Guest Marcus Posted July 1, 2005 Report Share Posted July 1, 2005 Fick 10-6-7 när jag muckade så jag är inte "välkommen" hos FM för de vill ju bara ha 10-7-7 människor... Men jag läste om en del tjänster internationellt som exempelvis Systemtekniker, och de kan sökas av civilister. Värderas jag högre om jag söker en sån tjänst för att jag gjort vpl eller är det tvärtom att de ser mitt vpl betyg och är inte intresserade? Vad exakt gör en Systekniker? Läste om det på lumpen.nu och det verkar som de lagar saker, vilket rä mitt nuvarande jobb som servicetekniker. Samtidigt pluggatr jag till att bli elektrotekniker så tjänsten borde ju passa mig? Någon som vet ifall det är en eftertraktad tjänst? Om jag får bättre än 10-6-7 är det då mitt nya betyg som alltid gäller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted July 1, 2005 Report Share Posted July 1, 2005 en Syte (nu tar jag vad våra sytar gjorde) en Syte felsöker samt leder arbetet i en rep grupp våra grupper bestog av 3 mekaniker och en syte. Syten själv skruvade väldigt lite själv om det inte var något riktigt svårt el fel elelr liknande. Jag var i en Lätt 122 grupp 1 Syte (VC) 1 Torn Mek 2 Chassi Mekar 1 Förare (pbv 401) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Marcus Posted July 1, 2005 Report Share Posted July 1, 2005 Så en syte ska alltså då bara kunna en massa el saker och sedan leda arbetet istället för att laga saker? rätt uppfattat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 1, 2005 Forumsledning Report Share Posted July 1, 2005 ... Om jag får bättre än 10-6-7 är det då mitt nya betyg som alltid gäller? Det är det betyget från den senaste tjänstgöringen som gäller. I teorin iaf, sen kanske det praktiseras olika av olika befäl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Marcus Posted July 1, 2005 Report Share Posted July 1, 2005 Så ifall jag får tex en syte tjänst och efter den får 10-8-9 i betyg så söker jag på dom till nästa tjänst oavsett vad det är för tjänst? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 1, 2005 Report Share Posted July 1, 2005 Så ifall jag får tex en syte tjänst och efter den får 10-8-9 i betyg så söker jag på dom till nästa tjänst oavsett vad det är för tjänst? Svar ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted July 1, 2005 Report Share Posted July 1, 2005 Så en syte ska alltså då bara kunna en massa el saker och sedan leda arbetet istället för att laga saker? rätt uppfattat? Nja får jag nog sägga våra sytar hadde mäst tekniskt och felsökning el och så vi mekaniker skruvade mer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 Tillägg: JAG HADE INGA MEKANIKER... *känner sig blåst* Men å andra sidan så var mitt jobb mest bara IT, även om man fick lite kablar, kontakter och radioapparater också att GT'a och pilla med. Så det var tur att man hade en hel del olika talanger, som mek., sign.mek. och syte. På slutet så var man även allt som oftast TF Sambandsexpeditionsgruppchef då alla andra KB låg och sov... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Marcus Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 Så som en allaround tekniker, som jag i princip är, är som gjord för jobbet som syte? Så jag har en chans kanske? visserligen så har man ju alltid en chans även om den är liten.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 du ska nog fundera på vilken av syte tjänsterna du ska söka fins ju mängder ex Syte LS (ledning/samband) Syte STRV (Lär inte bli på tal) Syte STRF (Liberia på 9040 Kosovo på PBV 302) Syte Hjf (Alla missioner skulle jag tro) fins nog fler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Marcus Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 Okej, ska börja kolla tekniker tjänster så fort de rekryterar igen. Augusti är väl nästa gång? Tack så mycket för hjälpen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.