Magnus Posted May 24, 2002 Report Share Posted May 24, 2002 Hur vanligt är det att svenska soldater använder bajonett i fält? Och brukar man ha den upp vid axeln isåfall? Syftar på följande bild: http://www.livgardet.mil.se/photo.php?id=2459&aid=1180 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 24, 2002 Report Share Posted May 24, 2002 Normalt får man inte ut bajonett under värnplikten. Dock är detta en militärpolis och dom agerar ju "skarpt" även under värnplikten. Varför bajonetten sitter vid axeln är väl en blandning av att snabbt kunna komma åt den och att det ser tufft ut. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 24, 2002 Report Share Posted May 24, 2002 Många Amröjare brukar sätta den så för att den inte ska vara ivägen när man arbetar. Har du den sittande så slipper man ha den i stridsbältet där det kan vara rätt så fullt med skyddsmaskväska och allt annat. Problem brukar komma när man ska bära ryggan, bajonetten sätter i väggen då. Själv hade jag min morakniv där, lite mindre och är då inte ivägen för ryggan på samma sätt EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted May 24, 2002 Author Report Share Posted May 24, 2002 Ok, tackar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 24, 2002 Report Share Posted May 24, 2002 Jag tror väl mest att det är för att se tufft ut. MP/MPJ får inte ut bajonett, eller fick iaf inte ut det när den bilden togs. O anledningen är rätt enkel, det finns ingen bajonett till AK5:an i FM, utan man använder AK4:ans som endast går att fästa på AK5:an om man har en liten mojäng man skruvar på pipan. Vilken inte är så jättekompatibel med Sure-Fire, lasersikte, o säkert inte granattillsats med mera. Morakniven man får ut är idealisk att sätta där, bara man tejpar skaftet med svart tejp. Den behöver nödvändigtvis inte sitta upp o ner heller då den är avsett som ett verktyg o knappast som ett vapen, tänk hellre modell byggjobbarkläder där kniven sitter där (om man nu har snickarbyxor). Har fienden kommit så nära dig så är du död ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted May 24, 2002 Report Share Posted May 24, 2002 Anekdot från verkligheten. General: Jag ser att dina soldater har bajonetten fäst på stridsutrustningen. Är det verkligen nödvändigt. Undertecknad: General, mina soldater använder bajonetten till annat än att öppna konservburkar. General: Jag förstår. Undertecknad: Nej, general. (Jag var något irriterad vid tillfället, men är nöjd över uttalandet så här i efterhand. Jag slapp dessutom represalier) Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Greven Posted May 27, 2002 Report Share Posted May 27, 2002 Jag har haft min bajonett sittande upp och ner på stridsbältets vänstra sida i tio år och nej - det är inte bara för att det ser tufft ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hanfot Posted May 28, 2002 Report Share Posted May 28, 2002 Jag har övat tillräkligt mkt närstrid för att komma på att kniven/bajonetten inte skall sitta på axeln. Har även sett folk tappa den när den sitter på det sättet och dessutom så är den bara ivägen när man bär ryggsäck eller motsv. Själv så har jag sytt fast min morakniv på en av stridsbältesfickorna. Då sitter den inte inklämd mellan fickorna eller på en plats där jag inte kan nå den så fort. Jag tror det handlar om en träningssak. När jag låg på minröj så hade de flesta av oss kniven på låret. Och där kniven sitter på bilden hade vi vårt tredje första förband. De andra två i benfickan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts