Jump to content

Maersk Airs Sålt

Rokare

Recommended Posts

AP Möller-Maersk säljer Maersk Airs linje- och charterverksamhet till isländska Fons Eignarhaldsfelag.Maersk Air har haft svårt att vara lönsamt på grund av sin ringa storlek och eftersom Fons Eignarhaldsfelag nyligen förvärvat Sterling Airways spår bolaget ha en bättre framtid i och med affären, skriver AP Möller-Maersk i ett pressmeddelande.

Den befintliga flygplansflottan kommer för närvarande att vara kvar inom AP Möller-Maersk som planerar att hyra ut planen och senare sälja flottan.

Transaktionen väntas få en positiv, dock blygsam, effekt på AP Möller-Maersks resultat 2005. Försäljningssumman offentliggörs inte.

DI.se

Då så var det ett bolag mindre, fast det stannade ju inom regionen.. någon som jobbar där kanske vill berätta mer? Kommer man att hyra ut planen till isländarna?

GMY

Jag jobbar där, dock på hkp verksamheten. Problemet är att flygverksamheten är i lönsamhetskris så ingen känar några pengar så det lär bli svårt att hyra ut. Kommer planen flyga kommer dom nog gå till något högprisbolag som Swissair eller liknande, då dom är dom ända som egentligen klarar sig i dessa tider med höga bränslepriser. Jag är ingen expert men jag kan försöka svara på ytterliggare frågor.

• BlåGul -1
Jag jobbar där, dock på hkp verksamheten. Problemet är att flygverksamheten är i lönsamhetskris så ingen känar några pengar så det lär bli svårt att hyra ut. Kommer planen flyga kommer dom nog gå till något högprisbolag som Swissair eller liknande, då dom är dom ända som egentligen klarar sig i dessa tider med höga bränslepriser. Jag är ingen expert men jag kan försöka svara på ytterliggare frågor.

Några ytterligare fråga:

Vilken helikoptertyp flyger du?

..och hur kommer det sig att du flyger helikopter för Maersk när de (mig veterligt) la ner offshoreflygverksamheten och gjorde sig av med helikoptrarna 1999?

(P.S. Swissair gick i konkurs 2001. Du kanske menar Swiss International? )

Jag flyger Sikorsky S-76, en riktig höjdarhelikopter. Den används för taxiverksamheten, dvs jag flyger mycket ut till fartyg och lämnar delar och personal. Verksamheten har sin bas på kastrups flyplats och är liten och lönsam, så jag sitter relativt säkert. Har jobbar där i tre år, men har jobbat med helikopterflygning i 25 år.

Tack för upplysningen om Swissair, borde ha lagt märke till det själv.

Undrar om islänningarna själva har kapacitet att ta över linjerna med befintlig flotta eller om de hyr in dem från danskarna.. men men den som lever får väl se..

Fan, låter som om man ska åka till danmark och fjäska helikopter-tur B)

Du har PM förresten röjsop..

GMY

Det råder ju en överkapacitet nästan överallt så problemet är väl att försöka kapa åt sig marknadsandelar, dvs förbättra flygplanen. Att flyga billigt går inte längre. Men flyget har sett värre tider så det är väl bara att vänta sig ur stormen. Överkapaciteten lär ju öka med A380, men dom stora bolagen som beställt planet lär få bättre ekonomi.

Maersk är ett jätteföretag med en märklig ledning som ingen som jobbar här förstår sig på. Dom säljer ut och köper in utan några större planer. Jag tycker dom borde lägga ner pengar på att förbättra istället för att göra affärer. Men jag antar att köpa upp och sälja ut är den nya inneflugan bland ekonomer/ledning.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...