Jump to content

Varmt i bilen?

Stefan F

Recommended Posts

Det ligger inte i planen att skaffa ny bil än på ett tag - så därför frågar jag er: Finns det något bra sätt att sänka tempen i bilen? Typ nån typ av bärbar AC som man kan plugga in i tändaruttaget? Jag har kollat på macker men inte hittat nåt?

Om dylik inte finns, hur gör ni för att få ner tempen (hålla den nere).

Det ligger inte i planen att skaffa ny bil än på ett tag - så därför frågar jag er: Finns det något bra sätt att sänka tempen i bilen? Typ nån typ av bärbar AC som man kan plugga in i tändaruttaget? Jag har kollat på macker men inte hittat nåt?

Om dylik inte finns, hur gör ni för att få ner tempen (hålla den nere).

För att en AC ska fungera som avsett måste den varma delen vara utanför den volym som ska kylas. Om du placerar hela AC:n i samma volym kommer du totalt sett enbart tillföra energi och därmed värma upp volymen ännu mer. En fläkt (i ett slutet utrymme) värmer också upp luften men eftersom luften då rör på sig kan det kännas svalare.

Jo, innan vi ska åka långt (relativt sett) så ställer jag alltid den i skugga.

Ang. öppna fönster. Det jag tänker på är motorvägskörning. Och vi har två små barn också (det är dom jag främst tänker på, vi vuxna klarar oss alltid).

Proffs toning är alldrig fel. den filtrerar bort som mäst, och du får ha 25-30% tonat på sido framrutorna om du vill vara optimal.

hehe gardiner gillar jag, Orginal i min bmw 7 serie :lala: ac'n också

lycka till

//Patron

• Forumsledning
Det enda jag kan tänka mig för att mildra för barnen är solskyddsfilm/lösa solskydd för rutorna samt full ventilation.

Att köra med öppna rutor i motorvägsfart är inte optimalt.

Nu blev jag lite besviken Swede. Trodde du utrustat barnen med telehjälm och att minst ett av dem agerar Lv-skytt genom takluckan.

Det enda jag kan tänka mig för att mildra för barnen är solskyddsfilm/lösa solskydd för rutorna samt full ventilation.

Att köra med öppna rutor i motorvägsfart är inte optimalt.

Nu blev jag lite besviken Swede. Trodde du utrustat barnen med telehjälm och att minst ett av dem agerar Lv-skytt genom takluckan.

Förvisso har jag telehjälmar som dom skulle kunna ha men någon taklucka har jag inte.

Räcker det inte med att jag lärt dom "Marschfärdiga" och "Uppsittning"

The Swede :baskerPa:

Joo vist får du tona fram om det är proffsgjort, alltså på tonings firmor. vad jag fått höra när jag pratade med dom ang toning.

och Lindeberg: Jag har gardiner på alla bakrutor ;) men den i bakrutan där bak är ju elektrisk, så den går att fälla upp endast vid behov, dom på sidan är manuella, finns även för dom minsta rutorna bak.

mycket trevligt

//Patron

Förvisso har jag telehjälmar som dom skulle kunna ha men någon taklucka har jag inte.

Var det inte militärligan som klippte upp taket på en skåpbil för att kunna ha en Ksp 58-skytt ståendes där vid ett dubbelrån? En liknande modifikation av ditt fordon kanske är ett fint sommarprojekt för dig och dina barn. :baskerPa:

Tacka vet jag gamla Volvo som hade en ventilationlucka vid vänsterfoten på förasidan som man kunde öppna med foten....Borde vara orginal i alla bilar utan AC.

Här klarar man sig inte utan det...

Startar bilen med remoten 5 minuter innan avfärd.Då är den kall o go när man hoppar in.

Proffsmörkade mina rutor i volvokombin i Sverige alldeles själv...Även att jag hade klimatanläggning

MVH

Olaevil

och Lindeberg: Jag har gardiner på alla bakrutor ;) men den i bakrutan där bak är ju elektrisk, så den går att fälla upp endast vid behov, dom på sidan är manuella, finns även för dom minsta rutorna bak.

Jag talar om den nyare version av 7-serie. Den som Chris Bangle designade för några år sedan. På en sådan kärra är bakrutegardin (elektrisk uppfällbar) standard, medan sidorutesgardiner inte är det. Jag misstänker att du har erfarenhet av den äldre 7-serien. Hur arrangemanget är där har jag ingen som helst insikt i.

Och jädrans förresten vad illvarmt det är precis överallt och jämt nuförtiden.

Måste hålla med på toning i det här fallet, vi hade 2 minibussar kosovo varav en hade toning på alla rutor utom sido och framruta medan den andra (min) var helt ren och det var en markant skillnad på temperatur i baksätet. Och självklart tonar man bakrutan oxå då proffesionella förare bara använder sidospeglarna :huh:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...