Jump to content

Bilförare på F21 - Vad för fordon?

Recommended Posts

Hej.

Jag rycker in som Bilförare MK900 på F21 i Januari 2006.

Jag har kollat på Lumpen.nu och läst om utbildningen (samma info som papprena man fick på mönstringen), men det står ju inte så exakt vilka fordon som man kommer att få köra. Så det vore väldigt intressant om någon här vet vad för maskiner de har som Bilförarna ska köra.

Sen så undrar jag angående C-körkort också, från början var utbildningen 7,5 månader, men sedan förlängde de den plötsligt till 11 månader, och frågade om jag fortfarande ville vara med, och det ville jag ju självklart! Men någon direkt anledning till varför det blir 2,5 månader längre fick jag inte, men det är ju visserligen bara roligt med mer lumpen :)

Frågan är då den; På Lumpen.nu står det: "Om tiden räcker till så erbjuds uppkörning för C-körkort", och nu när det har blivit ytterligare 2,5 månader tjänstgöring så borde väl chansen att få köra upp för det vara ganska stor? :D

Kolla in http://www.f17.mil.se/article.php?id=12749 för mer info om tjänsten. Med ganska stor säkerhet så kommer du få möjlighet att köra upp för civilt körkort. Men jag tror inte dom lovar nått. Annars så får du väl köra upp civilt, du får ju bra utbildning så det borde ju inet vara några problem att klara det.

Ojoj, där stod det minsann en hel del intressant! :lol:

Tung lastbil med släp samt lastväxlarutbildning, och tankbilsförarutbildning verkar vara några av grejorna man kommer få köra.

Jag ser verkligen fram emot inryck, jag har nästan inte gjort annat i livet än att köra stora fordon då jag är uppväxt på en gård, så det ska bli väldigt kul att få köra lastbil också :) Jag har förresten inte fått något svar på mailet till F21 än, men det är väl som sagt var semestrar nu så det tar väl ett tag...