skinner Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Har alla förband simfire? Snackade med en kille som undrade om det fanns på S1 där han ska rycka in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Det finns väl på ganska få förband och sedan så får andra förband låna utrustningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted June 22, 2005 Author Report Share Posted June 22, 2005 Ok men vilka förband har simfire "permanent"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Förbandet jag tillhör lånar av K3 så jag antar att LV6 inte har några .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Private Haze Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Jag vet att de som vi använde på F21 var lånade från simulatoravdelningen på I19 i Boden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Våra simfire kom från P2/Fo14. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 På I5 fanns, undrans var de landar... Annars kan man väl tänka sig att de regementen som utbildar förband med direkt strid som uppgift har, andra lånar eventuellt för GSU:n. Under den slutövning jag deltog i var alla stridande vapen, fordon och soldater simfireutrustade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 Eftersom S1 är befolkat av tekniktöntar så har de givetvis simfire till ett kompani eller två liggande. Vi lånar deras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 livgardet granhammar har en massa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimitz Posted June 25, 2005 Report Share Posted June 25, 2005 Fick höra under GU att Simfire(BT46?) inte används av flygvapnet. Vi testade en annan variant, har inte provat bt men tyckte denna var kass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest matte Posted June 25, 2005 Report Share Posted June 25, 2005 Jodå BT 46 används också av FV. Om någon flottilj äger ett "eget" BT-system vet jag dock inte. Men BT46 brukar lånas av andra förband. FV använde sig tidigare av det system som heter Simfire. Simfire tillverkades av ett amerikanskt företag men används idag inte speciellt mycket på grund av att det är omodernt och har ganska dåliga prestande jämfört med BT46. BT46 i sin tur är svenskt och tillverkat av SAAB training system. När de fleta pratar om att de övat med Simfire menar de egentligen BT46 att de säger Simfire beror på ett missförstånd. BT46 och Simfire är två helt olika system. Nimitz: Det system du testade på F17 var Simlas och ingår som en deltudie i Markus projektet. Simlas är inte tänkt i första hand som ett simuleringssystem under övningar (som BT46) utan som ett system som ska användas vid skarp strid. Dock finns simuleringsfunktionen även i Simlas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Simlas är inte tänkt i första hand som ett simuleringssystem under övningar (som BT46) utan som ett system som ska användas vid skarp strid. Dock finns simuleringsfunktionen även i Simlas. Märkligt namnval om inte simuleringen är det primära användningsområdet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Märkligt namnval om inte simuleringen är det primära användningsområdet. Simlas = Soldier Integrated Multifunction Laser System. Har två huvudfunktioner: IK-funktion och simulatorfunktion. Källa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Ok... Men förkortningen är ändå inte helt lyckad enligt mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelzin Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Enligt information som jag har fått av en officerare på S1 finns simfire-utrustning på förbandet. Dock användes den i mycket liten eller ingen skala alls förra utbåret då personen som var ansvarig för skötsel och underhåll på materielen inte fanns "tillänglig" på något sätt. // Jelzin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest beväringen Posted December 8, 2005 Report Share Posted December 8, 2005 kan ju tillägga att det inte finns/fanns på alla förband under min tid i lumpen, tjänst gjorde på p4 96/97 och hade då hand om utrustningen, testade lagade osv. då fanns det även ett äldre system som hette bt41 lite bökigare och besvärligare att laga då kablarna kunde bli 61poliga medan bt46 bara hade 6poler om jag minns rätt!!! bt41 användes till vagnarna 101 102 103 medan bt46 gick till 121 och 122 det är ju ett tag sedan man ryckte in så det kanske har ändrats en del!!! mer frågor!!!!!!!!!!! he he Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted December 8, 2005 Report Share Posted December 8, 2005 Mig veterligen så har P7 simfire med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Power King Posted December 8, 2005 Report Share Posted December 8, 2005 ing2 har ett stort lager BT utrustning. Dom har mer än vad K3 har. Iallafall det som man såg i föråden. Visserligen är alla deras grejer märkat IB12 så man kan ju undra var dom kommer från =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monstertobbe Posted December 8, 2005 Report Share Posted December 8, 2005 Vi hade simfire på P7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
raulito Posted December 8, 2005 Report Share Posted December 8, 2005 f4 hade inte simfire, i5 har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjelm Posted December 8, 2005 Report Share Posted December 8, 2005 f4 hade inte simfire, i5 har. Hjälper det? Jämtlands fältjägarregemente lades ned den 31 december 2004 som en följd av riksdagens beslut om kommande inriktning för Försvarsmakten - Försvarsbeslut 2004. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fj Fjun Posted December 8, 2005 Report Share Posted December 8, 2005 Nu när ytterligare regementen läggs ned så får man ju hoppas att BT systemen går till övriga förband och inte skickas någon annanstans. Stämmer att Ing2 har mycket BT från IB12. Inte så konstigt då dom låg inom samma grindar. Så mycket så att simulatoravdelningen fick byta lokal för att få plats med allt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dave.hugo Posted December 8, 2005 Report Share Posted December 8, 2005 Förbandet jag tillhör lånar av K3 så jag antar att LV6 inte har några .. Lv6 har (iaf 03/04) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johaner Posted December 10, 2005 Report Share Posted December 10, 2005 LG väntar på ny utrustning och i samband med väntan har man gjorts sig av med det gamla. När de får det nya visste man dock inte enligt den info som jag fick för någon månad sedan. Vad det nya är vet jag inte heller utan den som väntar får se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MajorPayne Posted April 21, 2006 Report Share Posted April 21, 2006 I19 hade simfire.. men min pluton hade inte tid nog att få testa den.. men vi fick skjuta med 88 istället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted April 21, 2006 Report Share Posted April 21, 2006 När jag var på T2 01/02 hade vi det, dock vet jag inte om de lånade av P4. Vi hade simfire i HV för något år sedan, då var vi och hämtade det i Skövde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dragpack Posted April 21, 2006 Report Share Posted April 21, 2006 Extra fråga gällande "SimFire" Påverkas Simfire av vanliga " Laser pekare " ? Oka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted March 27, 2007 Report Share Posted March 27, 2007 Kom igen nu.. låt inte ännu en tråd dö.. Skillnader Simfire och BT46? Menar förgående talare i tråden (typ 10senaste inlägg) BT46 men säger simfire? Vart kan han hitta info om BT46 (samt BT41?) och Simfire? //Schmutte (som är underklafficierad sökare) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C PI62 Posted March 27, 2007 Report Share Posted March 27, 2007 Kom igen nu.. låt inte ännu en tråd dö.. Skillnader Simfire och BT46? Menar förgående talare i tråden (typ 10senaste inlägg) BT46 men säger simfire? Vart kan han hitta info om BT46 (samt BT41?) och Simfire? //Schmutte (som är underklafficierad sökare) Här hittar du lite info om BT46 iallafall. Håll till godo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
South Posted April 5, 2007 Report Share Posted April 5, 2007 I19 har mycket BT. Så mycket att man kan utrusta närmare fyra plutoner (under OP: Blixten tidigare i vintras). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts