Jump to content

Konditionsträning


Gripan

Recommended Posts

Det är så här att min kondition = 0..Så jag hade tänkt att förbättra den lite :cool:

 

Nu finns det ju mänga sätt som man kan göra det på..och jag undrar vilka ni tycker är bäst:

1:Cykla som satan.. :devil

2:Jogga korta sträckor utan att gå..

3:Jogga längre sträckor men gå vissa delar..

4:Springa i intervaller. 100m snabbt 200 söligt o så..

 

Eller finns det ännu bättre...

 

Sägas bör att min kondition är så kass att 3km blir svårt ???

Link to comment
Share on other sites

börja med att jogga/lunka i lagom tempo. Bättre att jogga  så sakta att man inte behöver gå vissa sträckor, det ger mest. När man känner sig starkare kan man öka tempot och sträckan.

Det finns tyvärr inga genvägar.....

Link to comment
Share on other sites

Jag kan säga att konditionsträning ÄR jobbigt o tar TID jag tror nån annan här på forumet sa att det tar ungefär 3 - 6 månader att bygga upp sin kondition så det är bara börja! :D

Ta det lungt i börja o låt kroppen vänja sej vid den träningen du väljer o jag skulle nog rekommendera samma sak Mattias jogga/lunka längre sträckor istället för att springa o sen vila sen springa lite till. Själv så spelar man "kostym Hockey" innebandy i Elitserien  och vi kör mest intervall träning alltså springa-jogga-springa-jogga och det är riktigt jobbigt o ger bvra kondition men som sagt börja men att jogga lungt till du känner dej starkare o då kan du ju jogga längre ett tip för att göra det lite roligare är ju att variera träningen kanske cykla springa simma eller nåt men bara du känner att du orkar träna så mycket att du kan hålla på i ett halvår eller mer! och att det är kul för det är viktigt för att man ska kunna ge sej ut även om man är trött :) Sen kan du ju iofs träna med en kompis så att ni är 2!

 

Lycka till!!

 

// Tompa :shaun

Link to comment
Share on other sites

Nämnde någon fysisk träning?? :)

 

Det beror på vad du vill uppnå helt enkelt, samt hur vältränad du är nu. Känner du att du behöver bränna fett till att börja med, samt bygga upp starkare knän etc. så bör du träna lågintensivt under längre perioder till att börja med. Spring eller cykla med en maxpuls på ca 100 slag (individuellt som all träning) för att bränna så mycket som möjligt. Håll på i minst 40-45 minuter. Personligen tycker jag att löpning ger mer i längden, men det är antagligen en smaksak. Varför inte kombinera båda? :)

 

Är du mycket otränad tycker jag du bör börja med att gå raska långpromenader, gärna i kuperad terräng. Bra fettbränning och stärker benen likaså.

 

Därefter kan du gå vidare med att jogga kortare sträckor. En bra "nybörjarsträcka" är drygt 2 km (vanligtvis är löpslingor på 2,5 km vad jag vet). Öva på att springa den sträckan tills du känner att du kan springa den i hyfsat tempo utan att bli alltför trött.

 

Nu har du något att sikta på. En grundregel är att intervallträning oftast inte ger så mycket uthållighet som explosivitet. Det är ju bra det med beroende på vad man är ute efter. Springer man längre sträckor tränar man mer uthållighet och fettbränning. För att sänka vilopulsen bör man träna på ungefär 80 % av sin maxpuls.

 

Man kan prata i timmar om träning och det orkar jag inte. Se till att äta rätt och vila mellan passen. Träning är också något som man måste syssla med under långa perioder för att det ska ge resultat. Förvänta dig inget märkvärt förrän efter minst ett par månader, beroende på hur målinriktat du tränar. Att bygga upp en bra grundkonidtion tar lång tid.

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima (självutnämnd personal trainer) :)

Link to comment
Share on other sites

Det beror på hur bra grundkondition du har och om du har tidigare erfarenhet av löpträning.

 

Jag kan nog instämma i att det är lämpligt att vila en eller ett par dagar mellan träningspassen när man tränar, oavsett om man är nybörjare eller ej. Att springa nästan varje dag gör endast elitlöpare och knappt dem heller.

 

En sak som är MYCKET viktig, men som jag tyvärr glömde nämna, är att om man tänker löpträna är det oerhört viktigt att ha ett par bra och rejäla löparskor. Ska man springa regelbundet duger det inte med ett par halvkassa dojot för 300 spänn. Vi snackar alltså löparskor som kostar minst 800 kr och uppåt. Det är en investering som både förebygger onödiga skador och gör löpningen roligare!

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima (självutnämnd personal trainer) :)

Link to comment
Share on other sites

Okej nu ska jag här ge lite kort fakta

1,Puls över 140 ger en konditions effekt eftersom hjärtat då har nåt full slagvolym.

2, Enligt min förre detta gympa lärare och diverse böcker ska du träna minst i 30 minuter i sträck 3-4 gånger i veckan för att få god effekt

 

Sedan är det så att du ej är starkare en den svagaste länken

Dessa faktorer spelar roll för kondisen

Lung kapacitet- detta är nästan aldrig begränsande

Blodet- Mängden röda blodkroppar som transporterar syre, den mängd går att påverka dels med hög höds träning... men är normalt inte mäjligt att träna upp. Men lider du av järnbrist kan du ha lågt HB värde (hemoglobin värde)

Hjärtat= Slagvolym X Frekvens = Mängd pumpat blod det förändliga faktorn här är slagvolym. Max pulsen brukar minska hos mycket vältränade individer. MAX puls normalt = 220-din ålder.

Cirkulationsystemet= Diverse blod ådror så att du får syre till den specifika muskeln

 

180+ puls ger mycket Anaerob förbräning " Mjölksyra". Du kan öka denna tolerans genom att träna mycket på hög puls. Något vilket proffs gör... det är inte hälsosamt med mjölksyra det är Cancerogent och frätande....

 

Aerob förbräning= Förbräning med syre

Anaerob= förbräning utan syre ca 14x så energi ineffektivt som Aerob förbräning

 

Jag har med hjälp av träningscykel mät min konditions utveckling och den är mycket god i början i fall du börjar på låg nivå. När du har godkondition sedan tidigare blir det svårare att märka effekt snabbt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...