Darkwand Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Tja nu inser t.o.m. jag att närstrid hör till ovanligheterna i dagens krig men..... När jag låg inne 97/98 tränade vi bara pipstöt och sådant en dag. Det jag ser som en möjlig risk med detta förfarande är att man blir orolig när man får fienden nära inpå sig, man tvivlar på sin egen förmåga helt enkelt. Om man känner sig ovan är ju alltid paniken närmare det skulle ju kunna gå rejält åt fanders vid t.e.x. SiB där risken är överhängande med så korta stridsavstånd. Ingen annan som har tänkt så här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Jodå. I senaste numret av Insats och Försvar finns en artikel om närstrid i FM. Detta system skall tydligen även läras ut till trattbassar och vpl. Man får visst även ett flashigt utbildningstecken att sy på sig. Kraftigt plagiat av SAS emblem, men tycker man inte det är pinsamt så... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Kraftigt plagiat av SAS emblem Nja, det där vet jag inte om jag vill hålla med om.. Är det dolken du menar så är det väl ett ganska stort antal förband som har "plagierat" SAS, och antagligen många förband som haft en dolk innan SAS... Sen är ju dolken vänd åt andra hållet hos SAS... Fast det kanske var utbildningen som sådan och inte märket du vände dig emot ;) GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Skillnaden på Närkamp och Närstrid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Jag tror att det per definition är så att närkamp är slagsmål och närstrid är.. ja.. strid på nära håll Observera "tror" i inlägget.. GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Är det dolken du menar så är det väl ett ganska stort antal förband som har "plagierat" SAS, och antagligen många förband som haft en dolk innan SAS... Sen är ju dolken vänd åt andra hållet hos SAS... Me109: Eggvapnet på SAS märke är ingen dolk, utan det är Damokles svärd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Närkamp? Handgemäng heter det väl? Eller har de ändrat saker nu igen... Närstrid, strid på upp till så långt avstånd man kan kasta en handgranat, tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Den definition jag fått av en yrkesofficer var att närstrid är när man når med handgranater, dvs man skjuter och kastar granater omkring sig. Handgemäng är slag, spark och allt det där. En amerikansk armekomiker vid namn Bill Mauldling (har jag för mig) sa en ganska tänkvärd sak. "If you are close enough to stick ´em , you´re close enough to shoot ´em" "A bullet has a longer reach than a bayonet" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Kraftigt plagiat av SAS emblem Nja, det där vet jag inte om jag vill hålla med om.. Är det dolken du menar så är det väl ett ganska stort antal förband som har "plagierat" SAS, och antagligen många förband som haft en dolk innan SAS... Sen är ju dolken vänd åt andra hållet hos SAS... Fast det kanske var utbildningen som sådan och inte märket du vände dig emot ;) GMY http://www.mss.mil.se/images/local/markeinstruktornarkamp.jpg[/img det där är ju märket som FMs instruktörer i Krav Maga bär och ska inte bli utbildnings tecken (sa våra instruktör ialla fall) rätt skyst märke annars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
röjsop Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 I riktigt krig är handgemäng riktigt bra att kunna, så undervärdera det inte! Tyst och drar ingen ammunition. Svaret på frågan i rubriken är väl en kombination utav brister på tid, utbildning. Dessutom är försvaret redan idag tyngt av skador, något som nog skulle bli värre ifall man införde handgemäng. Jag har inget att klaga på angående märket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Kraftigt plagiat av SAS emblem Ser ingen likhet i vare sig utforming eller färg. Samt att SAS emblemet har en liten remsa text. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Närkamp? Handgemäng heter det väl? Eller har de ändrat saker nu igen... Närstrid, strid på upp till så långt avstånd man kan kasta en handgranat, tycker jag. Ja, man har bytt från "handgemäng" till "närkamp". Man verkar fortfarande använda närstrid som allmän beteckning för strid på korta avstånd (typ handgranatskast). "Med instruktörskurs närkamp är Markstridsskolans stridsteknikkoncept komplett från närstrid (0-30 m) till artilleriavstånd (25 km)." http://www.mss.mil.se/article.php?id=8717 Om man tittar i SAOB, så tycker åtminstone jag se en skillnad mellan "kamp" och "strid" som är i linje med hur svenska försvaret använder orden i "närkamp" och "närstrid": "kamp": http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml.../113/28910.html "strid": http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml...2/27/72348.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Jag vet inte hur många här som har Insats och Försvar, men i senaste numret, där artiklen om kontrollerat slagsmål och handgemäng inom FM finns presenterat, finns även en bild på utbildningstecknet, som alltså kan appliceras på uniformen såsom överlevnadsgranen. Det märket utgörs av ett par vingar som omsluter en dolk i stil med SAS märke. Så är det. Frågor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 (edited) ...Bläddrar och skumläser igen... Är märket verkligen ett utbildningstecken för alla bassar som sedan får utbildningen av dessa instruktörer? Får uppfattningen att det är ett tecken för de instruktörer som gått kursen på Kvarn. Edit: Vingar? Tycker det ser ut som lagrar jag... Edited June 22, 2005 by GeBe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 (Bläddrar och läser igen.....) Jodå, jag var nog kanske lite hastigt fördömande där med SAS-plagiatet. Hade inte tidningen till hands när jag skrev mitt inlägg. Förvisso är det inga klockrena vingar utan något slingrande grafiskt... Knytnäven är ju förståss oxå ett tillägg. Det kanske inte är så djävla lätt att hitta på orginella och manliga attribut längre. Det mesta är så att säga redan gjort. Föreslår läsning av nätpublikationen här: http://www.mil.se/attachments/iof305_web.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonid Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 ..och kanske lite snabb med att avgöra att det är ett utbildningstecken och vem som i så fall får bära det, vilket det inte står något om i texten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Märket som Rokare visar i sitt inlägg är det märke som soldaterna får bära efter att ha genomfört 30 timmars godkänd Närkampsutbildning. Märket med lagerkrans i Insats och försvar är instruktörsmärket som får bäras av Militär Närkampsinstruktör som genomfört fyra veckors Instruktörsutbildning Närkamp (IKNK) vid MSS Kvarn. Alla soldater skall enligt den nya GSUplanen genomföra åtta timmars närkampsutbildning. Det finns ytterligare 22 timmars utbildning för soldaterna att beta av, det är inte obligatoriskt och görs i mån av tid. Systemet är inget hokus-pokus med ninjapoffar eller magiska handkantsslag, utan ren och skär effektiv närstrid. Det som värnpliktiga får lära sig är inga specialtricks som postnedtagningar och annat, utan endast ren skyttestrid som en naturlig förlängning av sin AK 5. Detta kommer mer och mer, och utvecklas systemet vidare i samma takt så tror jag att vi snart kommer vara bland dom ledande i världen vad gäller enskild soldats förmåga till strid på närkampsavstånd. Observera nu att jag inte menar Specialförband, utan motsvarande skytteförband i andra länder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 (edited) Man är väl inte sämre än att man kan SKÄMMES, TAMMEFAN! Tack Jake the Snake, för skingring av FOW kring ämnet. Edited June 22, 2005 by Ragulin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 på stadsskytte hade vi iaf 03/04 en massa krav maga vilket jag antar är det som fortf. lärs ut, stämmer det verkligen att inga andra vplförband har övat detta regelbundet förens nu? borde ju nästan ingå i grunder SiB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Pedro Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 När jag var i Angola och utförde "Vira lata" uppdrag i byar så brottades vi och slog på varandra med batonger innan för att peppa och öka brödrarskapet lite. Vi övade minst tre timmar i veckan brottning. Mycket sällan vi behövde använda våra kunskaper men det kändes tryggt att veta att man gått igenom lite. Att det är viktigt att öva slåss med händerna och knivar är viktigt. Specielt när man har med civilbefolkning att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 Som en fotnot kan jag berätta att far min var med och utvecklade en av de förut använda närkampsteknikerna. När och vilken vet jag inte, samt om det är smickrande eller inte.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 på stadsskytte hade vi iaf 03/04 en massa krav maga vilket jag antar är det som fortf. lärs ut, stämmer det verkligen att inga andra vplförband har övat detta regelbundet förens nu? borde ju nästan ingå i grunder SiB Och hur mycket SIB tror du det utbildas i i de stora djupa norrländska skogarna? Då inte sagt att det inte borde ingå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted June 24, 2005 Author Report Share Posted June 24, 2005 SiB det SKA INTE VI KUNNA som ett befäl på MekB19 sa när jag låg inne på ställd fråga. Vi skulle vara kung i skogen och stadsskytte skulle vara kung i stan punkt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted June 24, 2005 Report Share Posted June 24, 2005 SiB det SKA INTE VI KUNNA som ett befäl på MekB19 sa när jag låg inne på ställd fråga.Vi skulle vara kung i skogen och stadsskytte skulle vara kung i stan punkt! Det är andra tider nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted June 24, 2005 Report Share Posted June 24, 2005 Förband från I 19 utbildas inte för att slåss i de norrländska skogarna längre, de utbildas för att kunna åka dit staten säger åt dom att åka och göra det dom blir beordrade att göra när dom kommer dit. Strid i storskog, på frusna myrar och i djup snö kommer nog inte att vara så sannolikt. Desto mer sannolikt är just SiB, eller insatser i bebeyggelse, i varmare klimat. Som Mats säger, det är andra tider nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ezaey Posted June 24, 2005 Report Share Posted June 24, 2005 Skillnaden på Närkamp och Närstrid? På P4 har jag i alla fall fått det definierat att närstrid är den strid pansarskyttesoldaterna bedriver avsuttna från vagnarna. Motsatsen är vagnsstrid som bedrivs uppsuttet. Närstriden leds av en närstridsledare (skyttetroppchef) som ute i terrängen leder de tre skyttegrupperna enligt styrning från plutonchefen, som då inte behöver göra avsittning utan kan sitta kvar i sin vagn. Möjligt att definitionen inte är likadan inom hela FM. Närkamp å andra sidan är handgemäng. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
12345 Posted June 24, 2005 Report Share Posted June 24, 2005 Närstrid definieras inom FM som strid från 0-30m. Närkamp är här en ingående del. Där folk har skrivit "handgranatsavstånd" är således inte helt fel. /12345 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ezaey Posted June 24, 2005 Report Share Posted June 24, 2005 (edited) Närstrid definieras inom FM som strid från 0-30m. Närkamp är här en ingående del. Där folk har skrivit "handgranatsavstånd" är således inte helt fel. /12345 Då verkar pansarskytte på P4 ha tänjt lite på definitionen, då vi ibland bedriver det vi kallar närstrid på längre avstånd än så. Får en plutonchef ordern att "ta närstrid" (exempel: Alpha Quebec, ta närstrid, femvägskorsningen bortom, djup 100 meter, syfte nedkämpa fi) så innebär det helt enkelt att terrängen skall tas med avsuttet skytte och inte med vagnsstrid. Edit: Nåväl, det är lite offtopic, så det kanske är dags att runda av detta ungefär här. Edited June 24, 2005 by Ezaey Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted June 24, 2005 Report Share Posted June 24, 2005 Närstrid definieras inom FM som strid från 0-30m. Närkamp är här en ingående del. Där folk har skrivit "handgranatsavstånd" är således inte helt fel. /12345 Då verkar pansarskytte på P4 ha tänjt lite på definitionen, då vi ibland bedriver det vi kallar närstrid på längre avstånd än så. Får en plutonchef ordern att "ta närstrid" (exempel: Alpha Quebec, ta närstrid, femvägskorsningen bortom, djup 100 meter, syfte nedkämpa fi) så innebär det helt enkelt att terrängen skall tas med avsuttet skytte och inte med vagnsstrid. Edit: Nåväl, det är lite offtopic, så det kanske är dags att runda av detta ungefär här. Kör P4 med engelsk bokstavering? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ezaey Posted June 24, 2005 Report Share Posted June 24, 2005 Närstrid definieras inom FM som strid från 0-30m. Närkamp är här en ingående del. Där folk har skrivit "handgranatsavstånd" är således inte helt fel. /12345 Då verkar pansarskytte på P4 ha tänjt lite på definitionen, då vi ibland bedriver det vi kallar närstrid på längre avstånd än så. Får en plutonchef ordern att "ta närstrid" (exempel: Alpha Quebec, ta närstrid, femvägskorsningen bortom, djup 100 meter, syfte nedkämpa fi) så innebär det helt enkelt att terrängen skall tas med avsuttet skytte och inte med vagnsstrid. Edit: Nåväl, det är lite offtopic, så det kanske är dags att runda av detta ungefär här. Kör P4 med engelsk bokstavering? Från och med i år kör i alla fall hela andra pansarbataljonen VL med engelskbokstavering, för att förbereda oss inför internationell tjänstgöring. Hur det är med övriga FM detta utbildningsår vet jag inte, men det låter orimligt att det bara är en bataljon som kör på svengelska, så jag tror samtliga kommer använda engelsk bokstavering tillsammans med FAL-A. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts