Jump to content

Skärmflygning

Bolle

Recommended Posts

Är det månne någon här som har erfarenhet av skärmflygning och kan dela med sig?

Jag har funderat länge på att investera mina surt förvärvade $$ i en utbildning, frågan är om det är värt det. Exempelvis finns det inte så många bra berg i stockholmstrakten, det borde bli dyrt att alltid vinscha. Eller?

Jag har naturligtvis kollat runt på nätet men har förstått att det inte bara är att "ta en kurs" och börja flyga. Verkar vara krav på instruktör även efter certifiering (men hur länge?) och olika typer av krav på försäkringar som ska betalas vare sig man flyger eller ej.

Vore kul att höra ifrån någon som vet!

/Bolle

Prova hanggliding! Jag har flugit en del och kan inte annat än rekomendera det starkt, billigt, roligt och säkert! Tänk på att du bör på på en plats med kullar/berg för att maximera nöjet.

Angående försäkringar kan du ju kolla med ditt försäkringsbolag. Och frågor om utbildningen hittar du nog på klubbens hemsida.

Lycka till!!

Guest Andrew

Se till att bli medlem i en klubb när du tagit cert , och se till att du går med i en klubb som är ansluten till Svenska Skärmflygarförbundet så har automatiskt en bra försäkring.

:: Mer om Bas-försäkringen finner du här ::

Angående vinchning så är mitt tipz att du hör dig för med lokala klubbar i området , snacka med medlemmar , det finns alltid några som gått ihop och skaffat en vinch , som man kan köpa in sig på. Behöver inte alls bli så dyrt att vincha om man bor så att man inte kan flyg Backe eller Hang.

Klockren info, Andy!

Tackar!

Hittade dessutom en massa nyttigheter om paramotor som jag oxå har funderat på. Paramotor verkar iofs inte jättebilligt att hålla på med men det kanske blir mera flygtid om man har egna medel för att ta sig upp.

Tack igen!

/bolle

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...