Jump to content

[SvD]Bofors har Australien i sikte

Recommended Posts

För att inte tala om vad truppminor gör med band!

Tar ett band verkligen skada av exempelvis 80 g Hexatol?

Många militära hjulgående fordon skyddar allmänt, tack vare större avstånd mellan mina och golv samt den ökade möjliget till V-formad botten som detta ger, sitt innehåll bättre mot minsprängningar än vad bandgående fordon gör.

Att artilleri inte skulle stöta på minfält tror jag inte på. Minor kan, om inte annat, fällas med t.ex. raketartilleri (MLRS, URAGAN 9K57). Däremot vet jag inte om den svenska dumpern konkurrerar med fordon med larvband. Jag har svårt att tro att larvband skadas av truppminor. Det gör däremot däck. Däremot medger däck längre serviceintervall jämfört med larvband.

Däck uppskattas inte minst av länder i Afrika som vill ha billiga fordon med lång räckvidd, vilket kanske även gäller Australien med tanke på liknande terräng. Inte desto mindre har Australien med M113 och Leopard valt banddrivning.

Att däck medger minskydd (tänker på Buffel) betyder ju inte att en civil dumper använder detta.

Edited by UAV

• 1 month later...
Att artilleri inte skulle stöta på minfält  tror jag inte på......

.....

Att däck medger minskydd (tänker på Buffel) betyder ju inte att en civil dumper använder detta.

Från FMV's data/prestanda sida om ARCHER:

FMV Data/prestanda ARCHER

Tillbehör

Nödkörningsutrustning: Samtliga hjul

Kommentar: Nödkörningsutrustningen (Hutchinson AMVFI) medger körning med samtliga hjul punkterade. Den ger dessutom ökat skydd vid påkörning av tryckverkande mina.

//Pjäsen

Eftersom undersökningar visar att man i modern krigföring mestadels använder sig av vägnätet vid framryckning och att vi vet att det mesta av dagens vägnät utgörs av hårdgjord yta ger ju vid handen att minhotet är litet och i de fall det finns är hanterbart.

Och av samma anledning (krigföring längs vägar) och strid i bebyggelse är hjulfordon bättre då de kan köra snabbare och skadar vägen mindre än en j-a panserhaubitsekolozze 2000. :huh:

/RP