M00nStalker Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 Göran Hägglund vill ha en lag som gör att man är tvungen att ingripa i en situation för att göra vad man kan. - Jag skulle vilja se en lagstiftning om att vara skyldig att utifrån den situation som uppkommit göra det jag kan. Man ska göra det utifrån sin förmåga, sa Göran Hägglund. - Om det är en äldre dam kan min förmåga vara att gå och ringa. Men om jag är en välbyggd atlet skulle jag kanske kunna ingripa för att bistå, sa han. Inte helt säkert att den "välbyggda atleten" vill ingripa, han kanske tänker på sina barn eller sin fru/sambo. Edit: Inget snack om politik här. Frågan är alltså: Tycker ni att verkar vara en bra idé att man ska tvinga någon att ingripa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 Nu gränsar vi farligt nära politik... Med tanke på att vi har sett ett antal fall de senaste åren där människor dött eller skadats när de försökt ingripa mot brottslingar så tycker jag förslaget låter dumt. Jag tror på att det är bättre att locka fram civilkurage istället för att tvinga fram den. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
C-O.M Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 Larmplikt skulle man kunna förelägga på sin höjd, enligt min syn. Förslaget är riktigt ruttet av flera skäl: - Möjligheterna att bedömma vad du kan göra i våldssituationer är mycket svårbedömda. Vad vet du om gärningsmannen är beväpnad tex. - Möjligheten att bedömma vid en plötslig situation vad som är ett brottsligt angrepp och inte är svårt. Om du TROR att A angriper B är du enligt lag tvungen att ingripa på B: s sida. I själva verket kanske A brukade nödvärn mot B. - Risken att själv begå brott är väldigt hög om du ger dig in i våldssituationer. Ribban för legitimt våld skulle få sättas mycket högt om du ska tvinga lekmän att ingripa. Att sikta på medvetslöshet m h a tillhygge minst, och där är gränsen till dödligt våld hårfin. Dessutom skulle detta ge intressanta implikationer i kommande rättegång, då man inte kan tvingas att vittna mot sig själv. Om du sett ett brott har du ju begått ett brott om du inte gjorde något. Således begår du inte brott om du vägrar vittna. Olof Link to comment Share on other sites More sharing options...
M00nStalker Posted June 30, 2005 Author Report Share Posted June 30, 2005 Nu gränsar vi farligt nära politik... Jo jag är medveten om det och då säger jag så här: Tycker ni att verkar vara en bra idé att man ska tvinga någon att ingripa? (detta var det jag ville komma fram till från början, men det blev lite politiskt eftersom det är en partiledare som har uttalat sig om det.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 Jag tycker att det är tragiskt att man ens skall behöva prata om att stifta lagar för att få folk att ingripa. Jag behöver inget lagtvång för att hjälpa någon annan. What would Jesus do? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 Om man är säg 5-10 åers som ser det så kan man ju eventuellt ingripa. Men är man ensam är det bästa nog att ropa "HJÄLP!" högt och tydligt, samtidigt som man ringer 112. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted July 1, 2005 Report Share Posted July 1, 2005 Ingripa behöver ju inte nödvändigtvis innebära att rent fysiskt ge sig in i en situation. Att ingripa är även att helt enkelt ringa 112 och tala om vad som håller på att inträffa samt att på avstånd observera, om man nu inte är kung på ful-budo och verkligen känner att man reder ut situationen. Inte ens en välbyggd atlet skall genom lagstiftning tvingas rusa in i bröt med knarkare, karatepinnar, knivar och fotbollshuliganer. Hägglund är på Fisens Mosse om han tänker i de banorna. I helgen var jag över i Danmark en sväng och på ett av stadens frekventerade torg låg en hyfsat civilicerat klädd snubbe helt utslagen mitt på dagen. Jag kollade läget och ringde 112 efter att en annan person från torget informerat mig om att snubben legat där i över en timme utan att någon gjort någonting samt att han ramlat baklänges över en parkbänk och slagit i skallen. Till saken hör att snubben var uppenbart STUPFULL, fullare än Jesus, men det kunde lika gärna varit en diabetiker eller epileptiker som legat där. Det hade nog inte SKADAT, menar jag, om det funnits lite mer engagemang hos folk. En väninna till min hustru fick ett missfall på perrongen för en tid sedan och bara rasade ihop i en liten hög. Hon låg där i över en halvtimma medan folk gick förbi och bara glodde på henne, innan någon vettig person fattade att hon var sjuk och behövde hjälp. Nu är det ju ett välkänt fenomen att sannolikheten att få hjälp i en nödsituation minskar koefficient med hur mycket folk som är i rörelse där och därför hade det nog varit bra om man fick folk att snäppa upp sig en smula. Bedrövligt om det måste till lagstiftning, men å andra sidan kanske en sådan räddar några onödigt förlorade liv. Nästa gång kan det ju vara du själv som behöver hjälp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolle Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 Undrar hur de som vill skapa såna lagar brukar ingripa själva... känns inte som om de tillhör den skara som tvingas åka tunnelbana på lördagsnätter. Här har vi en film med ett par stabila killar som tar ner den knivbeväpnade narkomanen som härjade i t-banan häromsistens. AftonBlodet För er som ids genomlida 25 sekunder reklam kan det vara intressant att kolla in den, som det verkar, helt oberörde man som kliver ombord på vagnen medan tre blodiga(antar jag, filmen är svartvit) män utkämpar ett våldsamt slagsmål mitt i dörröppningen. Man upphör aldrig att förvånas! @ Raqulin: Starkt jobbat, keep up the good work! /Bolle Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 För er som ids genomlida 25 sekunder reklam kan det vara intressant att kolla in den, som det verkar, helt oberörde man som kliver ombord på vagnen medan tre blodiga(antar jag, filmen är svartvit) män utkämpar ett våldsamt slagsmål mitt i dörröppningen. Man upphör aldrig att förvånas! Särskilt oberörd tycker inte jag att han verkar vara. Vänder sig om med vad som kan vara en mobil i handen (rinnga 112?) alldeles i slutet av filmen. På kroppshållningen ser det dessutom ut att vara en äldre man eller någon med dålig fysik så jag tror inte han hade kunnat bidragit nämnvärt i brottningen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.