smirnoff Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Jag kommer ihåg att för några år sen, fick jag se på Tv hur ryska stridsvagnsförare basker alternativ gick ut på ett vattenprov då de skulle köra hela vagnen genom 2-3meters djupt vatten med snorkel... och om det klarade så blev de s.k. "RITIGA" förare. Undrar om sånt förekommer i svenska FM ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trekker Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Mig veterligen saknar vi snorklarna till Leo så det är nog ingen bra ide.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wigurt Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Vi kan vada med vagnarna upp till tornkransen sen läcker den tydligen sägs de för det är inte samma tätning där som de är på 121, vet ifan kan nog stämma...men när vi vadade på förarskolan så läckte inte tornet men det gjorde därimot förar luckan med kraft så jag blev helt pisseblöt, men om vi säger att tornkransen är tät och att förarluck listen är bättre vårdad så skulle de gå att snorkla med tonksen men vi har ju inga snorklar och inga sjöar som klara av trycket av banden heller. //tanker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Man pumpar upp en bälg i tornkransen på strv 121, sen är den tät. Har gått genom större pölar som täckt hela chassit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wigurt Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Man pumpar upp en bälg i tornkransen på strv 121, sen är den tät. Har gått genom större pölar som täckt hela chassit. ofan de visste jag faktiskt inte...lärt mig något nytt ni på dom "riktiga tanksen" har endel finesser ni ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trekker Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 men vi har ju inga snorklar och inga sjöar som klara av trycket av banden heller. //tanker Det är inte så att man planlöst vadar överallt. Man måste ha snorkoll på nedfarter, uppfarter och marken därimellan, annars sitter man där med en vagn och det gillar faktiskt inte ens ryssarna. Färdiga vad tillsammans med brofästen finns/fanns längs med de stora älvarna/åar. Och för den delen har väl strv 121 0.83 i marktryck en T-80 har 0.93.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scribe Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 (edited) men när vi vadade på förarskolan så läckte inte tornet men det gjorde därimot förar luckan med kraft så jag blev helt pisseblöt Ska inte Leoparden vara C-skyddad? Om den läcker vatten kan den också läcka nervgas, eller? EDIT:stavningskontroll Edited June 23, 2005 by Scribe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 (edited) Ska inte Leoparden vara C-skyddad? Om den läcker vatten kan den också läcka nervgas, eller? Eftersom det är fasligt svårt att göra något absolut tätt, inte minst vagnar, så har man ett system som suger in luft som det sedan filtrerar och genererar ett övertryck med i vagnen så att inget kan komma in. EDIT: Och, för att vara övertydlig, så är det inget man har påslaget under normal övning. Edited June 23, 2005 by Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wigurt Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 (edited) QUOTE (wigurt @ Jun 22 2005, 22:17 ) men vi har ju inga snorklar och inga sjöar som klara av trycket av banden heller. //tanker Det är inte så att man planlöst vadar överallt. Man måste ha snorkoll på nedfarter, uppfarter och marken därimellan, annars sitter man där med en vagn och det gillar faktiskt inte ens ryssarna. Färdiga vad tillsammans med brofästen finns/fanns längs med de stora älvarna/åar. Och för den delen har väl strv 121 0.83 i marktryck en T-80 har 0.93.. Jo jag vet att tyskarna tex hade förberedda floder/sjöar osv som dom hade gjutit grunder på som dom skulle kunna köra på, men vi i sverige har iaf en mycket geggigare och sunkigare miljö vad de gäller insjöar osv vi sjunker som stenar...kan lova dig att jag då aldrig skulle snorkla med min tank ifall det inte va en gjuten grund under. Jag kan nog tänka mig iofs utan någon som helst fakta men bara en tanke så borde väl 121 marktryck vara hägre eftersom att T vagnarna brukar ha så in i helvetes breda bandaggregat, men men 122 har iaf högra marktryck än både 121 och T80 QUOTE (Scribe @ Jun 23 2005, 11:00 ) Ska inte Leoparden vara C-skyddad? Om den läcker vatten kan den också läcka nervgas, eller? Eftersom det är fasligt svårt att göra något absolut tätt, inte minst vagnar, så har man ett system som suger in luft som det sedan filtrerar och genererar ett övertryck med i vagnen så att inget kan komma in. EDIT: Och, för att vara övertydlig, så är det inget man har påslaget under normal övning. Jo det är de faktistk...NBC systemet ska alltid vara på när instigningsluckorna är stängda och alltid under skarpskjutningar och man har de på faktiskt över tiden blir så fuktigt i vagnen annars, samt att ifall någon skulle lägga av en fis så försvinner lukten snabbare...NBC ger en lite friskluft i vagnen för efter några dygn där i så blir det jätte sunkigt, NBC kan man inte ha igång när man var vadhydraliken igång heller... //tanker EDIT: skriver som ett fyllo samt kass på QUOTandet Edited June 23, 2005 by wigurt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 Jo det är de faktistk...NBC systemet ska alltid vara på när instigningsluckorna är stängda och alltid under skarpskjutningar och man har de på faktiskt över tiden blir så fuktigt i vagnen annars, samt att ifall någon skulle lägga av en fis så försvinner lukten snabbare...NBC ger en lite friskluft i vagnen för efter några dygn där i så blir det jätte sunkigt, NBC kan man inte ha igång när man var vadhydraliken igång heller... //tanker Okej, ni gör så då. Inte vi. 90an har lite andra möjligheter att få ut fislukt och 042-ångor med ventilationsfläkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 Skarpskjutningsdelen har jag inget minne av, kan vara nya regler. När luckorna är stängda skall man ha nbc-systemet på. Det är dessutom bra för allergiker eftersom pollen försvinner i cyklonfiltret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trekker Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 QUOTE (wigurt @ Jun 22 2005, 22:17 ) Jo jag vet att tyskarna tex hade förberedda floder/sjöar osv som dom hade gjutit grunder på som dom skulle kunna köra på, men vi i sverige har iaf en mycket geggigare och sunkigare miljö vad de gäller insjöar osv vi sjunker som stenar...kan lova dig att jag då aldrig skulle snorkla med min tank ifall det inte va en gjuten grund under. Jag kan nog tänka mig iofs utan någon som helst fakta men bara en tanke så borde väl 121 marktryck vara hägre eftersom att T vagnarna brukar ha så in i helvetes breda bandaggregat, men men 122 har iaf högra marktryck än både 121 och T80 Varför skulle man vada i en insjö? Att vada kräver att man har förberedda platser, såväl om man är svensk, rysk eller tysk. Annars får man räkna med att fastna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 Undrar om sånt förekommer i svenska FM ? Kan tänka mig att frånvaron av dylika övningar har att göra med att diverse miljöorganisationer inte gillar den oljeblandade gegga man släpper ut... Förklaring: Som alla maskiner läcker motorer, hydraulsystem och liknande olja mm i större eller mindre mängd även i stridsvagnar/stridsfordon. Då detta läckage inte kan droppa ut på passerad väg och blandas bort i vanlig ordning på grund av bottenpansaret så samlas det i stället i bottnen av vagnen. Då man snorklar så sätts länspumpar igång för att pumpa bort insluppet vatten (genom t.ex. förarlucka som ovan) och följaktligen pumpas den ansamlade geggan också ut och förorenar våra vackra vattendrag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
volvo_viking Posted July 3, 2005 Report Share Posted July 3, 2005 Stridsvagn S hade ju en typ av tygvägg som gjorde att vagnen kunde gå på botten? Eller är det en prototypbild jag har sett? //Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted July 3, 2005 Report Share Posted July 3, 2005 Stridsvagn S hade ju en typ av tygvägg som gjorde att vagnen kunde gå på botten? Eller är det en prototypbild jag har sett?//Janne Det var den så kallade flytbälgen, som fick vagnen att flyta. Det verkar ha varit mera undantag än regel att den var monterad på vagnar under vanliga övningar (stängerna på sidorna). Övade man ofta flytning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 3, 2005 Report Share Posted July 3, 2005 Stridsvagn S hade ju en typ av tygvägg som gjorde att vagnen kunde gå på botten? Eller är det en prototypbild jag har sett?//Janne Det var den så kallade flytbälgen, som fick vagnen att flyta. Det verkar ha varit mera undantag än regel att den var monterad på vagnar under vanliga övningar (stängerna på sidorna). Övade man ofta flytning? Bälgen satt alltid monterad men övrig utrustning fanns inte på vagnen, detta för att den var väldigt utsatt och lätt gick sönder. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted July 3, 2005 Report Share Posted July 3, 2005 IKV-91 hade en sådan bälg på bakpansaret för simning med tillhörande stag i ett fack. Eftersom reglerna för simmning med vagn var så anala så att man helt enkelt inte gjorde det (i krig så kan vi det ändå sa Kn P) så förblev bälgen nedfälld tills den skulle slutvårdas. Självklart var det torr och trasig när vi drog upp den. Bälgen var bara till för att skydda luftintaget så det gick alldeles utmärkt att simma i kärret bakom Lagnögaraget, upp mot E3:an, utan den men å andra sidan gick det inte så grov sjö i krondiket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts