Jump to content

Nedskjutning av målbogseringsplan

Recommended Posts

Jag och en kollega kom in på lumpen och då berättade han om en händelse på sin pluton under värnplikten när han låg på LV6 -86 som jag aldrig hade hört talats om. Han kom inte riktigt ihåg sa han för han ville lägga det bakom sig men han trodde att det var när de skulle packa ihop för dagen så fick de order från piloten om en extra skjutning. Det var lite ont om tid och nånting gick uppenbarligen väldigt fel.

Det här var allt jag hitta på internet:

Från http://www.sff.n.se/kronologi/1980-1989.PDF

1986, 15 mars: Ett målbogseringsflygplan av typ Mitsubishi Mu 2, tillhörande Nyge Aero, som bogserar ett

skjutmål vid Ringenäs skjutfält utanför Halmstad, träffas av misstag av luftvärnseld. Flygplanet havererade strax

utanför skjutfältet och de båda ombord omkom.

Nån som sitter på mer info?

Har hört lite, träffades, enligt det jag har hört, av ett gäng (2-3?) granater i cockpit och gick i backen ungefär där Ringenäs golfbana ligger idag. Har "hört" att det var repgubbar som råkade begå det hemska misstaget (som jag inte vet vad det var), men det är bara lösa rykten, så inte mycket man ska lägga tilltro till...

:D

Edited by simon

Det var en GU enhet som sköt. Vissa löpor (målplanet flyger in) är BT Löpor där man riktar på planet och använder simulerings utrustningen, andra är skarpa där man riktar på det bogserade målet (korven). Detta då bara en pluton/pjäs skjuter skarpt i taget (normalfall) och man vill öva så många riktare som möjligt.

Bak på pjäsen står säkerhetskontrollant pjäs med en vit "spade" När han ser att pjäsen följer målet, och är innanför V-H gräns samt att inga fartyg/flyg/personal är i riskområdet lyfter han "spaden" och ger order OSÄKRA. Resten av förloppet i säkerhetsorganisationen är lite olika beroende på om man skjuter pjäsvis eller med eldledning samt vilket skjutfält/eldledningstyp som används.

Säkkontrollant pjäs vill ha rast och säger åt en annan vpl att ta över och säger bara något i stil med " när planet kommer in så lyft spaden och säg osäkra" nästa steg i olyckan är att man inte klart går ut till alla att det bara var en BT-löpa utan operatören/riktaren riktar mot planet och pjäsbemanningen tror att det är en skarp löpa och osäkrar pjäsen iochmed att säkkontrollant pjäs lyfter spaden, då är olyckan ett faktum.

Nu är det 19år sedan så det kan finnas detaljfel i det hela (ev var det Två vpl som lämnade sina poster) men förloppet i stort ska stämma.

Soldaternas ansvar avgjordes av hovrätten (RH1987:37)

Ur domen:

"Sammanfattning:

Vid en skarpskjutningsövning, som avsåg fjärriktad luftvärnsskjutning mot

ett av flygplan bogserat luftmål, träffades bogserplanet av luftvärnseld

och havererade, varvid besättningen dödades. Åtal mot personalen vid den

eldgivande luftvärnspjäsen för tjänstefel och vållande till annans död

har ogillats främst på grund av att det ansetts att pjäspersonalen

erhållit bristande utbildning och information i säkerhetsfrågor."

Minns att under GU 88-89 var det rigoröra säkerhetskontroller på Tåme skjutfält,

ingen ville göra som dem i "Göteborg"...

Hade alltid min Fänrik i nacken med en kontrollfråga var 5:e sekund =

Vad riktar du på ?? = bogserat mål var alltid svaret.

Vi hade en kille som var lustig och sa att han riktade på flygplanet och vips så var han elverksskötare.

Och vi fick aldrig skjuta med simulator blandat med skarpskjutning, det var alltid

separata övningar.