Guest FhF laddare Posted July 9, 2005 Report Share Posted July 9, 2005 (edited) Kan någon svara på var det e för skillnad på I22 och K4??? Har kommit över en grön I22 träningsjacka! Så jag blev nyfiken på både I22 och K4 Edited July 9, 2005 by FhF laddare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
röjsop Posted July 9, 2005 Report Share Posted July 9, 2005 Det var två olika regementen, inga större likheter förutom att båda utbildade jägarsoldater, Lapplandsjägare och Gränsvaktsjägare (osäker) på I22 och Fjälljägare på K4. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted July 9, 2005 Report Share Posted July 9, 2005 Nu har det väl varit uppe ett antal gånger redan, men I22/GJ66 (Lapplands jägarrregemente) utbildade gränsjägare och norrlandsjägare (NJ) medan K4 (Norrlands dragonregemente) enbart utbildade norrlandsjägare. Tror att Vysotskij hade en rätt bra tråd om skillnaderna i förbandens organisation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sotilas Posted July 9, 2005 Report Share Posted July 9, 2005 (edited) mmm... Rätt men fel ändå... På det nu nedlagda I22 i kiruna utbildades Lapplandsjägarna, Gränsjägarna utbildades i Kalix men sorterade under I22 om jag minns rätt. Norrlandsjägarna utbildas på K4 Arvidsjaur. Och till sist fjälljägare vad är det ?????? Edited July 9, 2005 by Mad Medic Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
röjsop Posted July 9, 2005 Report Share Posted July 9, 2005 @106 Det heter Lapplandsjägare på I22, jag är relativt säker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted July 9, 2005 Report Share Posted July 9, 2005 (edited) I22:s historia (väldigt kortfattar och med Fo/Gj/G-saker utlämnade): 1910 Skidlöparbataljonen bildas vid I19 i Boden. 1943 Skidlöparbataljonen byter namn till jägarbataljon och kallas I19K. 1945 I19K flyttar till Kiruna och blir Arméns Jägarskola (AJS). 1975 AJS byter namn till Lapplands Jägarregemente (I22). 2000 I22 läggs ned. Om man vill veta mer om I22 och jägarförbanden som utbildades där, så rekommenderas: Lapplands jägare, del 1, 1945 - 1995 Lapplands jägarregementes kamratförening Kiruna, 1995 ISBN: 9197108871 Lapplands jägare, del 2, 1995 - 2000 Lapplands jägarregementes kamratförening Kiruna, 2000 ISBN: 9163140799 Här finns information om K4:s historia: http://www.k4.mil.se/article.php?id=1819 Här är en relevant tidigare tråd: http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=9251 Edited July 10, 2005 by A2Keltainen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted July 10, 2005 Report Share Posted July 10, 2005 mmm... Rätt men fel ändå... På det nu nedlagda I22 i kiruna utbildades Lapplandsjägarna, Gränsjägarna utbildades i Kalix men sorterade under I22 om jag minns rätt. Norrlandsjägarna utbildas på K4 Arvidsjaur. <{POST_SNAPBACK}> Det fanns två gränsjägarförband, I22/GJ66 i Kiruna och GJ67 i Kalix. Den variant jag fått höra från officerare från I22 som efter nedläggningen flyttat till K4 var att både I22 och K4 utbildade mot NJBat, även om de enskilda kompanierna/skvadronerna på K4 hette njskv och på I22 jkomp. Namnet lapplandsjägare torde syfta mer på regementets namn än på förbandstypen, liksom infanteristerna på I5 kallas fältjägare, K3 har livhusarer och K4 norrlandsdragoner. Här är en relevant tidigare tråd: http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=9251 Där var tråden jag tänkte på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted July 10, 2005 Report Share Posted July 10, 2005 (edited) Här är en relevant tidigare tråd: http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=9251 Där var tråden jag tänkte på. <{POST_SNAPBACK}> En till tråd om gränsjägare: gränsjägare EDIT: jag är tydligen inte helt kompatibel med det nya forumet. Edited July 10, 2005 by Axial Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noname Posted July 10, 2005 Report Share Posted July 10, 2005 Den variant jag fått höra från officerare från I22 som efter nedläggningen flyttat till K4 var att både I22 och K4 utbildade mot NJBat, även om de enskilda kompanierna/skvadronerna på K4 hette njskv och på I22 jkomp. Så var det de sista åren på I 22 (98-00). Innan utbildades egna krigsförband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted July 11, 2005 Report Share Posted July 11, 2005 Kolla här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LilleBror Posted July 12, 2005 Report Share Posted July 12, 2005 Börjar få en sjuk hobby nu på äldre dagar.Och det är att jag sammlar på namnbrickor.Har för tillfället 20 varav 1 från K4(Blå) en från K3(Röd) och en från från I22(Vit) Vet någon om I22 hade mer färg på sina namn brickor..för varje kom menar jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NDR Posted July 12, 2005 Report Share Posted July 12, 2005 (edited) Börjar få en sjuk hobby nu på äldre dagar.Och det är att jag sammlar på namnbrickor.Har för tillfället 20 varav 1 från K4(Blå) en från K3(Röd) och en från från I22(Vit) Vet någon om I22 hade mer färg på sina namn brickor..för varje kom menar jag <{POST_SNAPBACK}> Mörkgrön med svart text. För alla komp. Edited July 12, 2005 by NDR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted July 12, 2005 Report Share Posted July 12, 2005 Och det är att jag sammlar på namnbrickor.Har för tillfället 20<{POST_SNAPBACK}> Har just nu 29 st med mitt namn på. Plus några mindre seriösa typ "Chef Krig", "Får endast användas vid mob" osv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LilleBror Posted July 12, 2005 Report Share Posted July 12, 2005 (edited) Jag kollar noga på Tradera välldigt noga ifa någon säljer sådana.Har försökt att fjäska för vissa förband.Men det har gått åt H****e med det Fd Fhf laddare har en rätt så bra sammling av brickor.Men nu e det svårt att få tag på han Edited July 12, 2005 by LilleBror Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted July 12, 2005 Report Share Posted July 12, 2005 Jag kollar noga på Tradera välldigt noga ifa någon säljer sådana. <{POST_SNAPBACK}> Att köpa namnbrickor är fusk. Man sparar bara sina egna så löser det sig. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LilleBror Posted July 12, 2005 Report Share Posted July 12, 2005 Jag kollar noga på Tradera välldigt noga ifa någon säljer sådana. <{POST_SNAPBACK}> Att köpa namnbrickor är fusk. Man sparar bara sina egna så löser det sig. :P <{POST_SNAPBACK}> jag har gett mig fan på att ha en bricka från varje förband.Nu dom som har eller haft namnbrickor i plast Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nifer Posted July 16, 2005 Report Share Posted July 16, 2005 När I22 utbildade krigsförband till olika gränsregementen, så hade man olika färg på namnbrickorna beroende på till vilket GREG man utbildade. "Pajala gränsregmente" eller XXX-nånting. GREG, som det egentligen hette hade t.ex. bruna namnbrickor med vit text. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkman Posted October 7, 2005 Report Share Posted October 7, 2005 Mmm...det var någon sorts fördelning på hur brickorna såg ut, minns dock inte hur det hängde ihop. Kommer ihåg ljusbruna, gröna och röda från min tid 94/95 på I22. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted October 7, 2005 Report Share Posted October 7, 2005 Jag som bara trodde att det var gotländska tjejer som samlade namnbrickor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts