Jump to content

Hamilton

Guest

Recommended Posts

Satte mig i fredags tillrätta för att titta på veckans Hamilton. Sitter och tittar på hur han springer runt i Ryssland för att försöka få tag på den elake amerikanen, som han sedermera för ,till en vad jag förstår, hemlig bas uppe i Norrland. Här uppe finns det vakter utposterade iförda M90 och beväpnade med UZI:s!!! Det är ju så att man börjar gråta! OK att de i tidigare avsnitt har använt vapen som man, med lite fantasi, kunna tänka sig fanns i de mer dolda delarna av försvaret. Varför duger det inte att använda något "hederligt" vapen typ ak5? Tycker att det är undreligt att man blandar upp kronans persedlar med ett vapen som brukar härledas till länder i mellanöstern.

Själva den tekniska apparaturen har vi pratat om i kasunen, där även en del bilder jag har fixat från filmen finns.

http://bluenine.tv:8080/ikonboa....1;t=270

Förmodligen har dom Uzi och sådant, delvis för att det är billigt, om det skall skjutas så är det ju specialvapen som används... Sedan är det "tuffare" med m16, Uzi, desert eagle osv... Om man ser på den interantionella marknaden... Men det skall ju vara den svenska armén så därför använder man deras materiel för att det skall se ut så...

Lite trist, jag skulle vilja se en krigsfilm eller liknande med svensk utrustning...

Finns det inte någon svensk lag/regel motsv. som säger att man inte får använda svensk vapenmateriel (ak5 o.s.v) i svenska filmer?

Har för mig att detta nämdes i samband med en liknande tråd i det gamla forumet för lääääänge sen.

Iofs så ser man ju Hamiltons polare (i någon av filmerna, tror det är Coq Rouge) springa runt med en ak4:a skjutandes från höften, men att det skulle vara innan den togs i bruk "officiellt" inom FM, och att det då var OK.

OBS.

Jag är väldigt osäker på detta uttalande, så var god rätta mig ifall jag har fel.

Tror inte det är förbjudet, det finns ju med i bakgrunde i många filmer... bla Beckfilmerna...

"Hemvärnsmannen" Gert Fylking använde sin ak5:a i ett avsnitt av 'Heja Björn' denna vecka. :) Bra bild av försvaret? Skulle inte tro det. :)

• BlåGul -1
Finns det inte någon svensk lag/regel motsv. som säger att man inte får använda svensk vapenmateriel (ak5 o.s.v) i svenska filmer?

Har för mig att detta nämdes i samband med en liknande tråd i det gamla forumet för lääääänge sen.

Iofs så ser man ju Hamiltons polare (i någon av filmerna, tror det är Coq Rouge) springa runt med en ak4:a skjutandes från höften, men att det skulle vara innan den togs i bruk "officiellt" inom FM, och att det då var OK.

Ooh, det används ju AK5 i olika (?) modeller i Hamilton också. När de står post och när de fajtas inne i något hus i ett avsnitt. Maaaassa automateld. Hepp! 30-mag! :)

OBS.

Jag är väldigt osäker på detta uttalande, så var god rätta mig ifall jag har fel.

Ak4:an togs officiellt i bruk inom FM 1964.... ???

Källa: SoldF.com

Sedan har vi ju Markoolios senaste video... Dä är ju svensk material överallt... Det är däremot bra reklam för Försvaret

"jag orkar inte mer, vill inte vara kvar. Jag längtar efter er min kära mor och far."

Menar du den så ser jag inte något som är positivt för försvaret.

Kan vara någon annan, är inte så inne på vad markoolio gör.

Texten är ju väldigt ironisk för det första, och för det andra, så öses det ut fräck material och soldater... Dom flesta som jag vet sett videon blir skitsugna på värnplikt... Jag blir Skitsugen att sticka tillbaka och göra VPl en gång till...

När dom gör filmer så fuskas det väldigt mycket.

Att dom använder en viss typ av vapen beror i många fall på vad som råkar finnas i närheten. När man filmade frifalls scenerna i Hamilton så skulle man haft ryggsäckar med sig i frifallet men dom glömde man i Stockholm så då fick det bli utan. Vapnen som var av plast eller frigolit gick sönder i frifall så det fick man klippa bort.

Men vist är det tråkigt att filmmakarna inte lägger ned lite mer energi på att göra filmerna lite mer trovärdiga när det gäller materiel och vapen.

Det finns inte men jag är nästan säker på att det har funnits. Man var då typ tvingad att be om lov för att få ha med kända svenska vapen. Om jag inte minns fel så var det i skapandet av filmen "Repmånad" lr liknande som man hade problem med just detta, inte helt säker dock. Ngn annan kanske vet mer.

Man kanske inte borde skriva om saker man inte är helt 100 på men de gör jag ändå, till viss del för att försvara inlägget som Oz. skrev.

Jag kan helt säkert säga att filmen "Coq Rouge" kom efter 1964 då FM tog AK4:an officiellt i bruk.

Jag har svårt att se var en ak 4 skulle passa in i Coq Rouge...?

Det grövsta artilleriet från svenk håll i den filmen är väl Hamiltons Beretta?

Däremot tycker jag att jag såg någon vakt med ak 4 alt. G3 i serien som går nu på TV4.

Jaha, då har man sett sista avsnittet av Hamilton. Den var ju inte så lysande, uppenbara produktplaceringar, F-18 som helt plötsligt är en F-14 etc...

Kan dom inte visa "Vendetta"? Det är ju den klart bästa filmen.

Jag retar mig nog mer på att Lundvall springer runt med en gammal 59-stridssele, med uppenbart tomma fickor! Buuu! :(

Lundvall är redan död i "Hamilton", han avlider i "Vendetta"... Misstänker att du menar Stålhandske, eller ???

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...