Jump to content

Rengöring av avtryckarhus

Pansarbrand

Recommended Posts

@Pansarbrand

Det finns inga detaljer i avtryckarhuset som tar skada av avfettningsmedel eller T-röd.

Dock kommer du ju att torka ur hela mekanismen på den oljefilm som behövs därinne.

Själv skulle jag tvätta det i kristallolja om det var smutsigt eller fullt med gammalt härsket vapenfett, och sedan doppa det eller spraya det med smörjolja. (Egentligen skulle jag tagit isär det för att rengjöra och smörja in delarna var för sig - men det vågar man ju inte skriva på det här forumet för då får man plutonstryk.)

Personligen tror jag att det är straff nog att försöka få ihop prylarna igen   

Fyndigt påpekande - men en vapentekniker visade mig hur man tog isär och satte ihop avtryckarhuset en gång i tiden, och har man gjort det ett par gånger så är det ganska enkelt sedan.

Men i ärlighetens namn så får jag väl erkänna att det inte är en uppgift man skall ge sig på utan att ha någon form av handledning.

Personligen tror jag att det är straff nog att försöka få ihop prylarna igen   

Fyndigt påpekande - men en vapentekniker visade mig hur man tog isär och satte ihop avtryckarhuset en gång i tiden, och har man gjort det ett par gånger så är det ganska enkelt sedan.

Men i ärlighetens namn så får jag väl erkänna att det inte är en uppgift man skall ge sig på utan att ha någon form av handledning.

På den tiden, när jag jobbade på vapendetaljen på mitt gamla regemente, hände det då

och då att det kom en en HV-man med alla delarna till avtryckarhuset i en påse.

Man fick många roliga förklaringar på frågan vad syftet med isärtagningen hade varit.

Rengöring, nyfiken, ville lära sig. Som sagt "don´t try this at home" :lala: