Fbassak Posted June 27, 2005 Report Share Posted June 27, 2005 Jo jag satt och funderade på vilka olika sorters "jägar" utbilningar det har funnits genom åren? Och vad har dom haft för uppgifter och vart har dom utbildats? Vart har dom tagigt vägen? Bytt namn eller förpassats? Nån speciellt kännetäcken för dem, märken, färg på basker dyl.`? Några som finns rätta mig gärna om jag är ute o cyklar. K3. Fallskärmsjägare, Sabotage, underrättelse, Basker röd K3. Jägare, spaning, underrättelse? Basker grön AMF1. Kustjägare, sabotage, underrättelse, Basker grön K4. Norrlansjägare, sabotage, underrättelse Basker grön F17. Flygbasjägare, spaning, underrättelse, närskydd, Basker grön K1. Militärpolisjägare, spaning, underrättelse, närskydd, Basker grön (Blir MP/SÄK) Tjänster som försvunnit? I22 Lapplandsjägare, uppgifter? Basker grön Försvann 00 Gränsjägare, regemente? Basker Sandfärgad? Försvann ? Fältjägare, regemente? Basker? Försvann? Sen har jag hört talas om, vet ej om de funnits. Eldberäkningsjägare Pansarjägare Bastroppjägare Har jag missat några? missuppfattat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted June 27, 2005 Report Share Posted June 27, 2005 (edited) Skulle tro att du kan hitta svaren på samtliga dina frågeställningar genom flitigt användande av sökfunktionen. Edit: om just "gränsjägare" kan du läsa en del här: Gränsjägare (ur SoldF.coms gömmor) Edited June 27, 2005 by EO4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted June 27, 2005 Report Share Posted June 27, 2005 Det har även funnits (finns fortfarande?) artillerijägare inom artilleriet. Dessa fanns/finns på fördelningsnivå och hade eldledning som uppgift dock med en än mer framskjuten position än vanliga elledare inom artilleriet mao skulle ArtJ även kunna leda eld bakom fiendens linjer. Eftersom artilleriet inte hade basker så hade inte heller ArtJ det, kan dock tänka mig att de hade någon form av jägarbåge på sina uniformer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted June 27, 2005 Report Share Posted June 27, 2005 Fältjägare: Lätt infanteri för strid i väglös-/vägfattig-/skogsterräng. Fanns på ett flertal regementen under 1800-talet. Basker: Ej i bruk vid den tiden. Samtliga ombildades till "vanligt" inf då värnplikten infördes, dock fick "Kunglig Jemtlands fältjägarregemente" behålla större delen av sitt namn. Orsak: Luddiga rykten om någon formulering i vissa regementssånger som skulle behöva skrivas om vid namnbyte cirkulerar än i dag... - Fritt taget ur minnet, reservation för mindre faktafel - B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbassak Posted June 27, 2005 Author Report Share Posted June 27, 2005 (edited) Läste i tråden om Gränsjägare och vart inte klokare av de! Har du de funnits VPL gränsjägare? Var de ett annat namn för bevakningssoldater? Art.jägare? Vart utbildades dom? Var det förband som var mer inriktade på anfallsstrid än försvar? Fältjägare har alltså inte funnits som utbildning i det modernare försvaret? Utan det är bara det gammla fältjägarregementet som stökat till de lite? Edited June 27, 2005 by Fbassak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted June 27, 2005 Report Share Posted June 27, 2005 Artjägare utbildades på alla Artilleri regementen, det var (som jag förstått det) Eldledare som även hade liknande uppgifter som "vanliga jägare" (typ K3), mao lite special.. hade som sagt ingen basker, och fins inte längre heller för den delen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted June 27, 2005 Report Share Posted June 27, 2005 Har jag missat några? missuppfattat? du har missat dom allra hårdaste... kasernjägarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted June 27, 2005 Report Share Posted June 27, 2005 (edited) Artjägare utbildades på alla Artilleri regementen, det var (som jag förstått det) Eldledare som även hade liknande uppgifter som "vanliga jägare" (typ K3), mao lite special..hade som sagt ingen basker, och fins inte längre heller för den delen. Min far låg inne som artillerijägarplutonbefäl 81-82 på A8 i Boden. Enligt han så fanns bara artillerijägare på A8, eller i alla fall artillerijägare som hade utbildning för att strida på fjäll, i hård kyla mm. Artillerijägarna på A8 var som "vanliga" norrlandsjägare bara de att deras främsta uppgift var att hitta fiendens artilleri (eller andra saker t.ex. förläggningar mm men att hitta fiendens artilleri var huvuduppgiften), rapportera det till staben som sedan gav order till närmaste artilleriförband/fort som sedan besköt platsen. Edited June 27, 2005 by skinner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted June 27, 2005 Report Share Posted June 27, 2005 Under min vpl (90/91) såg jag några killar på I1 med basker i någon mörk färg som hade artillerisymbolen (granat med flamma?) som mössmärke. Såg ut att vara samma som artillerister har på kragspegeln. Verkar konstigt om de skulle knata omkring på ett regemente i basker och "fejka". Har sedan dess inte sett någon som haft något liknande. /Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted June 28, 2005 Report Share Posted June 28, 2005 Jag sprang på några artillerijägare på A4 (Östersund) under 1991. Artjägar-bågen var (då och enligt mitt minne) svart och orange-röd med texten "ARTJÄGARE" eller "ARTILLERIJÄGARE". Soldaterna i fråga var dock slafsigt klädda, långhåriga och såg ut som vilken artillerist som helst. ;) (Detta var på den gamla goda tiden då fienden kom från öst och svenska specialförband med långt hår och löst sittande uniform inte var uppfunna. Faktum är att Andy McNabb och killarna som bäst höll på att irra runt i den Irakiska öknen just då...) En kompis som gjorde sin militärtjänst på A4 året innan berättade att artjägarna (som tidigare nämnts) hade en mer framskjuten position än vanliga eldledare och gjorde en stor del av sin grundutbildning på K4 eller I22. Dock så var utbildningen färdig "precis innan/en vecka innan" baskerprovet så de fick aldrig någon basker. Fältjägarnas basker är vit/beige med en älg som märke. Svettbandet kan bestå av pentylstubin. De ligger lagrade i ett förråd utanför Östersund och tas endast fram i händelse av krig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowandslow Posted June 28, 2005 Report Share Posted June 28, 2005 Fältjägarnas basker är vit/beige med en älg som märke. Svettbandet kan bestå av pentylstubin. De ligger lagrade i ett förråd utanför Östersund och tas endast fram i händelse av krig. *hyyyyysch* Det där är ju typ hur hemligt som helst!!!!! Det är ju minst lika hemligt som skennedläggningen av regementet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted June 28, 2005 Report Share Posted June 28, 2005 K3. Fallskärmsjägare, Sabotage, underrättelse, Basker röd Vinröd basker om man ska vara petig. Röd basker är ju Arméns Musikkår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted June 28, 2005 Report Share Posted June 28, 2005 (edited) Några som finns rätta mig gärna om jag är ute o cyklar. K3. Fallskärmsjägare, Sabotage, underrättelse, Basker röd K3. Jägare, spaning, underrättelse? Basker grön AMF1. Kustjägare, sabotage, underrättelse, Basker grön K4. Norrlansjägare, sabotage, underrättelse Basker grön F17. Flygbasjägare, spaning, underrättelse, närskydd, Basker grön K1. Militärpolisjägare, spaning, underrättelse, närskydd, Basker grön (Blir MP/SÄK) Tjänster som försvunnit? I22 Lapplandsjägare, uppgifter? Basker grön Försvann 00 Gränsjägare, regemente? Basker Sandfärgad? Försvann ? Fältjägare, regemente? Basker? Försvann? Sen har jag hört talas om, vet ej om de funnits. Eldberäkningsjägare Pansarjägare Bastroppjägare Har jag missat några? missuppfattat? FJS: undfokus, "sabotage", under 90-talet mer av (patrulls och tropps) strid K 3 jbat (till 2000): strid huvuduppgift, främst jägarstrid/eldöverfall K 3 luftburen bat: strid huvuduppgift, mer infanteristisk strid K 3 fördundkomp/divundbat: undfokus K 3 mpskvadron: spaning och strid mot sabotageförband K 4 njbat: se K 4 jbat I 22 jägarkomp: se K 4 I 22 fördundkomp: se K 3 fördundkomp Amf 1/KA 1 kjkomp: varierande över tiden - jägarstrid, und, infanteristrid K 1 mpskvadron: se K 3 mpskv F 7/FbJS fbjpluton: se mpskvadron Gränsjägare är dels en benämning på lokalförsvaret i Kalix ;) som diskuteras i tråden, dels en benämning på vissa av I 22 jkomp med en tullare i kompanistaben. Fältjägare är infanteriet i Jämtland (I 5). Eldberäkningsjägare och bastroppjägare är sannolikt skämtsamma benämningar. Det enda jag hört om pansarjägare (bortsett från benämningar på pansarvärnskanonvagnar på 40-talet) är att en mekbataljon enligt något schema ansågs vara pansarjägarindelad. Källa: Dryga 15 årgångar Arménytt och ett lika långt MÖPeri. EDIT: Möjligen kan även denna tråd intressera. Edited June 28, 2005 by Vysotskij Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted June 28, 2005 Report Share Posted June 28, 2005 Jag sprang på några artillerijägare på A4 (Östersund) under 1991. Artjägar-bågen var (då och enligt mitt minne) svart och orange-röd med texten "ARTJÄGARE" eller "ARTILLERIJÄGARE". Soldaterna i fråga var dock slafsigt klädda, långhåriga och såg ut som vilken artillerist som helst. ;) (Detta var på den gamla goda tiden då fienden kom från öst och svenska specialförband med långt hår och löst sittande uniform inte var uppfunna. Faktum är att Andy McNabb och killarna som bäst höll på att irra runt i den Irakiska öknen just då...) En kompis som gjorde sin militärtjänst på A4 året innan berättade att artjägarna (som tidigare nämnts) hade en mer framskjuten position än vanliga eldledare och gjorde en stor del av sin grundutbildning på K4 eller I22. Dock så var utbildningen färdig "precis innan/en vecka innan" baskerprovet så de fick aldrig någon basker. Fältjägarnas basker är vit/beige med en älg som märke. Svettbandet kan bestå av pentylstubin. De ligger lagrade i ett förråd utanför Östersund och tas endast fram i händelse av krig. Min far hade hela sin utbildning på A8. Nja dom var mer än framskjutna eldledare. Artjägarna var i alla fall 81 nästan som norrlandsjägare allså sabotageförbanf, men dom var specialtränade för att leda artilleri. PÅ dom bilderna jag har sett från hans lumpartid så hade alla snaggat hår och var välklädda. Men det kanske bara gällde dom på A8. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted June 28, 2005 Report Share Posted June 28, 2005 Finns en egen tråd om artillerijägare. Sök och ni ska finna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest FhF laddare Posted June 29, 2005 Report Share Posted June 29, 2005 Sedan har det funnits Vermalnds Fält jägare I22 innan blev I2 och Jämlands å Bohusläns Fält jägare( Dom Gröna) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest FhF laddare Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 Sedan har det funnits Vermalnds Fält jägare I22 innan blev I2och Jämlands å Bohusläns Fält jägare( Dom Gröna) Wermlands fältjägare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noname Posted July 1, 2005 Report Share Posted July 1, 2005 Till och med IB 59 ingick det faktiskt en jägarpluton (ej att blanda ihop med senare tids jägarförband) i varje skyttebataljon. De var direkt underställda batstaben och uppgiften var spaning (detta var innan spanplut fanns). Alltså ungefär samma system som finnarna använde sig av, något slags "uppgraderat infanteri". Nu är jag inte helt säker men dessa torde med största sannolikhet ha utbildats på respektive inf.reg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted July 8, 2005 Report Share Posted July 8, 2005 Kanske OT, men när kan man säga att jägartrupperna fick sina nuvarande uppgifter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skytten Posted July 20, 2005 Report Share Posted July 20, 2005 Fritt citerat: Gränsjägare är dels en benämning på lokalförsvaret i Kalix ;) som diskuteras i tråden, dels en benämning på vissa av I 22 jkomp med en tullare i kompanistaben. EDIT: Möjligen kan även denna tråd intressera. <{POST_SNAPBACK}> Har sett detta tidigare men inte hittat någon förklaring, kanske dålig på att söka.. Varför denna organisation med en tullare i kompstaben? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted July 20, 2005 Report Share Posted July 20, 2005 Artjägare försvann från A8 på slutet av 90 talet och deras uppgifter delegerades till K4 och Eldledning på A8, Spaning på I19. Dom hade ingen basker men fungerade i övrigt som vanligt jägarförband, uppgiften var att hitta mål och skicka ERO. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcuzt Posted July 20, 2005 Report Share Posted July 20, 2005 Ingen har ju nämt dom stackars Insatsjägarna. Sluta skratta! När jag låg inne så hade vi en broderspluton där de bara hade jägarbefäl som körde med dom. De had många wannabe jägar övningar och hade till och med vad dom kallade en jägarvecka med överlevnad! Efter den så kallade en stolt fänrik dom för Insatsjägarpluton. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted July 20, 2005 Report Share Posted July 20, 2005 Varför denna organisation med en tullare i kompstaben? Förbandet var avsett att verka vid gränsen mot Finland. En tullare har både kompetens och befogenheter som kompletterar militärens, och det gäller i synnerhet i skymningslägen och andra inte-fullskaligt-krig-situationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted July 20, 2005 Report Share Posted July 20, 2005 Ubåsjägarna gvs den peronal som handhar och lyssnar i aktiva och passiva sonarer i ubåtskajt bör väl också räknas till jägare. De är i alla fall en mer exklusiv skara än knekten på ett jägarregemente. Om MP/jakt och Flygbasjägare är med bör inte bassäk vara med. KJ skapades väl för att återta förlorade fasta inrättningar i skärgården. DVS lite mera kött än vanliga jägare? PV-jägaran var väl ett testförband på P4 tror jag, de fick en grön basker om jag inte miss fel. Förbandet provades runt 95, hade en kompis som låg där. Sen dess har jag inte hört nått om det. De skulle i princip specilaisera sig på guerilla strid mot fientligt pansar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zizka Posted July 22, 2005 Report Share Posted July 22, 2005 Till och med IB 59 ingick det faktiskt en jägarpluton (ej att blanda ihop med senare tids jägarförband) i varje skyttebataljon. De var direkt underställda batstaben och uppgiften var spaning (detta var innan spanplut fanns). Alltså ungefär samma system som finnarna använde sig av, något slags "uppgraderat infanteri". Nu är jag inte helt säker men dessa torde med största sannolikhet ha utbildats på respektive inf.reg. <{POST_SNAPBACK}> __________________________________________________________________ En liten rättning kommer här: IB 59 hade ingen jägarpluton i sin organisation. Dock så fanns det 2 spaningsplutoner i varje skyttebataljon. IB49 hade 1 jägarpluton inom varje skyttebataljon samt 1 på brigadstabskompaniet. __________________________________________________________________ Jägarförband för några år sedan: Kårjägarbataljon Kårjägarpluton Jägarpluton Jägarstab Jägarbataljon Fältjägarbataljon 64 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evsim Posted July 31, 2005 Report Share Posted July 31, 2005 (edited) Jag tar bollen om gränsjägeriet … Det är skillnad på gränsjägare och gränsjägare. Det som kallades Norrbottens Gränsjägarstab i Kalix (G67, tidigare fo67 med mera) var senast en stödfunktion för främst hemvärnet precis som alla andra MD-grupper. Innan dess var det som vilken annan fo-stab som helst som sysslade med hemvärnsstöd, krigsplanläggning och liknande. Den absolut största skillnaden gentemot andra fo-staber var att den inte tillhörde ett förband med grundutbildning av värnpliktiga. Andra förband fick helt enkelt producera krigsförband som sedan placerades i fo67. Typisk utbildade t.ex I22 jägarkompanier som sedan placerades, utrustades, övades och administrarades från fo67/G67. I19 producerade fristående gränsskyttebataljoner och så vidare. Varför kallade de sig gränsjägare? Svårt att veta men något måste de väl heta. Gränsjägartätheten i Kalixområdet var inte större än någon annanstans längs finsk-svenska gränsen. Om vi sedan tar och ser på begreppet gränsjägare som lägre förband så utbildade I22 gränsjägarkompanier (och för all del också självständiga gränsjägarplutoner). I22 utbildade också jägarkompanier med två huvudinriktningar: underrättelsetjänst och strid. (Små utvikningar med fördelningsunderrättelsekompanier och sådant lämnar jag därhän). Under årens lopp har dessa förband ibland haft avvikande namn och lite avvikande organisation, t.ex. fjärrjägarkompanier med flera. Grunden har dock varit att I22 utbildade jägarkompanier och dessa kunde sedan användas som gränsjägarkompanier, underrättelsekompanier respektive (stridande) jägarkompanier. Som några sagt ingick det organisatoriskt tullare eller gränsuppsyningsman (eller i vissa fall en högre polis) i gränsjägarkompanierna. I övrigt var de identiska med alla andra jägarkompanier. Men skillnaden var ändå stor: Beredskapen var MYCKET högre, för vissa förband under 24 timmar. Det kunde man lösa genom att huvuddelen av den i gränsjägarkompaniet ingående personalen bodde i anslutning till kompaniets verkansområde. Detta var utomordentligt bra eftersom man 1) snabbt kunde vara på plats, och 2) kunde ringa kusinen som bodde några mil in i Finland för att få lite information om läget. Stridstekniken var helt annorlunda, och gränsbevakning var en viktig inledande funktion. Under gränsbevakningsskeendet laddades också broövergångarna och förbereddes för förstöring. Om broförstöring ändå skulle leda till strid så övergick man till jägarstrid (störastrid) så snart fienden gick över gränsen. Dessa understöddes av massiva fördröjande fältarbeten längs ett antal vägar, tänk Haparanda-Kalix-Råneå, Karungi-Lappträsk-Morjärv, Övertorneå-Överkalix-Töre, Hedenäset-Lappträsk-Sangis, Kolari-Pajala-Tärendö/Junosuando med flera sträckningar. (Vissa kompanier med omfattande förstörande fältarbeten kunde har hundra ton eller mer av stridsvagnsminor och sprängmedel som förstahandsbehov. Problemet var inte att man ha för lite sprängmedel utan för lite transportresurser att få ut det på plats.) Personalen i övrigt i gränsjägarkompaniet var jägare som i normala fallet skulle ha fallit för åldersstrecket, som i det civila jobbade som tullare/polis eller motsvarande. Alla åtgärder vidtogs alltså för att se till att man i stor utsträckning lokalrekryterade och fick fatt på personer som jobbade vid gränsen redan i fredstid. Under grundutbildningen var det oftast så att en eller två av de fem eller sex plutonerna som utbildades, utbildades direkt mot gränsjägaruppgifterna (d.v.s. så gott som alla värnpliktiga i plutonerna var från tornedalen). Befälen som utbildade var ofta från samma områden och kände killarna sedan tidigare. Edited July 31, 2005 by evsim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted July 31, 2005 Report Share Posted July 31, 2005 Jag tar bollen om gränsjägeriet …<{POST_SNAPBACK}> Hur var det med gränsjägarregementena? Som jag fick det förklarat för mig i slutet av 90-talet så var det i princip brigadstora enheter där det ingick gränsjägarkompanier, gränsskyttebataljoner, gränsingenjörbataljoner, lokalförsvarskanonbatterier m m. De skulle vara tre till antalet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evsim Posted July 31, 2005 Report Share Posted July 31, 2005 Jag tar bollen om gränsjägeriet …<{POST_SNAPBACK}> Hur var det med gränsjägarregementena? Som jag fick det förklarat för mig i slutet av 90-talet så var det i princip brigadstora enheter där det ingick gränsjägarkompanier, gränsskyttebataljoner, gränsingenjörbataljoner, lokalförsvarskanonbatterier m m. De skulle vara tre till antalet. <{POST_SNAPBACK}> Jo, fast det var väl gränsregementen (greg), och inte gränsjägarregementen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted July 31, 2005 Report Share Posted July 31, 2005 Jo, fast det var väl gränsregementen (greg), och inte gränsjägarregementen. <{POST_SNAPBACK}> Det stämmer, jag lät mig bli förvirrad av gj-diskussionen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts