Jump to content

Modem eller bredband?

S-TANK

Med vilken hastighet ansluter du till internet?  

222 members have voted

1. 1. Med vilken hastighet ansluter du till internet?

• Upp till 28,8 kbit/s
      1
    • Upp till 36,6 kbit/s
      1
    • Upp till 56,6 kbit/s
      2
    • Upp till 0,5 Mbit/s
      35
    • Upp till 2 Mbit/s
      23
    • Upp till 8 Mbit/s
      63
    • Upp till 10 Mbit/s
      64
    • Upp till 24 Mbit/s eller mer
      33

Recommended Posts

När jag satt och skulle lägga in några bilder i en tråd började jag fundera på om jag skulle länka till bilderna eller lägga in dem direkt och om i så fall, hur stora skulle jag göra dem. Samtidigt som det är trevligt att se bilderna direkt är det ju inte roligt att öppna en sida med ett antal MB-bilder om man modem-surfar.

Jag hittade inte några anvisningar i FAQ:en eller reglerna om rekomenderad bildstorlek. Därför tänkte jag göra en liten koll på hur det står till med SoldF-arnas uppkoppling, som en liten fingervisning om hur stora bilder man bör lägga in.

:D S-Tank (Surfar sedan en kort tid med 8 Mb/s)

• Forumsledning
...

Jag hittade inte några anvisningar i FAQ:en eller reglerna om rekomenderad bildstorlek...

ah, noterat.

Ska lägga till det där i kommande FAQ/Regelbok. :D

Halt och hut! Uppkopplingar mäts i bits per sekund (bps eller bit/s) inte i byte per sekund (Bps eller byte/s). 10Mbit/s blir grovt räknat 1MByte/s.

Antar att de flesta (precis som jag) inte tänker sig för utan utgår från att det är bit/s som avses och röstar därefter.

Halt och hut! Uppkopplingar mäts i bits per sekund (bps eller bit/s) inte i byte per sekund (Bps eller byte/s). 10Mbit/s blir grovt räknat 1MByte/s.

Jag blandade ihop hur enheterna förkortades, skyller på den sena timmen... Typiskt, för jag är väl medveten om skillnaden mellan bit och byte och jag var extra noga med att skriva stort "B" eftersom jag hade för mig att det stod för bit och litet "b " stod för byte... :)

:D S-Tank (som bestraffar sig med att gå och äta ärtsoppa och pannkakor)

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara...

Har "0,5 Mbit/s" ADSL via Telia, med dragen kabel direkt ut ur väggen, men hastigheten

är för det mesta ungefär 2 % av vad den ska vara.

Ett 56k modem hade alltså varit bättre...

Och så betalar jag 270 kr/mån.

3 månaders korrespondans med Telias "support" har hittills varit resultatlös...

:)

Alla ägg som jobbar på Telia -----> :blink::sniper: <-----Satan, som kommer att ta dom tids nog

Alla ägg som jobbar på Telia

Jag råkar vara ett av äggen, händelsevis så jobbar jag dessutom med backline support på telia bredband. I klartext så tar jag han om dom fel som kundtjänst inte löser med kunderna. Och utan att gå in på saker jag inte får prata om så kan jag säga att mer än 90% av felen vi får in är "kundrelaterade".

Och om hastigheten är nere i 10kbit/s som du säger så beror det garanterat på något fel i din dator (trojan eller liknande) för all vår utrustning stänger ner anslutningen helt när hastigheten kryper under 32kbit/s.

Har du mer frågor så kan du PMa, jag sitter på bättre info än kundtjänst.

Alla ägg som jobbar på Telia -----> 0:):lala: <-----Satan, som kommer att ta dom tids nog

Tror du måste hitta en ny uppdragsgivare... för jag kommer inte att utföra detta uppdrag mot telia anställd personal.

Jag kör på BBB 24mbps

Betalar ingenting för det "pappa betalar" :clap:

Bara jag som är måttligt trött på BBB?

Skulle flytta den 1 juni. Anmälde flytt och dom skulle stänga ner det till det datumet. Dock så stängde dom ner det 1,5 vecka innan jag flytta.

Flyttade hela 50 meter, om ens det. Flyttade från port nummer sex till port nummer ett. Huset brevid mitt gamla. Bör då vara samma telestation det går ifrån. Vecka 29 beräknar dom att jag ska få tillbaka mitt adsl... :Malaj:

Får duga med 56k tills vidare. :rockon:

EDIT: Tilläggas bör att det gick fortare att få inkopplat från scratch från dem än vad flytten tog. När jag flyttade med Glocalnet tog det några dagar innan jag fick tillbaka adsl. Dock tog första inkopplingen längre. ca 6 veckor. Med BBB tog det inte alls så lång tid första gången. Nåra veckor bara... Hur kan det då ta nästa två månader att flytta mellan två hus? Ap företag.

Bredbandsbolagets "upp till" 24 Mbit/s. Brukar ha 12-13 Mbit/s när det är FTP:n/motsv som jag tankar från som sätter gränserna. Det duger... Skulle dock gärna ha ngt snabbare.

Alla ägg som jobbar på Telia

Jag råkar vara ett av äggen, händelsevis så jobbar jag dessutom med backline support på telia bredband. I klartext så tar jag han om dom fel som kundtjänst inte löser med kunderna. Och utan att gå in på saker jag inte får prata om så kan jag säga att mer än 90% av felen vi får in är "kundrelaterade".

Och om hastigheten är nere i 10kbit/s som du säger så beror det garanterat på något fel i din dator (trojan eller liknande) för all vår utrustning stänger ner anslutningen helt när hastigheten kryper under 32kbit/s.

Har du mer frågor så kan du PMa, jag sitter på bättre info än kundtjänst.

Tydigen ett ägg till här! Själv har jag det ibland tvivelaktiga nöjet att åka hem till vissa adsl/bredbandsanvändare, Jag tillhör gruppen som ska lösa problemen då det inte går via telefonen längre. Trots det är det förvånatsvärt hur många användare som är ägg!! i alla fall då det gäller att använda sina egna hjärnceller till avsett syfte.

Som exempel är ett vanligt problem att ADSL modemet tappar länken till stationen då någon ringer/talar i telefonen. Felet är att man har satt modemet i ett telejack som inte är det första jacket, då tappar adsl filtret/splittern sin funktion. Lösningen är att flytta modemet till varje jack och kolla när modemet inte tappar sin länk då man lyfter telefonluren. Allt finns mycket väl beskrivet i samtliga adsl modem instruktioner och man får nog det förklarat via telefon både en och två ggr av nyss citerade support. Trots det är det ett av de vanligaste felen vi åker på då det är ADSL fel.

Åkte på ett bredbandsfel häromdan, det var problem med kollisioner på nätet. Kom till lägenheten, konstaterade att det bodde 4 st grabbar i 20 års åldern där, på golvet satt en 10 Mbits hubb med 4 st datorer inkopplade den hade säkert kostat minst 100 kr i inköp :D ryckte ur rubbet kopplade in min PC ringde operatören och frågade hur portstatistiken såg ut för kunden och de konstaterade att alla kollisioner upphört :Malaj:

För de som inte vet hur en hubb fungerar kan man nog förklara det lite snabbt med att det som skickas in på en port skickas ut till alla andra portar i hubben. Kör man då lite spel och andra pratglada program överbelastat nätet (hubben)mer eller mindre direkt.

Nu är ju inte alla ägg utan många har riktiga fel som måste åtgärdas, allt från kabelfel till ADSL modem som ser ut att vara hela men som inte fungerar. Men de som jobbar med telefon support har till 98% kontakt med folk som ringer och klagar på fel som ligger utanför operatörens ansvar och det drabbar de 2% som verkligen har fel. De blir tyvvär dragna över samma kam.

Med tanke på att de flesta operatörer har relativt liknande pris på sina tjänster bör man kanske ringa supporten och kolla hur det verkar innan man väljer.

Då det gäller hastighet är det ett nästan oändligt ämne att behandla då det finns så många olika faktorer att ta hänsyn till, men en sak är säkert och det är att de flesta hemanvändare av ADSL och andra bredbandstjänster har uppkopplingshastigheter som många kontor och företag inte har och det till ett lägre pris.

Då man flyttar och har ADSL krävs det att det åker ut en tekniker till den stationen och rent fysiskt kopplar om till den nya lägenheten, nu borde inte det ta så lång tid kan man tycka men det har nog på avtalen som operatören har med Telia Sonera att göra. Så vitt jag vet är en ändring på gång som kommer att innebära kortare tider för ADSL flytt.

Jag tror att jag fick med det mesta.

BBB 24mbps

Denna tråden speglar nog inte "snittanvändaren"

det finns alltid en massa modemriddare ute på nätet.

Var snäll mot dom!

fd modemriddaren nu BBB (Bredbandsbaron)

Hm...jag har upp till 3 mbps ned genom Bitnet (det lokala energibolagets eget påfund) och betalar 329:-/månad för det, ADSL tyvärr eftersom de inte planerat in mitt område för fiber än. Ska jag då rösta på "upp till 2" eller "upp till 8" ?

5 Mbit ner och 1 upp enligt t-online men av någon anledning så går det otroligt långsamt just till bbb. Tankar man från folk med andra operatörer så tuffar det på bra.

Warp 56 för tillfället  :)  men dom håller på att gräva ner 10mb fiber här i byn , så till hösten kommer ljuset även hit  :huh:

Är det nu jag inte ska berätta att om du har en 3G-mobil hos operatören jag jobbar för kommer upp i 128Kbit på landsbygden, och 384Kbit i storstäderna? ;)

Hur som helst, skillnaden från 0.5Mbit -> 10Mbit är underbar, så att gå från modemriddare till 10Mbit lär vara ännu bättre :)

sitter och häckar på telia 24mbit....surt att dom har så taskig bandbredd ut..

bara upp till 1mbit... brukar ligga på stadiga 19-20mbit down ialla fall vilket är hyffsat.

sitter och häckar på telia 24mbit....surt att dom har så taskig bandbredd ut..

bara upp till 1mbit... brukar ligga på stadiga 19-20mbit down ialla fall vilket är hyffsat.

Inget konstigt med det, Aet i ADSL står för asymmetric. Och uppströmmen är inte större än 1Mbit för någon adsl-tjänst som telia erbjuder. Dock finns det udda standards som ger upp till 3.5Mbit uppström, men det är inget som används i någon nämnvärd utsträckning, och inte alls i sverige vad jag vet. Dessutom förstår jag inte vad du ska ha en större uppström för? Om du inte ska köra någon form av filserver eller dylikt är du inte det minsta bejälpt av högre upströmskapacitet, och då är adsl hur som helst helt fel tjänst.

Läs mer om adsl här!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...