Jump to content

Svenska försvaret år 2005


Recommended Posts

"Pursuant to chapter II of the Vienna Document 1999 Sweden hereby provides information on its defence planning for the years 2005--2009."

 

Vienna Document 1999

Participating State: The Kingdom of Sweden

Annual Exchange of Information on Defence Planning 2005

Valid as of 22 March 2005

 

http://www.mil.se/attachments/sw_defencepl...ng2005_2009.pdf

 

Dokumentet innehåller bland annat listor över förband och materiel, samt kostnaderna för de olika delarna i försvaret.

Link to comment
Share on other sites

Intressant läsning:

Fighter/Attack/Reconnaissance Aircraft JAS39 Batch 2 110 20 with batch 3 status

Fighter/Attack/Reconnaissance Aircraft JAS 39 Batch 3 64 12 delivered 2004

 

Det måste glädja mp och v att vi redan har börjat avveckla Gripen...

Link to comment
Share on other sites

En sak jag reagerade på var att det på flera ställen stod:

 

"A 26 Conventional submarine with high capability of Special Forces operations"

 

Det skulle vara intressant att veta varför specialstyrkeoperationer från ubåtar blivit en viktig sak för svenska försvaret, då man väl knappast annars skulle satsa så hårt på den förmågan för de nya ubåtarna som det verkar ovan? Eller är det kanske frågan om ett ubåtsvapen som desperat söker uppgifter i en nutid fylld av nedläggningsrisker och väldigt liten risk för en rysk sjöinvasion? Man kan fråga sig om förmågan att innästla specialförband med ubåt verkligen är värd pengarna, om det blir en av de viktigaste andledningarna till att ha kvar ubåtsvapnet. Förmodligen så hamnar man i en diskussion i stil med:

 

Civilist: "Varför behöver vi en förmåga att innästla specialtrupp med ubåt? Vilka scenarion tänker ni er och varför är de så viktiga att de är ett av de primära skälen till att bevara ubåtsvapnet?"

 

Ubåtsfolk: "Det är jättehemligt och det får ni inte veta, men lita på oss, vi vet vad vi gör..."

 

Om någon ubåtsmänniska blev sur av ovanstående, så får ni gärna fylla på med mer ubåtsinformation i den här tråden;

 

http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=13033

 

och motivera ert existensberättigande. :P ,O

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara intressant att veta varför specialstyrkeoperationer från ubåtar blivit en viktig sak för svenska försvaret, då man väl knappast annars skulle satsa så hårt på den förmågan för de nya ubåtarna som det verkar ovan?

Hmm, känns som att en sådan ubåt får ett ganska litet operationsområde. Flottan kanske vill återuppta sin "charterverksamhet" till andra sidan Östersjön?

 

 

En annan sak jag funderar över är:

Land Forces:

• two active brigade command and control elements

Alltså två brigadledningar existerar i nuläget. Senare läser man att dessa 2007 ersätts av tre "Brigade-level HQ with support units" Vad är den egentliga skillnaden? Att dessa HQ:s nödvändigtvis inte behöver vara brigadledningar utan bara ledningsstaber på brigadnivå, några slags stridsgrupper kanske? Om inte annat är det intressant att ambitionerna är tänkta att ökas i framtiden på den nivån.

Link to comment
Share on other sites

En annan sak jag funderar över är:
Land Forces:

• two active brigade command and control elements

Alltså två brigadledningar existerar i nuläget. Senare läser man att dessa 2007 ersätts av tre "Brigade-level HQ with support units" Vad är den egentliga skillnaden? Att dessa HQ:s nödvändigtvis inte behöver vara brigadledningar utan bara ledningsstaber på brigadnivå, några slags stridsgrupper kanske? Om inte annat är det intressant att ambitionerna är tänkta att ökas i framtiden på den nivån.

Det jag hört och läst i andra sammanhang är att de sista brigaderna nu försvinner (till och med på pappret, alltså) och ersätts av ett antal stridsgrupper a la NBG. Så det handlar förmodligen om dessas staber. Med andra ord, istället för två brigader så får vi tre bataljonsstridsgrupper. Jag vet inte om jag skulle kalla detta för att öka ambitionsnivån...

Link to comment
Share on other sites

Hur kommer det sig att man kan redovisa fram till år 2009? Är det då nästa försvarsbeslut skall fattas? Den logiska, men enfaldiga människan bakom detta tangentbordet trodde att det skulle fattas 2008...

 

EDIT: Hittade lite intressant om saken(Finns att läsa på sidorna 11-12):

 

 

...Swedish Total Defence planning is founded on Parliamentary Resolutions, previously covering a period of three years but from 2005 subject to changes every year...

 

...Swedish defence planning has, in the past, been based on Parliamentary Resolutions, normally covering three years... However, three-year Defence Bills are no longer concidered suitable, given the likelihood of further rapid and extensive changes in the security situation. Therefore, as a result of the 2004 Defence Bill, defence planning will be become tied into the the normal budgetary process, with annual budget bills.
Edited by simon
Link to comment
Share on other sites

ndrar om det fortfarande kommer att rustas ner lika mycket om 10 år då Putin, nu ännu galnare och maktfullkomlig, marcherar in i Baltikum för att säkra ryska östersjöintressen.

 

Jag tror faktiskt att det kommer att rustas upp om en 10-15 år.

Link to comment
Share on other sites

En sak jag reagerade på var att det på flera ställen stod:

 

"A 26 Conventional submarine with high capability of Special Forces operations"

Eller så är det bara ett sätt att beskriva ubåtarnas egenskaper så att även andra flottor förstår dem.

 

...Grundgående i ett grunt hav med massa öar... Jmf. stillahavet och atlanten...

Link to comment
Share on other sites

En sak jag reagerade på var att det på flera ställen stod:

 

"A 26 Conventional submarine with high capability of Special Forces operations"

Eller så är det bara ett sätt att beskriva ubåtarnas egenskaper så att även andra flottor förstår dem.

 

...Grundgående i ett grunt hav med massa öar... Jmf. stillahavet och atlanten...

Att frasen "high capability of Special Forces operations" förekommer flera gånger i den här texten verkar åtminstone i mina ögon antyda att innästling av specialförband börjat bli en mer prioriterad verksamhet för svenska ubåtsvapnet än vad det varit tidigare. Eller så har man kanske bara börjat bli mer öppen angående detta. Har samverkan med ubåtar ingått i adyks utbildning?

Link to comment
Share on other sites

Mig veterligen har inte ubåtarna inte några "special forces" anpassningar. Någon som vet mer?

De som vet mer kommer troligen inte att berätta det här...

 

Frågan är vad det behövs för anpassningar egentligen? Det jag kan tänka mig är en större utstigningssluss för att lättare få med sig mer utrustning om man ska lämna ubåten i uläge. Alternativt något vattentätt förvaringsutrymme åtkomligt från däck, så att man slipper krångla med utrustning genom tornet. Annars så borde det redan idag inte vara något problem att ta med sig tre eller fyra passagerare. I värsta fall får man väl lämna en tung torped eller två hemma för att skapa plats.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är vad det behövs för anpassningar egentligen?

Man kan ju titta på vad USA, som dock har något mer pengar till sådant här än vad Sverige har, gjort med USS Jimmy Carter (SSN 23):

 

Jimmy Carter is the third and final submarine of the Seawolf class. Unlike its siblings, USS Seawolf and USS Connecticut, Jimmy Carter is fitted with a 100-foot-long hull extension, providing it with a wealth of new capabilities that make it a true multi-mission platform.

 

Jimmy Carter has a unique open ocean interface that allows the deployment of remotely operated vehicles, which will be able to retrieve and deploy weapons, countermeasures and sensors.

 

The submarine is also special operations-friendly and can accommodate a dry deck shelter or an advanced SEAL delivery system for special operations forces. It has a reconfigurable cargo area, which allows for storage of supplies, and includes a command center suite for mission planning. The submarine can berth up to 50 special operation forces personnel.

 

http://www.defenselink.mil/transformation/.../ta112304d.html

 

Differentiating the Jimmy Carter from all other undersea vessels is its multi-mission platform (MMP), which includes a 100-foot hull extension to enhance payload capability.  The MMP will enable the Jimmy Carter to accommodate the advanced technology required to develop and test new generation of weapons, sensors and undersea vehicles for naval special warfare, tactical surveillance and mine-warfare operations.

 

http://www.globalsecurity.org/military/lib...50215-dod01.htm

 

The planned alterations include lengthening the hull behind the sail and inserting an Ocean Interface (OI) section that will support the Multi-Mission Project by opening larger payload apertures to the sea. The resulting modular architecture will allow the ship to be configured for specific missions using interchangeable payloads and tailored support services, yet it will preserve the submarine's core mission capabilities for normal tasking. The OI hull insert is unique, with a horizontal "hourglass" configuration that necks the pressure hull down to a "wasp waist," so that when the section is faired over, significant external volume will be available outside the pressure hull, but still within the skin of the ship. This will allow more flexibility in designing and adding systems and storage, while maintaining a smooth hydrodynamic hull shape with minimal impact on the ship's draft. The OI facilitates more flexible payload interfaces with the water and imposes far fewer constraints on the shape or size of weapons, auxiliary vehicles, and sensors to be deployed from the submarine. The OI supports the launch and recovery of tethered and autonomous vehicles without incurring many of the difficulties of current designs using torpedo tubes. The external volume under the shroud could also contain the necessary support systems for such vehicles. This approach would allow the host submarine to control the vehicle from within the ship without consuming valuable internal space for large cable reels or other support equipment. The OI will also allow the ship to deploy and retrieve a new generation of weapons, countermeasures, and sensors, which can now be developed without the size limitations imposed by torpedo or vertical launch tubes. In addition, Jimmy Carter will be configured with an advanced communications mast to support the high-volume data requirements of network-centric warfare, as well as DSB-recommended auxiliary maneuvering devices for low speed operations in littoral regions.

 

Jimmy Carter will also be capable of supporting Special Operations Forces (SOF), with provision for operating the Dry Deck Shelter (DDS) and Advanced SEAL Delivery System (ASDS). Moreover, one of the ship's most important functions will be to support research and development for future Naval Special Warfare (NSW) undersea mobility requirements, tactics, techniques, and procedures. Jimmy Carter had already been programmed to support NSW, but the additional volume and length of the OI provides even greater potential to develop new roles for submarines in special operations. The OI will provide a hangar or garage capability for locking-in and locking-out future generations of SEAL delivery vehicles, and her reconfigurable cargo area can accommodate dry stowage and access for maintenance. Other internal volume will be available as command and control space for mission planning and monitoring, plus dedicated berthing space for up to fifty SOF Team members. The extra external volume created by the hourglass design allows for stowage of SOF supplies like Combat Raiding Craft, fuel, munitions or delivery vehicles.

 

Tactical surveillance from submarines is expanding and may soon include the use of Unmanned Aerial Vehicles (UAVs) and large off-board arrays, facilitated by improving submarine communication capabilities. USS Chicago (SSN-721) demonstrated this concept in a 1996 exercise, when she controlled a camera-equipped Predator UAV while submerged and then relayed remote images to shore in real-time to support SOF operations. In future, the OI could conceivably house not only the means for controlling a UAV, but also launching it. The reconfigurable electronics space will accommodate the additional installed electronics necessary to support auxiliary vehicles, sensor processing and analysis electronics, and a variety of remote environmental sensors.

 

http://www.chinfo.navy.mil/navpalib/cno/n8...immycarter.html

 

The USS Jimmy Carter, set to join the nation's submarine fleet Saturday, will have some special capabilities, intelligence experts say: It will be able to tap undersea cables and eavesdrop on the communications passing through them. The Navy does not acknowledge that the $3.2 billion submarine, the third and last of the Seawolf class of attack subs, has this capability. "There are limits to what I can say on the sub's capabilities, but let's just say the Jimmy Carter is uniquely capable to perform missions vitally important to the war on terror," said Rep. Rob Simmons, a Republican and former CIA officer whose district includes Groton, Connecticut, where the sub was built.

 

But intelligence community watchdogs have little doubt: The previous submarine that performed the mission, the USS Parche, was retired last fall. That would happen only if a new one was on the way.

 

http://msl1.mit.edu/furdlog/docs/cnn/2005-...ptical_taps.pdf

 

Jag har läst att man bland annat ska ha gym och andra träningsmöjligheter i Jimmy Carter, för att på så vis försöka undvika att de stackars sälarnas fysförmåga går sönder helt under längre uppdrag. Mer information om USA:s verksamhet med att lyssna av undervattenskablar finns i:

 

Blind Man's Bluff: The Untold Story of American Submarine Espionage

Sherry Sontag, Christopher Drew, Annette Lawrence Drew

HarperTorch

1999

 

Jag har även ett minne av att det nämns i;

 

Body of Secrets : Anatomy of the Ultra-Secret National Security Agency

James Bamford

Doubleday

2001

 

och/eller:

 

The Puzzle Palace : Inside America's Most Secret Intelligence Organization

James Bamford

Penguin (Non-Classics)

1983

 

Mer information om Advanced SEAL Delivery System (ASDS):

 

The Advanced SEAL Delivery System (ASDS) is the first dry combat submersible designed to deliver US Navy SEALs and their combat gear clandestinely to hostile shores. Carried on the back of a nuclear submarine to the mission area, ASDS offers greater speed, endurance, depth, and stealth than current battery powered swimmer delivery vehicles.

 

This sophisticated vehicle is equipped with multiple sonars, an inertial navigation system, a GPS satellite navigation receiver, and a robust communications suite. It is fitted with two hydraulically elevated masts, one that contains an optical periscope and ESM system and one with communications antennas. ASDS is piloted by a submarine qualified officer and co-piloted by a SEAL officer.

 

The first submarines capable of carrying the ASDS are the USS Charlotte (SSN-766) and the USS Greeneville (SSN-772). Future host submarine capability includes the SSGN and Virginia class submarines. ASDS can be carried in a C-5A or C-17 aircraft atop its specially designed tractor-trailer transport to a forward location to meet up with a host submarine.

 

ASDS was delivered to the Navy in 2003.

 

Length: 65 feet

Displacement: 60 tons

Capacity: More than 5, plus gear

Speed: More than 5 knots

Depth: 200+ feet

Range: 100+ nautical miles

 

http://www.es.northropgrumman.com/products...ms_overview.htm

Link to comment
Share on other sites

Dom öppna ritningarna som finns tyder ju inte på någon förmåga alls, om man inte räknar torpedtuberna, men dom ser jag inte som ett bra alternativ. Jag tycker att beskriva dom svenska ubåtarna som "high capability" som en aning utanför det jag kallar sanning...

Link to comment
Share on other sites

Dom öppna ritningarna som finns tyder ju inte på någon förmåga alls, om man inte räknar torpedtuberna, men dom ser jag inte som ett bra alternativ. Jag tycker att beskriva dom svenska ubåtarna som "high capability" som en aning utanför det jag kallar sanning...

Men nu var det frågan om A26, som är den framtida svenska ubåten.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju titta på vad USA, som dock har något mer pengar till sådant här än vad Sverige har, gjort med USS Jimmy Carter (SSN 23):

Tja, de har alltså stoppat i en större utstigningssluss som även grejar en miniubåt och fått plats med ett vattentätt förvaringsutrymme för utrustning. Min gissning var alltså inte helt fel. :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...