpen

En del har ju kommit över skarp ammunition i lumpen och tyckte det var coolt hemma... t.o.m en löjtnant i lumpen sa att om vi ville kunde han fixa till oss utan märkning på den så ingen vet var den kom ifrån... :Malaj:

Nu undrar jag om nån vet var man kan få tag på lite 7,62 blind. Eftersom jag bara vill ha det som dekoration i mitt möpiga hem... :lol:

Vet att det inte är så kul om polisen hittar skarp ammo i ens hus, därför letar jag efter blind, får kolla tradera ibland då...

Nån som vet nått annat ställe? eller kanske har 50 tal 7,62 i garderoben?

personligen vill jag ha en 155mm ÅSKÅD proj från BKAN... men det kan jag ju se mig om i stärnorna efter... tungt borde aset vara också (48kg + hylsvikt?)

"Aset" borde vaga mellan 83 och 87 kg. Hylsvikten ar 16 kg men det finns lite tyngder i den sa den ska matcha den riktiga vikten med laddning och allt.

personligen vill jag ha en 155mm ÅSKÅD proj från BKAN... men det kan jag ju se mig om i stärnorna efter... tungt borde aset vara också (48kg + hylsvikt?)

"Aset" borde vaga mellan 83 och 87 kg. Hylsvikten ar 16 kg men det finns lite tyngder i den sa den ska matcha den riktiga vikten med laddning och allt.

jo, gissade att det borde hamna nånstans runt 85-90kg...

fast jag kan nöja mig med bara hylsan eller ÅSKÅD granat + tom hylsa ;)

iofs, en 105mm strv granat skulle också funka, liknande de som användes i bla Strv 103 (fins till salu på Pansarmuseet i axvall såg jag... men kostade ganska mycket vill jag minnas)

Ok, eller inte ok att ha hemma menar jag. Någon amröjare som såg att vi (stab och pack) hade ett gigantiskt blint pentylsystem i logementsskåpet (ni vet, ingenjörer... ;) ) påstod att det ändå räknades som sprängmedel och att vårt innehav därmed utgjorde stöld därav.

Det låter inte direkt rimligt eftersom jag vid flera tillfällen har fått tillåtelse att behålla blind pentyl efter övning "i knopslagningssyfte". Förmodligen var han väl avis :/

påstod att det ändå räknades som sprängmedel och att vårt innehav därmed utgjorde stöld därav.

Att blind pentyl skulle räknas som sprängmedel har jag aldrig hört. Däremot inte sagt att det bara är att plocka med sig, så stöld kan det nog räknas som. ;)

• 1 month later...

En annan har ju en samlig på ca 20-50 olicka tomhylsor och kalibrar från 22 lång upp till en 12cm bula med till hörande hylsa :banana och en äldre med nästan samma kaliber. (kannse kan komma upp litte bilder när jag har fått i gång min webserver)

• 3 weeks later...

Under en stridsskjutning på Kosta skjutfält kom en lt fram till mig och en av de andra grpch med en av våra tomma 40mm Granathylsor och frågade om vi visste vad de var perfekta till. Vi var direkt inne på snapsglas, medan han tyckte vi skulle ta hem dem och stoppa ner ett värmeljus o ge till flickan.. :D Det kan vara lite möpromantik över det..

,O

Det står en sådan hylsa inne i fästningen på I19, med tanke på vad man kan få med sig därifrån så borde det inte vara några större problem o hämta :D

• 2 weeks later...
Under en stridsskjutning på Kosta skjutfält kom en lt fram till mig och en av de andra grpch med en av våra tomma 40mm Granathylsor och frågade om vi visste vad de var perfekta till. Vi var direkt inne på snapsglas, medan han tyckte vi skulle ta hem dem och stoppa ner ett värmeljus o ge till flickan..  :D  Det kan vara lite möpromantik över det..

,O

Tänk bara på att de blir sjukt varma undertill. En polare ställde två såna ovanpå sin tv varpå han fick en något modifierad tv med två stora ventilationshål på ovansidan :baskerPa:

Har både en 105mm hylsa och ett bakplan till en 120mm strv bula, används som hushålsrullehållare. Har även någon oidentifierad hylsa..

Kal 75x ca 278mm

Märkt undertill med;

39SX

B (med pil igenom Bofors?) 50131

???skuluna (Kungakronan, = statligt bruk?) Bruk

Någon som vet med mer om vad det kan vara?

Många 7,5cm pjäser hade en hylslängd på 278 mm. Bland annat fältkanon m/02 med varianter och strvkanon m/41 (satt i strv m/42). Så det är förmodligen en hylsa till någon av dem. m/02 är fortfarande i bruk som salutkanon, dock i modifierad form.

• 3 weeks later...
Brukar dyka upp på Tradera med jämna mellanrum.

Vad gäller skarp ammunition så betänk att det är olagligt att inneha om man inte har licens för vapen i aktuell kaliber.

The Swede 8-/

Tror knappast att polisen kommer haffa dig för att du har två 5,56 och en 7,62 på hyllan direkt, men visst, rätt ska vara rätt. Frågan är vem som har vapenlicens för 5,56 ammo ;). Kanske är någon typ av jaktgevär vad vet jag i och för sig.

jag har lagt på mig lite tomhyldor istället :P

120 mm bakplan strv (som jag förövrigt använder som toarulle ställ) :lala:

40 mm akan hylsa

20 mm BIZ :banana (finns de något omanligare än att skjuta 20 mm insats till en 120 mm strv kanon?)

12.5 mm tung ksp kanske

7.62 mmifrån den ryska sprutan som sitter på pbv 401

7.62 mm ifrån ksp 94 och alla andra

5.puttifnutt också såklart

Tror knappast att polisen kommer haffa dig för att du har två 5,56 och en 7,62 på hyllan direkt, men visst, rätt ska vara rätt. Frågan är vem som har vapenlicens för 5,56 ammo ;). Kanske är någon typ av jaktgevär vad vet jag i och för sig.

Ja vad vet väl du..

De flesta kalibrar finns som civila, även 7.62 och 5.56.

Dock heter de inte nödvändigtvis samma sak.

• 3 weeks later...
20 mm BIZ :=o (finns de något omanligare än att skjuta 20 mm insats till en 120 mm strv kanon?)

.22 Long eller 9 mm som insats i en 105 mm till Centurion kanske?

Jag har fått berättat för mig att det var det som det här skärmtaket som ligger vid St. Elins källa (lilla bron på väg till P4s garageplan höger sida om man kör mot garagepla) var till för. Alltså att husera målspelet så att vagnarna kunde stå på ett kort avstånd och öva order och åtgärder.

:D

EDIT: Alltså det lilla lilla skärmtaket, fyllt med sand. Inte vedförrådet.

20 mm BIZ :banghead: (finns de något omanligare än att skjuta 20 mm insats till en 120 mm strv kanon?)

.22 Long eller 9 mm som insats i en 105 mm till Centurion kanske?

Jag har fått berättat för mig att det var det som det här skärmtaket som ligger vid St. Elins källa (lilla bron på väg till P4s garageplan höger sida om man kör mot garagepla) var till för. Alltså att husera målspelet så att vagnarna kunde stå på ett kort avstånd och öva order och åtgärder.

:)

EDIT: Alltså det lilla lilla skärmtaket, fyllt med sand. Inte vedförrådet.

haha jo de är iofs omanligare :D

du menar vid källedalsbäcken? de har jag aldrig hört

20 mm BIZ :} (finns de något omanligare än att skjuta 20 mm insats till en 120 mm strv kanon?)

Är det inte en 25mm man skjuter med? Trodde att det var en Bushmaster (II), och de är väl 25mm.

Schyssta antistatpåsar runt alla bulor iaf :)

(vill ha ett bakplan fortfarande *sob*)

Tänk bara på att de blir sjukt varma undertill. En polare ställde två såna ovanpå sin tv varpå han fick en något modifierad tv med två stora ventilationshål på ovansidan :Malaj:

Värmeljus ja, men inte värmeljus i en 40 mm hylsa (om det är kungens 40 mm grtillsats och grsp vi pratar om?), ljuset står på högtryckskammaren och inte i botten på hylsan.

Fungerar som tidigare konstaterats även utmärkt som snapsglas, håller drycken väl kyld om de lagrats lämplig tid i frysen innan.

/Vakten_F4, M4804-051010 skytt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...