Scribe Posted July 1, 2005 Report Share Posted July 1, 2005 (edited) Kockums varv, som tillverkar ubåtar av Gotlandsklassen med den unika Stirlingmotorn och Visby klassen med det unika stealth-tekniken, är inte ett svenskt företag utan ägs av tyska ThyssenKrupp Marine Systems. Hägglunds, som tillverkar CV90 i olika versioner och Bv206 mfl är heller inte ett svenskt företag, utan ägs av Brittiska BAE Systems Gripen är ett samägt projekt mellan Saab och BAE och ett Gripenplan består av en massa olika delar producerade lite var stans i världen. Inte mycket tillverkas på Saab i Linköping, utan planet 'sammansätts' i Linköping. Bofors, som tillverkar b.la. Archer, FH 77B05 L52, Excalibur, BONUS mm är inte ett svenskt företag utan ägs av amerikanska försvarskoncernen United Defense. Gemensamt för dessa företag är att de tillverkar försvarsmateriel som är banbrytande och extremt bra, men inget är egentligen 'Svenskt', då de ägs helt eller delvis av utländska företag. Kan vi som svenskar slå oss på bröstet och säga att CV90, Bv206, HMS Visby, Gripen etc är svenskt och tillverkat av Sverige? EDIT: ändrade frågeställningen då jag såg att jag skrivit fel, låter mera positivt nu. Edited July 1, 2005 by Scribe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted July 1, 2005 Report Share Posted July 1, 2005 Inte alls, rent ägandemässigt. Å andra sidan ser det likadant ut vad gäller ägandebilden till i princip alla "svenska" stora företag så det är intet nytt under solen. Näringslivets internationalisering är ett faktum. Men Gripen, BV206, CV90, Visbykorvetten etc är ändå till övervägande del utvecklade i Sverige, av svenskar, åt svenska FM. Ur den synvinkeln är de nog ändå att anse som "svenska" produkter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted July 1, 2005 Report Share Posted July 1, 2005 saknar SEP i denna uppräkning från hägglunds/ALVIS/BEA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 Kan vi som svenskar slå oss på bröstet och säga att CV90, Bv206, HMS Visby, Gripen etc är svenskt och tillverkat av Sverige? Eftersom alla dessa saker är utvecklade i Sverige och tillverkas i Sverige av företag som grundats i Sverige så tycker jag att svaret på den frågan blir JA. I synnerhet kan vi vara stolta över att vår försvarsindustri är så pass bra att utländska konserner tycker att det är värt pengarna att köpa upp dem och driva dem vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 Sveriges största företag är 'AB Volvo' - och det är Svensk ägt...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 Sveriges Försvarsindustriförening (FIF); http://www.defind.se har en del intressant information om ägarförhållanden på sin hemsida: http://www.defind.se/industri.htm De har även en praktiskt nyhetssida: http://www.defind.se/news.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 Sveriges största företag är 'AB Volvo' - och det är Svensk ägt...... Sist jag kollade ägde Renault 20% av så väl röster som kapital i Volvokoncernen. Renault var också den största enskilda aktieägaren. Näst största ägaren är Robur fonder med 4,4 % av röster och kapital. Ingen svensk juridisk eller fysisk person äger tillnärmelsevis lika stor andel av Volvo som den franska juridiska personen Renault. Är ett bolag med den ägarstrukturen "svenskt"? Frågan är retorisk. Det jag menar är att diskussioner om vilken nationalitet stora multinationella företag har är irrelevant. Företagsamhet i större skala bedrivs sedan ganska länge transnationellt eller multinationellt. Nationstillhörighet för större företag och koncerner kan möjligen artbestämmas juridiskt eller historiskt, men praktiskt har det knappast någon betydelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 Sveriges största företag är 'AB Volvo' - och det är Svensk ägt...... Sist jag kollade ägde Renault 20% av så väl röster som kapital i Volvokoncernen. Renault var också den största enskilda aktieägaren. Näst största ägaren är Robur fonder med 4,4 % av röster och kapital. Ingen svensk juridisk eller fysisk person äger tillnärmelsevis lika stor andel av Volvo som den franska juridiska personen Renault. Är ett bolag med den ägarstrukturen "svenskt"? Frågan är retorisk. Det jag menar är att diskussioner om vilken nationalitet stora multinationella företag har är irrelevant. Företagsamhet i större skala bedrivs sedan ganska länge transnationellt eller multinationellt. Nationstillhörighet för större företag och koncerner kan möjligen artbestämmas juridiskt eller historiskt, men praktiskt har det knappast någon betydelse. Men AB Volvo är ändå ett ' Svenskt' företag som äger bla Volvo lastvagnar - som i sin tur äger Renaults lastbilsdivision och Mack...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted July 3, 2005 Report Share Posted July 3, 2005 United defence har ju blivit uppköpt av brittiska BaE. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts