Jump to content

Hotade störta modellplan med hemvärnets radio


Vildmannen

Recommended Posts

"2005-07-17 23:32

 

Hotade störta modellplan med hemvärnets radio

 

Vid tolvtiden på söndag hotades en man när han flög med sitt modellflygplan i Kyrkdal. Om inte modellflygaren försvann från platsen hotade en man bosatt i området att modellflygplanet skulle störas ned med hjälp av hemvärnets radiofrekvens. Händelsen har polisanmälts."

 

Vad kan det ha varit för :unsure: som hotade med det?

Link to comment
Share on other sites

"2005-07-17 23:32

 

Hotade störta modellplan med hemvärnets radio

 

Vid tolvtiden på söndag hotades en man när han flög med sitt modellflygplan i Kyrkdal. Om inte modellflygaren försvann från platsen hotade en man bosatt i området att modellflygplanet skulle störas ned med hjälp av hemvärnets radiofrekvens. Händelsen har polisanmälts."

 

Vad kan det ha varit för  :D som hotade med det?

 

De flesta av dagens moderna radiostyrningsanläggningar nyttjar ju PCM (PulseCodeModulation), dvs hoppfrekvens typ Ra 180.

 

Så om inte killen flög med en stenåldersanläggning eller vår förmodade FRO:are har en komplett televapen-bandvagn i garaget så tror jag inte att han hade lyckats. :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

De flesta av dagens moderna radiostyrningsanläggningar nyttjar ju PCM (PulseCodeModulation), dvs hoppfrekvens typ Ra 180.

 

Så om inte killen flög med en stenåldersanläggning eller vår förmodade FRO:are har en komplett televapen-bandvagn i garaget så tror jag inte att han hade lyckats. :clap:

 

 

PCM har väl ändå inget med hoppfrekvens att göra. PCM har inte heller någonting med Ra180 att göra, ra180 använder MSK (minumum shift keying) i skydd.

 

Mer info om pcm: http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-code_modulation

 

Radiostyrning finns ju i på lite olika frekvenser men 27 Mhz är en av de få tillåtna frekvenserna i sverige och så lågt går ju inte ra180 (30-87.975) MHz, ra195 (2-30 MHz) klarar ju dock den. Jag tror att en ra195 borde kunna störa en rc-anläggning på 27 MHz rätt rejält med tanke på uteffekten på 20W, kanalseperationen är ju dock väldigt liten (0,1 khz) vilket gör att det nog är lite knepigt att få rätt frekvens.

 

Om nu radiostyrning använder hoppfrekvens skulle jag vilja veta vilket frekvensutrymme det rör sig om.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att en ra195 borde kunna störa en rc-anläggning på 27 MHz rätt rejält med tanke på uteffekten på 20W, kanalseperationen är ju dock väldigt liten (0,1 khz) vilket gör att det nog är lite knepigt att få rätt frekvens.

Bara att upprätta delta-antenn och bläddra igenom det intressanta frekvensområdet med s/m-omkopplaren intryckt. Jag är relativt övetygad om att det inte är det minsta bekymmersamt att "skjuta ner" ett modellflygplan, du har trotts allt betyligt mer effekt att tillgå jämfört med en ra194 än med en handhållen flygradio.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att en ra195 borde kunna störa en rc-anläggning på 27 MHz rätt rejält med tanke på uteffekten på 20W, kanalseperationen är ju dock väldigt liten (0,1 khz) vilket gör att det nog är lite knepigt att få rätt frekvens.

Bara att upprätta delta-antenn och bläddra igenom det intressanta frekvensområdet med s/m-omkopplaren intryckt. Jag är relativt övetygad om att det inte är det minsta bekymmersamt att "skjuta ner" ett modellflygplan, du har trotts allt betyligt mer effekt att tillgå jämfört med en ra194 än med en handhållen flygradio.

 

 

Nu missförstog ni hela grejjen, han hade tänkt kasta RA 145 på planet. Så var det.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att en ra195 borde kunna störa en rc-anläggning på 27 MHz rätt rejält med tanke på uteffekten på 20W, kanalseperationen är ju dock väldigt liten (0,1 khz) vilket gör att det nog är lite knepigt att få rätt frekvens.

Bara att upprätta delta-antenn och bläddra igenom det intressanta frekvensområdet med s/m-omkopplaren intryckt. Jag är relativt övetygad om att det inte är det minsta bekymmersamt att "skjuta ner" ett modellflygplan, du har trotts allt betyligt mer effekt att tillgå jämfört med en ra194 än med en handhållen flygradio.

 

 

Nu missförstog ni hela grejjen, han hade tänkt kasta RA 145 på planet. Så var det.

 

:huh:

 

He,he där kom förklaringen efter en hel del konspiratoriska teorier.. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Radiostyrning finns ju i på lite olika frekvenser men 27 Mhz är en av de få tillåtna frekvenserna i sverige och så lågt går ju inte ra180 (30-87.975) MHz, ra195 (2-30 MHz) klarar ju dock den. Jag tror att en ra195 borde kunna störa en rc-anläggning på 27 MHz rätt rejält med tanke på uteffekten på 20W, kanalseperationen är ju dock väldigt liten (0,1 khz) vilket gör att det nog är lite knepigt att få rätt frekvens.

För att vara lite mer exakt så är de tre banden som är godkända i Sverige 27MHz, 35MHz samt 40MHz. Dock är 27MHz-bandet avsett för mark- och vattenburna farkoster och 35MHz endast avsett för flyg.

40MHz är jag lite osäker på, jag kör själv bil på det men jag t r o r även att det är godkännt för flyg, dock inte lika vanligt...

 

Så man kan förutsätta att personen som flaxade runt med RC-planet höll sig på 35MHz...

 

Om nu radiostyrning använder hoppfrekvens skulle jag vilja veta vilket frekvensutrymme det rör sig om.

Det finns vissa sändarsystem med någon form av hoppfrekvens och dubbelriktat komunikation mellan mottagare-sändare. Dessa är svåra att störa ut och går in i en "failsafe" vid felaktiga kommandon (trottlar ned och går in i en svag sväng för att minska skador).

Dock är dessa system åt he..te dyra, och om man har en kärra med detta så undrar jag om man står i Kyrkdal klockan 12 en söndag och flaxar...

 

Fö. används ofta lösa (alternativt integrerade i mottagaren) "failsafe" i modeller idag, de känner av om ormliga (eller inga) värden kommer in och sätter då servona i förutbestämda lägen, se ovan.

 

mina 50 ören...

 

 

//Y

Link to comment
Share on other sites

För att vara lite mer exakt så är de tre banden som är godkända i Sverige 27MHz, 35MHz samt 40MHz. Dock är 27MHz-bandet avsett för mark- och vattenburna farkoster och 35MHz endast avsett för flyg.

40MHz är jag lite osäker på, jag kör själv bil på det men jag t r o r även att det är godkännt för flyg, dock inte lika vanligt...

 

Så man kan förutsätta att personen som flaxade runt med RC-planet höll sig på 35MHz...

 

Det finns vissa sändarsystem med någon form av hoppfrekvens och dubbelriktat komunikation mellan mottagare-sändare. Dessa är svåra att störa ut och går in i en "failsafe" vid felaktiga kommandon (trottlar ned och går in i en svag sväng för att minska skador).

Dock är dessa system åt he..te dyra, och om man har en kärra med detta så undrar jag om man står i Kyrkdal klockan 12 en söndag och flaxar...

 

Fö. används ofta lösa (alternativt integrerade i mottagaren) "failsafe" i modeller idag, de känner av om ormliga (eller inga) värden kommer in och sätter då servona i förutbestämda lägen, se ovan.

 

mina 50 ören...

//Y

 

Kan tänka mig det, men det tveksamt om det finns några sådana som är tillåtna i sverige. Hoppfrekvens kräver ju rätt stor bandbredd att hoppa på om det ska vara effektivt (åtminstone mer än 1 MHz).

 

Det finns iofs rc-styrning på 72 MHz såg jag men de kräver amatörradio-cert.

Link to comment
Share on other sites

På "Den gamla goda" tiden när jag var grabb så höll modellflygklubben till på en stor äng straxt utanför staden. Bredvid ängen gick en järnväg som var elektrifierad. Eftersom det var "stenåldersapparater" till flygplanen så hände det en hel del roliga incidenter med flygplanen. Banan användes bara på helgerna eftersom det var ett fabriksspår och således var strömlöst på helgerna. Dock hände det att det gick tåg även på helgerna fast det var sällsynt och när tåget närmade sig så blev det liv på ängen när alla radiostyrningarna fick spelet samtidigt och planen fick "friflykt". Dom som inte kraschade direkt flög runt tills dom kolliderade antingen med varann eller med högspänningsledningen. Det hände även att dom flög över stora vägen och störtade i reningsverkets slamdammar för det låg på andra sidan vägen.

Link to comment
Share on other sites

På "Den gamla goda" tiden när jag var grabb så höll modellflygklubben till på en stor äng straxt utanför staden. Bredvid ängen gick en järnväg som var elektrifierad. Eftersom det var "stenåldersapparater" till flygplanen så hände det en hel del roliga incidenter med flygplanen. Banan användes bara på helgerna eftersom det var ett fabriksspår och således var strömlöst på helgerna. Dock hände det att det gick tåg även på helgerna fast det var sällsynt och när tåget närmade sig så blev det liv på ängen när alla radiostyrningarna fick spelet samtidigt och planen fick "friflykt". Dom som inte kraschade direkt flög runt tills dom kolliderade antingen med varann eller med högspänningsledningen. Det hände även att dom flög över stora vägen och störtade i reningsverkets slamdammar för det låg på andra sidan vägen.

 

 

Ha,ha,ha..

Det skulle vara en riktigt rolig syn att se.. :):)

Link to comment
Share on other sites

På "Den gamla goda" tiden när jag var grabb så höll modellflygklubben till på en stor äng straxt utanför staden. Bredvid ängen gick en järnväg som var elektrifierad. Eftersom det var "stenåldersapparater" till flygplanen så hände det en hel del roliga incidenter med flygplanen. Banan användes bara på helgerna eftersom det var ett fabriksspår och således var strömlöst på helgerna. Dock hände det att det gick tåg även på helgerna fast det var sällsynt och när tåget närmade sig så blev det liv på ängen när alla radiostyrningarna fick spelet samtidigt och planen fick "friflykt". Dom som inte kraschade direkt flög runt tills dom kolliderade antingen med varann eller med högspänningsledningen. Det hände även att dom flög över stora vägen och störtade i reningsverkets slamdammar för det låg på andra sidan vägen.

 

 

Ha,ha,ha..

Det skulle vara en riktigt rolig syn att se.. :surprise::banana

 

 

Kanske inte lika kul för "piloten" som det vore för åskådaren :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...