Jump to content

Inte ett land av enbart pacifister

Recommended Posts

Ofta får jag höra av "folk" att de tror att man i sverige vid ev invasion så skulle merparten inte ha något intresse av att försvara vårt land. Döm till min förvåning och glädje) att man i en life style undersökning på www.nationmaster.com har ställt följande fråga Would you fiht for your country. I sverige fick man följande resultat

"Will fight for country: 90% [2nd of 17]".

Ville bara dela med mig av min upptäckt.

• Forumsledning

Kan ju delvis förklaras med att väldigt få av de icke invandrande svenskar vet av egen erfarenhet hur det är att kriga för sitt land.

Men resultatet är ju positivt.

Tycker dock att man hört alldeles för många säga om kriget kommer eller varför de inte vill genomföra värnplikten "...då drar jag till Mallis" för att nå upp till Life´s 90%. Även om "bara sticka utomlands"-metoden är svårare än man tror i sådana situationer så kan man ju iaf svara så även när Life frågar.

De kanske bara frågade SoldF.com medlemmar :P

Jag hade förväntat mig att antalet männsikor som vill försvara landet skulle minska sedan kalla krigets slut. Även om undersökningen inte tar upp detta, verkar det logiskt eftersom ett krig mellan öst och väst kanske fått globala följder och inte möjliggjort att en person kunnat fly från kriget överhuvudtaget.

Har också hört oerhört många kamrater och vapenbröder som sagt detsamma om Malorca, Kanarieöarna osv. osv. men det är också dom som klagat på att de måste bära runt med "för många magasin".

Ett annat exempel jag brukar ta upp är hur t.ex. talibanerna och tjetjenerna spöat ryssarna, men då får man allt som oftast till svar att vi svenskar är för veka etc. etc.

Må så vara, men det lär vara svårt att komma med flyget till Malorca så det är bara att gilla läget...

Guest J-Star

I "Operation Garbo" så beskrivs svenskarna av ryssarnas "expert" som att om vi utsätts för kriget så kommer vi initialt att bli mycket chockade och lamslagna, helt enkelt för att vi inte är vana vid det där med krig. Det är så otänkbart att någon skall göra något sådant mot oss att vi blir rätt nollade när det väl händer. Men när väl den chocken släppt så lär svensken bli heligt förbannad och då har den som invaderar att getingbo att tampas med.

Varifrån författargruppen har fått denna beskrivning - om den är ett resultat av en "riktig" analys eller om det bara är ett fantasifoster som låter häftigt för läsarna och som passar in i bokens allmäna flaggviftande - står dock inte att utläsa. Förhoppingsvis kommer vi aldrig att få några empiriska data som visar på om detta är rätt eller inte.

/J

Edited by J-Star

Guest J-Star
finns kanske inte så mkt att välja på om ens eget land blir invaderat.då tror jag fosterlandskänslorna skulle bli omåttligt starka.

Förvisso sant... men jag tror att det mycket väl kan vara skillnad mellan land och land.

[spekulerar vilt]

Se på Irak exempelvis. Jag tror att det finns en hel del som är rätt glada över att vara av med Saddam. Men jag tror att om någon utomstående makt hade petat bort Göran Persson och hans regering, då hade vi nog blivit extremt griniga, de gliringar som GP brukar få till trots.

För att citera Chrusjtjóv Jr: "He was a son of the bitch, but he was our son of the bitch". (Sagt om Castro i kommentarerna på DVD:n "Thirteen Days"). Jag tror inte att Saddam på samma sätt ändå i grund och botten hade folkets stöd som GP ändå har trots att vi gnälle rpå honom. Detta skapar därmed en avgörande skillnad mellan Irak och Sverige.

[/spekulerar vilt]

/J

<snip>

För att citera Chrusjtjóv Jr: "He was a son of the bitch, but he was our son of the bitch". (Sagt om Castro i kommentarerna på DVD:n "Thirteen Days").

<snap>

/J

man kanske inte ska förlita sig på holywood ang sådana citat. :dong:

Här kommer lite "prior art på citatet"

"Cordell Hull, United States Secretary of State from 1933-1944. Hull was referring to Dominican Republic dictator Rafael Molino Trujillo. "

http://www.everything2.com/index.pl?node_id=1177143

http://www.jlhs.nhusd.k12.ca.us/classes/so...n_Republic.html

/C - kan sina citat.

Guest J-Star
<snip>

För att citera Chrusjtjóv Jr: "He was a son of the bitch, but he was our son of the bitch". (Sagt om Castro i kommentarerna på DVD:n "Thirteen Days").

<snap>

/J

man kanske inte ska förlita sig på holywood ang sådana citat. :dong:

Här kommer lite "prior art på citatet"

"Cordell Hull, United States Secretary of State from 1933-1944. Hull was referring to Dominican Republic dictator Rafael Molino Trujillo. "

http://www.everything2.com/index.pl?node_id=1177143

http://www.jlhs.nhusd.k12.ca.us/classes/so...n_Republic.html

/C - kan sina citat.

Du kan få låna DVD:n av mig där Sergej Chrusjtjóv - son till den betydligt mer berömda pappan - i en dokumentärartad intervju säger just de orden jag har citerat. Hull må ha varit först och på DVD:n så är Sergej tydlig med att det han säger är en parafrasering... men han har ändock sagt det. ;)

I vilket fall som helst så är det irrelevant om vem som sade det. Poängen var att min spekulation är att GP har en betydligt högre "Our SOAB"-faktor än vad Saddam hade. :D

/J

Guest J-Star
Jag har också den DVD:n som J-Star pratar om, och kan bekräfta att junior säger så som J-Star citerade. :dong:

Med grammatikfel och allt. ;)

/J

Jag har också den DVD:n som J-Star pratar om, och kan bekräfta att junior säger så som J-Star citerade.  :dong:

Med grammatikfel och allt. ;)

/J

Givetvis. Ryssarna har aldrig varit några fenor på engelska.... B)