Guest HejSvejs Militärer! Posted July 12, 2005 Report Share Posted July 12, 2005 Hörnini militärer. Den här tråden : http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=15585&st=120 har gått ganska OT. Hade hoppats på att den skulle ge svar på en del funderingar. Men tyvärr är det mest besvikelse hittills. Med anledning av deckare jag läser (Patrick Robinson: Hunter Killer, iofs ett scenario som jag redan efter 10 sidor förkastar som totalt overkligt+en del felaktiga detaljer som kommer som knivhugg i en eljest skojig rövarhistoria, men har pröjsat 150 spänn läser man iallafall) undrar jag: Behöver Iran några kärnstridspetsar på de där KH-55:orna för att göra det rejält otrevligt för västvärlden? Några tiotal mil tvärsöver Persiska Viken ligger 25% av världens råoljeförsörjning. Enligt den här källan http://www.aeronautics.ru/img001/airsurfac...face%20missiles har missilen ifråga en träffsäkerhet på 18-26 meter. Hur pass stora möjligheter har jag som Ayatollah att med det verktyget pungslå den Store Satan om han gör något jag inte gillar? Jag föreställer mig att det måste vara svårt att bygga ett oljeproduktionsystem i den klassen utan att få någon stor, svag punkt att slå till mot. Oljan skeppas ut på tankers som väger flera hundra tusen ton och slutligen måste ledningarna löpa samman till utlastningsterminaler som är dimensionerade efter fartygen. Andra intressanta punkter är raffinaderier och LNG-lager. Fler förslag? Är det inte en ganska bra försäkring mot en invasion av Iran att kunna placera en sprängladdning i den typen av mål? Eller överskattar jag sårbarheten? Om kalaset kombineras med lite andra åtgärder, förslagsvis några drivminor i Hormuzsundet e dyl, borde det väl för ansenlig tid framöver kunna förpassa oljepriset långt bort från nuvarande 60 dollar fatet? Och man riskerar ingen vedergällning med kärnvapen heller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted July 13, 2005 Report Share Posted July 13, 2005 Låt säga att om du äger några dussintal kärnstrids spetsar är det mindre troligt att någon vågar säga ifrån på skarpen om du vill göra något mot ett granland. Dessutom sätter du dig i en sits där du får ett övertag på nästan samtliga nationer i området. Eller så kan du som landets ledare sätta dig ganska säker sits eftersom du kan känna dig säker från att någon utomstående ska lägga sig i dina interna affärer, och kanske koppla ett järngrepp om landet. Varför smugglade man med stor möda in ett antal kh55 om man inte tänkte använda dom till något särskilt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Förvisso, må så vara Posted July 13, 2005 Report Share Posted July 13, 2005 Men anskaffningen av några dussin kärnstridspetsar är ingenting man företar sig utan såväl samhällsekonomiska som utrikespolitiska komplikationer. Min avsikt med inlägget ovan var väl inte att dra igång nån sidotråd utan att få lite intressanta svar i huvudtråden utan att göra sig besväret att registrera sig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted July 13, 2005 Report Share Posted July 13, 2005 Då är det bara att registrera sig och skriva ett inlägg i den tråden, så kan du få ganska många olika synpunkter är jag säker på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.