Jump to content

WWII

Guest

Recommended Posts

Skulle vilja dra igång lite diskussion om WWII ur militär synvinkel...

Hur kunde Tyskland VÅGA gå i krig mot Polen? Den tyska armen var underlägsen materiellt och manskapmessigt... det tyska försvaret i väst var MYCKET svagt... Enbart Frankrike hade mer tanks och större flygvapen än Tyskland... och ändå var de största delarna av tyska armen i öst....

En attack av de allierade i väst skulle varit en katastrof!

Den tyska pansarn var svag... de hade bara lätta tanks Panzer I och Panzer II vilka var ett samarbete konstruktionmessigt av Tyskland och Soviet plus ca 200 Tjeckiska tanks nämligen panzer 35 och panzer 38 ( panzer ändrat namn av tyskarna..) panzar 38 var bättre (då) än de tyska tanksen och byggdes ända tills 1945

Kan någon förövrigt förklara vad som hände vid "låtsas" kriget som varade i ca 8 månader mellan invasionen av Polen och invasionen av Frankrike.... de bedrevs väl förhandlingar då men vad gick de ut på?

Jaha du satt också uppe sent och kollade på Discovery.

Vid tillfället då tyskland gick in i Polen hade dom inte så mycket i öst.

Under dom åtta månaderna innan hade dom gått in i Österrike och suttit vid förhandlingsbordet och lurat Engelsmännen. Och lovat att aldrig bära sig dumt åt igen vilket dom gjord i.o.m att dom gick in Polen.

Vill du meta mer om detta så är www.skalman.nu riktigt lämplig där kommer du att bli dränkt av fakta.

Mitt första inlägg på väldigt länge...

Orsaken till varför Tyskland anfäll Polen var att Hitler ville skapa ett Lebensraum i öst för det tyska folket. Polen var ett steg "i rätt riktning" för att uppnå detta. Det stora målet var Sovjetunionen, men först måste man passera Polen.

Hitler var en riktig "gambler", både när det gällde politik och militära frågor. Folk som befann sig i hans närhet under kriget (och även innan dess) har berättat att han gärna satsade stort för att vinna stort. På kort sikt fungerade detta, eftersom de allierade inledningsvis aldrig trodde att han skulle anfalla Polen (eller några andra länder för den delen). I det långa loppet fick det, som vi alla vet, förödande konsekvenser.

Tyskarnas framgångar berodde inte på deras stridsvagnar eller deras numerär, utan nästan helt och hållet på deras taktiska förmåga, kompetenta officerare och strategin att överraska sin motståndare.

Det var allt för denna gången. Vill ni ha fler historielektioner är det bara att höra av er. ;)

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

En liten detalj som jag finner ganska intressant är det att folket som ofta är lite mer klippta än andra och med svårigheter att behålla högerarmen i viloläge, HYLLAR denne lilla (157cm har jag läst nånstans..) böhmiske korpral med anhang, liksom de hyllar Kalle Dussin - en kung som fullständigt övergav 'Fäderneslandet' för att krixa sönder centraleuropa och umgicks med turkarna i 5 år..

Fast, "lokalpatriotismen" och de andra fikonen men ser ibland i media - eller verklighet för all del - har jag aldrig förstått hur det står till mellan öronen..

OT som fan, men..

Nåt jag läste nånstans är att en av anledningarna till att det Tyskland lyckades kriga på så länge var att Frankrike gav upp så snabbt.

Detta ledde till att tyskarna inte fick så stora förluster på lägre officerare och underbefäl(i normala fall är det här man får de procentuellt största förlusterna) vilket gjorde

att de hade gott om erfaret folk kvar när det var dags att brottas med ryssen. De kom senare att utgöra

en stomme som höll ihop den tyska krigsmakten när det började gå mindre bra.

Gotcha, det var är ändå en förenkling av Karl XII. Merparten av de krig han utkämpade var väl på dåvarande svensk mark och utkämpades för att försvara riket.

Har precis börjat med den episoden i historie kursen jag läser, har dock bara skummat igenom så jag kan ha fel :)

När den svenske kungen dog skulle den unge oerfarne KarlXII ta över.... då såg Sveriges fiender sin chans... Ryssland Danmark och Polen tror jag det var som gemensamt förklarade krig mot Sverige.... KarlXII var inte boven i dramat

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...