Jump to content

Larmminor och sjukvårdsmateriel?

mopp

Recommended Posts

Mitten av sommaren har kommit, och jag ska ge mig iväg på en fin tur med kamraterna i det mest björnrikaste och jävliga området Norrbotten skådat. En bekant sa att något som kan vara bra att ha med om ni verkligen är rädda skulle vara larmminor, och sätta upp en bit utanför tälten. Björnarna ska tydligen sticka direkt.

För att vara kortfattad, kan man få tag på såna som militären använder? Kan väl inte klassas som något vapen precis.

Min andra fråga är vanligt militärt sjukvårdsmateriel. De små kompresserna i sina strålbehandlade mjukplatsfodral är väldigt lätta att packa ner (hjälpte mig finfint förra året då jag gick rakt in i en bunt taggtråd och voltade på en stubbe).

Då jag var yngre fick jag så många såna jag kunde bära från Prao:n på F21, så särskilt svåra att få tag på kan de väl inte vara?

Apoteket säljer annars små väskor med förstaförband, plåster och allt annat som kan behövas för en rimlig peng.

Så ska du ha sjukvårdsmatriel kolla med ditt närmsta apotek..

Du ska nog INTE hålla på och leka med larmminor utan att veta vad du håller på med, finns nog viss risk att du kan behöva sjukvårdsmatrielen då. Det är nog större risk att skada dig på en larmmina än att du ens får se en björn.

Ps. det är väl bara en människa som har blivit dödad av björn (stort djur inte nåt annat) sen början av 1900 talet om jag inte har helt fel.

Edited by M00nStalker

Men så använde han inte larmminor heller  :P

:rockon:

nej han gjorde väl inte det, det kanske han borde ha gjort

men blir det inte rätt många larmminor för att täcka upp en tältplats jag menar man vill ju inte ha en larmmina uppsatt precis utanför tältet.

Edited by M00nStalker

Björnens farlighet

Vår bild av björnens farlighet är skapad av människan. I Sverige dog en älgjägare 2004 av möte med björn. Det var första dödsolyckan sedan 1902, då en skadskjuten björn dödade en förföljande jägare. År 1999 förblödde en motionerande man i Finland när han sårades av en björnhona som hade en unge. Flera människor har dock blivit bitna av björn. I nästan samtliga fall har björnen dessförinnan varit skadskjuten. Inga kvinnor har blivit skadade och ytterst sällan män utan vapen.

Saxat från Naturvårdsverkets hemsida.

Edited by Lonnelid

Björnens farlighet

Vår bild av björnens farlighet är skapad av människan. I Sverige dog en älgjägare 2004 av möte med björn. Det var första dödsolyckan sedan 1902, då en skadskjuten björn dödade en förföljande jägare. År 1999 förblödde en motionerande man i Finland när han sårades av en björnhona som hade en unge. Flera människor har dock blivit bitna av björn. I nästan samtliga fall har björnen dessförinnan varit skadskjuten. Inga kvinnor har blivit skadade och ytterst sällan män utan vapen.

Saxat från Naturvårdsverkets hemsida. Hade nyligen ett fall här som inte involverade.

hmmm undra ifall man kan anmäla björnen till Jämo eftersom han inte är direkt jämnställd i urvalet av sina offer, och verkar diskriminera kvinnor. :rockon:

• BlåGul -1

Sover man i tält så kommer björnen att känna och höra att man är där och då undvika ens förläggning. Förutsatt att det inte är en björn som är tillvand människor (tex. på en djurpark) och sedan hamnat i det fria.

Mitt tips är att skippa larmminorna och ha mat i lufttäta burkar så inte djur av någon kategori lockas dit.

/Krook uppvuxen i Nordvästra Hälsinglands skogar.

Sover man i tält så kommer björnen att känna och höra att man är där och då undvika ens förläggning. Förutsatt att det inte är en björn som är tillvand människor (tex. på en djurpark) och sedan hamnat i det fria.

Mitt tips är att skippa larmminorna och ha mat i lufttäta burkar så inte djur av någon kategori lockas dit.

/Krook uppvuxen i Nordvästra Hälsinglands skogar.

Jo, jag vet det då jag själv är uppväxt i skog och vildmark. Fast det har inte hindrat björn tidigare, då de har kommit inlunkande på gård och mark för att lämna en blåbärsblaffa framför ytterdörren. :)

Jag frågade mest om larmminor nu så jag visste om man kunde få tag på det, och var.

Men de lär bli skippade efter vad jag har hört här i tråden, lät lite värre än jag trodde de skulle vara.

Tack för hjälpen ändå allihopa, jag ska ta mig ett snack med dem jag känner på närmaste garnision för att försöka fixa ihop lite sjukvårdsgrejor. :lala:

Om du nu mot förmodan skulle ha turen att stöta på en björn så skräm ej bort den utan njut av synen.

Skulle du nu tycka att det är obehagligt att vistas i Svenska områden där en mycket liten chans (ja, så är det) finns att komma i kontakt med björn kan du göra följande:

Ha med en lina så att du kan hissa upp maten i ett träd en bit från tältet.

Pissa lite här och där runt tältet.

Prata högt eller ha en bjällra pinglandes när du går.

Två taskiga situationer:

Mellan hona och ungar; Avlägsna dig bort från ungarna även om det för dig närmare honan. Klättra upp i närmsta träd.

Du går på ett slaget djur, ibland med vegetation, förna krafsat över det. Avlägsna dig omedelbart samma väg som du kom men spring inte.

Om du blir anfallen:

Släpp ryggan om möjligt, det kan distrahera björnen som stoppar för en undersökning. (Du kan aldrig springa ifrån en björn.)

Kommer du inte undan, ligg ner på magen och skydda huvudet och nacke med armarna. Spela död och ge inte ett ljud ifrån dig även om du blir biten

I ett träd är du säker. Även den största björn har en öm nos som inte gillar en klack från dig. ( om du visste hur bra man är på att klättra i träd när det gäller :uzi )

Ang vapen:

En forskare här i Sverige fick en björn över sig vid ett förtidigt uppvaknande efter bedövningspil. Han hadde alltid haft en 44:a magnum på sig när han jobbade. Han satte 6 skott i bröstet på björnen som inget märkte. Som tur hadde de hund med sig som gav sig på björnen och avledde dess uppmärksamhet varvid man kunde skjuta den med en studsare. När jag jobbade i Canada hadde vi Winchester defenders med slugs samt " Bearbangers" att skrämma dem med. Pepparspray var poppis hos en del som last ditch defence. Pepparspray fick dock alldrig tas med in i HKP pga risken för krasch om den utlöste (HKP har gått i backen pga detta) och en del piloter vägrade även fasttejpning utanpå kärran.. Men vapen behövs inte vid vandringar i Sverige...

Hälsningar 3 ggr i trädet :rocketl: