skinner Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 Någon som har erfarenhet av försvarets utombordsmotorer? Har fått erbjudande att köpa en 70hp (tror det inte hundra säker men storleken spelar mindre roll) av en kompis för 3000kr. Den är från 80-talet någon gång och är knappt körd. Edit: Vad är det för märke på motorerna från början? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fj Fjun Posted June 25, 2005 Report Share Posted June 25, 2005 Bara det inte är en utombordare för P100, då får du problem och sätta den på jollen Vet i övrigt inte ngt om utombordare i kronans tjänst, bara att ovanstående är stor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted July 22, 2005 Report Share Posted July 22, 2005 Vi hadde Mecury motorer på våra gummibåtar men om jag inte missminner mig så var de "civila" Helvete var roliga albatrosserna var att köra. Fick en gång en komedörkapten helt vansinnig när vi brände runt, och lekte i full fart, i Karlskronas hamnbassäng med en albatross vi var där och hämtade. Men en vit lögn blev vår räddning. -Komendörkapten, vi utför teknisk kontroll vid maxbelastning. Kontrollen måste ske inom hamnområde enligt reglerna... Hans svar blev: jävla kustartellerister, slutför provet och stick härifrån Åter till motorer. Man testade olika båtar när jag låg inne. På dessa satt en uppsjö av motorer varav en del "militära". Vet du vilket förband motorn tillhört? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted July 22, 2005 Author Report Share Posted July 22, 2005 (edited) Ær 90% på att det ær Ka5 som har ægt den Edited July 22, 2005 by skinner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fa/Kapten Posted July 22, 2005 Report Share Posted July 22, 2005 En kompis köpte en för ca fem år sedan, vid en utförsäljning FMV (?) hade av en del förrådsställd mtrl. Motorn var en 70 hk Evinrude och från 80 talet någongång. Har för mig han betalade 5000 för den. Enligt honom var den ett klipp, då den stått konserverad och torrluftad under många år och dessutom körd ytterst få timmar. Han sålde den dessutom vidare med en hygglig förtjänst efter något år.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted July 27, 2005 Report Share Posted July 27, 2005 Jag har en 45-hästars Evinrude (3-cylindrig) från -85 som från början härstammar från FM. Under den gröna färgen är den fältmässigt orange. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted July 27, 2005 Report Share Posted July 27, 2005 Jag har en 45-hästars Evinrude (3-cylindrig) från -85 som från början härstammar från FM.Under den gröna färgen är den fältmässigt orange. <{POST_SNAPBACK}> Finns ju en anledning till att den är jus orange under den gröna färgen , nämligen för att: .... precis innan man säckar ihop av vätskebrist i en nödsituation så sätter man sig ju givetvis och skrapar bort den gröna färgen för att underlätta för undsättningen så att Yman lättare kan se båten ifrån sin hkp BTW vart på nätet hittar man bra billiga utombordare och båtannoser ? Slut OT @ Skinner är det bara en motor eller vet du om försvaret krängt av ett flertal som nu finns till salu ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilleobelix Posted July 27, 2005 Report Share Posted July 27, 2005 Vi hade en fr¨ån KA1 på en gummitbåt. 50 hk och den var stor & klumpig. Om den gick så fungerade den kanon men kolla upp alla packningar mm då de flesta legat i 100 år i förråd. Hemvärnet jag tillhörde då fick långlåna 4 st och vi servade upp 4 motorer som gick kanon men sommaren efter så hade allt skickat till Estland och förrådsmännen orkade inte ringa och fråga om vi ville behålla våra fina gummibåtar.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HoneyFresh Posted July 31, 2005 Report Share Posted July 31, 2005 Vad e det för cammo på motorn? Slät grön? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts