Jump to content

Kroppskydd räddar liv


Recommended Posts

Vinter: "Jag har alltid undrat hur det fick sitt namn egentligen, och varför."

 

 

I lumpen hörde jag att uttrycket bygger på "arabernas" passion för att skjuta rakt upp i luften titt som tätt. Vid festliga tillfällen, som bröllop etc, för att tuffa till sig inför åskådarna (brudarna), eller helt enkelt för att tömma de sista bulorna i magasinen. Det ingen tyvärr tänker på är att kulor som skjuts rakt upp obönhörligen kommer att falla ner igen, oftast på ungefär samma ställe. Och när de gör det så är de ju naturligtvis 100% dödliga. Så när någon åskådare helt plötsligt fallerihop ihjälskjuten vet ingen hur det gick till, men alla börjar skrika om att det är amerikanerna (eller israelerna) som skjuter på dem. Därav uttrycket "amerikansk" patron ur. 

 

Något fördomsfullt kanske, men ett ganska "skojjigt" uttryck...  ;)

 

 

Nja, kommer mer från Vietnam eran, där maerikansk trupp istället för att plundra mag ibland pekade pipan i lämplig riktning och tryckte av, men det finns säkert fleeeeeera källor och varianter. Jag har hört termen "arabisk patron ur" bland nutida vpl....

Link to comment
Share on other sites

Vinter: "Jag har alltid undrat hur det fick sitt namn egentligen, och varför."

 

 

I lumpen hörde jag att uttrycket bygger på "arabernas" passion för att skjuta rakt upp i luften titt som tätt. Vid festliga tillfällen, som bröllop etc, för att tuffa till sig inför åskådarna (brudarna), eller helt enkelt för att tömma de sista bulorna i magasinen. Det ingen tyvärr tänker på är att kulor som skjuts rakt upp obönhörligen kommer att falla ner igen, oftast på ungefär samma ställe. Och när de gör det så är de ju naturligtvis 100% dödliga. Så när någon åskådare helt plötsligt fallerihop ihjälskjuten vet ingen hur det gick till, men alla börjar skrika om att det är amerikanerna (eller israelerna) som skjuter på dem. Därav uttrycket "amerikansk" patron ur. 

 

Något fördomsfullt kanske, men ett ganska "skojjigt" uttryck...  ;)

 

Varianten jag har fått berättad för mig var att amerikanarna inte orkade göra en "ordentlig" patron ur på tillfångnatagna fienders vapen under Vietnamkriget. Istället höll man in avtryckaren tills magget vart tomt.

 

Mina fem ören

Edited by Animal
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det tillför kanske inte tråden nått men jag har burit kroppskyddet vid varje fältövning sen jag fick ut det år 2001. Mina motiv för det är:

 

1: Vara en föregångsman. Lärde mig en gång att soldater (oftast) inte gör som man säger utan gör det man själv gör.

 

2: Man kan aldrig få nog med skydd. (Trots att jag svettas som Niagarafallet på våren).

 

/Stavfel.

Edited by Flamdämpare
Link to comment
Share on other sites

Det tillför kanske inte tråden nått men jag har burit kroppskyddet vid varje fältövning sen jag fick ut det år 2001. Mina motiv för det är:

 

1: Vara en föregångsman. Lärde mig en gång att soldater (oftast) inte gör som man säger utan gör det man själv gör.

 

2: Man kan aldrig få nog med skydd. (Trots att jag svettas som Niagarafallet på våren).

 

/Stavfel.

 

Med plattor?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag tittade igenom ett samlingsklipp över prickskytteattacker som Irakiska motståndsmän gjort mot amerikanska soldater. (Det kom från en tråd som låstes ganska omgående). Kan säga att jag reagerade på följande saker:

  • Alla attacker verkade vara genomföras med samma metod som i denna tråden, d.v.s. genom att skytten angriper från insidan av ett civilt fordon. I många klipp kan man se hur fordonet skytten befinner sig i rullar iväg direkt efter skottet. Metoden verkar effektiv eftersom skytten kan komma nära vägspärrar och röra sig ohindrat kring målen.
     
  • Vagnchefer i Bradley Fighting vehicles lever verkligen farligt. De sitter ofta uppe i luckan, bara med huvudet synligt. Detta gör de ganska tacksamma mål. De träffar man ser på den här videofilmen kan förmodligen bara ha ett resultat. Rent spontant kan jag känna att vagncheferna borde ge fan i att sticka upp näsan och lucka ner istället.
     
  • Det som redan sagts i tråden men som tåls att upprepas: Kroppsskydden räddar liv. I många klipp så kan soldaten för egen maskin ta sig i skydd men där är också träffar i benen som gör att soldaten blir liggande.
     
  • Det kommer alltid en kamrat och drar undan den skadade. Detta kan utnyttjas av fientliga prickskyttar. Av samtliga klipp så skjuter skytten endast ett skott, sedan drar bilen. I ett enda klipp skjuter han två skott, där det andra skottet är riktat mot en kamrat som kommer till undsättning. (Det missar b.t.w.). Jag misstänker att prickskytten är rädd för att hans bil röjs om han skjuter flera skott. Denna ovilja att skjuta flera skott har förmodligen räddat många amerikaner undan en kula.

Jag noterar också att träningen sitter i ryggmärgen. Jag vet inte hur snabbt ni pansarsluskar kan gå från fullt uppluckat till helt nerluckat men då en BFW hamnar under prickskytte-attack så gäller det att man inte blinkar, för besättningen fullkomligen rinner ner i fordonet.

 

I denna tråden så sköt prickskytten från en madrasserad van och det dämpade skottet. Men trots förvirringen som råder vid prickskytteanfallen i samlingsklippet så får jag säga att de flesta amerikanska soldater agerar klanderfritt. De tar sig i skydd och inte en enda gång har eldpanik uppstått.

 

Jag har funderat länge på det bästa motdraget på just fientliga prickskyttar som gömmer sig i civila fordon men har inga bra uppslag. Någon form av värmekamera kanske hade kunnat fungera för att hitta avvikande fordon?

 

Edit: Iran ändrades till Irak.

Edited by Raptor
Link to comment
Share on other sites

Det var en bra sammanfattning Raptor, det är tur för amerikanerna att ingen terrorist har krypskytte utbildning och siktar mot huvudet på under 100m.

 

Jag har en känsla av att det skulle vara mycket värre för amerikanerna om terrorister var bättre utbildade i skytte. Tom ett skott i nededre delen på kroppen är nog värre än ett runt bröstet.

Link to comment
Share on other sites

[*]Det kommer alltid en kamrat och drar undan den skadade. Detta kan utnyttjas av fientliga prickskyttar. Av samtliga klipp så skjuter skytten endast ett skott, sedan drar bilen. I ett enda klipp skjuter han två skott, där det andra skottet är riktat mot en kamrat som kommer till undsättning. (Det missar b.t.w.). Jag misstänker att prickskytten är rädd för att hans bil röjs om han skjuter flera skott. I denna tråden så sköt prickskytten från en madrasserad van och det dämpade skottet. Men trots förvirringen som råder vid prickskytteanfallen i samlingsklippet så får jag säga att de flesta amerikanska soldater agerar klanderfritt. De tar sig i skydd och inte en enda gång har eldpanik uppstått.

Jag har funderat länge på det bästa motdraget på just fientliga prickskyttar som gömmer sig i civila fordon men har inga bra uppslag. Någon form av värmekamera kanske hade kunnat fungera för att hitta avvikande fordon?

 

Jag har inte sett filmen som nämns, Men om jag förstår Raptor rätt så verkar SOE vara:

-Tolkar det som om det är posteringar och checkpoints som väljs ut som mål.

-Bilen kör fram till fritt skottfält och stannar.

-Ett mål väljs ut och beskjuts.

-Efter angreppet rullar bilen därfrån.

 

Motmedel? Här är mina förslag.

 

-Om det är möjligt, välj checkpoints som inte ger möjlighet til längre skjutavstånd. Tyvärr styr verksamheten och omgivningen rätt mycket valet av plats.

-Om det är möjligt, se till att fordon inte kan stanna på platser som inte går att kontrollera, både med vanlig bevakning och eld.

- Om möjligt, försök att ha en dold eldställning som inte kan upptäckas. En prickskytt med observatör borde var ett lämpligt motmedel. Platserna där fi kan öppna eld ifrån borde vara lätträknade och därmed lättbevakade.

-Om en bil rullar ifrån en misstänkt plats efter att ett skott hörts borde ett skott i ett av däcken göra utslag. Antingen är det en oskyldig som blir förbannad eller en skyldig som berövas sin chans att kunna ta sig ifrån platsen.

Link to comment
Share on other sites

Såg ett klipp från Irak(tänker inte länka till det) som verkade helt vansinnigt med tanke på hur man "bör" uppträda som soldat. En irakisk prickskytt skjuter mot en grupp amerikanska soldater, de två första skotten (som kommer med ett par sekunders mellanrum) träffar i kroppsskydden på två soldater( man ser hur det dammar till i samband med kanallen och att de reagerar men sen inget mer). Det är inte förrän det tredje skottet som fäller en av dem som det blir aktivitet på de övriga och i samband med detta sjuts ett fjärde skott som fäller en fjärde soldat. Ngn annan som sett klippet?

Det jag undrar över är om de första två skotten som tar i kroppsskydden kan ha träffat i en vinkel och därför inte gett "full" effekt, dvs fått soldaterna att reagera som om de är under beskjutning. Om skotten träffat kroppsskydden in 90 graders vinkel borde väl kraften åtminstone ha slagit soldaten till marken?

Link to comment
Share on other sites

angående kroppsskydd. så kan jag bara säga att jag aldrig kommer att ta ut plattorna eller motsvarande någonsin. under gu så hade vi visserligen de norska kroppskydd 90 eller vad de har för beteckning. då det var vinter kände jag att det var onödigt att bli blötare. så jag beslutade mig för att plocka ut de skyddande plattorna. obehöll axelvaddarna i för att inte få skit av befäl. men ack så hände det att stridsfordonet medan jag ( gruppchef) o de andra står uppluckade i observation råkar köra nerför en backe som var lite för brant. det vart att jag slog i ryggen o fick saftiga blåmärken och hade ont i 2-3 veckor. kspskytten närapå knockades medvetslös av kspkolven( axelstöd) och resterande slår sig på annat. läxan lärd var att kroppskyddet skyddar då man minst förväntar det.

sen skulle jag vilja veta om man hade agerat med samma klartänkthet som snubben som vart prickad av dragonoven. : :D

Link to comment
Share on other sites

angående kroppsskydd. så kan jag bara säga att jag aldrig kommer att ta ut plattorna eller motsvarande någonsin. under gu så hade vi visserligen de norska kroppskydd 90 eller vad de har för beteckning. då det var vinter kände jag att det var onödigt att bli blötare. så jag beslutade mig för att plocka ut de skyddande plattorna. obehöll axelvaddarna i för att inte få skit av befäl.

 

Vilket kroppsskydd snackar du om nu? 94:an med keramplattor (vilket är vår närmaste motsvarighet till IBA som jänkarna använder i Irak) eller vanliga 90A (norska???)? I det senare fallet är det ju rent vansinne att ta bort inläggen. Då blir ju kroppsskyddet bara ett dyrt och klumpigt förstärkningsplagg.

Link to comment
Share on other sites

Grodanboll, vilken hastighet har kulan som skjutits upp, vänt och återvänder till moder jord när den träffar marken?

 

Någon?

En 7.62mm-kula som skjuts rakt uppåt med en hastighet av 850 km/h har en hastighet av ungefär 35-45 km/h när den når marknivå igen.

Link to comment
Share on other sites

Dessutom ska man inte underskatta det övriga skydd som ett kroppsskydd ger. Jag har en kollega som blev påkörd av ett rattfyllo och klarade livhanken tack vare att skyddsvästen skyddade henne från att få inre blödningar....

 

http://www.polistidningen.org/start/article.cfm?Art_ID=930

Link to comment
Share on other sites

Grodanboll, vilken hastighet har kulan som skjutits upp, vänt och återvänder till moder jord när den träffar marken?

 

Någon?

En 7.62mm-kula som skjuts rakt uppåt med en hastighet av 850 km/h har en hastighet av ungefär 35-45 km/h när den når marknivå igen.

 

 

Hmm. km/h

Link to comment
Share on other sites

Vilket kroppsskydd snackar du om nu? 94:an med keramplattor (vilket är vår närmaste motsvarighet till IBA som jänkarna använder i Irak) eller vanliga 90A (norska???)? I det senare fallet är det ju rent vansinne att ta bort inläggen. Då blir ju kroppsskyddet bara ett dyrt och klumpigt förstärkningsplagg.

 

90a snackar jag om. jo jag upptäckte det då att det vart ett dyrt förstärkningsplagg, ett misstag som jag inte gör om. och jag läste här på sold-f att de är tydligen tillverkade i Norge. med reservation för fel..

Link to comment
Share on other sites

Denna film ni snackar om, kan man få en direktlänk till den?

 

Eftersom blågul modererade bort tråden med länkar till dylika filmer får du nog nöja dig med at få den via PM om någon vänlig själ känner sig manad.

 

mvh

ErikG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Som folk kanske har hört talas om har det kommit en ny video med nya klipp på prickskyttsattacker på amerikanska soldater. Titeln på detta spektakel heter Bagdhad Sniper 3. Om man söker på "Juba" på wikipedia så kan du följa länkarna där om ni själva önskar leta upp klippet. Jag vet att blå-gul inte har varit allt för glada över länkar till sådana filmer så jag väljer att inte länka. Men hugade spekulanter borde kunna leta upp den själv. Mina observationer om filmen:

 

Man har verkligen växlat upp propagandan i det här klippet. Där sitter någon gubbe och pratar vitt och brett om hur bra de är och stundtals pratar han direkt till amerikanska folket. Han drar också paralleller till hur många google träffar deras klipp får o.s.v. Grafiken är snyggare. Musiken är densamma i princip. På det hela taget lanseras denna videon mer som propaganda än som de tidigare, som bara var redovisningar över vilka soldater de träffat. Det är också ganska tydligt att propagandan är riktad mot västvärlden lika mycket som likasinnade. På det hela taget är det en ganska intressant studie över klassiska propaganda-grepp. Fox news bör ta anteckningar.

 

Tillvägagångssättet tycks vara det samma. De väljer att skjuta från bilar i de flesta fallen. De skjuter påfallande ofta från korta avstånd. Jag noterar att där är cirka sex-sju klipp på amerikanska soldater som blir skjutna (det är lite svårt att avgöra) och sedan följer en hel dröse klipp på när Irakiska polismän blir skjutna. En möjlig slutsats är att det är enklare att skjuta Irakiska polismän än amerikanska soldater. Det kan betyda att US army har lyckats göra det knöligare för prickskyttarna att agera så att de Irakiska moståndsmännen väljer lättare mål.

 

Många av skotten verkar vara förvånansvärt orena trots korta avstånd, framförallt på de Irakiska polismännen. Det innebär ju inte att inte träffarna är dödliga men givet förhållandevis korta avstånd och tämligen ostörda eldställningar så borde träffarna vara mer kritiska. De som verkar vara mest utsatta är takskyttar på Humvees och vagnchefer.

 

Själv tycker jag att värmekameror på något sätt borde vara ett möjligt motmedel. Ett gevärsskott borde ge en ganska plötsligt temperaturökning som är karaktäristsk just för eldhandvapen. En hypermadrasserad van borde också ge ett avvikande värmemönster. Den exakta utformningen kan ju vara svår att spekulera kring. Men någon fordonsmonterad anordning som avsökte omgivningarna med flera kameror som i sin tur var kopplade till en dator som analyserade bilderna verkar inte helt avlägset så att säga. Kunde man sedan koppla datorn till en markeringsutrustning t.ex. laser eller spårljus så borde prickskyttarna bli lättare att hitta.

 

En amerikansk talesman medgav på en presskonferans att prickskyttarna var ett problem och att bästa motmedlet var egna prickskyttar. Även om jag köper det delvis måste det vara förbannat svårt att hitta en skytt i ett madrasserat fordon även om du har en bra utsiktsplats.

 

Prickskyttar är i hög utsträckning ett avskräckande och demoraliserande "vapen" att använda. Det märks att de Irakiska motståndsmännen pressar hårt på den aspekten. Frågan är hur väl denna propaganda slår och hur US Army kommer bemöta hotet rent konkret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...