Jump to content

Partipolitiskt uttalande i uniform - tillåtet?

Fu Sjöstedt

Recommended Posts

I morse när jag hämtade morgontidningen fanns det även ett utskick från ett parti (vilket är irrelevant) i brevlådan.

Lagom till min andra kopp kaffe var tidningen slut och jag börjar bläddra igenom utskicket. Bland bilderna på olika personer som uttalar sig kring partiets frågor ser jag att en av dem har uniform.

Är inte försvarsmakten partipolitiskt obunden?

Min fråga blir:

Är det tillåtet att uttala sig för ett politiskt parti i uniform?

Frågan om lämplighet kan vi väl försöka låta bli att diskutera.

Det är säkert många som har åsikter och andra som vill kommentera andras åsikter osv, osv och vips sitter det

en flåsande, dregglande :-( BlåGul med det STORA hänglåset och de "gula korten" i högsta hugg... *KLONK*

Tråden låses och kastas inom 24 h / BlåGul

Vi kan väl försöka undvika att vi hamnar där..

Mvh Fu Sjöstedt

[OT] Frågan är godkänd av BlåGul, om någon undrar. [sLUT OT]

Edit: Stafning...

Jo, du får inte propagera i uniform, varken militär eller polisiär. Du får inte heller demonstrera, något som förekommit vid gay pride i stockholm. Jag känner inte till någon speciell paragraf, men det är nog att betrakta som allmänbildning.

Men rätt att uttala sin personliga uppfattning har alla, oavsett klädsel. Tiden då alla statsanställda skulle vara utan polistisk uppfattning och på Grönköpingskt manér bara vara statens tjänare är för länge sedan förbi.

Dock handlar det väl i detta fall mer om polistisk propaganda.

fast det är väl mer beroende på "företagets" policy mot massmedia.

min personliga uppfattning lämnar jag hemma när jag tar på min uniform eller klädsel som påvisar att jag är anställd eller motsvr.

skulle någon murvel komma och fråga, blir mitt svar att skicka hon/han/dem vidare till närmsta befäl/ansvarig/chf.

skulle jag däremot vara ansvarig själv, skickar jag fortfarande folk uppåt i org.

det finns pressofficerare och press/media ansvariga som har sköter den biten.

om du däremot skulle överfallas av pressen i civila kläder utanför regementes grinden och bli tillfrågad div ang din politiska läggning så ar det upp till dig själv att bedömma läget om du vill svara och ge ut din titel.

• 2 years later...

Och nuförtiden...eller iaf från och med iår får FM personal bära uniform på "prideparaden".

http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Notiser/Klar...i-Prideparaden/

Försvarsmakten har beslutat om en ny riktlinje – ett förtydligande avseende tolkningen av Försvarsmaktens uniformsreglemente. Denna riktlinje ger personalen möjlighet att bära uniform i prideparader. Riktlinjen förtydligar det faktum att Försvarsmakten inte ser prideparader som en politiska demonstrationer, vilket tidigare varit skälet till att inte få bära uniform.

Jag är kluven till detta..

Å ena sidan är det bra att visa att oavsett sexuell läggning så är FM en bra arbetsplats.

Å andra sidan så är det en politisk manifestation!

Och nog kan väl även officerare vara civila på en civil tillställning??

Och nuförtiden...eller iaf från och med iår får FM personal bära uniform på "prideparaden".

http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Notiser/Klar...i-Prideparaden/

Försvarsmakten har beslutat om en ny riktlinje – ett förtydligande avseende tolkningen av Försvarsmaktens uniformsreglemente. Denna riktlinje ger personalen möjlighet att bära uniform i prideparader. Riktlinjen förtydligar det faktum att Försvarsmakten inte ser prideparader som en politiska demonstrationer, vilket tidigare varit skälet till att inte få bära uniform.

Jag är kluven till detta..

Å ena sidan är det bra att visa att oavsett sexuell läggning så är FM en bra arbetsplats.

Å andra sidan så är det en politisk manifestation!

Och nog kan väl även officerare vara civila på en civil tillställning??

Tiden går och saker förändras.

Homosexualitet som tidigare var brottsligt övergick i kontroversiell subkultur och anses idag vara lika normalt som heterosexualitet, och då anser FM kanske att man vill visa att det inte är kontroversiellt inom FM att vara HBT och därför ett "ickeställningstagande" att närvara i uniform.

Även om jag tycker att Pridefestivalen är en karikatyr över homosexuella mfl så är det knappast en politisk demonstration av samma slag som partikonvent eller marscher. Att delta i 6:juni tåg med pompa och ståt för att man tycker att Sverige trots allt är ett hyggligt land att bo i är lika mycket ett politiskt budskap som att stå i fältuniform i sammanhang där personer med andra sexuella preferenser än heterosexualitet utrycker sina känslor på ett mer elle mindre diskret sätt.

Inlägget modererat

§ 8. Du skall inte göra inlägg som är falska eller vridna, felaktiga, grova, vulgära, hatiska, förföljande, obscena, hädiska, sexuellt inriktade, hotande, inskränkande på en persons privatliv, eller på annat sätt bryta mot lagen.

Dessa regler gäller självklart även dig. Du godkände dessa regler vid anmälan, läs gärna igenom dem igen.

Vc_90

BlåGul

• 2 weeks later...

Jag har blandade känslor när det gäller uniformer i Pride-paraden.

Positivt för FM.

Det är säkert positivt att visa att FM inte är en machoorganisation där alla är straighta män (och kvinnor) som gör vad militärer gör... skjuter och sånt :banghead:

Kanske negativt för FM.

Förr, innan beslutet om uniform i Pride så bestod FM av en grupp, alla var MILITÄRER oavsett färg, ålder, storlek, kön osv. Alla drog åt ett håll "på jobbet". Vad de gjorde hemma spelar ju ingen roll. Samla frimärken, spela golf, vara muslim, vara HBT, simma osv.

Nu har FM blivit uppdelad i TRE grupper. Den ena gruppen kommer att känna sig ännu mer "kränkt" än om FM inte tillåtit uniformer i Pride. Vilka är då grupperna.

Vanliga heterosvenssons. Alltså alla som inte hör till gruppen HBT, oavsett färg eller religion.

Uniforms-HBT. De som ser det som deras lyckligaste dag i världen att få visa alla att jag är HBT och militär. Det är för dessa beslutet har tagits.

Den tredje gruppen är ju de som kommer i kläm. De som är HBT, men ännu inte kommit ur tältlådan. De blir klämda från två håll. Skall de erkänna sig till Medelsvenssongruppen och "glida på" i vardagen och bara vara HBT när de är lediga. Det finns ju ingen verksamhet i FM som man löser på ett bättre sätt bara för att man är HBT. "Du som är HBT, du kan köra PBV bättre än vi andra", eller skall de känna sig "tvingade" att åka med de andra HBT till paraden och sedan komma hem och inte riktigt orka stå för det på hemmaplan.

Om nu HBT-personer (bara det låter ju fånigt) vill bli behandlade på samma sätt som "alla andra", varför har de då en särskild festival. Då är det ju redan VI mot DOM. Vilka andra "grupper" skall få särbehandling? Alla som omfattas av diskrimineringslagen, alltså får TJOCKA och KORTA aldrig någon egen festival eftersom de inte kan bli kränkta enligt DL.

Kan någon förklara för mig om tanken med regeländringen är att militärer som är på Pride som representanter för Försvarsmakten ska få bära uniform eller om tanken är att militärer som är på Pride "på eget bevåg" ska få bära uniform? Är tanken att Försvarsmakten ska ha ett antal utsedda representanter i tåget är jag helt klart för att de går i (reglementsenlig) uniform.

/D

Kan någon förklara för mig om tanken med regeländringen är att militärer som är på Pride som representanter för Försvarsmakten ska få bära uniform eller om tanken är att militärer som är på Pride "på eget bevåg" ska få bära uniform? Är tanken att Försvarsmakten ska ha ett antal utsedda representanter i tåget är jag helt klart för att de går i (reglementsenlig) uniform.

/D

Det är för att dom ska få gå själva.

Är dom där som representant typ talare, informatör eller liknande så är det tjänsteutövning och därigenom inga problem med reglementen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...