Guest super Matrosen Posted June 20, 2002 Report Share Posted June 20, 2002 Har funderat på detta i omgångar. Rensade min byrå låda ikväll. Hittade min svenska "dog tag "bricka som alla i sverige har. Hittade några bokstäver och siffror längst ner på brickan. Det står OA 83 jag vet ju att både O och A är blodgrupper har jag således en blodgrupp som heter OA och vet ni om den är vanlig eller ovanlig? 83 kan ju stå för när provet togs. Jag är född 82 så det kanske stämmer..någon annan som vet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MP-Komp01 Posted June 20, 2002 Report Share Posted June 20, 2002 Den brickan du talar om står det inte blodgrupp på, bara pers. uppg. och var man är döpt. Det är bara de brickor FM ger ut (SWEDINT) som blodgruppen står på. Mvh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest super Matrosen Posted June 20, 2002 Report Share Posted June 20, 2002 Hmm kollade upp det lite närmare. Det visade sig att det som står min min "dog tag" är de blodgrupper jag kan ta imot. Eftersom O passar till alla så måste jag enligt uteslutnings metoden ha blodgrupp A som 37% av sveriges befolking har. Den är alltså den vanligaste blodgruppen och jag har stor chans att överleva om jag blir skadad:) Min polare har AB- vilket bara 1% i sverige har alltså är han så gott som död hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
VH Posted June 20, 2002 Report Share Posted June 20, 2002 83 Står ej för året blodprovet togs. Beställde nyss hem en id-bricka nyligen och på den står det 02. Har ej tagit något blodprov i år, som jag vet om iallafall Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 20, 2002 Report Share Posted June 20, 2002 Vart beställer man sådana id-brickor? // Fu j Nyfiken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest super Matrosen Posted June 21, 2002 Report Share Posted June 21, 2002 okaj..men det är väl meningen att det ska stå vilka blod grupper man kan ta imot eller e jag helt ute o cycklar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Posted June 21, 2002 Report Share Posted June 21, 2002 Faktum är att vissa har blodgrupper på sina "civila brickor" och i ditt fall så stämmer din analys OA står för dom blod du kan ta.. själv är jag en O och kan bara ta O, shit..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted June 21, 2002 Report Share Posted June 21, 2002 I BATLS boken (reglementet?) står det på sid 59: "Vid tillgång till fri venväg, tas 15ml blod undan för blodgruppering, korstest och B-Hematologi". Alltså är det inte alls säkert att det kommer att stå något om det på brickan. Sen kan jag tycka att svenska försvaret är ganska låsta i gamla banor när det gäller vätsketerapi men det är ett ämne som kanske skall ha en egen tråd och som har lite med detta att göra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest super Matrosen Posted June 21, 2002 Report Share Posted June 21, 2002 Ove. O är dock inte den mest ovanliga blodgrupp man kan ha. I Sverige fördelas blodgrupperna enligt A Rh+ 37% 0 Rh+ 32% B Rh+ 10% A Rh- 7% 0 Rh- 6% AB Rh+ 5% B Rh- 2% AB Rh- 1% >100 andra blodgrupper Så AB- är alltså den mest sällsynta blodgruppen om man nu inte räknar med de ca 100 andra som är praktiskt taget unika.Dessutom kan AB- bara få AB-från andra personer. Har till och med hört om 2 personer som har samma blodgrupp. En kille i amerika och en i Australien. Ingen mer på jorden har den blodgrupp de har. Trist om någon av dem blir skadade hehe. Tydligen så spelar evolutionen ett spratt på mänskligheten eller nått:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted June 22, 2002 Report Share Posted June 22, 2002 Som GA KA säger så har instämplingen av blodgrupp på ID-brickan inte någon större nytta längre. Den primära behandlingen innefattar inte blodkomponenttransfusion till en traumapat utan olika vätskor. Och är det akut så använder man O- villket är alla kan ta iemot. Man ger aldrig en pat blod utan att ha först kontrolleret blodgrupp då om man får fel blodgrupp i sig får man div "trevliga" symtom som att en allergisk reaktion som bara den kan var livshotande och sönderfall av röda blodkroppar( inte bra!). Således inget behov av Blodgrupp på idbricka!! GA KA: jag har öppnat en ny tråd om akutsjukvård i FM, är intresserad om dina åsikter om vätsketerapin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vpl8107 Posted June 22, 2002 Report Share Posted June 22, 2002 "dog tag "bricka som alla i sverige har Ehm... Jag har då inte hört talas om nått sånt. När får man en sån? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Holger3D Posted June 22, 2002 Report Share Posted June 22, 2002 Så idag att någon idiot stavat fel på mitt namn på min namnbricka Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 22, 2002 Report Share Posted June 22, 2002 Holger: Då tjatar man tills man får en ny. Gjorde jag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersL Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 "dog tag "bricka som alla i sverige har Ehm... Jag har då inte hört talas om nått sånt. När får man en sån? Jag har mig veterligen ingen iaf..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest super Matrosen Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 jag har haft den sedan jag var liten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 samma här men jag ska beställa en ny Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Vart får man tag på en ny sådan id-bricka? Jag skall också ha fått en sådan, sedan har tyvärr mina föräldrar "supit bort den". Håll i materielen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Jag fick denna info'n ifrån ViktorH "Beställde från skattemyndigheten. Enligt brevet jag fick brickan i skall man göra följande: Betala in 30 kr på postgironummer 420 84 12 - 9 Man skall ange personnummer, namn och adress. Vill man ha blodgruppen angiven på brickan måste en läkare utfärdat intyg som man skickar in. Man kan tydligen ringa och be om upplysningar på 040 - 14 70 00 också." Mvh Henrik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berkyboy Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Eller så får man en av FM när man rycker in. Fast det kanske inte är så på alla regementen!? ;) --------------------------------------------- 9tim 37min 42sek, and counting... :P --------------------------------------------- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vpl8107 Posted June 24, 2002 Report Share Posted June 24, 2002 Inte på I5 iaf...! Rejält taskigt med info om den här grejen ihuvudtaget tycker jag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radarjägare Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 har haft min sedan jag var liten, gissa om den e inaktuell... fick ingen ny under lumpen heller... ;( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.