Jump to content

Skummeslövsmustangen


Danne

Recommended Posts

För några dagar sedan fick Sune Andersson, Ingemar Olsson, Ingvar Johansson, Sven-Göran Olsson, Jarl Svensson och Ingvar Jönsson ett erkännande för sitt smått rörande arbete :

 

Notis i Hallands Nyheter ang Mustang

 

 

Mer info om islagsplats samt förare finns här:

 

Haveriplats

 

Föraren Lt Phillips

 

Denna insats av ovanstående herrar har hyllats inom den rätt starka community som finns inom WW2 flygförar/besättningskåren, oavsett sida. Jag pratade en längre stund med Willi Reschke ( Luftwaffe JG 301/300, 26 segrar) för ett tag sedan. Han dedikerar sina sista år till att skriva böcker om ämnet samt leta efter förlorade kamrater, både tyska och engelska/amerikanska. Det är estimerat att ca 1200 fpl saknas i bokföringslistorna, tyvärr även runt 800 förare.

 

 

:huh: Till Hallandsgänget

Edited by Danne
Link to comment
Share on other sites

Ahhh minnen..

 

Herrarna som grävt fram henne är/var mycket aktiva på det lilla flygfält där jag tog min första (enda?) stapplande flygsteg i segelplan. Minns ganska väl hur det snackades när utgrävningen börjad. Som inte jättegammal så minns jag hur man själv tyckte det var rätt konstigt att delarna faktiskt fanns kvar så långt efter, men samtidigt otrooolig spännande.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... liten "nit-pick" i artikeln:

 

Clark McCartney är själv pilot och flög bland annat B-52 bombare under Koreakriget.

 

Korea-kriget slutade 1953... B-52 lyfte för första gången 1954. :P

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Korea_War

http://en.wikipedia.org/wiki/B-52_Stratofortress

 

/J

 

Ser inget fel med artikeln.

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Hmmm... liten "nit-pick" i artikeln:

 

Clark McCartney är själv pilot och flög bland annat B-52 bombare under Koreakriget.

 

Korea-kriget slutade 1953... B-52 lyfte för första gången 1954. :P

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Korea_War

http://en.wikipedia.org/wiki/B-52_Stratofortress

 

/J

 

Ser inget fel med artikeln.

Ok? Förklara gärna. Är det något annat Korea-krig vi prata om här? Hur kan McCartney annars flyga B-52:or i ett krig som slutade innan B-52:an ens kommit upp i luften?

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... liten "nit-pick" i artikeln:

 

Clark McCartney är själv pilot och flög bland annat B-52 bombare under Koreakriget.

 

Korea-kriget slutade 1953... B-52 lyfte för första gången 1954. :P

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Korea_War

http://en.wikipedia.org/wiki/B-52_Stratofortress

 

/J

 

Ser inget fel med artikeln.

Ok? Förklara gärna. Är det något annat Korea-krig vi prata om här? Hur kan McCartney annars flyga B-52:or i ett krig som slutade innan B-52:an ens kommit upp i luften?

 

/J

 

Umm.. koreakriget är väl inte formellt slut ännu?

 

 

The major design emphasis was placed on superior performance with minimum airplane and system complexity. This was to be achieved by a straightforward design which provided a high standard of systems utility and functional reliability. To do this, however, required a number of innovations not anticipated in the original specifications. Some of the design features, like the on-board hydraulic system, were physically the largest yet built, while others like the pneumatic system which powered many aircraft accessories were radical departures from conventional designs. Nonetheless, the original flight test in 1952 proved successful, with performance exceeding the original specifications.

 

Despite initial optimism, it was apparent that additional development would be required. Of the original batch of 13 aircraft, which would normally have carried a test prefix but were so costly and vital that they were regarded as likely to go straight into the active inventory, the first three were completed as B-52A's and the rest as B-52B's. The A's, which never entered the active inventory, were used for additional development work.

 

Delivery of the B-52B in 1955 marked the first of over 740 aircraft, a serial production that included seven different models with each offering technological and operational improvements.

 

Det KAN med andra ord ha flugit B-52or över Korea även innan vapenstilleståndet..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Det KAN med andra ord ha flugit B-52or över Korea även innan vapenstilleståndet..

 

Ok, även om det var möjligt att man skickade någon av original-batchen av B-52:or till Korea medan kriget de facto pågick, så tillåter jag mig att spekulera så inte skedde och att Clark McCartney därmed inte agerade testpilot i en krigszon. Jag menar på att tidningen fått fel på någon av uppgifterna.

 

Om min spekulation skulle vara fel så böjer jag mig givetvis för fakta.

 

/J

Edited by J-Star
Link to comment
Share on other sites

Ja, man kan säkert debattera detta länge, eller bara läsa på ordentligt om amerikanska bombplan under korea-eran. Hursomhelst är topicen "Skummeslövsmustangen", så vi försöker hålla oss till Mustanger och relaterade halländska orter..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Ett tappert försök att försöka bringa lite mer oreda...

 

OBS, spekulation!

 

Har ingen koll på B52 vs. Korea. Dock så, tror!!!!, jag mig veta vem amerikanen i fråga är. Det kan nämligen vara så att det är samma person som ett antal år tidigare var i Varberg för att med hjälp av Lions Club besöka sina svenska släktingar. Känns som om det vore rimligt att det är han som är tillbaka på besök igen och fattat tycke för Mustangfolket. Då nämnad herre var här första gången inrymdes ett besök hos mina morföräldrar med den lustiga effekten att endast en svensk person pratade bra engelska, i detta fallet undertecknad och väääldigt unga Rokare, ni kan ju själva tänka er hur pass våt dröm det var att efter ca 5min kallprat inse att mannen framför mig flugit B25 samt, om jag inte minns fel B29. M.a.o till allas förtret (ja förutom honom och mig då) så pratades det inte så där väldigt mycket svensk släkt utan mer Bombflyg på det besöket :D

 

Nu kommer säkert någon och hävdar att han inte kan flugit någon av dessa maskiner, men någon slags Bomber var det. Känner jag Hallands Nyheter rätt så skall det nog inte hållas för allt för osannolikt att B-XX lätt ändras till det för gemene man mer kända B-52.

 

M.a.o, givet att piloten är den jag tror det är, så är det helt enkelt ett litet faktafel i en tidning vars Headlines normalt domineras av att "Karlssons kviga i Rolfstorp har kalvat" samtidigt som tsunamikatastrofen skyfflas undan till en notis på sidan 13.

 

Mycket "kanske" "skulle kunna vara" blev det, men givet att stycke 1 inte gäller, så finns det en överhängande chans att stycke 2 och 3 gör det.

 

GMY

 

Edit: ErikG:

så vi försöker hålla oss till Mustanger och relaterade skånska orter..
:clap: :P Edited by Rokare
Link to comment
Share on other sites

inse att mannen framför mig flugit B25 samt, om jag inte minns fel B29. M.a.o till allas förtret (ja förutom honom och mig då) så pratades det inte så där väldigt mycket svensk släkt utan mer Bombflyg på det besöket :clap:

 

 

Då stämmer det ännu bättre. en eller två versioner av B-50 kallades av sina besättningar för B-52. B-50 är i sin tur en hottad 29a. Versionen var mycket aktiv över Korea.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...