Jump to content

Finns simfire på alla förband?


skinner

Recommended Posts

På I5 fanns, undrans var de landar...

 

Annars kan man väl tänka sig att de regementen som utbildar förband med direkt strid som uppgift har, andra lånar eventuellt för GSU:n.

 

Under den slutövning jag deltog i var alla stridande vapen, fordon och soldater simfireutrustade.

Link to comment
Share on other sites

Guest matte

Jodå BT 46 används också av FV. Om någon flottilj äger ett "eget" BT-system vet jag dock inte. Men BT46 brukar lånas av andra förband.

 

FV använde sig tidigare av det system som heter Simfire. Simfire tillverkades av ett amerikanskt företag men används idag inte speciellt mycket på grund av att det är omodernt och har ganska dåliga prestande jämfört med BT46.

 

BT46 i sin tur är svenskt och tillverkat av SAAB training system. När de fleta pratar om att de övat med Simfire menar de egentligen BT46 att de säger Simfire beror på ett missförstånd.

BT46 och Simfire är två helt olika system.

 

Nimitz:

Det system du testade på F17 var Simlas och ingår som en deltudie i Markus projektet.

Simlas är inte tänkt i första hand som ett simuleringssystem under övningar (som BT46) utan som ett system som ska användas vid skarp strid. Dock finns simuleringsfunktionen även i Simlas.

Link to comment
Share on other sites

Simlas är inte tänkt i första hand som ett simuleringssystem under övningar (som BT46) utan som ett system som ska användas vid skarp strid. Dock finns simuleringsfunktionen även i Simlas.

Märkligt namnval om inte simuleringen är det primära användningsområdet.

Link to comment
Share on other sites

Märkligt namnval om inte simuleringen är det primära användningsområdet.

Simlas = Soldier Integrated Multifunction Laser System. Har två huvudfunktioner: IK-funktion och simulatorfunktion.

 

Källa.

Link to comment
Share on other sites

Enligt information som jag har fått av en officerare på S1 finns simfire-utrustning på förbandet. Dock användes den i mycket liten eller ingen skala alls förra utbåret då personen som var ansvarig för skötsel och underhåll på materielen inte fanns "tillänglig" på något sätt.

 

// Jelzin

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Guest beväringen

kan ju tillägga att det inte finns/fanns på alla förband under min tid i lumpen, tjänst gjorde på p4 96/97 och hade då hand om utrustningen, testade lagade osv.

då fanns det även ett äldre system som hette bt41 lite bökigare och besvärligare att laga då kablarna kunde bli 61poliga medan bt46 bara hade 6poler om jag minns rätt!!!

 

bt41 användes till vagnarna 101 102 103 medan bt46 gick till 121 och 122

 

det är ju ett tag sedan man ryckte in så det kanske har ändrats en del!!!

 

 

mer frågor!!!!!!!!!!! he he

 

:baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

f4 hade inte simfire, i5 har.

 

Hjälper det? :blink:

 

Jämtlands fältjägarregemente lades ned den 31 december 2004 som en följd av riksdagens beslut om kommande inriktning för Försvarsmakten - Försvarsbeslut 2004.

Link to comment
Share on other sites

Nu när ytterligare regementen läggs ned så får man ju hoppas att BT systemen går till övriga förband och inte skickas någon annanstans.

 

Stämmer att Ing2 har mycket BT från IB12. Inte så konstigt då dom låg inom samma grindar. Så mycket så att simulatoravdelningen fick byta lokal för att få plats med allt..

Link to comment
Share on other sites

LG väntar på ny utrustning och i samband med väntan har man gjorts sig av med det gamla. När de får det nya visste man dock inte enligt den info som jag fick för någon månad sedan. Vad det nya är vet jag inte heller utan den som väntar får se.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 11 months later...

Kom igen nu.. låt inte ännu en tråd dö..

 

Skillnader Simfire och BT46?

Menar förgående talare i tråden (typ 10senaste inlägg) BT46 men säger simfire?

 

Vart kan han hitta info om BT46 (samt BT41?) och Simfire?

 

//Schmutte (som är underklafficierad sökare)

Link to comment
Share on other sites

Kom igen nu.. låt inte ännu en tråd dö..

 

Skillnader Simfire och BT46?

Menar förgående talare i tråden (typ 10senaste inlägg) BT46 men säger simfire?

 

Vart kan han hitta info om BT46 (samt BT41?) och Simfire?

 

//Schmutte (som är underklafficierad sökare)

Här hittar du lite info om BT46 iallafall. Håll till godo :navy:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...