akula Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 Jag och en kompis har under ganska många år letat efter en film vi såg som barn. Det är en komedi som utspelar sig under andra världskriget. Vi tror att den kan ha hetat superdiktatorn. Man får bland annat se hur Hitler uppfinner sin hälsning, en magiker som sågar itu sin dam med orden "det finns inga trick", ett förband blinda som dödar varandra och hur ett brev från östfronten mest innehåller lera och ett från Afrika fattar eld. Jag vill också minnas att man fick se ett antal attentat mot Hitler som av olika anledningar misslyckades. Som ni märker har jag inte något jättekoll på handlingen men den var hysteriskt rolig (då). Någon som tror sig känna igen detta? /Akula Link to comment Share on other sites More sharing options...
madog Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 Det är händelsevis inte "Diktatorn" med Charlie Chapplin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 Det där låter inte som Diktatorn. Låter mer som något Monte Python skulle kunna ha gjort. Kommer du ihåg nån skådespelare från filmen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
akula Posted July 2, 2005 Author Report Share Posted July 2, 2005 Mycket Monte Python över filmen, skulle tro att den är inspelad senare hälften av sjuttiotalet men det är en vild gissning. Vi såg den sannolikt någon gång kring´85. Kommer som sagt inte ihåg så mycket men den har blivit i det närmaste mytisk för oss så den vore rolig att hitta. Undrar om inte handlingen kretsade kring två bröder och en kvinna (det smalar ju ner urvalet massor ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted July 2, 2005 Forumsledning Report Share Posted July 2, 2005 Testade bara att söka lite på IMDB Den kanske? http://www.imdb.com/title/tt0077686/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
akula Posted July 2, 2005 Author Report Share Posted July 2, 2005 Testade bara att söka lite på IMDBDen kanske? http://www.imdb.com/title/tt0077686/ Tyvärr inte men tack för försöket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted July 21, 2005 Report Share Posted July 21, 2005 Ska utbilda en pluton ang grunder strid, dvs eld, rörelse och skydd, någon som har några bra förslag på filmsekvenser som man kan visa får att påvisa vikten av eld, rörelse och skydd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted July 21, 2005 Report Share Posted July 21, 2005 Slutstriden i Tears of the sun. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wendisten Posted July 21, 2005 Report Share Posted July 21, 2005 Gatustriden efter bankrånet i Heat har tidigare använts som exempel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted July 21, 2005 Report Share Posted July 21, 2005 Band of Brothers. Var det inte så att Winters attack mot dom tyska artilleripjäserna (i del 2) senare använts som skolexempel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted July 21, 2005 Report Share Posted July 21, 2005 Band of Brothers. Var det inte så att Winters attack mot dom tyska artilleripjäserna (i del 2) senare använts som skolexempel? <{POST_SNAPBACK}> jo jag tror det, har hört det från flera håll tack för tipsen!! fortsätt gärna Link to comment Share on other sites More sharing options...
Racoon Pioneer Posted July 21, 2005 Report Share Posted July 21, 2005 Under STA-övningarna var en klassiker att visa ett klipp från början av Gladiator när romarna och vildmännen precis ska till att kriga till det. Visar en del av motivations och psykförberedelserna samt vad som händer med dessa under striden. Vi uppskattade det då. Även sekvenser ur "Den tunna röda linjen" var intressanta ur psykologisk synvinkel. Och psykologi är väl grundfundamentet i all strid. /RP edit: Ja vad gäller eld o rörelse som det ju gällde gäller att ovanstående filmer är lika intressanta sekvensvis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Animal Posted July 22, 2005 Report Share Posted July 22, 2005 Jag och en kompis har under ganska många år letat efter en film vi såg som barn. Det är en komedi som utspelar sig under andra världskriget. Vi tror att den kan ha hetat superdiktatorn. Man får bland annat se hur Hitler uppfinner sin hälsning, en magiker som sågar itu sin dam med orden "det finns inga trick", ett förband blinda som dödar varandra och hur ett brev från östfronten mest innehåller lera och ett från Afrika fattar eld. Jag vill också minnas att man fick se ett antal attentat mot Hitler som av olika anledningar misslyckades. Som ni märker har jag inte något jättekoll på handlingen men den var hysteriskt rolig (då). Någon som tror sig känna igen detta? /Akula <{POST_SNAPBACK}> Låter som "Det våras för Hitler"... Kommer knappt ihåg filmen. Det var ett bra tag sen jag såg den. Är från 1968... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fa/Kapten Posted July 22, 2005 Report Share Posted July 22, 2005 Ja det låter absolut som Mel Brooks gamla klassiker, om man nu gillar sjuk humor. Finns att köpa här : http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_produk...=40899&ref=dvpr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted July 22, 2005 Report Share Posted July 22, 2005 Men "Det våras för Hitler" utspelades ju väl i Hollywood eller Broadway. Två producenter med den goda smaken att sätta upp en musikal om Hitler för att kunna gå i bankrutt. Men sedan blir det en succé istället. Tror inte att det är den filmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
akula Posted July 26, 2005 Author Report Share Posted July 26, 2005 Men "Det våras för Hitler" utspelades ju väl i Hollywood eller Broadway. Två producenter med den goda smaken att sätta upp en musikal om Hitler för att kunna gå i bankrutt. Men sedan blir det en succé istället.Tror inte att det är den filmen. <{POST_SNAPBACK}> Nej den är det inte, får kanske inse att vi aldrig kommer att hitta filmen. Vi får leva på minnet istället. På Pegos fråga säger även jag tveklöst Tears of the sun. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henil Posted July 27, 2005 Report Share Posted July 27, 2005 Gatustriden efter bankrånet i Heat har tidigare använts som exempel <{POST_SNAPBACK}> Andy McNab var inblandad som "military advisor" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.