Jump to content

Ska jag gå med i Hemvärnet?

Recommended Posts

Funderar på att gå med Hemvärnet.Men tycker att det har spelat ut sin roll nu för tiden.Kan någon här på forumet ge mig 1 anledning att INTE gå med

Och kom inte med något löjligt snack om ryssen :D eller något annat snack!

Edit: Fördtyligade rubrik. Försök vara tydliga med vad ni vill i rubriken. Det blir så mycket lättare att söka då och snabbt se vad det handlar om utan att öppna själva tråden!/Henke

Edited by henke

Funderar på att gå med Hemvärnet.Men tycker att det har spelat ut sin roll nu för tiden.Kan någon här på forumet ge mig 1 anledning att INTE gå med

Och kom inte med något löjligt snack om ryssen :lala:  eller något annat snack!

Du menar "ge mig EN anledning att gå med" va?

Varför ska du ha anledningar att INTE gå med om du redan verkar skeptisk?

@LilleBror

Fundera först på vad du vill ha ut av din fritid. Gå inte med bara för att få ut en uniform för att skryta med inför kompisarna.

Eftersom du tycker att Hemvärnet spelat ut sin roll kommer du inte att tillföra verksamheten något och du kommer inte heller att få ut något av verksamheten.

Den skarpa delen av Hemvärnets verksamhet riktar sig inte mot "ryssen". De hotbilder vi har idag är mer diffusa och av ett bredare spektrum. Till exempel är skogsbränder och översvämningar ett hot mot våra uppdragsgivare (Det svenska folket) fast det inte är vår huvuduppgift. Att skydda mot väpnat angrepp är huvuduppgiften idag.

Ditt inlägg har fyra meningar varav tre är negativt inställda till Hemvärnet. Tänk noga över ditt beslut innan du söker in i Hemvärnet.

Jag har varit i kontakt med några som varit sugna på att gå med, men också tyckt att "HV spelat ut sin roll". För det första är det fullkomligt omöjligt att Hv spelat ut sin roll eftersom denna roll är under ständig förändring hela tiden. Gällande rollen "stå vid stora tallen ute i skogen vid mob-förrådet så har Hv spelat ut sin roll, men den har å andra sidan ersatts med så väldigt många andra. Skarp eskort tycker jag personligen är betydligt mer spännande än att stå och glo ute vid förrådet, även om andra uppgifter påminner en hel del om detta.

Ett studiebesök på en övning brukar kunna ge ett nytt underlag till den tveksamme sökande huruvida Hv spelat ut sin roll eller inte.

Förutsatt man träffar rätt förband och inte ett som är på nedåtgående.

Edit. mitt tangentbord är inte uppvärmt och har inte lust att stava rätt...

Edited by c3grp

• 8 months later...

jag brukar säga till de som är intresserade att HV fått MER uppgifter nu och att vi förmodligen kommer få ytterligare uppgifter i framtiden...

detta då vpl kommer användas mindre och mindre inom landet (stöd till samhället). (detta är altså mina åsikter, inget annat)

detta är också något som många inom kompaniet håller med om.

Jag gick med för att jag gillade att skjuta.

Jag tänkte att 20 timmar kan jag väl skrapa i hop.

Nu snittar jag 80-100 timmar per år.

Och jag är övertygad om att det är meningsfullt.

Jag tror att hemvärnet kommer att få en större roll i framtiden.

Kraven kommer att öka.

Men också material tilldelningen.

Jag tycker du ska prova.

Mina två argument var:

1. När omvärlden förändras, är Hv i nuläget det vi har att förlita oss på.

2. Möjligheten att få göra en insats för samhället.

Till saken bör sägas att jag är så långt från en MÖP du kan komma, är inte intresserad av vapen, avskydde stora delar av värnplikten och är "totalt omilitärisk". Ändå är jag med i Hv - t o m HvIP.

Mina två argument var:

1. När omvärlden förändras, är Hv i nuläget det vi har att förlita oss på.

2. Möjligheten att få göra en insats för samhället.

Till saken bör sägas att jag är så långt från en MÖP du kan komma, är inte intresserad av vapen, avskydde stora delar av värnplikten och är "totalt omilitärisk". Ändå är jag med i Hv - t o m HvIP.

Jag är något möpig, är ganska intresserad. Men inte med i hemvärnet. Jag var på ett informationsmöte för den lokala organisationen, jag var inte imponerad.... ;)

Tyvärr har jag endast en kompis som är med i hv, ingen annan student verkar intresserad.

Om det är imponerad du skall bli är det nog IP organisationen du skall titta på i första hand. Många kompanier som är luftslott där svåger politiken råder.

Detta gäller knappast Stockholm. Här är kompanierna hårt hållna och nollor och liknande sorteras ut ganska raskt. Medelåldern i mitt kompani var vid årsskiftet 34,3 år.

Ola

Om det är imponerad du skall bli är det nog IP organisationen du skall titta på i första hand. Många kompanier som är luftslott där svåger politiken råder.

Detta gäller knappast Stockholm. Här är kompanierna hårt hållna och nollor och liknande sorteras ut ganska raskt. Medelåldern i mitt kompani var vid årsskiftet 34,3 år.

Ola

Innan du väljer hv förband så jmf också övningsverksamheten. Bat Attundaland, där ju Fk Nordin, håller till har betydlig högre aktivitet än bat Stockholm och dess kompanier. :blink:

Ola

Innan du väljer hv förband så jmf också övningsverksamheten. Bat Attundaland, där ju Fk Nordin, håller till har betydlig högre aktivitet än bat Stockholm och dess kompanier. 0:)

Stockholms södra Hv-komp, där jag är kompch och som ingår i Bat Sthlm, hade 2005 ca 150 övningstimmar. 2006 ca 100 timmar. Därtill är vi ju ett innestadskompani med alla de spännande uppdrag som detta innebär; slottet, Rosenbad, Högkvarteret, Kaknästorn, staber m m m m.

Så jämför gärna :blink:

/Ola

Ola

Innan du väljer hv förband så jmf också övningsverksamheten. Bat Attundaland, där ju Fk Nordin, håller till har betydlig högre aktivitet än bat Stockholm och dess kompanier. :blink:

Genom att knäcka sin budget redan vid halvårsskiftet. (cch kvantitet ersätter knappast kvalitet) Istället får andra lida för att man inte förmår hålla sig inom givna ramar.

Jag vet vad som gäller inom LGG, dock så känner jag inte till något kompani som lever upp till den order som tidigare C MDM gav (Lägst 75% uppfyllnad under en kortare tid, annars 100%). Men det kanske ditt kompani gör? Grattis i så fall!

Innan du väljer hv förband så jmf också övningsverksamheten. Bat Attundaland, där ju Fk Nordin, håller till har betydlig högre aktivitet än bat Stockholm och dess kompanier.

Hmmm fyra månaders övningsuppehåll sen slutövning-05, "befattningsskola" inkl baskrav i samt en en-dagarns stridsskjutning med försteg pb/gb är vad bataljonen har under första halvåret. Resten kör vi i egen regi. Inte så "hög" aktivitet i mina ögon.

Genom att knäcka sin budget redan vid halvårsskiftet. (cch kvantitet ersätter knappast kvalitet) Istället får andra lida för att man inte förmår hålla sig inom givna ramar.

Det var ju under 2005, innan bat Nord & Arlanda var sammanslagna. Detta löste dom genom att fördela pengarna från Arland till Nord. Någon annan som blev lidande?

Gick Arlanda och Nords budget ihop för 2005? (Retorisk fråga, det gjorde den inte) Blev någon lidande, javisst blev dom det, HV i allmänhet fick sina beskärda problem på grund av Atthundaland och andra som överskred väsentligt. Samtidigt så premieras inte förband som håller bra utbildningar samtidigt som man håller budgeten, vilket är trist.

Avseende kontraktsuppfylland så ligger väl Bat Sthlm på i runda slängar 80-90% över de senaste åren, eller hur Ola? Vi brukar i alla fall ligga i topp på alla undersökningar. Med möjlighetn att reservställa personal i US eller avresta av annat skäl bör vi nå ca 95% i år. Vi hade 86% förra året, och delvis berodde detta på att vi misslyckats med att avregga folk korrekt (för vilket jag tar på mig skulden).

Hur som haver så ska vi inte jämföra inom LGG. Samtliga 3 bataljoner gör ett bra jobb såvitt jag kan bedöma. Att resurser för effektiv förbandsuteveckling verkar saknas är en annan femma. Det om är mest tragiskt är att det verkar endast vara inom LGG som man ens försöker att använda bataljonen som stridsenhet.

Edited by Hans Engström

Hur som haver så ska vi inte jämföra inom LGG. Samtliga 3 bataljoner gör ett bra jobb såvitt jag kan bedöma. Att resurser för effektiv förbandsuteveckling verkar saknas är en annan femma. Det om är mest tragiskt är att det verkar endast vara inom LGG som man ens försöker att använda bataljonen som stridsenhet.

Håller med, men ville med mitt inlägg bara peka på att det finns många aspekter att ta med om man funderar på att gå med i hv. Man ska nog också försöka gör klart för sig själv vad man vill med sitt deltagande och hur mycket tid man vill lägga. Dom 20 timmarna är ju ingenting för den som verkligen är motiverad. :huh:

Eller hur Rickard, "Mr. Jag ska nog ta staben först för jag vet inte hur mycket jag kommer att hinna men vänta jag ska nog göra massor och nu vill jag strida ännu mera".

Nja, hos oss (förutom vaktgruppen med de äldre farbröderna) så är väl under 40 timmar dåligt.

Eller hur Rickard, "Mr. Jag ska nog ta staben först för jag vet inte hur mycket jag kommer att hinna men vänta jag ska nog göra massor och nu vill jag strida ännu mera".

Nja, hos oss (förutom vaktgruppen med de äldre farbröderna) så är väl under 40 timmar dåligt.

HvIK-stab åker vad jag förstår upp från 20h till 60h from i höst.

Edited by dalmas

Ja... jag började med en 20h-tjänst och sen skickade du mig på stabsutblidning och då ville jag helt plötsligt kriga av någon anledning.... skitskummt :P :lol::D

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
Skickade in en intresseanmälan till HV för 4 månaders sen. Hur lång tid brukar det ta innan de tar kontakt med en?

Vet en som skicka in intresseanmälan för c:a 8-9mån sedan men inte hört ett ljud, även om han skickade in ytterligare en efter 5 mån iaf den tidigare "kommit bort". Nu har han inställningen att hör dom inte av sig får det vara.

Tycker inte de verkar vara något lysande sätt att rekrytera folk.. :D