Guest Posted November 19, 2002 Report Share Posted November 19, 2002 Saxat ur dagens (19/11) metro. "Försvaret vill locka till sig fler tjejer, men de får inte se för bra ut. 'Folkradion' i P3 rapporterar om hur Sabrina, 18, föll för pliktverkets reklamkampanjer och vill göra lumpen i flottan. Men på mönstringen fick hon veta att hon var för snygg. Mönstringsförrättaren ansåg att hon borde satsa på att bli fotomodell." Vet inte vad man ska säga. En sån här sak stödjer bara min tidigare uppfattning att pliktverket inte har många skruvar på rätt ställe. Tycker för övrigt lite synd om tjejen. Kanske kul att höra att man är snygg men på mönstringen? Nä, tror inte det. Verkar vara väldigt mycket en klapp på huvudet och "sånt här ska väl inte du syssla med, ska inte du vara i köket..." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 19, 2002 Report Share Posted November 19, 2002 Instämmer med VplOfficer. Har pliktverket ngn skruv på rätt ställe. En riktig j-a totalundersökning av deras arbetssätt vore lämpligt. Jag vet inte om det är RRV som gör sånt eller vilka det är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted November 19, 2002 Report Share Posted November 19, 2002 Fanns det inga bilder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted November 19, 2002 Report Share Posted November 19, 2002 *Lägger det i Markan istället* Och jag kan inte annat än hålla med Lorden. Dåligt reportage utan bilder! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 19, 2002 Report Share Posted November 19, 2002 'Folkradion' i P3 rapporterar Vet inte hur era radioar funkar.... ;) Men hoppas att detta var en engångshändelse, och denna person som uttryckte sig så fick en känga modell större... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted November 20, 2002 Report Share Posted November 20, 2002 Jag hadde intialt samma problem, men med ett snärtigt spadslag så löste jag det.. instant ugliness.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PHP Posted November 20, 2002 Report Share Posted November 20, 2002 Bild på tjejen: http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story...,229012,00.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted November 20, 2002 Report Share Posted November 20, 2002 Mönstringsförättaren behöver köpa nya glasögon. Inget fel på bruttan, men nog ska det till lite mer innan man börjar tänka med "lilla huvudet" ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted November 20, 2002 Report Share Posted November 20, 2002 Mönstringsförättaren behöver köpa nya glasögon. Inget fel på bruttan, men nog ska det till lite mer innan man börjar tänka med "lilla huvudet" ;) LOL! LOL! Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Skånsk_makaron Posted November 20, 2002 Report Share Posted November 20, 2002 För söt för lumpen? När mönstringsförättaren fick se mig så föreslog han legionen istället, så jag inte skulle skrämma de stackars befälen... ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 20, 2002 Report Share Posted November 20, 2002 När mönstringsförättaren fick se mig så föreslog han legionen istället, så jag inte skulle skrämma de stackars befälen... ------------------------------------------------------------ Eller så förstod han att du var ett hopplöst fall o det bästa vore om du försvann ur landet några år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SADDO Posted November 20, 2002 Report Share Posted November 20, 2002 Detta kommer nog att reta en del men jag känner att jag ändå vill yttra mig. Jag tycker helt klart att det är illa att svenska killar verkar vara så omogna att de inte reder ut att göra lumpen med tjejer. Man MÅSTE kunna hålla sina känslor i styr. Jag gjorde lumpen(kustartilleriet) med tre tjejer på plutonen. Det fanns inga som helst problem bland oss PB-elever. Det gäller även för tjejer att "rätt kvinna/man på rätt plats". Efter några dar brydde man sig inte speciellt mycket om att det var tjejer i duschen, och i fält var tjejerna ungeför lika attraktiva, efter några dagar, som resten av plutonen( jag menar INTE att jag attraherades av mina manliga kollegor). Tjejer kan faktiskt ska vissa positiva effekter på vpl-tiden. De verkar bla ha en något lugnande effekt på "grabbfasonerna", uppträdandet verkade bli något mindre omoget. Jag tycker det är trevligt med kvinnliga vpl så länge urvalet är gjort på rätt sätt. Snygg eller inte spelar ingen roll. Känner en toppsnäcka som lumpade som pansarskyttesoldat, det funkade finfint enligt uppgift. Som sagt var "rätt kvinna/man på rätt plats"! Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 20, 2002 Report Share Posted November 20, 2002 Tycker argumenten att killar skulle förlora förståndet bara för en tjej skulle komma in i bilden känns väldigt främmande för mig. Min erfarenhet säger mig att efter de första dagarna med pinsamma duschar och allt vad det nu skulle vara så fungerar ett förband oftast bättre med tiden. En tjej i plutonen kan ibland öka mognadsgraden hos vissa. Jag har påträffat extremt bra kvinnliga värnpliktiga och tjejer som varit nära nog livsfarliga för övriga plutonskamrater. På samma sätt som jag träffat på bra och dåliga killar i lumpen. Dessutom, om man är rädd för att vpl ska ingå förhållande måste man väl utsluta homosexuella med. http://www.efd.lth.se/~f01mk/pic159.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattnuss Posted November 20, 2002 Report Share Posted November 20, 2002 Jag kommer att rycka in nu i Januari som KB. Och jag har redan stött på en del försök till diskriminering inom det militära. När jag mönstrade så försökte inskrivningsförrättaren få mig att välja "trista" tjänster som kvartersmästare och andra liknande stabsutbildningar, då han nog trodde att jag inte riktigt visste vad dessa tjänster innebar. Jag har hela tiden satsat på att få en stridande befattning. Och jag var mycket noga med att påpeka detta. Inskrivingsförrättaren märkte också att jag var mycket påläst i vad det fanns för utbildningar och vad de innebar. Så det slutade med att jag har fått en ledande tjänst inom artilleriet! Exakt det jag ville. Och som ett plus så hade inskrivningsförrättaren bra mycket större respekt när jag gick ut genom dörren än när vi startade vårat samtal. Så vad jag vill säga med detta är att man MÅSTE stå på sig. Inte vika undan för att någon gammal förlegad stofil säger att man inte "passar". I det här fallet så är jag inte säker på att Sabrina gjorde särskilt bra ifrån sig på testerna heller och då är man inte särskilt attraktiv för försvaret. Det de behöver är ju kompetenta soldater. Men är fallet så att det enda som avgjorde att hon inte fick tjänsten var utseendet så är det riktigt illa! Men jag fattar dock inte varför hon inte stod på sig och krävde att få en tjänst. Herregud man måste ju ifrågasätta det som är FEL! Kan man inte det ska man knappast välja en såpass påfrestande och extrem utbildningsväg som det faktiskt är att göra lumpen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted November 20, 2002 Report Share Posted November 20, 2002 även om diskussionen handlat rätt mycke i allmänhet istället för det specifika fallet så återgår jag (finns en annan tråd om kvinnor i försvaret) ville bara tillägga att 1) ge tjejen en andra chans kanske? 2) inte brännor häxor för tidigt.. vem vet kanske tjejen fullkomligt var fel tjej på fel plats ovansett vad dom hade satt henne.. men inskrivningsförättarn kände hon var så pyskiskt omogen whatever. så han försökte säga det på snällt sätt.. okey låter långsökt men kan vara nämre sanningen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 20, 2002 Report Share Posted November 20, 2002 om det skulle vara så så var det så klantigt sagt så han borde piskas med sitt anstälningsbevis... har svårt att det inte finns någon tjänst som inte passar, speciellt inom Marinen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 Jag håller helt och hållet med dig FL. Jag vet inte om moralen skulle påverkas så mycket av att ha kvinnor med ute i fält, däremot har jag sett ett flertal saker under min GU som gett mig min nuvarande inställning. Män och kvinnor reagerar olika i pressade situationer och att bryta ihop och börja gråta när allt går åt H-E är en reaktion som jag främst sett tjejer använda sig av. Det stöd jag fick av andra "män" (dvs mina soldater") saknas ju för tjejerna. En man följer/lyder hellre en annan man i en pressad situation än en kvinnlig. Inträffade ett flertal gånger att soldater och gruppchefer helt enkelt gick efter Stfen när den kvinnliga Pcn gick åt ett annat håll. Flera av de kvinnliga värnpliktiga kb eleverna var klart sämre än de manliga dito. Några av dem (2 av 6) var dock på samma nivå. Denna särbehandling var nog mer påtaglig 95/96 när jag gjorde min GU än idag. Då var det så nytt med kvinnliga mönstrande att fler "obehöriga" släpptes igenom. Idag har jag förstått att de som tas ut är på samma nivå som manliga vpl. Där det fanns tydligast "se genom fingrarna" mentalitet var vid sökandet till Yoff programmet. Av de 6 sökte 3 stycken. Endast en av dessa uppfyllde kraven. Samtliga tre sökande kom in. En hade så pass dåliga knän att hon inte borde fått göra GU överhuvudtaget. Hon avbröt utbildningen pga knäna. Den som uppfyllde kraven jhar det gått bra för och klarade utbildningen utmärkt. Den tredje uppfyllde inte något av kraven. Dålig ledare, dålig kondition, dålig fysik osv. Jag och en kollega fick under hela våren ut och springa milen en gång i veckan med henne för att nå tidskravet på milen. Vi klarade genom att "dra"(Hålla henne mellan hos och bara låta henne röra benen) henne de sista tre kilometrarna från vapnöfältet östra del tillbaks till regementet. Hon klarade tydligen OHS bra. Har bättre koll på henne eftersom hon varit en del på TV. Jobbar som Lt idag. Slutligen fanns det en del amorösa eskapader men inget av detta tycker jag påverkade utbildningen. Det är ganska ointressant vem de gängar med om det inte påverkar tjänsten. Vidare tror jag inte risken att de skall behandlas illa av egna soldater i krig är särskilt stor. Sex är inte det människan tänker på när det hettar till i strid. (Att våldtäkt är förekommande i krig är främst som psykologisk krigföringen och riktas alltid mot fienden, inte mot de egna.) Ska kolla med journalisten (pluggade ihop) som gjorde reportaget om han vet hennes mönstringsresultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Radagast Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 Det där med våldtäkt, att man som soldat skulle använda det som psykologisk krigsföring tycker jag låter befängt. När man stirrat döden i vitögat och haft det jobbigt i kriget så vill man ju roa sig. När man då får se ett fruntimmer, som är de vackraste skapelserna på jorden, så kan ni ge er på att man blir kåt. Att man skulle ha någon form av militärstrategiskt motiv av arten psykologisk krigsföring i tankarna tycker jag är främmande. Likaså den här veckotidningspsykologin som kom under 80-talet säger liknande. "Våldtäkt handlar om makt blablabla". Buuuullshit, våldtäkter är utlopp av sexuellt begär och frustration utan hänsyn till den andra partens gillande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 Att Radagast. Vi blev iaf upplysta om att så var fallet under min GU. Bla ingick det i ett stort land i östers doktrin. Användes även flitigt på Balkan av serberna. Läs lite psykologi så förstår du varför makt är en av det bakomliggande komponenterna bakom en våldtäkt. Iofs ligger sexuell drift osv också i bakgrunden men då de flesta psykologer och beteendevetare är eniga om att sexualdriften främst finns där för den mänskliga fortplantningen är det inte den främsta förklaringen till en våldtäkt. Att Övriga. De har inte kollat upp hennes betyg då de ansåg att de var ointressant. Det var deras bemötande de vände sig emot. De ville belysa dubbelmoralen och deras attityd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 Det var trevligt att du höll med mig på vissa punkter i alla fall, "111 SSK". Jag anser inte att alla kvinnor är olämpliga för stridande befattningar, däremot är det naturens lag (enligt mig) att kvinnor inte är "konstruerade/programmerade" för att strida i krig. Det tror inte jag helt ärligt... Nu är det väldigt lätt hänt att man halkar in på genusfrågan om man är man resp. kvinna av födeseln, eller om beteendet präglas in efter födseln. Jag tror personligen på det första alternativet. Man såg ytterst sällan flickor på dagis springa omkring och leka krig, till skillnad från oss pojkar som gjorde det dagligen så länge vädret tillät det. *nostalgisk* ;) Låter väldigt simpelt, men jag tror det jag just beskrev är en fundamental skillnad. När det gäller våldtäkter och sexuella övergrepp tror jag mycket väl att det kan användas som en psykologisk strategi i krig, men jag skulle ändå gissa att en övervägande del av sexuella övergrepp i krig beror på just, som "Radagast" beskriver, frustration och stress. När man läser om svenska manliga värnpliktiga som ligger och tafsar på kvinnliga kollegor i fält i fredstid börjar i alla fall jag undra om det inte vore olämpligt att ha kvinnor och män tillsammans i fält under skarpa förhållanden. Jag är fullt övertygad om att det, i värsta fall, kan hända att kvinnliga värnpliktiga blir sexuellt ofredade av sina manliga kollegor i krig. Tänk er bara vad som hade hänt om man hade kastat ner en kvinna i en skyttegrav full av soldater under 1:a Världskriget? Det är ett grovt exempel bara. Våldtäkter har alltid förekommit i krig, så vitt jag vet, och jag anser det vara naivt att tro att det inte skulle ske enbart på grund av att de två "parterna" är kollegor. Instinkter skiljer inte mellan vän eller fiende i det fallet. Min slutkommentar är att kvinnor visst kan tillföra många positiva egenskaper till försvaret, särskilt när det gäller planering och genomförande av operationer etc, men deras plats är enligt min mening inte i första hand i fält. Jag frågar återigen; varför tror ni att Israel och USA inte har kvinnor i stridande befattningar? Är det enbart pga kvinnofientlighet tror ni? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattnuss Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 Foxtrot Lima- Jag håller med dig till stor del men inte helt och hållet. Jag tror som dig att det kan bli problem i vissa fall i fält när man blandar kvinnor och män. Men långt ifrån alltid. Jag kan säga att det helt och hållet beror på tjejen ifråga hur hon uppträder gentemot de manliga soldaterna. Det är därför jag inte tycker att allmän värnplikt ska införas utan att det fortsätter som nu att vara frivilligt för tjejer. Varför jag tycker så är den enkla anledningen att man skulle få mycket större problem med att mixa könen om man tvingade folk in i det militära. Går jag tillbaka till mig själv så är tanken på att t.ex umgås med någon manlig soldat sexuellt mycket främmande. Jag gör inte lumpen för att ragga killar utan för att få en mycket bra utbildning. I många fall tror jag som dig att tjejer inte heller passar i stridande befattningar. Men jag vill inte dra alla tjejer över en kam. Det finns många otroligt duktiga tjejer som gör lumpen. Men man får ju bra höra om de tråkiga fallen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 Går jag tillbaka till mig själv så är tanken på att t.ex umgås med någon manlig soldat sexuellt mycket främmande. Ehh, enligt din profil så rycker du in i Januari 2003 så hur kan du veta det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 "stämplas kass, tilldelas marinen" Skämt åsido, hur svårt kan det egentligen vara att se alla mönstrande som värnpliktiga och inte som tjej eller kille för att utifrån detta göra en saklig bedömning av den värnpliktiges värden och bedömda förmåga att göra nytta i FM ? Klarar man inte av detta ska man byta jobb ! Är så trött på diskussioner om huruvida tjejer särbehandlas positivt/negativt i olika situationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 Achilleos: Apropå ditt inlägg om den kvinnliga vagnchefen; det finns nog fler exempel på situationer där killar ballat ur fullständigt men när så ses det inte som något märkvärdigt eftersom det "bara" är en värnpliktig som tappat den mentala bottenpluggen. Att det märks mer när kvinnor tappar densamma beror nog enbart på att det finns relativt få kvinnor i FM. Sedan kan man natuerligtvis diskutera om inte mönstringen borde upptäckt personens oförmåga att fatta beslut under press men det är inget som borde könsrelateras, anser jag . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Skånsk_makaron Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 Bad karma>> Eller så förstod han att du var ett hopplöst fall o det bästa vore om du försvann ur landet några år. Jo, var väl nåt sånt förmodar jag... (Svär lite över funktionerna).... :withstupid: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 Dom har även en högre G-tolerans, vilket är en fördel i Helikoptrar ;) och flygplan... Måste bara påpeka att det inte alls är så. Om man jämnför en normallåg vältränad man mot en normallång vältränad kvinna i G-tolerans så kommer kvinnan att klara av flera G. Detta beror på att kvinnan normalt sett är kortare än mannen, kvinnas hjärta har på så sätt inte lika jobbigt att pumpa runt boldet i kroppen. Däremot, om båda skulle vara jämnlånga och vältränade så skulle mannen klara fler G än kvinnan då mannen har mer muskelmassa än kvinnan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattnuss Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 Acchilleos- Förmodligen av den enkla anledningen att jag kan hålla mig själv i styr. Kan inte du det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 @ Kattnuss Är du helt säker? ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 Acchilleos- Förmodligen av den enkla anledningen att jag kan hålla mig själv i styr. Kan inte du det? Fysiskt kan jag naturligvis det, men vad som händer inombords är ju inte nåt man alltid rår över. Du kanske träffar en riktig pangkille som du blir störtförälskad i och han i dig. Då är man inte alltid så klok och förnuftig och "gör det rätta". Vad jag menar är att det är lätt att sitta nu innan lumpen och ha en massa föreställningar om hur det är. Jag kan nästan slå vad min högra arm om att hur du än tror det är så kommer det att vara annorlunda. Då är det dumt att proklamera en fast inställning och övertygelse eftersom man egentligen inte vet vad man pratar om. Det är som att jag skulle gå runt och säga att "när jag blir pensionär så skall jag minsann inte göra ditten eller datten". Jag vet inte hur jag kommer att känna eller ha det då, och kan följdaktligen inte uttala mig om sånt nu utan att vara ute på MYCKET tunn is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 Achilleos:Apropå ditt inlägg om den kvinnliga vagnchefen; det finns nog fler exempel på situationer där killar ballat ur fullständigt men när så ses det inte som något märkvärdigt eftersom det "bara" är en värnpliktig som tappat den mentala bottenpluggen. Att det märks mer när kvinnor tappar densamma beror nog enbart på att det finns relativt få kvinnor i FM. Det var inte fråga om en oförmåga att fatta ett beslut, utan det faktum att kvinnor har en förmåga att "bryta ihop" och gråta när de råkar ut för en större motgång. Du har säkert råkat ut för det eller varit med om det nån gång om du tänker efter, inte nödvändigtvis i militära sammanhang. Detta var inte den enda gången det hände heller. Har aldrig varit med om att en kille reagerat på detta sätt då de, enligt min erfarenhet, är bättre på att ta kritik, bita ihop, och försöka göra bättre ifrån sig nästa gång. Eftersom hela den militära utbildningen bygger på att man övar en sak, utvärderar (ger kritik) och sedan gör om samma sak igen, så skapar detta en del problem. Ett annat typexempel på detta är under slutet av min OHS då det var dags för UVO (utvecklingsomdöme). Detta sätts/skrivs av kamraterna i avdelningen utan lärares inblandning. Det börjar med att man själv skriver ett omdöme om sig själv och sedan skall de övriga tycka till om det stämmer eller inte. Det kan vara en rätt pressad situation då man sitter i typ "heta stolen" och låtar avdelningen ha synpunkter. En av de kvinnliga på avdelningen klarade inte detta alls utan rusar storgråtande ut ur salen och rakt upp till lärarna. De faller för hennes påtryckningar och ser till att ändra avdelningens, i consensus framtagna UVO, till ett mer för henne fördelaktigt. En annan kvinnlig OHS-elev truppför som chef under skarpskjutningsmoment och råkar hamna i vägen för bakblåset från ett grg. Hon skadas inte fysiskt men blir rejält "utvärderad" efteråt. Resultat:hon vägrar truppföra på nästa genomförande utan tar plats som basse i ledet igen... Jag vågar påstå att ingen av de manliga OHS-eleverna hade vägrat gå som chef igen om det hänt dem. Misstag är en sak, det gör alla, men man måste kunna gå vidare och tåla konsekvenserna av dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts