Jump to content

Hur återhämta sig efter matförgiftning?

Guest J-Star

Recommended Posts

Guest J-Star

Dagen innan midsommarafton...

Ca 1830: avnjuter god cheddarburgare.

0030: Går och lägger mig och "fryser" av någon konstig anledning.

0100: Fästmön noterar att hela sängen vibrerar. Jag har allvarliga frossbrytningar.

0130: Känner en specifik känsla i maggropen. Förflyttar mig till dass... 10 sek senare nödtömmer övre delen av systemet.

0200: Hugg i magen. Och igen. Återigen till dass. Nedre delen av systemet nödtömmer.

0700: "Vaknar" (kan man vakna då det man gjort är att ligga och feber-yra?) badandes i svett... klockan känns som att den borde varit 1000-1100.

1400: Avbryter midsommarfirande på grund av ömhet i hela kroppen samt matthet.

Fråga: Hur kurerar man sig bäst efter misstänk matförgiftning?

/J

Jag har fått lära mig att dricka mycket vatten, för att man får vätskebrist i samband med magsjuka. Jag brukar även äta druvsocker för att komma igång igen.

Guest J-Star
Före eller efter du varit hos läkaren?

Har inte varit hos läkare. Tänker inte göra det annat än om kräkningar/diarre återkommer.

/J

Guest J-Star
Jag har fått lära mig att dricka mycket vatten, för att man får vätskebrist i samband med magsjuka. Jag brukar även äta druvsocker för att komma igång igen.

Ok... har apelsinjuice och Grappo hemma. Kör på det.

/J

Håller det på mer än 2 dar så sök läkare.

Bor ju i ett område som har Rötmånad året runt.

Vätska är viktigt.Även om du spyr upp det.Försök o få lite kex eller något i dig.

Ofta så slutar Spyandet ganska snart men nedre regionen kan hålla på någon dag längre.

Har åkt dit på KRAFTIG matförgiftning här och gick inte till Farbror Doktorn på 5 dar.Detta slutade med dropp,Piller och ett antal liter Gatoraid.

Krya på dig.

MVH

Olaevil

Och Trevlig midsommar

;)

Guest J-Star

Status just nu är att kräkningar och diarre har inte återvänt. Däremot har jag temp 39.5 C.

EDIT: Sjukvårdsupplysningen tycker vätska, vila och övervaka allmäntillståndet. Om det inte försämras dramatiskt (nya kräkningar/diarré) så är det bara att vänta ut febern.

/J

Guest J-Star
Drick Välling 991-pic-7ee00e.gif ! vatten ..vatten. ..vatten

Heh... har faktiskt majsvälling hemma... till lillan. :)

Fullkorn var de dock noga med på sjukvårdsupplysningen att det skulle jag inte äta. Mjölk, mölkprodukter och fullkorn var att undvika. A-fil och Proviva däremot var att rekommendera.

/J

Guest J-Star
Drick enorma mängder vatten, kolpulver och nyponsoppa (eller tomatsoppa/tomatjuice). Bästa som finns emot magsjuka.

Kolpulver? Utveckla gärna...

Kol används för att suga upp gifter. Matförgiftande bakterier gör just det: avsöndrar gifter.

/J

Drick enorma mängder vatten, kolpulver och nyponsoppa (eller tomatsoppa/tomatjuice). Bästa som finns emot magsjuka.

Kolpulver? Utveckla gärna...

Kol används för att suga upp gifter. Matförgiftande bakterier gör just det: avsöndrar gifter.

/J

Precis. Vattnet ser till så att du inte blir uttorkad, kolet binder gifter och nyponsoppan eller tomatjuicen återställer ph-värdet i magen (plus att det är rätt gott och lätt att dricka utan att spy upp det).

J-star: Du har redan fått en del bra tips med vätska osv.

Jag blev ordentligt matförgiftad när jag gick i gymnasiet, så mitt råd är om du har några fysiska aktiviteter inplanerade de närmaste 14 dagarna så avboka dom...

Jag låg däckad i en vecka med tokfeber och helt slut (efter ett drygt dygn när kroppen dumpade allt jag hade fått i mig och lite till).

En vecka efter detta tänke jag vara med på lite orientering. Det var inte en bra ide, jag fick skjuts hem (likblek) av läraren.

Vargas: Du är elak ,O

Ok... har apelsinjuice och Grappo hemma. Kör på det.

/J

Inte apelsinjuice vid magsjuka......det retar bara upp magen ännu mer. Det vill du inte göra. Citronsyra är inte det snällaste mot magen och bappelsinjuice är dessutom vätskedrivande vilket du inte heller vill utan håll dig till vatten. Det har du ju i mängder, eller hur?

Krya på dig!!!

Nu har du förhoppningsvis inte behov av fler råd men jag vill rekommendera blåbärssoppa, gärna Proviva. Då får man vätskeersättning och något som lugnar magen i ett paket. Det lägger sig som bomull i en ömmande magsäck. Precis som Fu Kallenberg säger bör man absolut undvika citrusjuicer när man har jalla.

Guest J-Star
Nu har du förhoppningsvis inte behov av fler råd men jag vill rekommendera blåbärssoppa, gärna Proviva. Då får man vätskeersättning och något som lugnar magen i ett paket. Det lägger sig som bomull i en ömmande magsäck. Precis som Fu Kallenberg säger bör man absolut undvika citrusjuicer när man har jalla.

Jallan var snabbt avklarad. Kräkandet var avklarat på 1-2 min utan vare sig föregående eller efterföljande illamående. Samma gällde skitandet.

/J

Då är det med andra ord dags att ta fasta på rådet från PJ O'Rourke som Hotel Charlie One förmedlade. Öppna flaskan och sätt igång med att bygga upp försvaret. :)

Stäm gatuköket (vilket jag tolkade det som) som sålde burgaren till dig, så har du råd att bygga upp ett jättebra immunförsvar! :/

Guest J-Star

Vissa saker tyder på att det inte var matförgiftningen som gav mig feber. Jag har symptom som är misstänkt lika bihåleinflammation. Snygg midsommar där... matförgiftning och bihåle-bugg samtidigt. J -> :Malaj: <- 2005 års midsommarhelg.

/J

senast jag blev matförgiftad så låg jag och spydde konstant i 1 vecka , kanske borde ha gått till doktorn då ? ;) (+ att jag hade feber , huvudvärk , yrsel )

men de gick över efter 1 vecka ;)

va inte så himla roligt till sist när man spydde men inte hade nåt kvar i magen att spy upp .

ska väl tilläggas att det också va en jävla bantningskur . gick ner typ 7 kg för att jag aldrig käka

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...