Guest Posted October 4, 2002 Report Share Posted October 4, 2002 Var just inne o kollade på de svenska gradbeteckningarna åp soldf. Stämmer dom verkligen? Jag trodde tex att graden fanjunkare e borttagen. o var e graden för flaggkadett? Överfurir i amfibiekåren? Aldrig hört talas om. Märkligt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 4, 2002 Report Share Posted October 4, 2002 Hahah, sicken tur man kan ha. :thumbs: jag tänkte precis starta ett nytt ämne med frågor rörande gradbeteckningar. Anfående fanjunkare. Det var väl så att folk som har erhållit graden fanjunkare får ha kvar den, men inga nya fanjunkare tillkommer. Min fråga gäller Överfurir. Är det samma sak som med Fanjunkare? Rätta mig här nu om jag är en ko på isen... ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 4, 2002 Report Share Posted October 4, 2002 har en fråga till. nämdes i någon tråd att det bara var regeringen som kunde utse överstar. Varför detta? är det väldans ovanligt och annorlunda? Gäller det för alla grader ovanför Överste också ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 4, 2002 Report Share Posted October 4, 2002 Angående Fanjunkare och överfurirer så används graderna i Utlandsstyrkan, MP är de flitigaste användarna. kanske de enda.. om jag tänker efter riktigt hårt. Angående Överste graden så stämmer det av den Major jag pratat om ämnet i fråga.. Det är så här att är du Överste så är du oftast Chef för en större installation t.ex ett Regemente. Alla regements chefer har graden Överste eller högre. (rätta mig om jag har fel). Tanken är då att det är en sorts koll från regeringens sida. De vill inte ha en helt radikal-oliktänkade som chef över nått så stort som ett ett regemente motsvarande. Alltså det är politik inblandat i bilden.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 4, 2002 Report Share Posted October 4, 2002 Angående Fanjunkare och överfurirer så används graderna i Utlandsstyrkan, MP är de flitigaste användarna. kanske de enda.. om jag tänker efter riktigt hårt. Jaha, varför används det där ?? Min Plutonchef i FBU skall neråt i världen och innehar nu graden furir. kan han då kanske vara överfurir när han kommer hem ? eller innehaver han graden överfurir när han är där nere ?. Om han nu anses vara lämplig för det menar jag. Angående överste. hmm...ganska bra med kontroll... ------------------------------- En sak till. vet du varför MP använder det mest?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 4, 2002 Report Share Posted October 4, 2002 Anledningen till varför MP blir överfurirer/fanjunkare i utlandstjänst istället för furirer/sergeanter är för att dom ska va ett pinnhål högre än de andra. Vad gäller överfurirer/fanjunkare rent allmänt så är det så att man inte längre kan utbildas till det, jag tror det försvann från FBU runt 1990 men dom som har gått befordringsutbildning innan 1990 och erhållit nämda grader har dem kvar tills dom går ytterligare utbildning och kliver upp ett pinnhål. Du blir inte befordrad från furir till överfurir i utlandsstyrkan. Är du furir när du åker ner så är du det när du kommer hem också. Däremot kan du få en högre grad under din tjänstgöring än vad du har hemma. En gruppchef är t.ex. sergeant i utlandsstyrkan och inte furir som hemma. Detta finns det undantag ifrån. Är du officer behåller du din grad oavsett befattning. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 4, 2002 Report Share Posted October 4, 2002 Mitt befäl hör till MPJ så han kommer väl att vara överfurir då. tack för utredningen...allt blev genast mkt klarare :thumbs: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 4, 2002 Report Share Posted October 4, 2002 Överfurir blir bara (som det är i Kosovo) de som har gått polishögskolan.. de som bara är GU MP bär furirs grad. på KS05 så var Chefen MP fanjunkare och stf var Sergant. ..och själv blev man tydligen filur nu.. AHA.. passa er Swede snart är jag ifatt.. :p Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.