Jump to content

Vad är detta för kontakt?

jed

Recommended Posts

Jag försöker ta reda på vad detta är för kontakt:

sidvy1cg.th.jpgdetaljvykontakt1yl.th.jpg

Den sitter på högra sidan av instrumentbrädan på en VW passat variant (kombi), årsmodell 2004.

Jag är ute efter någonstans där jag kan koppla in ett uttag som ger +12V när tändningen är påslagen och 0 när tändningen är avslagen.

Jag vill koppla in batterieliminatorn till min gps+handdator som sitter i bilen. (gpsen syns överst i den vänstra bilden)

Som det är nu så är det sladdar över halva bilen när jag har kopplat in den, målet är att montera gpsen under instrumentbrädan, dra upp en antenn och dra fram laddkabeln till handdatorn.

Jag har inte kunnat mäta den än (får tillbaks min multimeter imorgon), men jag misstänker att det är en inkoppling till någon form av analysinstrument till bilen.

Någon som vet ett bra ställe där det beskrivs vilka kablar det är som ger +12V i min bil?

En fundering jag har är att ta den från matningen till stereon, men samma sak här: saknar kopplingschema...

Jag har inte lyckats hittat något efter en stund på google.

Ok, jag är komplett teknisk idiot men jag görändå ett försök:

Det ser väl ut som den där brytaren är direkt integrerad med handskfackets lucka, va? Är det helt uppåt väggarna att täbka sig att det t.ex. är strömbrytaren till belysningen i handskfacket?

Jag ber på förhand om ursäkt om jag gjort bort mig å det gruvligaste. Ni kan börja skratta nu.

På matningen till stereon skulle jag nog välja att koppla in mig.

Gul borde vara konstant 12 volt.

Svart jord.

Och röd switchad strömförsörjning.

Det kan ju vara olika, men så har jag det på min Sony.

Men som sagt mät så är du säker.

Vad kontakten i handskfacket är är ju svårt att säga utan att veta om du kopplat ur något...

Bje: Nope, det är en integrerad sak... Har inte ens skenorna som krävs för att plocka ur den.

Ska göra ett försök att få ett par såna hon bilhandlaren.

Limpan: Den sitter nära handsfacket, men har inget med det att göra.

TLiman: Jag har inte kopplat ur något, det ser ut precis som det gjorde första gången jag plockade bort den panelen.

Mätte kontakten idag, om det var likström i den så var den avstängd. Både med tändningen på- och avslagen.

Går tillbaks till plan A, plocka ström från stereon...

Ska kolla om röd ger +12V med tändningen på och 0 om den är avslagen.

Problemet är att om jag slår på stereon efter jag har stängt av bilen så spelar den i 2h till... Så jag tror inte att det är så lätt som det låter.

I absolut värsta fall så får jag montera in en strömbrytare, men det är plan Z.

Ok, jag är komplett teknisk idiot men jag görändå ett försök:

Det ser väl ut som den där brytaren är direkt integrerad med handskfackets lucka, va? Är det helt uppåt väggarna att täbka sig att det t.ex. är strömbrytaren till belysningen i handskfacket?

Jag ber på förhand om ursäkt om jag gjort bort mig å det gruvligaste. Ni kan börja skratta nu.

Tror att vissa skulle behövt en praktik hos Signmekarna........ :unsure:

Går tillbaks till plan A, plocka ström från stereon...

Ska kolla om röd ger +12V med tändningen på och 0 om den är avslagen.

Problemet är att om jag slår på stereon efter jag har stängt av bilen så spelar den i 2h till... Så jag tror inte att det är så lätt som det låter.

De flesta bilstereor matas med två 12V-anslutningar. Dels en som levererar spänning konstant, och dels en som är beroende på tändningen. Lite simplare bilstereor brukar drivas av den tändningsberoende kabeln och använder konstantspänningen för att bevara inställningar. Din stereo är förmodligen lite intelligentare, så den använder gissningsvis den tändningsberoende kabeln som en styrsignal.

Om din stereo är ansluten via en standard ISO-kontakt kan du med hjälp av den enkelt kolla vilken sladd som är vad. Lämpliga bilder på pin-konfigurationen finns här eller här. (Jag har ingen aning om den sista meningen i andra länken ger korrekt information, så dubbelkolla det mot annan källa.)

Vad gäller kontakten så är det nog så att den är fram dragen för ev exstra utr. Om jag inte är helt ute och cycklar szå har t ex BMW har all kabelstam dragen så skaffar man något nytt tillbehör så är det bara att plugga in så man slipper dra kablage.

Har du passagerar airbag?? Annars skulle jag gissa att kontakten är för inkopplingen av en sådan...

Jag vet du har redan mätt, men har inte riktigt kunna släppa tanken på vad det är för något...

Mitt tips är fortfarande att ta det på stereon.

Annars borde det finnas andra ställen att sno ström för att få det tändningsberoende, kolla vilka reläer som går vart och om man kan plocka något där..

Hoppas att det löser sig med inkopplingen av gps och handdator.

Vrom: Klockren länk, tackar! Den hittade jag inte när jag kollade med google, hade ingen aning om att det hette iso-kontakt. Nu har jag lärt mig något nytt :baskerFN:

Raven: låter troligt eftersom den inte hade någon signal alls.

Tliman: Japp, har airbag på bägge sidor, och på sidorna och...

Airbagen syns inte på bilden, men det är ett metallrör med själva bagen liggande hopvikt ovanpå.

Ska försöka få tag på byglarna som krävs för att få ur stereon, dom följde inte med bilen...

Men jag är fortfaranade nyfiken på vad det är för kontakt...

Men jag är fortfaranade nyfiken på vad det är för kontakt...

Jag har ingen erfarenhet av att meka el på VW, men jag tror inte det är något diagnostikuttag. De bör vara robustare än det jag ser på bilden. Om jag minns rätt så använder halvmoderna VAG-bilar en 16-polig kontakt för diagnostik.

Hur många pinnar är det i uttaget? Storleken och utseendet på kontakten får mig att tänka på audio-signaler. Kan det vara ett förberett uttag för att koppla in en cd-växlare?

Det är bara två pinnar, ganska platta och breda (2-3mm breda). Hela kontakten är ca 2x0.5cm stor om jag minns rätt.

Så jag tror inte att det är en anslutning till en cd-växlare eller ett diagnostikuttag...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...