Jump to content

Moppepojkar

skytten

Recommended Posts

Antagligen är det fler än jag som är j-vligt less på dessa fartvidunder som är millimeter från kollision varje dag. Är det fler än jag som stött på dessa problem?

Intressant är att polisen hemma har börjat göra något åt problemet hemma:

http://www.norran.se/sektion_c.php?id=5315...2&avdelning_2=0

Reaktionen från de flesta läsarna är väntad: Har inte poliserna bättre saker att göra..

Min åsikt är att de är väldigt obekvämt med mopeder som kör 80- 100 på cykelvägar. Så jaga dom och se till så att detta upphör.

Antagligen är det fler än jag som är j-vligt less på dessa fartvidunder som är millimeter från kollision varje dag. Är det fler än jag som stött på dessa problem?

Reaktionen från de flesta läsarna är väntad: Har inte poliserna bättre saker att göra..

Min åsikt är att de är väldigt obekvämt med mopeder som kör 80- 100 på cykelvägar. Så jaga dom och se till så att detta upphör.

Kan inget annat än hålla med. Bor själv i ett bostadsområde där man riskerar liv och lem när man är ute och rastar hunden t.ex. Har hotat fastighetsägaren med civil olydnad genom att hälla ut krossat glas, spik eller liknande på gång- och cykelvägarna. Det kommer naturligtvis även att drabba mig själv och oskyldiga men ibland tvingas man ta till drastiska medel.

Polisen i stan gjorde för övrigt en razzia på en av skolarna för en dryg månad sedan. De stod vid skolan, tog namnuppgifter på alla som körde moped till skolan och sedan hämtades mopedägarna en och en av polisen när de var på lektion och så fick de komma ut till sina mopeder och gå igenom dem med polisen.

Guest J-Star

"Har inte poliserna bättre att göra" är en klassisk fråga. Mitt standardsvar är som följer:

"Varje år dör ca 150 personer till följd av mord, dråp och vållande till annans död. Under samma år dör ca 500 personer i trafiken och tusentals invalidiseras. De flesta av dessa livsförstörande olyckor ligger det trafikbrott bakom. Har polisen bättre saker att göra än att förhindra trafikbrott? Näe... inte särskilt mycket... för det räddar liv. Eller tycker du de skall sluta med det?"

EU-mopparna är ett elände för de har en väldigt hög skade- och dödsfallsfrekvens. De höga farterna i kombination med att utbildning inte krävs samt att trafikanterna sitter oskyddade gör att detta är en av de fordonssorter som kräver mest liv per antal fordon i omlopp.

/J

Som jag ser det finns det få anledningar att öht tillåta moppar. Farten är sådan att cykling endast ta dubbelt så lång tid. I det allra flesta fall ett fåtal minuters tidsvinst. De låter förjävligt. Dom används av inkompetenta, outbildade förarare som kör som idioter. Dom florerar ofta i kriminella sammanhang, dom stjäls, dom används vid brott etc.

Det finns i de flesta fall en adekvat kollektivtrafik till samma eller lägre årskostnad än moppeinnehav.

De som verkligen vid späd ålder behöver ett snabbt, individuellt transportmedel kan fan ta körkort till lätt MC, som förövrigt kan sänkas till 15 år isåfall.

Olof

Som aktiv mopedist måste känner jag att jag måste lägga mig i det här :baskerFN:

Mopedisterna kan, grovt delas in i tre grupper:

Fjortisen

Denna mopedist har följande saker i huvudet:

Brudar/Killar

Fart

Ballaste moppen i hooden.

Fjortisen är den som trimmar mest, och då görna med större slagvolymer, effektavgassystem etc...

Ligth-trimmaren

Ligth-gruppen är den näst största. Gruppmedlemmen gör inte värre saker än att ta bort blindböjar eller variatorstrypningar. Ger marginellt högre fart. Görs mest för att man helt enkelt tröttnar på att köre i 50, utan vill köra i 55-60 km/h.

Väldigt harmlös

Svensson mopedisten

Svennson mopedisten kör fullt lagligt, har i regel en äldre modell, samt en box (jag har ochså en, oslagbart praktiskt)

Det finns faktiskt, många och bra skäl till att tillåta mopeder.

För många, inkusive mig själv, som bor långt från kommunala kommunikationer

och till skolan, affären kompisarna etc...

Det är nödvändigt får ungdomarna, på samma sätt som för vuxna att ha bil.

Visst, man kan ju cyckla, men säg till en vuxen att han skall ta cyckeln till jobbet varje dag , året om.

Jag upplever att jag har en större frihet på min frihet att göra saker såsom bada, träffa kompisar, etc... Man blir helt enkelt inbe beroende av att föräldrarna kör en, eller att man cycklar.

Men att förbjuda mopeder anser jag vara ren idioti, visst, jag ser gärna en högre körkompetens överlag, men för vilken politiker som helst eller parti för den delen, vore det självmord att förbjuda mopeder.

Sedan är det väldigt kul att köra.

EU mopeder är en pest och pina särskilt om man som jag kör lastbil och har mycket att hålla koll på i speglarna. Det hade varit bättre om man förbjöd dom så ungdomarna fick köra omkring på dom gamla mopederna vi själva hade när vi var unga (dom som behövde 40 minuters meck om man ville åka i 10 minuter) så det spenderas mer tid i garaget än på vägarna

/Misstaget

Oooooooja!

Moppeåren! Nostalgiskt till tusan. En ständig stank av bensin och oljor, min härligt lurviga fårskinnsfäll på bensintanken som aldrig tvättades och som i slutet fick bindas fast för att den inte skulle smita.

Men visst finns det baksidor! En vuxen människa på mc vet man hur den kommer att reagera när den kommer till en korsning, i alla fall på det stora hela.

Men en kamikazemoppefjortis vet man aldrig riktigt hur han/hon skall bete sig.

Fast tjejer på moppe är nog lugnare tror jag?

Inte för att mitt inlägg för diskutionen framåt men jag måste säga att jag är förbannat trött på mopeder. Kör just nu på reservdäcket på bilen efter det att en moped kraschat in i min parkerade volvo(spräkte fäljen, så han fick en jävla smäll vilket man kan trösta sig med) och sedan smitit och det är jävligt svårt att ta reg nummer på mopeder av nån underlig anledning.

Höj gränsen för moped till 18 år och inför registrering

"körkort i likhet med traktorkort för de som är i behov av dem tidigare"

Jag måste säga att jag är rätt less på mopeder med. Själv hade jag en toktrimmad "cross moppe" av senaste modell när jag var 15-16 bast, jag körde i höga hastigheter, men skillnaden var att jag körde med huvudet och saknade inte sunt förnuft. Skulle jag åka snabbt blev det bilvägen och jag lärde mig regler för att klara mig bättre. nu förtiden så åker folk på sinna 14is scootrar i 50-60 i småbarns områden och det blir jag faktiskt lack på. Vad har hänt med dagens ungdom? :wub:

Tycker man borde få genomgå nån obligatorisk "sunt förnuft i trafiken"-kurs eller motsv. innan man sätter sig på en moped. Dagens mopeder är ju dessutom förklädda 125cc motorcyklar på alla punkter förutom i slagvolymen vilket är lätt att modifiera. Då borde det krävas lite mer hjärna och respekt för människor i trafiken innan man får sätta sig å brumma iväg.

mina 25 ören

// Amfvrak

Fast tjejer på moppe är nog lugnare tror jag?

Var inte så säker på det.

För en månad sen så blev en av våra grannar påkörd av en tjej på moppe.

Hela historien gick så här: deras snart två-åriga dotter lekte på gångbanan utanför enplanslägenheterna där det också stod lite andra vuxna och pratade samt denna mor/granne.

Grannen såg en moppe som kom körandes på vägbanan och ställde sig instinktivt emellan mopeden och hennes barn, fastän mopeden fortfarande befann sig en bit bort och körde med relativt lugn hastighet.

Mopeden kom närmnare och plötsligt så beslutar sig mopedisten för att fånga såpbubblor (!) med handen, som ett barn i grannskapet blåst ut.

Den yngre kvinnliga mopedisten visste vad som fanns framför henne men ändå tog hon bort uppmärksamheten därifrån.

Resultatet blev att hon rände in i vår granne.

Grannen utbrast "vad fan håller du på med!", men mopedisten gav inget svar utan bara drog på gasen och smet iväg.

En liten tröst kom när grannen kastade en plastmugg för barn efter henne och träffade klockrent på hjälmen.

Men tänk ändå...

Vad hade hänt om vår granne inte ställt sig där.

Och det hela hade inte behövt ha hänt om inte den yngre kvinnliga mopedisten haft uppsikt framåt.

Kan inget annat än hålla med. Bor själv i ett bostadsområde där man riskerar liv och lem när man är ute och rastar hunden t.ex. Har hotat fastighetsägaren med civil olydnad genom att hälla ut krossat glas, spik eller liknande på gång- och cykelvägarna. Det kommer naturligtvis även att drabba mig själv och oskyldiga men ibland tvingas man ta till drastiska medel.

Polisen i stan gjorde för övrigt en razzia på en av skolarna för en dryg månad sedan. De stod vid skolan, tog namnuppgifter på alla som körde moped till skolan och sedan hämtades mopedägarna en och en av polisen när de var på lektion och så fick de komma ut till sina mopeder och gå igenom dem med polisen.

Hadde jag varit lärare skulle jag slängt ut polisen........

Om de skall avbryta studier för en sådan här sak bör de alltså rikta en befogad misstanke mot ägaren att denne gjort något brottsligt. Hadde jag varit läraren och det var en rutinkonroll hadde det blivit handgemäng med polisen när jag slängt ut dem.

Konstapel chef 8-/ jag

Som sagt, det finns moppedister som kör med huvudet och de som inte gör det.

Att säga att alla mopedister är galna, livsfarliga trafikfaror är som att säga att alla i sverige gör Lumpen, en den gör det, andra inte...

Trevlig sommar

Har en bekant som jobbar som soc-assistent. En rätt så otäck olycka hände här för ca 2 år sedan, en bil med en berusad/påtänd förare kör in i en moped som ungdomarna sitter tre på. En av mopedisterna flyger ca 20 meter framåt och avlider. Min polare går veckan efter ut på alla skolor och präntar in i snorisarna att dom inte skall vara tre på mopederna och att hjälm alltid skall bäras.

Tror ni det funkade? Icke sa nicke, helgen efter så var det en olycka med skrubbsår som utgång, med tre stycken på fordonet.

Dagens ungdom, att dom aldrig lär sig! 8-/

Hadde jag varit lärare skulle jag slängt ut polisen........

Om de skall avbryta studier för en sådan här sak bör de alltså rikta en befogad misstanke mot ägaren att denne gjort något brottsligt. Hadde jag varit läraren och det var en rutinkonroll hadde det blivit handgemäng med polisen när jag slängt ut dem.

Konstapel chef :bash: jag

Det hela var sanktionerat av skolans rektor så du kunde nog ha bankat så mycket du hade velat på poliserna. Glömde tyvärr nämna det tidigare.

Cyklade mest när jag var i den åldern, åkte moped tre eller fyra dagar tror jag. Luktade illa och tog i princip lika lång tid som att cykla. Dyrt var det också (jämfört med att cykla).

Jag tycker att mopedåldern ska höjas till 16 år, dom ska ha registreringsskyltar (fram och bak) och det ska krävas körkort. Inte förarbevis, ett riktigt körkort.

Det är lätta motorcyklar (i princip), då ska dom behandlas som sådana.

Om polisen stoppar någon som kör på en trimmad moped ska normalfallet vara att körkortstillståndet hålls inne till dom är 20 år.

Jag är tveksam till om det ska vara tillåtet att skjutsa någon...

Precis utanför mig går det en cykelväg, där brukar mopederna köra i 30-60 km/h, vissa kör tre personer på en moped (rekordet är tre personer på mopeden och en cykel som tolkade) och dom kör enligt "I break for nobody!"...

Att det inte har skett en olycka är en rent mirakel.

J-star: håller med dig, mycket bra argument. Tänker lägga det på minnet.

Det finns faktiskt, många och bra skäl till att tillåta mopeder.

Finns det något bra skäl till att man ska få framföra ett motorfordon utan körkort?

Nej, ett förarbevis bör vara ett krav, och jag är anhängare till idén att höja åldersgränsen för EU-moped till 16 år.

Klass 2 moppad, dvs, de som inte får gå fortare än 25km/h och måste vara utrustade med trampor, anser jag däremot inte kräva en längre kurs, utan kanske bara en kortare utbildning.

Jag kan hålla med många här om att Eu mopparna är ett problem.

Grund iden och tanken bakom moppen var bra men när den sattes i händerna på våra ungdomar av förräldrar som tror att sin son/dotter kommer hantera den på rätt sätt har bevisats av många fall och även av statistiken att det var fel.

Moppe är både kul o bra att ha.

Minnes själv då man körde Yamaha Dt som jag fortfarande anser är en kul moppe som går att köra både i lite terräng och på vanliga vägar.

Personligen så anser jag att Eu moppar är ett stort problem och det märkes även i olyckstatistiken.

Har sett många gånger Eu mopedister köra i 30+ på trotoarer som är endast för gångare och även bara slänga sig ut i trafiken och ignorera alla traffikanter och regler där.

Fick för ngt år sen höra att försäkringsbolagen skulle höja avgifterna för oss billister pga att olycks frekvensen med Eu moppar var mkt högre än de var beredda på.

Vet ej sanningshalten i det påståendet.

Men det kan låta rimligt pga att de höjde avgifterna för oss billister.

Någon som har statistik på hur det var innan eu mopparna blev så vanliga jämnfört mot Yamaha Dt och Puch och de andra klassiska mopederna?

Mina ören i debatten

Mvh

404 Skenberg

Nej, ett förarbevis bör vara ett krav, och jag är anhängare till idén att höja åldersgränsen för EU-moped till 16 år.

Klass 2 moppad, dvs, de som inte får gå fortare än 25km/h och måste vara utrustade med trampor, anser jag däremot inte kräva en längre kurs, utan kanske bara en kortare utbildning.

Varför förarbevis och inte körkort? Om du nu använder

Visst, man kan ju cyckla, men säg till en vuxen att han skall ta cyckeln till jobbet varje dag , året om.

som argument för att ni ska ha moppe, är det då inte rimligt att ställa samma krav på er som man gör på vuxna som ska ha bil, nämligen att ta körkort? Visst blir det dyrare, men det är samma trafikmiljö som ni ska röra er i. Och om nu ert behov är lika stort som för en vuxen bilägare så borde även betalningsviljan vara motsvarande...

Varför förarbevis och inte körkort?

Vart går gränsen?

Jag är helt med på att mer utbildning behövs för mopedister idag.

Om man skall ha "förarbevis" eller "körkort" är väl mer en definitionsfråga.

Om du nu använder

som argument för att ni ska ha moppe, är det då inte rimligt att ställa samma krav på er som man gör på vuxna som ska ha bil, nämligen att ta körkort? Visst blir det dyrare, men det är samma trafikmiljö som ni ska röra er i. Och om nu ert behov är lika stort som för en vuxen bilägare så borde även betalningsviljan vara motsvarande...

Jo, det är sant. Nya mopeder kostar idag ungefär lika mycket som en begangnad bil.

Sedan så varierar behövet av mopeder stort.

Två exempel, Nils och Max (modellerade på verkliga exempel ur min bekantskapskrets)

Nils bor i Staden, på gångavstånd till skola, affärer och kompisar. Behöver han ta sig någon annanstans så tar han bussen, ty stationen ligger på cyckelavstånd.

Max bor på landet, han har 7 km till skolan, 3 till affären och ungefär i mil till badet, till stationen är det 8 km.

Kompisarna bor utspritt, den närmaste på 3 km avstånd.

Vem av dessa är i storst behöv av en moped?

Det behövs åtgärder för att dra ner olyksstatestiken för EU-mopeder den saken är klar. Frågan är väl HUR det skall göras.

Idag är det inte olagligt att trimma, bara att KÖRA trimmat? Kanske dags att kriminalisera själva ingreppet?. Då kan man ju tänka sog att försäljare kollar upp syftet med de inköpta trimdelarna. Finns ju de so tävlar med mopeder (under organiserade formaer på en bana) och som jag har förstått det så är det okej med farbror blå att köra trimmat i tävligar.

Som lite kuriosa så var det en moppedist i 9:an, käns dom "Mästertrimmaren" i skolan.

När han skulle bemonstrera sin nya trimmnign, så smäller han rätt in i en lyktstolpe, demolerar mopeden totalt, och tvingas sitta i rullstol under resten av skoltiden, då hans ben var mosat och inte fick utsättas för tryck.

Det som ju är bra med moped, är ju det faktum att man inte behöver ha ett körkort för att framföra den. se tex fördelarna med tex en Flakmoped.., men 50cc och 30km räcker... Dock kanske registreringsskyltar är en bra idé

Sedan är det ju faktiskt upp till föräldrarna, att se til lså att deras barn ahr ett sådant bra trafikvett, innan de släpper ut dom i traffiken.

Sedan tycker jag faktiskt att Cyklisterna är ett värre problem i traffiken än mopedister... Hos cyklisterna råder ju ren anarki när det gäller traffilregler

• Forumsledning

Det hela skulle enkelt kunna åtgärdas med någon några fler patrullerande poliser i områdena. När man själv var i moppeålder hände det ju att ganska många av ens kompisar som körde moppe trimmat åkte fast och fick delarna beslagtagna, någon fick indraget förarbevis, osv. Man var alltid på sin vakt och hoppades att man inte skulle åka fast om man skjutsade mitt i urskogen. Men numera råder ingen som helst rädsla för det eftersom närmsta polisstation ligger långt bort med låg bemanning och aldrig har tid att ens bry sig. Ser man en polisbil undrar man ju vilken bensinmack som blivit rånad nu.

I Tyresö, ca 2 mil söder om Stockholm City där jag bort åker man oreggade 125cc crossbågar genom huvudgatan i centrum 2 st bägge utan hjälm, man kör oreggad cross till den fullsmockade badplatsen.

Det är mer vanligt att 3 personer på en EU-moped utan hjälm än en ensam med hjälm. Både på gångvägar och trottoarer , samt både tjejer och killar.

Går man ut en vanlig kväll på promenad i en timme ser man i snitt 5-7 st olagliga framförningar av moped. (hastighet, flera personer, ingen hjälm, gångväg i kombinationer). Då är inte trim inräknat utan bara framförandet. Lägg därtill att en stor del är stulna mopeder och antagligen några förare under påverkan och för låg ålder.

Så om polisen ägnade låt säga 2-5 timmar i veckan på att bara ställa sig invid en slumpvis vald gångväg på olika tidpunkter så skulle ryktet sprida sig och folk tänka till.

Som jag vill minnas nämnts i tidigare diskussioner om brott och straff är det enbart risken att åka dit som ändrar beteendet, inte straffet i sig.

Alternativet blir att man laglydig medborgare tar saken i egna händer när man går på gångvägen och det närmar sig tre pers på moppe i 30+km/h... :knuff:

Foto/film och skicka in till Polisen kanske.

Å andra sidan är många vuxna knappast bättre när de passar på med sina 1100cc att göra 200km/h på alla raka 50 km/h vägar.

Så är det något fordon som skall ha skylt fram är det tung MC, därefter kan vi snacka om Eu-moppar. Och eftersom nu bevakningen mot vanliga bilister drastiskt skall öka med massa kameror, trots att det är det säkraste individuella fortskaffningsmedlet på vägen så borde samma gälla MC.

Alltså skylt fram, hjälm med id-sändare som är personligt.

Nån rättvisa får det vara. :rockon:

Det hela skulle enkelt kunna åtgärdas med någon några fler patrullerande poliser i områdena. När man själv var i moppeålder hände det ju att ganska många av ens kompisar som körde moppe trimmat åkte fast och fick delarna beslagtagna, någon fick indraget förarbevis, osv. Man var alltid på sin vakt och hoppades att man inte skulle åka fast om man skjutsade mitt i urskogen. Men numera råder ingen som helst rädsla för det eftersom närmsta polisstation ligger långt bort med låg bemanning och aldrig har tid att ens bry sig. Ser man en polisbil undrar man ju vilken bensinmack som blivit rånad nu.

Jo fler poliser hade inte skadat. Jag trodde i min enfald att den så kallade "närpolisreformen" som genomfördes för några år sedan skulle innebära fler patrullerande poliser och att polisen skulle jobba nära medborgarna. Istället innebar det att vår kvarterspolis försvann. Han var mycket bra, hade koll på ungdomarna, hade väldigt bra kontakt med dem och de visade varandra ömsesidig respekt. I brist på poliser har bostadsbolaget numera hyrt in väktare som patrullerar området med ojämna mellanrum.

OBS! Nedanstående har jag själv bevittnat och det kanske kan ge ett eller annat uppslag till er som har problem med tok-körande mopedister.

Kidsen hemmavid ligger och rejsar längs en ganska bred 50-väg. Deras modus operandi är sådant att de först rekar vägsträckan i "normal" hastighet för att kontrollera att bylingen inte är ute (vilket den aldrig är). Sedan ringer grabbarna (undantagslöst) till dem som står och varvar i andra änden av vägen och lämnar klartecken. Sen är rejset i full gång.

Nåväl, vid ett tillfälle slumpade det sej så att några andra ungar spelade boll på en intilliggande parkeringsplats och det bar sej inte bättre :rockon: än att bollen mycket lägligt for ut rakt framför de annalkande mopedkidsen... tihi.

Den röran av kraschade mopeder, sönderskrapade och skrikande tonåringar var en ren fröjd att skåda. Sen dess har det varit påtagligt lugnt i närområdet.

Nåväl, vid ett tillfälle slumpade det sej så att några andra ungar spelade boll på en intilliggande parkeringsplats och det bar sej inte bättre :)  än att bollen mycket lägligt for ut rakt framför de annalkande mopedkidsen... tihi.

Det kan inte ha slumpat sig så att du själv råkade tillhöra skaran som spelade fotboll? :lol:

*Utbildning (gärna gratis i skolorna, men inget krav på körkort)

*Registrering. Står det i pappret att mopeden ska ha DESSA delarna, så ska den ha det vid kontroll.. annars blir det dyrt

*Kontroller

Håller helt enkelt med Fu_Dahlberg för en gångs skull, bortsett från det där med cyklisterna då... :rockon:

Edit: "Det var (alltid!) bättre förr"

Men vem hade inte en trimmad moped?

Mopederna gick i 80-90km/h för 10 år sedan iallafall.

Säkert innan dess också. "vi körde ju med huvudet på min tid"

..mmmmm. Visst.

Det var bättre förr.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...